Gå til innhold

Bytte av "komfyrknotter"/energiregulator.


MrLeftfield

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Long story short:

 

En komfyr, ca 4år gammel, brukket av to knotter og etter kontakt med en Electrolux e-serivce teknikker finner jeg ut at det koster 1350 for teknikker og 250x2 (to knotter) for deler.

 

Han sier at det er ulovlig å bytte disse selv.

 

Deler det er snakk om:

 

http://reservedeler.electrolux.no/product/3890824018/Enkel+energiregulator

 

Oven (sorry for en motbydelig, skitten ovn, den står i en bod :p)

https://www.dropbox.com/s/6e6ksgwlknj8tsi/20130922_125812.jpg

 

 

Noe sier meg at det ikke er rocket science å få skrudd den opp og bytte disse selv uten å røre noe annet. Jeg vil påstå at jeg er rimelig dreven på å skru opp ting.

 

Er det noen som kjenner til en evt paragraf i loven eller en forskrift som sier at det er ulovlig å utføre den typen jobb som privatperson? Jeg vil ikke skape bølger hos serviceteknikkeren.

 

Mvh

MrLeftfield.

post-26927-0-27907300-1380096627_thumb.jpg

post-26927-0-18587700-1380096633_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skiftet bryter selv på en ca. 30-40 år gammel Elektrolux komfyr.

I mitt tilfelle krevde det en del kunnskap, ettersom erstatningsbryteren var veldig ulik den originale.

Jeg måtte blant annet skjøte den metallstanga som går fra knotten bak til bryteren.

På denne komfyren satt alle bryterne bakerst med en lang aksling frem til knotten.

Dessuten måtte jeg overføre ledningene fra den gamle til den nye bryteren.

Det meste var forskjellig, men jeg fikk med et koblingsskjema med instruksjoner da jeg kjøpte delene hos en Elektrolux-forhandler.

 

Den bryteren du viser bilde av ser mye enklere ut. Den ser ut til å bruke kabelsko og hurtigkontakter, der jeg måtte skru fast ledningene med skrue.

Det ser mye lettere ut, særlig hvis erstatningskomponenten er identisk med den originale, som skal erstattes.

 

Du vet selv hvilket ferdighetsnivå du har, og du må velge selv om du vil ta sjansen.

Jeg vet dog ikke hva loven og forsikringsselskapet sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...