Gå til innhold

Guide: Nettverkslagring ? introduksjon (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en ikke har bruk for eller utnytter all funksjonaliteten moderne NAS kommer med vil "gammelpc-en" satt opp med fildeling være nettopp det mange er på utkikk etter.

Mens en eldre PC vil kunne gi samme funksjonalitet og mere til, vil NAS være optimalisert med tanke på strømforbruk og størrelse på kabinett. Et annet argument for kjøp av NAS er enkelhet ved oppsett.

Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å satt opp en NAS med plass til fire disker, noen som har erfaring med dette som kunne tenkt seg å delt litt erfaring? Noen anbefalning i forhold til produsent osv?

 

Takk på forhånd til den som gidder :)

 

Det kan ofte virke smart å velge fire disker fra samme produsent og samme type. Dette er nødvendigvis ikke det beste valget. Disker kan kræsje., og fra tid til annen gjør de det også. Det kan da være en fordel å ha disker fra ulike produsenter, da disker fra samme produksjons serie gjerne har samme feil. Er ikke lenge siden jeg leste om en som hadde kjøpt 8 stk WD red, brukt rimelig lang tid på å legge hele blueray samlingen på nasen, hvorav etter noen uker så svikter 6 av 8 disker. Lett å si at dette skjer nesten aldri, men man bruker jo bilbelte selv om man kanskje aldri er i en ulykke. Når det skjer var det ett godt valg.

Nb: husk å skjekke hos produsenten hvilken disker som går til nasen.

Smallnetbuilder.com er en fin side som har mange tester bl a hastigetstestwr på de fleste .

Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ofte virke smart å velge fire disker fra samme produsent og samme type. Dette er nødvendigvis ikke det beste valget. Disker kan kræsje., og fra tid til annen gjør de det også. Det kan da være en fordel å ha disker fra ulike produsenter, da disker fra samme produksjons serie gjerne har samme feil. Er ikke lenge siden jeg leste om en som hadde kjøpt 8 stk WD red, brukt rimelig lang tid på å legge hele blueray samlingen på nasen, hvorav etter noen uker så svikter 6 av 8 disker. Lett å si at dette skjer nesten aldri, men man bruker jo bilbelte selv om man kanskje aldri er i en ulykke. Når det skjer var det ett godt valg.

Nb: husk å skjekke hos produsenten hvilken disker som går til nasen.

Smallnetbuilder.com er en fin side som har mange tester bl a hastigetstestwr på de fleste .

Lykke til

 

Tja, jeg har sett dette rådet flere ganger, jeg har hatt 50+ disker i RAID og aldri opplevd at disker fra samme serie klikker med mindre enn ukes mellomrom. Som ulempe får man dårligere ytelse, og mere mas med utbytte, jeg hadde ikke valgt forskjellige disker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan er det med filsystemene de forskjellige NAS bruker? Da jeg tidligere jobbet på en databutikk, så kom jeg ofte over problematikken med at NASet gikk i stykker, men diskene fungerte. Klarte så ikke å få ut noe info fra diskene i etterkant pga. ukjent filsystem og ingen linux distroer som klarte å forstå hva det var som var på diskene. Mulig dette er forbedret nå, men back in the day (2008-2009) så var det ikke bare bare. Utrolig kjedelig dersom man kjøper et NAS som går i stykker etter la oss si 3 år. Man har diskene, men får ikke ut noe av dataene som ligger der, og heller får man ikke kjøpt ny identisk NAS, da det modellen er utgått.

 

Er det noen NAS som tilbyr funksjonaliteten til f.eks. Windows Home Server sin Drive Extender eller unraid?

 

Synes det er utrolig kjipt å måtte kjøre identiske disker på størrelse og helst også produsent/serie. Med min Home Server har jeg hele tiden kunnet bare stappe inn flere disker og fått mer plass ledig. Har også kunnet bare bytte ut noen av de opprinnelige diskene og satt inn større underveis. Har nå samme installasjonen kjørende siden 2008. Det er vel ingen NAS som gjør noe sånt ennå?

 

For meg er NAS sin inngangspris mye dyrere enn å bruke en litt eldre PC hvor man kan bare sette inn haugevis med disker, installere f.eks. unraid eller WHS V1 og bare utvide så mye man vil. Hvis et NAS kostet f.eks. 1500kr max, så hadde jeg skjønnt mer av atraksjonen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte også at det kunne være lurt med et NAS. Kjøpte Netgear Duo med 2x2TB disker, men ytelsen på den boksen er jo så elendig at det var ubrukelig. Via WiFi var det katastrofalt dårlig, måtte tune MTU for å få litt fart i det hele tatt. Kastet boksen og monterte diskene i en gammel server - 200 MB/sek i stedet for 12 Mb/sek...

Lenke til kommentar

Etter 4 år pensjonerer jeg nå min gamle, trofaste 24/7 NAS, ZyXEL NSA210 (som er en gammel 1xHDD NAS med bare 12-17Mbyte ytelse). Ikke fordi den er defekt på noe vis, men fordi den er litt utdatert på ytelse.

Erstatningen ble en Synology DS213j basert på ytelse pris og et ufravikelig krav om at den må være åpen (ikke knyttet mot leverandørs server slik som Netgear)

Qnap TS-219P II Turbo var nok ønsket den koster en del mer.

