Gå til innhold

Valve har kunngjort SteamOS


Anbefalte innlegg

Spennende nok i seg selv, men det er kanskje verdt å huske på at om Valve nå eventuelt ender med å styre butikken, OS-et og hardwaren så har de blitt til Apple.

 

Blir vel mer som Google, ettersom de spesifiserer at det er tredjeparter som skal levere maskinvare, og at de åpner for at andre kan finne på mye rart med programvaren. Anbefaler å lese siden deres, det er mye tåkeprat, men også mye nyttig info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Left for Dead 3 hadde vært fint. :)

 

Men dette betyr vel i praksis at jeg kan slette Windows, og kun benytte meg av Steam OS? Jeg håper dette vil tvinge EA til å fjerne Origin på PC til fordel for Steam.

 

Ikke så lenge du fortsatt har lyst til å kjøre Windows-spill.

 

Og selv foretrekker jeg at det er flere store aktører på digitaltjenestemarkedet enn bare en. Det er heller ingen grunn til at dette skal tvinge EA til å droppe Origin på noen måte: de kan i tilfelle lett bygge en større kundegruppe ved å lansere spillene sine for SteamOS (EA-spill på Linux med det første? Riiight.) til en høyere pris enn de selv tar på Origin.

Lenke til kommentar

Ikke så lenge du fortsatt har lyst til å kjøre Windows-spill.

Og selv foretrekker jeg at det er flere store aktører på digitaltjenestemarkedet enn bare en. Det er heller ingen grunn til at dette skal tvinge EA til å droppe Origin på noen måte: de kan i tilfelle lett bygge en større kundegruppe ved å lansere spillene sine for SteamOS (EA-spill på Linux med det første? Riiight.) til en høyere pris enn de selv tar på Origin.

Kjører ikke Steam omtrent alt utenom Origin sine spill? Jeg anser dette fremdeles som en åpen plattform, i motsetning til konsollene.

Lenke til kommentar

Dårlige nyheter dette. SteamOS-ekslusive spill i vente med andre ord. Interessant hvordan folk absolutt elsker lukkede økosystemer. Steam har nå "endelig" blitt akkurat som Microsoft (med RT og Xbox), Sony og Apple. Full kontroll av hele verdikjeden. Håper det flopper totalt. De burde holdt seg til en Linux-versjon som allerede finnes der ute, men det er jo mye mer penger i å fange folk i et garn som allerede er altfor stort, og det gir dem også muligheten til å tvinge folk over på en SteamOS-konsoll, som garantert er neste, og om Valve til slutt også får det som de vil, det eneste. Det vil selvsagt ta noen år å fase ut PC-versjonen av SteamOS, men du verden for et pengepotensiale med så mange lojale sa... eh.... brukere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

etter symbolene på de neste kunngjøringene, ser det ut som om neste ( [O ] er noe SteamOS er inni og at nummer 3 ( O + O ) er noe som kjører på SteamOS, barre se på symbolene, O er programvare, [ ] er noe hardware.

Lenke til kommentar

Dårlige nyheter dette. SteamOS-ekslusive spill i vente med andre ord. Interessant hvordan folk absolutt elsker lukkede økosystemer. Steam har nå "endelig" blitt akkurat som Microsoft (med RT og Xbox), Sony og Apple. Full kontroll av hele verdikjeden. Håper det flopper totalt. De burde holdt seg til en Linux-versjon som allerede finnes der ute, men det er jo mye mer penger i å fange folk i et garn som allerede er altfor stort, og det gir dem også muligheten til å tvinge folk over på en SteamOS-konsoll, som garantert er neste, og om Valve til slutt også får det som de vil, det eneste. Det vil selvsagt ta noen år å fase ut PC-versjonen av SteamOS, men du verden for et pengepotensiale med så mange lojale sa... eh.... brukere.

 

Du skjønner vel at SteamOS er kun en LiGNUx distro og man kan kjøre Steam på alle andre distroer og på Windows. Det Valve og gaben vil gjøre er å komme seg ut av monopolet til Microsoft med Direct3D og få spillutviklere over til OpenGL som er crossplatform(LiGNUx, Windows, OS X og console).

 

Dette er gode nyheter.

