Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det er høst og begynner å bli kaldt... ---> snart vinter


Hexafix

Anbefalte innlegg

 

Offentlig hjelp med att du fryser? Sponsa sydenturer da eller? Det håper jeg da virkelig ikke!

Du er selv ansvarlig for og ha på nok varme osv, flytt om der du bor ikke er bra nok. Ta annsvar sjøl og ikke forvent og få alt på sølvat.

Jeg er selv en frossenpinn og fryser hele tida, men det er mitt problem og ikke staten eller noen andre sitt. Jeg velger selv og bo i dette landet.

Jeg tror du oppfatter meg feil.

 

Det er åpenbart at jeg har et helseproblem som er rota til at jeg sliter med å takle kulde mer enn før og når man har et helseproblem i Norge som norsk statsborger så er det vel slik at man har rett på å få medisinsk behandling og eventuelt særskilt støtte for å komme seg gjennom hverdagen for å kunne arbeide.

 

Igjen så er dette et ufør for meg.

 

Og siden det er slik så kan vel jeg også flytte til Thailand den dagen jeg får uføretrygd.. I stedet for å forebygge helseproblematikk her i nisselue Norge...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir ikke forkjøla av kald luft. Du blir forkjøla av virus.

 

Om du fryser, får du sørge for å ha på deg mer tøy og skaffe flere varmovner. Du er ikke den eneste som er frysapinn. Om det er et undeliggende problem/sykdom som forårsaker dette, så må du da for all del dra til legen for å utrede dette. Da kan de muligens finne passende medisinsk behandlig. Men du kan ikke forvente å få støtte kun på grunnlag av at du fryser lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du blir ikke forkjøla av kald luft. Du blir forkjøla av virus.

 

Om du fryser, får du sørge for å ha på deg mer tøy og skaffe flere varmovner. Du er ikke den eneste som er frysapinn. Om det er et undeliggende problem/sykdom som forårsaker dette, så må du da for all del dra til legen for å utrede dette. Da kan de muligens finne passende medisinsk behandlig. Men du kan ikke forvente å få støtte kun på grunnlag av at du fryser lett.

Nei, det er ikke derfor. Men jeg må ha en form for hjelp for å løse problemet så lenge det er et ufør som gjør at jeg ikke kan være i arbeid.

 

Jeg tror også at det er en underliggende årsak da jeg ikke har vært slik hele livet.

 

Det er ikke min skyld men jeg regner selvflkgelig med at jeg får riktig behandling dersom det er noe underliggende.

 

Ellers kan det være fordi jeg har ekstremt følsomme nerver. Dersom jeg for eksempel får feil farger rundt meg så påvirker det følelsene mine i kroppen til det negative så da kan jeg oppleve ising i kroppen som går langt inn i skelettet. Det er også noe som gir problemer. Det verste er at jeg sliter med å bli helt uthvilt og bare på grunn av det så har jeg redusert arbeidsevne gjennom vinteren. Det kommer sterkere for hvert år og nå i år så merker jeg godt på kroppen at jeg vil få problemer med å takle kulde.

 

Som sagt før i tråden så hjelper det ikke at jeg kler på meg en gang så lenge det er kald luft. Jeg blir kald og fryser ned i lungene mine. Det var akkurat så jeg slapp å få feber og hoste igjen.

 

Kald luft har jeg ikke hatt store problemer med før men bare sokkene mine blir litt våte s blir jeg også fort forkjøla. Det kan gå 5 minutter med litt fuktige sokker før det begynner å kile nedover halsen og lungene blir tettere.

Lenke til kommentar

Du blir ikke forkjøla av kald luft. Du blir forkjøla av virus.

 

Om du fryser, får du sørge for å ha på deg mer tøy og skaffe flere varmovner. Du er ikke den eneste som er frysapinn. Om det er et undeliggende problem/sykdom som forårsaker dette, så må du da for all del dra til legen for å utrede dette. Da kan de muligens finne passende medisinsk behandlig. Men du kan ikke forvente å få støtte kun på grunnlag av at du fryser lett.

Angående legen min så har jeg fortalt dette ved flere anledninger uten at han har tatt meg på alvor.

 

Nå kjenner jeg at det ikke går en vinter til og da er det egentlig greit å få gjort noe med dette.

 

Men av personlige årsaker så har jeg ikke tilgang til legen min.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Angående legen min så har jeg fortalt dette ved flere anledninger uten at han har tatt meg på alvor.

 

Nå kjenner jeg at det ikke går en vinter til og da er det egentlig greit å få gjort noe med dette.

 

Men av personlige årsaker så har jeg ikke tilgang til legen min.

