Gå til innhold

Er kjørefysikken i GTA V dårligere enn i tidligere spill?


Anbefalte innlegg

 

Ok! Jeg har egentlig ikke stor erfaring med hvordan det har vært tidligere i serien, ettersom jeg aldri har vært særlig gira på GTA etter det ankom PS2. Husker bare jeg testet en liten stund i GTA 4, da var det ihvertfall helt jalla å kjøre. Men selve spillet virket jo pisskjedelig også da, så la det kjappt i fra meg.

Kjøringen var mye vanskeligere i GTA 4, men også mer realistisk (for de som har GTA 4 på PC og prøvde realism mod, så var kjøringa der faktisk enda vanskeligere, og man måtte omtrent kjøre med ratt og pedaler for å ikke spinne for mye med de spreke bilene). Nå er den for lett. Jeg kunne fint ha vært fornøyd med en mellomting.

Det optimale måtte jo ha vært å hatt dette som altirnativer i options, eventuelt at man kunne skru av antiskrens, ABS osv i bilen når man stod stille f.eks.

 

Det jeg savner er vell at bilene er forskjellige, nå er dem for like. Samt klisteret dekkene har fått.

 

En gammel amerikaner burde kunne spinne med en differensial som gjorde at den glapp i svingene. Den burde heller ikke ha ABS slik at bremsene låste seg om man hadde full brems over en stund. Dette var jo til stedet før i gamle GTA spill, så jeg skjønner bare ikke hvorfor dem fjernet dette nå til et nyere og bedre spill.

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en bilentusiast vil jeg si at kjøringen på GTA V er veldig arkadepreget og er ikke representativ av virkeligheten. Den minner meg veldig om Saints Row-serien. GTA IV hadde en delvis realistisk kjørefysikk, delvis fordi at alle bilene hadde for bløte fjæringer, men bilene hadde en veldig realistisk vektoverføring i svinger og oppførte seg generelt akkurat som de ville ha gjort på ekte.

 

Men det er ikke alle gamere som er interessert i biler, og har derfor kanskje ikke forståelse for fysikken bak realistisk kjøring. Derfor var det veldig mange som hetsa Rockstar for "den elendige kjøringen". Det gikk ikke an for dem å ha full gass gjennom en sving som de var vant med fra tidligere GTA. Så Rockstar fordummet kjørefysikken helt ned til det grunnleggende (gass, brems og sving) og veldig mange er fornøyd med det.

 

Jeg syns kjøringen er direkte kjedelig og utfordrer meg på ingen måte som fysikken i GTA IV gjorde. Dette synes jeg selvfølgelig er synd, men ingen kommer til å høre på meg. Jeg er i mindretall og av alle de som har kjøpt spillet er det nok noen få prosenter som er av samme oppfatning.

Nå venter jeg egentlig på en PC versjon hvor noen kloke hoder sikkert får modifisert spillet slik at jeg får realistisk kjørefysikk. Det er bare å håpe! :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Igjen, jeg bare prøvde å få denne tråden interessant igjen. Men for all del, bare kjed vettet av oss med all dette maset ditt. Carry on, kiddo.

Av oss to så er det ikke jeg som fremstår som en "kiddo" gitt.

 

Følg heller rådet mitt fra tidligere og hopp over det du mener er lite interessant - da det er både mer intelligent samt givende for tråden i sin helhet.

 

Du er nok i et mindretall hvis du mener at bilfysikk samt det å kjøre bil i et GTA spill er det minst interessante.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilfysikken er 10 ganger bedre fra V kontra IV.

 

At man kan kjøre på usannsynlige steder på GTA V i golfbil er ja, nettopp -> GTA <-

 

Kjøringen i IV er ett mareritt og ikke noe morro.

 

Kjørefysikken i GTA V er helt ræva. Bremser du i full fart så får du bråstopp etter 3 sek. Helt idiotisk. Sjokkerende dårlig vil jeg si... Men resten av spillet er fantastisk da.

 

Elsket å kjøre rundt med motorsyklene i TLAD, nå i GTA V føles det bare billig og kjipt ut.

