Jump to content
Sign in to follow this  
Joachim_F

Trøbbel for ambisiøst sverdkampspill

Recommended Posts

Fra oppdateringen:

 

"Kickstarter is amazing, but one of the hidden catches is that once you have taken a bunch of people's money to do a thing, you have to actually do that thing, and not some other thing that you thought up in the meantime."

 

Ikke rart det gikk galt. Kickstarter er nok full av aktører med urealistiske ambisjoner for prosjektene sine. Det er synd at det ofte er vanskelig å vurdere hvem som har en grundig gjennomtenkt økonomisk plan og hvem som ikke har det, så jeg forholder meg (nesten) bare til KS-prosjekter fra erfarne utviklere med godt rykte. Denne typen KS-kollapser har skjedd før og kommer garantert til å skje flere ganger. Håper det ender med at folk blir litt mindre naive og begynner å stille krav til bedre informasjon om prosjektenes økonomiske disposisjon på forhånd.

Share this post


Link to post
@Husam: All ære for at du tar høyde for risikoen når du foretar valgen for hva du ønsker å støtte.
Selv har jeg en langt mer naiv tilnærming; jeg støtter prosjekter jeg ønsker skal utvikles. Fullt vitende at produktet kanskje ikke blir lansert eller at produktet blir anderledes enn jeg ønsket meg.
For mange crowdfundere gjelder nok det samme som for meg. Vi går inn med mindre beløp fordi prosjektet trenger mange backers / likesinnede uansett.

Share this post


Link to post
Jeg skal starte ett prosjekt der jeg sier jeg skal lage verdens beste spill, men så gikk jeg tom for penger, å hvis folk lurer på tidsbruket mitt, så sier jeg et sånn spill kan ta 20-60 år å lage (basert på hvor lenge jeg har igjen å Level) :P

Share this post


Link to post

@Husam: All ære for at du tar høyde for risikoen når du foretar valgen for hva du ønsker å støtte.
Selv har jeg en langt mer naiv tilnærming; jeg støtter prosjekter jeg ønsker skal utvikles. Fullt vitende at produktet kanskje ikke blir lansert eller at produktet blir anderledes enn jeg ønsket meg.
For mange crowdfundere gjelder nok det samme som for meg. Vi går inn med mindre beløp fordi prosjektet trenger mange backers / likesinnede uansett.

 

Jeg har også inntrykk av at mange tenker som deg, og det er selvsagt helt fair. Men for spillmarkedet fra et kundeperspektiv er det nok ikke så positivt. Det er lite som er så usunt for produktkvaliteten som ukritiske kunder.

Share this post


Link to post
Det er nå desverre slik flere av prosjektene ender opp. En kan dog undres over det manglende ansvaret mange av disse aktørene faktisk sitter med.

Jeg gir selv små summer til enkelte prosjekter, eller litt større summer til spill som tides of numeria der jeg kasta inn et par tusen. Torment er for meg et av de beste spillene som har kommet ut, så synes det var verdt å satse noen kroner ekstra på et spill jeg ønsket å se en skikkelig oppfølger av.

Share this post


Link to post

Jeg støtter også spillene jeg gjerne vil se lykkes. Det er selvsagt en fordel at folkene som skal lage spillet er erfarne og ikke helt nye i faget. Vanligvis støtter jeg spillene kun med en mindre sum, men større spill som Star Citizen og Elite: Dangerous støttet jeg med ca 500 NOK per stk.

Share this post


Link to post
Jeg driver personlig på samme måte som andre og støtter spill jeg har lyst at skal bli noe av. Vanligvis så putter jeg nok penger til å få spillet i, men enkelte har jeg puttet ekstra penger i. Så får vi bare håpe at de klarer seg.

Share this post


Link to post
 
 

 

@Husam: All ære for at du tar høyde for risikoen når du foretar valgen for hva du ønsker å støtte.
Selv har jeg en langt mer naiv tilnærming; jeg støtter prosjekter jeg ønsker skal utvikles. Fullt vitende at produktet kanskje ikke blir lansert eller at produktet blir anderledes enn jeg ønsket meg.
For mange crowdfundere gjelder nok det samme som for meg. Vi går inn med mindre beløp fordi prosjektet trenger mange backers / likesinnede uansett.

 
Jeg har også inntrykk av at mange tenker som deg, og det er selvsagt helt fair. Men for spillmarkedet fra et kundeperspektiv er det nok ikke så positivt. Det er lite som er så usunt for produktkvaliteten som ukritiske kunder.