Endret av fenele
  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Du skjønner vel at SteamOS er kun en LiGNUx distro og man kan kjøre Steam på alle andre distroer og på Windows. Det Valve og gaben vil gjøre er å komme seg ut av monopolet til Microsoft med Direct3D og få spillutviklere over til OpenGL som er crossplatform(LiGNUx, Windows, OS X og console).

 

Dette er gode nyheter.

 

Det spørs hvordan du ser det. De har jo innført Steam med tvang, så du skal ikke se bort ifra at vi er nødt til å installere SteamOS også for å spille spill, enten vi vil eller ikke. Det igjen gjør at flere lett kan slenge seg på, så vi kan bli sittende med tre, fire operativsystemer bare for å få spille det man vil. Det er jeg sterkt imot. Om de derimot lar SteamOS være 100% valgfri har jeg ingenting imot det, men jeg kommer nok aldri til å installere det uansett.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du skjønner vel at SteamOS er kun en LiGNUx distro og man kan kjøre Steam på alle andre distroer og på Windows. Det Valve og gaben vil gjøre er å komme seg ut av monopolet til Microsoft med Direct3D og få spillutviklere over til OpenGL som er crossplatform(LiGNUx, Windows, OS X og console).

 

Dette er gode nyheter.

Det spørs hvordan du ser det. De har jo innført Steam med tvang, så du skal ikke se bort ifra at vi er nødt til å installere SteamOS også for å spille spill, enten vi vil eller ikke. Det igjen gjør at flere lett kan slenge seg på, så vi kan bli sittende med tre, fire operativsystemer bare for å få spille det man vil. Det er jeg sterkt imot. Om de derimot lar SteamOS være 100% valgfri har jeg ingenting imot det, men jeg kommer nok aldri til å installere det uansett.

Det er vell spill utgiveren som bestemmer om du må spille gjennom steam? og ikke valve.

Lenke til kommentar

Dette er herlige nyheter og vil vell pushe flere og flere spill over på åpne biblioteker som OpenGL fremfor proprietære som DirectX. I utgangspunktet så betyr vell det noe svakere og mindre avansert grafikk, men om det nå for alvor begynner å bli mer aktuelt og pushes mer mot åpne løsninger så vil jo de utvikle seg i et langt høyere tempo og vi vil oftere og oftere se kjempetitler som fungerer like bra på tvers av plattformer (Windows, OS X og Linux) noe som jeg ser på som utelukkende en kjempepositiv ting!

 

Microsoft må vell grøsse langt nedover ryggen når de nå innser at mye av det som holder en temmelig stor andel av brukerne på Windows, nemlig spilling fort kan forsvinne de nærmeste årene og da kan de ikke finne på å tulle med Windows slik som du har gjort med Windows 8, dette skaper økt konkurranse i markedet og alt dette vil gagne forbrukere.

 

Håper virkelig ikke OpenGL blir ett alternativ, iom at den koden har vært radbrukket siden begynnelsen av 2000. Full av gammelt snørr som må ryddes opp i og skrives om.

 

Men dette er meget spennende nyheter.

Lenke til kommentar

Om det blir SteamOS eksklusivitet osv så er jo hele poenget borte, men det tviler jeg sterkt på da Gabe har gått hardt i strupen på Microsoft og DirectX blant annet fordi det blir for låst og propritært, blir jo rene justismordet om de skal kontra Microsoft sin lukkede satsing med Windows 8 (WinRT) og DirectX API med sitt egen lugubre løsning, det å eventuelt lansere store titler som SteamOS eksklusivt vil jo også være rent selvmord med tanke på salg også så det tviler jeg sterkt på.

 

Valve har jo lenge forsøkt å pushe åpne biblioteker og APIer til fordel for blant annet lukkede løsninger som DirectX og har jo forsøkt å få Steam til å bli stort på både OS X og nå Linux så det å plutselig begynne å kjøre sin egne sære greie nå vil jo være ren idioti og gå stikk i strid med alt vi har sett fra den fronten til nå. Jeg tror SteamOS skal brukes for endelig få bukt på Microsoft og deres råtne spill og lukkede løsninger sånn at spill fremover vil helle mer og mer mot bruk av åpne biblioteker og APIer sånn at de mye enklere, og mer effektivt kan kjøre optimalt på tvers av systemer så spill plutselig skal flyte fritt mellom Windows, OS X og Linux og det er jo alle tjent med når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...