Lenke til kommentar

Som en bilentusiast vil jeg si at kjøringen på GTA V er veldig arkadepreget og er ikke representativ av virkeligheten. Den minner meg veldig om Saints Row-serien. GTA IV hadde en delvis realistisk kjørefysikk, delvis fordi at alle bilene hadde for bløte fjæringer, men bilene hadde en veldig realistisk vektoverføring i svinger og oppførte seg generelt akkurat som de ville ha gjort på ekte.

 

Men det er ikke alle gamere som er interessert i biler, og har derfor kanskje ikke forståelse for fysikken bak realistisk kjøring. Derfor var det veldig mange som hetsa Rockstar for "den elendige kjøringen". Det gikk ikke an for dem å ha full gass gjennom en sving som de var vant med fra tidligere GTA. Så Rockstar fordummet kjørefysikken helt ned til det grunnleggende (gass, brems og sving) og veldig mange er fornøyd med det.

 

Jeg syns kjøringen er direkte kjedelig og utfordrer meg på ingen måte som fysikken i GTA IV gjorde. Dette synes jeg selvfølgelig er synd, men ingen kommer til å høre på meg. Jeg er i mindretall og av alle de som har kjøpt spillet er det nok noen få prosenter som er av samme oppfatning.

 

Nå venter jeg egentlig på en PC versjon hvor noen kloke hoder sikkert får modifisert spillet slik at jeg får realistisk kjørefysikk. Det er bare å håpe! :D

Kjøp Euro Truck Simulator eller noe slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"eller noe slikt." Ex: Driving Simulator.

 

Har hørt at fysikken er veldig realistisk.

Har prøvd det i sammenheng med førerkortet, det spillet er ikke realistisk i det hele tatt. Eneste som er i nærheten av realistisk er trafikkreglene.

 

Men nå må ikke du spore av for mye her, denne tråden handler om GTA V.

Lenke til kommentar

Syntes det er morsomt å kjøre i gta v selv. Enig i at det er litt for tilgivende mtp kollisjoner, men syntes det er moro likevel. Er absolutt et kaos av nerver å kjøre fort i dette spillet, spesielt med disse raskere bilene som ikke er oppgraderte så de sitter godt på veien.

Såklart er toppfart med en jeep eller standard mellomklassebil ikke noe stort problem, men...

Lenke til kommentar

Jeg bruker det som et perfekt eksempel på hvor ødelagt fysikken er blitt kontra hva den var tidligere. Før kunne man nemlig ikke kjøre en bil i 50-60 graders hellning. Du sier jo at GTV V's fysikk er mer REALISTISK kontra før, og dette er altså en av mange eksemplarer der ditt utsagn blir slått ned i grus. Det er IKKE realistisk og det ser du da selv.

 

Jeg kan komme med flere eksempler også:

  • Mindre skade nå kontra før (samme fysikkmotor som brukes til skade også. Det er ikke store forkjellene i skadene på bilene fra GTA IV til GTA V, men kan go god for at det var noe lettere å vrake biler i GTA IV). Nå kan man kræsje i full fart der man kun får en ripe i lakken (jeg har krasjet i full fart flere ganger, å hatt bilene mine totalvraket og helt ukjørelig. Noen biler har og tatt fyr/eksplodert om jeg har krasjet i for store hastigheter... Eksplosjon ok, ikke like realistisk, men det medfører døden, og som alle vet, medfører ulykker i store hastigheter døden, også in real life - så ikke enig meg deg...). Bilen fungerer mer eller mindre slik den gjorde når den var ny (Bilene blir tregere å mister mer effekt til mer du vraker dem, så ikke enig her heller...). Mens før ble bilen omtrent totalvrak om man hadde maksfart og kræsjet (har utallige oplevelser på krasj i GTA IV, i full fart, hvor bilene IKKE ble totalvrak, og var fullt kjørbare, så ikke enig her heller). Dette skapte et risiko moment som i hvertfall for min del gjorde at man måtte tenke seg litt om før man gav bånn gass og lot "pedalen" være i bunn i lengre tid (tenker aldri konsekvenser). Nå i GTA V kan jeg fint kjøre med 100% gasspådrag gjennom hele brettet uten at det gjør noe (jasså?). Det er blitt fordummet, noe jeg slettes ikke liker (uenig.. Det skjer soppas mye i trafikkbildet, at du klarer noe veldig fa andre klarer, dersom du kjører over hele brettet med klampen i bånn).
  • Forskjellene mellom bilene er blitt mindre nå i GTA V (jeg mener den har blitt større, raske biler er raske, og trenge biler er trege, det føles heller ikke ut som at samtlige biler veier 9,21 tonn, som det gjorde i GTA IV. I GTA IV kunne man jo fint sladde rundt en sving i 50-60km/t med en varebil om man ville.....). Før klarte ikke en dårlig bil å spinne seg løs i en sving mens en god sprek bil kunne klare det (kan være enig der, men de fleste biler klarte fremdeles å sladde i svinger i usansynlig lave hastigheter, så det veier IKKE opp for argumentet ditt...). I GTA IV kunne man se biler som spant ut første, andre og tredje gir slik muskelbiler faktisk kan og det gjorde kjøringa vanskeligere ettersom man måtte være litt mer våken på hvor mye gass man gav (ved oppdatering av hjul, understell osv, i GTA V vil biler få bedre grep og bedre kjøre-egenskaper. Man har ikke en god sportsbil om den spinner vekk all gummien under dekka fra 1 til 4 gir.. Det er en variabel i spillet, hvor ALLE bilene In Game er forskjellig tunet. On bil med bedre dekk vil ha bedre veigrep og dermed spinne mindre. Med andre ord; med mindre du har tunet bilen selv, vet du ikke hvilken bil du har... Prøv å ta en sportsbil i GTA V, kjøp så de dårligste dekkene du finner, og jeg skal love deg; du spinner!!). Nå i GTA V så har jeg kun 100% gasspådrag når jeg kjører ettersom noe annet er tullete (hvorfor er alt annet tullete??). Det er ikke noe vits å gi 20, 50 eller 80% gass slik det var før da bilen faktisk virket til å ha 500+ hester og ikke <150 slik det virker ut til at bilene i GTA V har nå (skjønner ærlig talt ikke hvor du vil hen med denne?).

 

Bilene sitter ALT for godt på veien (ved oppdatering av hjul, understell osv, i GTA V vil biler få bedre grep og bedre kjøre-egenskaper. Man har ikke en god sportsbil om den spinner vekk all gummien under dekka fra 1 til 4 gir.. Det er en variabel i spillet, hvor ALLE bilene In Game er forskjellig tunet. On bil med bedre dekk vil ha bedre veigrep og dermed spinne mindre. Med andre ord; med mindre du har tunet bilen selv, vet du ikke hvilken bil du har... Prøv å ta en sportsbil i GTA V, kjøp så de dårligste dekkene du finner, og jeg skal love deg; du spinner!!).. Bremselengden i GTA V er jo en vits. I hvilket univers klarer man å stoppe på under sekundet når man ligger i godt over 100 km/t?(Igjen, du overdriver så ENORMT mann! Er det for å prøve å få meg til å se dum ut eller? Er det derfor du gjør det? Det er KUN special ability'en til Franklin at du kan stoppe biler så raskt med.... INGEN andre biler jeg har kjørt i toppfart på GTA V har stoppet så raskt som du beskriver her..... Enten så har du en ekstremt dårlig kopi av spillet, eller så lyger du så det renner, for å få meg til å virke dum i andres øyne.......)

 

Hvis du klarer å miste kontrollen i GTA V så gjør du noe galt (hvist du klarer å miste kontroll på en bil i virkeligheten, gjør du noe galt). Og det er jo det som er mitt poeng. Kjøringen i GTA V er blitt så enkelt at det er blitt kjedelig kontra slik det var før der man faktisk ikke følte seg helt trygg når man begynte å nærme seg toppfart (jeg føler meg ennå mer utrygg i toppfat på GTA V enn jeg gjorde i GTA IV.. En av faktorene er at det skjer MYE mer i trafikkbildet, ting som man ikke kan forutse. I GTA IV kunne man fin ligge mellom kjørefeltene (i motgående kjørefelt) vet var ALLTID nok plass mellom bilene til å komme forbi, dette er ikke tilfellet i GTA V).