Men dette gjelder også tradisjonell spillkjøping. Forhåndsbestilling av spill er omtrent like risky som det å ta del i et kickstarter prosjekt. Aliens: Colonial Marines var så dårlig da det kom ut, at det like greit ikke hadde trengt å komme ut i det hele tatt. Og det var et spill folk betalte ?50 for. De fleste Kickstarter-spill krever ikke mer enn $15 for å få en kopi av det ferdige spillet.

Det er bare viktig at folk husker på, at de først og fremst investerer i en idé og et prosjekt når de donerer penger til en Kickstarter kampanje. De forhåndsbestiller ikke faktisk spillene.

 

Jeg selv har nå vært med på over 30 forskjellige Kickstarter-prosjekter, alt PC-spill og brettspill. Så langt har jeg ikke gått på en eneste bommert. Noen forsinkelser her og der hører til i markedet. Det er bedre å få noe som er forsinket enn noe som er dårlig. (hører dere, Sega?)

Edited by Hr. Jenssen

Share this post


Link to post
Er vel som med alle investeringer, ikke bruk mer penger enn du er villig og har råd til å tape.

Erfarne utviklere er heller ingen sikkerhet, var det ikke Double Fine som fikk inn mye ekstra, økte prosjektets størrelse og gikk tom for penger før det var ferdig.

Så det bør helt klart stilles større krav til åpenhet rundt budsjetter osv, slik at det bør være enklere å finne ut av om dette er holdbart prosjekt. Men på den annen side så har jeg tilnærmet null peiling på hva det faktisk koster å utvikle spill, annet enn at det er dyrt og hva Skull Girls KS'en viste. Og jeg er neppe alene om dette.

Så KS er foreløpig ett eksperiment, i løpet av de neste årene kan vi nok begynne å forme en konklusjon om hvordan dette fungerer for spillutvikling. Vi må vente på at nok spill lykkes eller feiler, og det vil jo ta litt tid.

Share this post


Link to post

Jeg har også inntrykk av at mange tenker som deg, og det er selvsagt helt fair. Men for spillmarkedet fra et kundeperspektiv er det nok ikke så positivt. Det er lite som er så usunt for produktkvaliteten som ukritiske kunder.


Jeg ser ikke forskjell på dette og f.eks pre-order av spill laget av AAA produsenter. Hvor mange ganger har vi brent oss på fine trailere og lovnader? Kickstarter er ikke så anderledes, kun med lengre ventetid.

Share this post


Link to post

Jeg har også inntrykk av at mange tenker som deg, og det er selvsagt helt fair. Men for spillmarkedet fra et kundeperspektiv er det nok ikke så positivt. Det er lite som er så usunt for produktkvaliteten som ukritiske kunder.

Jeg ser ikke forskjell på dette og f.eks pre-order av spill laget av AAA produsenter. Hvor mange ganger har vi brent oss på fine trailere og lovnader? Kickstarter er ikke så anderledes, kun med lengre ventetid.
Litt uenig der. Om du forhåndsbestiller et AAA-spill før lansering så får du i hvert fall et spill, ulempen med kickstarter er at du kan sponse et spill som aldri blir ferdig.

Det verste som kan skje om du forhåndsbestiller et AAA-spill er at spillet suger balle. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke forhåndsbestilte Dragon Age 2 for å si det sånn ;)

Share this post


Link to post
KS og forhåndsbestilling har likheter, men også forskjeller, "the devil in the details". Den største likheten er at du betaler for noe du ikke vet hvordan er eller vil bli. Men det er også en forskjell der, for KS så har vi kanskje kun ett konsept å gå etter, hvis vi er heldige en liten demo. For ett AAA-spill er det ofte mer informasjon tilgjengelig. Ett AAA-spill er noe som vil bli lansert, mens ett KS spill er ikke sikkert at noen gang vil bli noe av, enten fordi f.eks. KS kampanjen feiler eller de tar seg vann over hodet og går tom for penger o.l. Så man tar en større risiko med KS enn forhåndsbestilling.

