Gå til innhold

[Løst] Kan SSD installeres på en stasjonær PC?


Ryuu

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bygget en PC i fjor hvor jeg greide å få 7,5 på alt bortsett fra dataoverføringshastighet for disk. Lurer da på om jeg kan prøve en SSD insteden og se om den blir litt høyere i nærheten av resten av tallene(se bilde).

Vet faktisk ikke om man kan bruke SSD i stasjonære PC-er. Vet bare at de er bra og er standard i laptop maskiner. Hvis det er mulig lurer jeg på hvordan man installerer det i maskinen. Jeg har dette som kabinett: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=602546. Fint hvis noen kan hjelpe meg. Jeg har peiling på PC bygging men SSD er helt nytt for meg!

post-315027-0-43328200-1379964932_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg bygget en PC i fjor hvor jeg greide å få 7,5 på alt bortsett fra dataoverføringshastighet for disk. Lurer da på om jeg kan prøve en SSD insteden og se om den blir litt høyere i nærheten av resten av tallene(se bilde).

Vet faktisk ikke om man kan bruke SSD i stasjonære PC-er. Vet bare at de er bra og er standard i laptop maskiner. Hvis det er mulig lurer jeg på hvordan man installerer det i maskinen. Jeg har dette som kabinett: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=602546. Fint hvis noen kan hjelpe meg. Jeg har peiling på PC bygging men SSD er helt nytt for meg!

 

Når du bestiller SSD så pass på å bestille en som leveres med 3,5" brønnadapter - da monteres den enkelt og greit på en vanlig 3,5" diskplass. Du bruker samme kabel - SATA og Power, som vanlige disker bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar. Først trodde jeg de to øverste sporene var for SSD men der er det for smalt. Vet ikke hva det er til engang men det ser ut som jeg kan feste den til de vanlige HDD sporene. Avstanden mellom skrue festene er vel den samme som på HDD disker vel? Kabinettet mitt er meget enkel når det gjelder å montere HDD disker. Bruker bare to ''plastnøkler'' som jeg fester på hver side som går der de to skrue festene på disken er. Dette burde vel gå? Vet ikke dimensjonene på en SSD siden jeg ikke har holdt en i hånda enda. Står ikke på MPX heller. Noen som vet dimensjonene på en SSD?

Endret av Ryuu
Lenke til kommentar

En SSD er mye mindre enn HHD, så det er ikke mulig å bruke de vanlige HDD låsene, du må bruke skruer som skrues inn i bunnen av SSD. Med mindre du bruker et brønn adapter, dog skal det ikke være nødvendig. De kan faktisk festes med dobbelsidig tape for den saks skyld. Som det sies, de er uten vibrasjoner.

 

De er vanligvis ca 7 cm brede, 7 til 9 mm tykke og 10 cm lange.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå gjenstår det bare en ting til. Hva skal til for å få 7,0 + rating på lagringshastigheten i Windows? Tenker på å bruke ca 2000 kr. Får 240 GB for det som burde holde siden jeg ikke har så veldig mye larget på PC-en. Noen ideer noen?

Endret av Ryuu
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Corsair Neutron SSD i sommer. Det fulgte med en metallplate man kunne feste SSD'en i, men desverre passet ikke denne platen helt til de harddisk-brakettene jeg hadde fra før. Men nesten - jeg trengte bare å file et lite hakk på hver side, så passet brakettene. Sitter helt greit når den er i harddisk-sporet i kabinettet, men tar jeg den ut så sitter dem ikke så bra, selvsagt (ikke at det er noe problem).

 

post-134673-0-38061000-1379974384_thumb.jpg

 

post-134673-0-28692100-1379974388_thumb.jpg

(Tok ikke noe bilde med SSD i, men det ser nå sånn ut med en vanlig harddisk i)

 

Men som andre er inne på, den kan omtrent festes hvor som helst med hva som helst :p

 

 

EDIT: Corsair != Crucial :p

Endret av z0rglub
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Crucial Neutron SSD i sommer. Det fulgte med en metallplate man kunne feste SSD'en i, men desverre passet ikke denne platen helt til de harddisk-brakettene jeg hadde fra før. Men nesten - jeg trengte bare å file et lite hakk på hver side, så passet brakettene. Sitter helt greit når den er i harddisk-sporet i kabinettet, men tar jeg den ut så sitter dem ikke så bra, selvsagt (ikke at det er noe problem).

 

attachicon.gifSSD filing.jpg

 

attachicon.gifHD spor.jpg

(Tok ikke noe bilde med SSD i, men det ser nå sånn ut med en vanlig harddisk i)

 

Men som andre er inne på, den kan omtrent festes hvor som helst med hva som helst :p

Tusen takk! Det der var meget nyttig. Får litt mer innblikk i forskjellen på HDD feste og SSD feste nå. Den er klart mindre men ikke noe problem å feste noe sted. Gir ikke noe varme heller. Høres bra ut. GPU-kortet mitt går fra 40 grader til 70 grader når jeg kjører Crysis 3 som standard. Da begynner prosessoren å bli varm og lage lyd. Til slutt er det bare ett eneste stort cirkus inni der. Haha. Blir nok bedre med en SSD ja!!!

Endret av Ryuu
Lenke til kommentar

HDD er størrelse 3,5". Laptop HDD og SSD har størrelse 2,5". Hvis du absolutt må ha feste til den, så går det an å kjøpe 2,5" til 3,5" adapter, hvis den som evt. følger med ikke passer. Som sagt er begge disktypene SATA og SATA-power, med mindre du finner en SSD med Mini-SATA. En SSD inneholder ingen bevegelige deler og det gjør ingen ting om du teiper den fast et eller annet sted i maskinen.post-255080-0-72713800-1379977517_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...