Kom det en bil uforsett tidligere mens man hadde toppfart så slet man (dette gjør man fortsatt), og det var jo det som var spennende også. Nå kan jeg fint bare flikke stikka til en av sidene selv i toppfart og svinge unda alt som kommer mot meg - det er blitt for enkelt rett og slett (eller er det mulig at du har brukt litt for mange timer i ditt liv forran tv'en?). Som jeg skrev tidligere, det er blitt strømlinjeformet slik at både du, bestemor og guttungen skal kunne klare å spille feilfritt. Hold gassen i bunn og styr litt med stikkene. (u e n i g .... i g j e n)

 

For din del så er mer kontroll mer "syke ting" (det har jeg ikke sagt direkte, så - nei.)? Det er jo nettopp det jeg savner fra GTA IV. At mer "syke" ting kunne skje, at man kræsjet helt ukontrollerbart ettersom man ikke hadde 100% kontroll når man kjører alt det bilen klarer mens man hører bilens sperre i 6 gir (dette har jo ennå mer potensiale i GTA V på en motorvei hvor annen trafikk også holder høye hastigheter). At det å kjøre på kanten faktisk er å kjøre på kanten slik at uforutsette ting kan forekomme. Det er jo omtrent borte nå idag på GTA V. Det er for enkelt å svinge unda en bil som kommer fra siden f.eks (bruker du special ability'en til Franklin LITT for mye kansje? For jeg klarer hvertfal ikke å svinge unna alt som kommer av hindringer..... supermann :w00t:) .

 

Det at du klarer å gi Need for Speed en tittel som omhandler et "realistisk bilspill" beviser jo bare hvor du ligger i terrenget (jepp, og alt du har skrevet over beviser vel ennå bedre hvor du ligger i terenget... Bakfull i en eller annen grøftekant, et sted på landsbygda.........). Jeg har aldri sakt at GTA IV har vært den "holy grail" av realistisk bilspill (det har ikke jeg heller), det jeg sier er at de ikke forbedret kjøringen fra GTA IV og gjorde den bedre, de fjernet bare hastigheten på bilene (fjernet hastighetene på bilene?? Er du full eller! Bilene på motorveiene i GTA V holder hastigheter på 100 - 120 km/t, når du blåser forbi dem på et halvt sekund ligger du i 200-250 km/t), de fjernet hestekrefter slik at man ikke kan spinne, også gav de oss mulighetene til å svinge 90 graders svinger i maksfart (dette har jeg kun klart med special ability'en til Franklin........) samt gjorde at bremsene virker til å være laget slik at man omtrent kaster dreggen og stopper på stedet (ehhh nei? I lav fart ja, i toppfart, nei... Kun med special ability'en til Franklin jeg klarer det.....). De gjorde kjøringen rett og slett barnevennlig (allmenvennlig heller, for alle oss andre som IKKE greier alle de fantastiske tingene som du vistnok har klart i GTA V, kansje?).

 

For noen så er sikkert det positivt, men for mange som elsket GTA for det det engang var, kjøringen, så er det ganske negativt at de har fordummet spillet med den delen av spillet (kjøringen i GTA IV var jo den virkelige "fordummingen" i bilkjøringen av Grand Theft Auto serien... Det blir bare for dumt når man kan lage hjulspor i svinger i 50 km/t, eller når man føler at man kjører i en sirup aktig suppe av et spill......) . For du husker vell GTA 1 og 2 (husker det svært godt ja)? Det handlet 95% om kjøring, og hvis du ser litt på navnet GTA (Grand Theft Auto) så ligger det jo litt i navnet at spillet inneholder mye kjøring, og dermed syns jeg den delen burde være så bra som over hodet mulig (jeg synes "den delen av spillet" faktisk begynner å nerme seg noe nå.... Den er ikke optimal ennå, såklart, men den var LANGT fra optimal i GTA IV....), og ergo denne linken som jeg linket tidligere.

 

http://www.change.org/en-GB/petitions/rockstar-add-an-option-to-gta-5-to-change-the-driving-mechanics-back-to-gta-4-style-2#share

 

..................................................................... Dette skal jeg kverulere på til jeg dør. Spørsmålet er hvem som er mest ute å sykler av oss.... for vi begge er på sykkeltur, det er åpenbart.