Noen KS kampanjer har også blitt brukt for å vise potensielle investorer at det er ett marked for det spillet de ønsker å lage. Slik at spillet kun blir delfinansiert fra KS

Share this post


Link to post

Det verste som kan skje om du forhåndsbestiller et AAA-spill er at spillet suger balle. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke forhåndsbestilte Dragon Age 2 for å si det sånn ;)


Vel, industrien er nede på et nivå hvor du får et spill som ikke fungerer. *host*colonial marines*host*`:P

Share this post


Link to post

 

Men dette gjelder også tradisjonell spillkjøping. Forhåndsbestilling av spill er omtrent like risky som det å ta del i et kickstarter prosjekt. Aliens: Colonial Marines var så dårlig da det kom ut, at det like greit ikke hadde trengt å komme ut i det hele tatt. Og det var et spill folk betalte ?50 for. De fleste Kickstarter-spill krever ikke mer enn $15 for å få en kopi av det ferdige spillet.

 

Forhåndsbestilling er lysår unna å være like risikabelt som en Kickstarter-investering, men jeg er enig i at det også er en uting. Det er ikke bare på crowdfunding-arenaen folk er ukritiske. Tvert imot er en naiv kundegruppe mye av årsaken til at AAA-spillmarkedet er så dårlig og lite kundevennlig som det er.

 

Det er bare viktig at folk husker på, at de først og fremst investerer i en idé og et prosjekt når de donerer penger til en Kickstarter kampanje. De forhåndsbestiller ikke faktisk spillene.

 

Det finnes risikable KS-prosjekter og det finnes veldig sikre KS-prosjekter. Bestillingene fra f.eks Tim Schafer, Ragnar Tørnquist, Jane Jensen og Brian Fargo ser jeg på som rimelig bombesikre forhåndsbestillinger, fordi de har et lass med erfaring og et veldig godt rykte de ikke har råd til å ødelegge.

Share this post


Link to post

Det verste som kan skje om du forhåndsbestiller et AAA-spill er at spillet suger balle. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke forhåndsbestilte Dragon Age 2 for å si det sånn ;)

Vel, industrien er nede på et nivå hvor du får et spill som ikke fungerer. *host*colonial marines*host*`:P
Jup og du hadde ikke tapt mye of DA2 ikke kom ut for å si det slik.
I allefall om du betalte for en oppfølger til orign som jeg regner med de fleste som preordret gjorde.

Share this post


Link to post
 
 

 

Det finnes risikable KS-prosjekter og det finnes veldig sikre KS-prosjekter. Bestillingene fra f.eks Tim Schafer, Ragnar Tørnquist, Jane Jensen og Brian Fargo ser jeg på som rimelig bombesikre forhåndsbestillinger, fordi de har et lass med erfaring og et veldig godt rykte de ikke har råd til å ødelegge.

 

Det faktum at Tom Schafer sitt prosjekt har gått helt på trynet, at de knapt klarer å presse ut et lite pek-&-klikk spill når de har flere millioner dollar å bruke, motbeviser jo det du sier. All erfaring i verden er ingen garanti.

 

Dette gjelder også for forhåndsbestilling. Jeg ergrer meg ganske mye for at jeg stolte på Creative Assembly og forhåndsbestilte Rome 2. Jeg kunne ventet noen uker, og fått spillet særdeles billig i stedet.

Forhåndsbestilling er jo absolutt nesten like risikabelt. Husk at i Kickstarters reglement står det at prosjektskaperne har en obligasjon til å faktisk levere produktet eller tjenesten de har lovet å levere. Om de ikke klarer å levere noe som helst, så må de betale tilbake. Ja, kanskje man får noe dritt som resultat av at at prosjektskaperne har gått konkurs, men igjen... Aliens: Colonial Marines...

Share this post


Link to post

 

Det faktum at Tom Schafer sitt prosjekt har gått helt på trynet, at de knapt klarer å presse ut et lite pek-&-klikk spill når de har flere millioner dollar å bruke, motbeviser jo det du sier. All erfaring i verden er ingen garanti.

 

Tim Schafer sitt prosjekt har på ingen måte gått på trynet. Det er tvert i mot blitt mye større og bedre enn det jeg betalte for. Det er en selvfølge at Schafer og Double Fine ikke vil la dette prosjektet gå i vasken. Det ville vært en katastrofe for hans velrennomerte karriere i spillbransjen.  

 

 Forhåndsbestilling er jo absolutt nesten like risikabelt.

 

Dette er bare tull. Hadde man sammenliknet prosentandelen forhåndsbestilte spill som ikke blir levert med KS-bestillinger som ikke blir levert vil forskjellen være skyhøy. Men som sagt, forhåndsbestilling er også en ting jeg mener folk gjør lurt i å holde seg unna. Det gir produsentene mer markedsmakt på bekostning av kundene.