DS213j er foret med 2 stk. Seagate Barracuda 4TB. Etter 2 døgn med kopiering fra den gamle er den nå klar for nye utfordringer i heimen.

 

Til alle som ikke har server i det hele tatt: Har du tilstrekkelig kunnskap til å sette opp en liten Linux server er det å foretrekke siden det er mest fleksibelt, men regn med mange kvelder i en uke eller to før ting er som du ønsker. Og det koster ikke så mye mer enn en NAS om du lager den med mini-ITX kort. Er ikke interessen der er en NAS et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Hvis en ikke har bruk for eller utnytter all funksjonaliteten moderne NAS kommer med vil "gammelpc-en" satt opp med fildeling være nettopp det mange er på utkikk etter.

 

En moderne strømgjerrig NAS bruker ca. 20W under drift, en gammel PC kan fort bruke 250W eller mer. Det betyr at en NAS bruker 175kWh i året, en gammel PC bruker gjerne 2200kWh. Det betyr at bruker en en NAS sparer en ca. 2000kWh pr år, og for prisen av det kan du kjøpe en NAS.

En liten Linux server med mini-ITX bryker typisk 35W (en HDD, litt mer med 2 disker) og kan være et alternativ.

Lenke til kommentar

En moderne strømgjerrig NAS bruker ca. 20W under drift, en gammel PC kan fort bruke 250W eller mer. Det betyr at en NAS bruker 175kWh i året, en gammel PC bruker gjerne 2200kWh. Det betyr at bruker en en NAS sparer en ca. 2000kWh pr år, og for prisen av det kan du kjøpe en NAS.

En liten Linux server med mini-ITX bryker typisk 35W (en HDD, litt mer med 2 disker) og kan være et alternativ.

 

Joda, strømforbruket er en faktor som taler for en "kjøp-NAS". Min filserver består av 8 disker i RAID5 + 1 systemdisk. I tillegg er det 4 stk. 120 mm vifter. Mener jeg målte 180W i oppstarten og 140W når den var oppe. Men til filserverens forsvar kan jeg opplyse at det er godt og varmt i boden der den står.

Dette er en løsning fra 2006 - i dag ville jeg ha valgt noe annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også at det kunne være lurt med et NAS. Kjøpte Netgear Duo med 2x2TB disker, men ytelsen på den boksen er jo så elendig at det var ubrukelig. Via WiFi var det katastrofalt dårlig, måtte tune MTU for å få litt fart i det hele tatt. Kastet boksen og monterte diskene i en gammel server - 200 MB/sek i stedet for 12 Mb/sek...

 

Ytelsen på slike kjøpings-NAS'r er det svake punktet. Men skal en ha den plassert i et oppholdsrom blir det gjerne et kompromiss.

Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å gå for en ny NAS løsning hjemme, men for min del blir det altfor dyrt for min lommebok å kjøpe en ferdig NAS løsning som har plass til 6 eller flere disker. Ønsket virkelig 8 eller 12.

 

Da jeg allerede har en dedikert maskin som er utstyrt med 14 harddisker, ble det etter mye research en løsning hvor jeg går for 2stk ICY BOX 5Drive Bay samt ett kabinett som er utstyrt med 9 stk 5.25" brønner i front som gjør at jeg med tiden kan utvide med enda en ICY BOX som gir meg mulighet for 15 disker med Hot Swap. Som gjør at jeg kan mye enklere bytte ut disker som tar kvelden. Av en eller annen grunn har jeg sikkert vært ufattelig uheldig med disker opp igjennom tidene for mine disker har en tendens til å ryke som døgnfluer.

 

På diskfronten er en ting veldig klart for min del, ALLE nye disker blir av type disk som er ment for 24/7 bruk. WD Red/Black eller lignende disk av annen produsent.

 

For meg ble det ett enkelt regnestykke. ICY BOX 5Drive Bay x2 = 1 500,- Kabinett = 600,- kontra en NAS boks med minst 6 disker â 6 000,- Pluss ved å beholde eksisterende oppsett med oppgradering av Hot Swap drive bays beholder jeg muligheten og de fordelene home server 2011 gir meg.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

 

 

Idé til artikkel: Lag egen NAS hjemme med FreeNAS og en gammel pc, samt hot-swap til 5 disker med en 5.25" brønn.

Støtter forslaget! Jeg forsøkte meg med FreeNAS for en tid siden, men siden jeg er ei kløne på Unix endte jeg opp med Vista i stedet - med enkel fildeling.

Jeg prøvde NAS4Free, men skrotet hele prosjektet. Har aldri opplevd noe så knotete å sette opp. Skal derimot gi FreeNAS en sjanse en dag jeg får et anfall av optimisme.

Lenke til kommentar

Hvor kjappe er disse NAS'ene til å lese/skrive data? Må man punge ut for å få hastigheter som er praktisk til daglig bruk?

 

På ett vanlig gigabit lan får man max 110MB/sec uansett.

Man jobber ikke direkte mot ett NAS.

 

Burgomatic: Var det jeg staret med også, FreeNAS. Det fungerte, men jeg ble aldri helt fornøyd. Solgte mye av maskinen og kjøpte en 5bay Synology 1511+ (I dag heter den 1513+) og da ble jeg fornøyd, mye takket være appsene man får til Syno.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...