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kjørefysikken i GTA V er helt ræva. Bremser du i full fart så får du bråstopp etter 3 sek. Helt idiotisk. Sjokkerende dårlig vil jeg si... Men resten av spillet er fantastisk da.

 

Elsket å kjøre rundt med motorsyklene i TLAD, nå i GTA V føles det bare billig og kjipt ut.

Mens i GTA IV brukte 5 år på å bremse fra normal hastighet.

 

Kjøringen i V er en kraftig forbedring fra IV.

Men det beste hadde vært om de hadde klart å få inn simulering i kjørefysikken sin.

Lenke til kommentar

I GTA IV gikk det omtrent ikke an å kjøre fort uten å krasje. Som nevnt over så tok det en evighet å bremse ned og selv om man ikke kjørte fort så var svingingen elendig.

Det at kjøring har blitt mye lettere i V og minner litt om slik som det var i SA tar jeg som et pluss. Elsker at GTA V ikke er en slags simulator, men samtidig gir deg en følelse av realisme.

Lenke til kommentar

GTA er ikke en kjøresimulator - man skal ha det moro. For det er jo så gøy det er å måtte kjøre tilbake femten minutter for å hente en offroadbil jeg har stående i garasjen dersom et oppdrag tar meg utenfor hovedveien!

 

Ellers er jeg forsåvidt enig i det Skipstrixxy skriver lenger opp her i tråden. Greit nok, kjøring og bremsing er ikke realistisk, men så er fæn ikke GTA realistisk heller. Nå er det sånn spillet er laget, hvorfor skal dere absolutt syte? Det er ingen som tvinger dere til å spille. Dersom dere ikke liker det kan dere gå å gjøre noe produktivt med livet istedet.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Som flere her har sagt, GTA er ikke et bilspill. Jeg er ultradårlig i bilspill og klarte såvidt å komme meg fram i GTA 4. I 5'eren er det bedre, men skulle gjerne sett de hadde hatt samme bilkjøring som i Sleeping Dogs. Der var det perfekt!

 

EDIT: Og ikke si at det er kun barn som har problemer med kjøringen. Det er like dumt som å si kun barn spiller på konsoll.

Endret av duppsko
Lenke til kommentar

du er en smårolling ja...

Har du kjørt bil da? Å bruke den joysticken på kontrolleren til å kjøre bil i IV går jo ikke ann uten å krasje. Fungerer litt annerledes med ratt i den virkelige verden. Å svinge med ratt er liksom litt mer umm...smooth.

Bare prøv i virkeligheten ;) Kan love deg at rattet er noe helt spesielt iforhold til joysticken ;) En utfordring er å dra til utlandet hvor det ikke er asfalt over alt men masse ujevne stier, spesielt om det har regnet og det er masse gjørme overalt kan det fort bli morsomt :)

 

 

I GTA IV var det bare helt elendig. Var jo nesten ikke mulig å gjøre en perfekt forbikjøring i høy hastighet. Elsket San Andreas stilen selv om det var utrolig lett og at de har gjort det slik i V er bra.

Lenke til kommentar

Fikk endelig kommet i gang med spillet, og etter tre timer, der nesten alt var free roam, eller rettere sagt kjøring på måfå med div kjøretøy, må jeg (foreløpig) si meg enig i mye av kritikken mot kjøringefølelsen. Selv på løsgrus var det begrenset hvor lett det var å få hekken til å slippe. Brekket var nesten eneste mulighet, og da ble det fort en 180° istedenfor kontrollert sladd. I IV lærte jeg meg etterhvert å såvidt bremse ned, legge over, touche brekket, og ev styre kontra for å forsere svinger i høy fart. Denne teknikken funker ikke her. :(

Har riktignok ikke vært borti noen muskelbiler ennå, så jeg har litt forhåpninger til dem enn så lenge. Husker hvordan jeg kunne legge over maks med flat pedal og bare la hekken slenge rundt i ring i IV.

 

Jeg kan være enig i at bilene i IV generelt var for mykt satt opp, og krenget for mye, men bortsett fra det var det nesten perfekt. V føles ikke like mye som å kjøre rundt i papirbiler som PS2-spillene, men syns bilene føles for lette, og de krenger nesten fortsatt for mye, om enn ikke som 10" pionerjoller i høy sjø v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...