Share this post


Link to post

 

 Forhåndsbestilling er jo absolutt nesten like risikabelt.

 
Dette er bare tull. Hadde man sammenliknet prosentandelen forhåndsbestilte spill som ikke blir levert med KS-bestillinger som ikke blir levert vil forskjellen være skyhøy. Men som sagt, forhåndsbestilling er også en ting jeg mener folk gjør lurt i å holde seg unna. Det gir produsentene mer markedsmakt på bekostning av kundene.
Tror folk snakker om forhåndsbestilte spill som suger rotte.
Det er klart at du får et forhåndsbestilt spill og om du ikke får det vil du få pengene tilbake.
Det er derimot ingen garanti for at du vil like det du får.

Igjen tror de fleste forhåndsbestiller sikkere kjøp, er realtivt lite trolig du ville hate skyrim eller GTA5 om du likte det forige spillet.

Har selv aldri forhåndsbestilt annet en sikkere kjøp, og aldri deltatt I kickstarter, har derimot kjøpt noen spill I beta.
Mount & Blade og Kerbal space program og har elsket begge.

Share this post


Link to post
 
 

 

Tim Schafer sitt prosjekt har på ingen måte gått på trynet. Det er tvert i mot blitt mye større og bedre enn det jeg betalte for. Det er en selvfølge at Schafer og Double Fine ikke vil la dette prosjektet gå i vasken. Det ville vært en katastrofe for hans velrennomerte karriere i spillbransjen.

http://www.kickstarter.com/projects/doublefine/double-fine-adventure/posts/402016

http://www.engadget.com/2013/07/03/double-fine-kickstarter-debacle/

http://www.forbes.com/sites/erikkain/2013/07/07/double-fine-misadventure-first-major-kickstarter-game-runs-out-of-money/

 

De sprengte budsjettet sitt, måtte utsette spillet, og det viser seg at de har hatt svært mye dårlig management hvor backernes penger har blitt sløst bort. Det er nå langt fra å være spillbart, til tross for at det nå skulle ha vært lansert allerede. Forsinkelser er ikke uvanlig, men at så erfarne folk ikke klarer å levere et lite pek-&-klikk spill til rett tid uten masse trøbbel, er merkverdig.

Ja, det er nok mer eller mindre garantert at Double Fine vil kunne levere et eller annet spill før eller siden. Men de har jo absolutt gått på trynet her. Eneste grunn til at de faktisk klarer å levere spillet, er jo fordi de sitter med plenty av penger (og kontakter i industrien) fra før av, da de er et relativt stort utviklingsselskap. En helt ny og fersk utvikler ville nok ikke kunne berge seg inn slik når pengene renner ut. Og dette har ikke noe å gjøre med at Tim Schafer er så flott en fyr. Det handler om at de har mer enn nok penger til å lage et spill uten Kickstarter. De er aktive spillutviklere i bransjen, i motsetning til mange andre av de erfarne gamle spillutviklerne som har prøvd seg på Kickstarter.

 

 

Dette er bare tull. Hadde man sammenliknet prosentandelen forhåndsbestilte spill som ikke blir levert med KS-bestillinger som ikke blir levert vil forskjellen være skyhøy. Men som sagt, forhåndsbestilling er også en ting jeg mener folk gjør lurt i å holde seg unna. Det gir produsentene mer markedsmakt på bekostning av kundene.

 

De som starter et prosjekt, og feiler uten å gi noe i det hele tatt tilbake, som tilfredsstiller fansen, Kan bli saksøkt og ender opp med å måtte betale alle sine backers:

 

 

Is a creator legally obligated to fulfill the promises of their project?

Yes. Kickstarter's Terms of Use require creators to fulfill all rewards of their project or refund any backer whose reward they do not or cannot fulfill. (This is what creators see before they launch.) We crafted these terms to create a legal requirement for creators to follow through on their projects, and to give backers a recourse if they don't. We hope that backers will consider using this provision only in cases where they feel that a creator has not made a good faith effort to complete the project and fulfill.

[url=http://www.kickstarter.com/blog/accountability-on-kickstarter]Kilde[/url]

 

Da er man så å si på samme nivå som pre-orders. Man kan ende opp med å få noe annet enn man ville ha i verste fall, men det gjorde jeg så absolutt med Aliens Colonial Marines og. Skjermbildene og videoene var slettes ikke representative for det faktiske spillet. Og igjen, som oftest krever de fleste KS-spill $15 for en digital kopi. Utgivere som Sega krever €50. Da vil jeg påstå at det, relativt sett, er omtrent like risky å forhåndsbestille i dagens marked, som det er å ta del i et Kickstarter-prosjekt.

 

Share this post


Link to post

Tim Schafer sitt prosjekt har på ingen måte gått på trynet. Det er tvert i mot blitt mye større og bedre enn det jeg betalte for. Det er en selvfølge at Schafer og Double Fine ikke vil la dette prosjektet gå i vasken. Det ville vært en katastrofe for hans velrennomerte karriere i spillbransjen.

Men dette viser fremdeles at erfarne utviklere ikke er en sikkerhet, fordi de blåste opp prosjektet og KS pengene strakk ikke til pga av det. Hadde de ikke spyttet inn egne penger eller hatt andre inntekter til å finansiere resten så hadde nok dette strandet, og trolig blitt som du sier en katastrofe (eller i det minste en ripe i lakken) for Double Fine og Tim Schafers rykte. Jeg tar det ikke som en selvfølge at dette prosjektet ble/blir reddet. Dette er uansett ett lite varsel skudd for KS prosjekter, at utvikler må klare å balansere ambisjoner i forhold til budsjettet. Hvis de erfarne feiler, hva da med de mindre erfarne eller uerfarne?

Share this post


Link to post

 

De sprengte budsjettet sitt, måtte utsette spillet, og det viser seg at de har hatt svært mye dårlig management hvor backernes penger har blitt sløst bort. Det er nå langt fra å være spillbart, til tross for at det nå skulle ha vært lansert allerede. Forsinkelser er ikke uvanlig, men at så erfarne folk ikke klarer å levere et lite pek-&-klikk spill til rett tid uten masse trøbbel, er merkverdig.

 

Dårlig økonomistyring ja, men det var aldri noen mulighet for at spillet ikke skulle komme ut. Det kommer veldig godt frem i både Schafers oppdatering og i dokumentarserien. Leser du gjennom reaksjonene etter oppdateringen er de også så godt som utelukkende positive: http://www.doublefine.com/forums/viewthread/9788

 

DF har gjort det totalt motsatte av å gå på trynet. Jeg har fått langt mer enn jeg forventet allerede. Et titalls timer med dokumentarserie i skyhøy kvalitet samt et eventyrspill med så høye produksjonsverdier for de 30 dollarene jeg har betalt er et ran.

 

 

En helt ny og fersk utvikler ville nok ikke kunne berge seg inn slik når pengene renner ut.

 

Ja? Det er jo akkurat det som er poenget mitt. Jeg støtter nesten bare erfarne, kjente utviklere på KS fordi prosjektene deres er langt sikrere.

 

 

De som starter et prosjekt, og feiler uten å gi noe i det hele tatt tilbake, som tilfredsstiller fansen, Kan bli saksøkt og ender opp med å måtte betale alle sine backers:

 

Ja, lykke til med å få noe som helst når pengene er brukt opp og prosjektet er halvferdig. Hadde det vært penger igjen å hente så hadde de vært brukt på spillutvikling.

Share this post


Link to post

Men dette viser fremdeles at erfarne utviklere ikke er en sikkerhet, fordi de blåste opp prosjektet og KS pengene strakk ikke til pga av det. Hadde de ikke spyttet inn egne penger eller hatt andre inntekter til å finansiere resten så hadde nok dette strandet, og trolig blitt som du sier en katastrofe (eller i det minste en ripe i lakken) for Double Fine og Tim Schafers rykte. Jeg tar det ikke som en selvfølge at dette prosjektet ble/blir reddet. Dette er uansett ett lite varsel skudd for KS prosjekter, at utvikler må klare å balansere ambisjoner i forhold til budsjettet. Hvis de erfarne feiler, hva da med de mindre erfarne eller uerfarne?

 

Det er nettopp dette som er mitt poeng. Folk som Tim Schafer har langt flere muligheter til å ordne opp når noe uforutsett skjer, noe det som regel gjør i slike prosjekter. Det er jo en selvfølge at DF skal levere spillet, men det hadde det ikke vært med et indie-team på tre personer som plutselig har gått tom for penger.

Share this post


Link to post

Tja. Man kan kanskje aldri være helt sikker på noe som helst, men i hvert fall så sikker at jeg fint kunne ha veddet et tosifret antall tusenlapper på at spillet kommer ut i en eller annen form. Det samme gjelder Wasteland 2, Tides of Numenera, Dreamfall Chapters og Moebius.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...