 

1. Bytt fastlege her: https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

2. Finn ut hvem som duger her: http://www.legelisten.no/

3. ????

4. Profitt!

 

Dra til den nye legen din og få en diagnose, koster ikke allverdens det, begynn å tren, helst innendørs av åpenbare årsaker, trenger gjør kroppen varm, selvom det er tungt, men det er tungt for alle..

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Som sagt så har jeg god helse i utgangspunktet. Jeg trener hver dag og liker aktivitet og være ute.

 

Det er bare om natta når det blir kaldt på soverommet som jeg blir kald nedover lungene.

 

Jeg får ikke sove uansett når det er for kaldt.

 

Da må jeg vente til jeg blir helt døds-sliten hver gang jeg skal bli helt uthvilt av å sove igjen.

 

Risikerer også å bli forkjøla hver eneste natt og det er aldri verdt å risikere å bli forkjøla i 2-3 uker bare fordi jeg måtte fryse en natt.

 

 

Skal jeg være forkjøla hele vinteren da?

 

Eller er det mulig å få hjelp for dette?

 

 

Og for de som fortsatt ikke har fått det med seg så iser det helt inn til skelettet i kroppen om jeg blir kald nok og da er det vondt. Det er nesten som ising i tennene bare at jeg har det rundt leddene mine og der det er tynt mellom hud og skelett.

 

En annen ufrivillighet er at jeg bare blir enda mer anspent i kroppen når jeg fryser. Kan bare glemme å få sove da..

 

Jeg har altså problemer med å takle dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Som sagt, følg innstruksene i den siste posten min. Utifra det du sier virker det ikke som om det er genetikk, men en form for sykdom vedrørende lungene. Type Astma, Cystisk Fibrose, m.mer.

 

Bare gå til den jævla (nye) legen en gang for alle.

Lenke til kommentar

Jeg synes Norge kanskje burde gjør noe med det.
Men da snakker jeg ikke om sydentur, for det er ikke noe slikt du egentlig trenger. Jeg snakker om å spandere en tur til tvungen militær tjeneste.

 

Du trenger ikke varme, men rett å slett bli tøffere, ta ansvar for dine egne problemer, og kanskje til og med lære deg at kulda ikke bare er forferdelig.
Og om du tror militæret er for tøft, så kanskje en tur til speidern? Lærer mye av det samme der, og du skal ikke kimse av hva disse ungene gjør der.

 

Du kan skylde på nerver, helsa osv... men glem ikke at kroppen og hjernen er koblet sammen, og om hjernen ser seg som ynkelig og ubrukelig i kulda, ja så er jeg ikke sjokkert over at du klarer å komme opp med all verdens sykdommer som stemmer med nettopp dette synet.

Og bare så det er sagt, jeg er ingen stor tøffing som sitter på min høye hest, men rett og slett en genuin anbefaling rett fra levra, som kommer fra både egen erfaring og teori, ja samt noe god gammeldags fornuft.

Endret av Andrull
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg synes Norge kanskje burde gjør noe med det.

Men da snakker jeg ikke om sydentur, for det er ikke noe slikt du egentlig trenger. Jeg snakker om å spandere en tur til tvungen militær tjeneste.

 

Du trenger ikke varme, men rett å slett bli tøffere, ta ansvar for dine egne problemer, og kanskje til og med lære deg at kulda ikke bare er forferdelig.

Og om du tror militæret er for tøft, så kanskje en tur til speidern? Lærer mye av det samme der, og du skal ikke kimse av hva disse ungene gjør der.

 

For et ignorant svar, du har nok ingenting du skulle sagt du med perfekt genetikk og foreldre som legger alt til rette for til velbehavende. Kos deg.

Lenke til kommentar

 

For et ignorant svar, du har nok ingenting du skulle sagt du med perfekt genetikk og foreldre som legger alt til rette for til velbehavende. Kos deg.

Skivebom! Det er kanskje et av de minst ignorante svarene her. Det var en genuin anbefaling rett fra levra, hvor poenget er at man ikke skal være så avhengig av andre. Å komme med generiske tips om å gå til lege osv.. er greit det, men det kan da alle gjøre. Det høres mer ut som det trengs litt dytt i riktig retning. Trening, tilpassning, og ikke minst gjør psyken og kroppen tøffere. For det er i grunn det du også vil når du påstår at han skal trene? At jeg er mer direkte, gjør det ikke mer ignorant, nei stikk motsatt.

 

Men hvordan du kommer frem til at jeg liksom er det motsatte, og nærmere en mammadalt er komisk når anbefalningen min er det motsatte, altså være mindre avhengig av mamma, staten eller noen andre.

 

Jeg har selv gjort en del harde ting, og det har alltid gjort meg sterkere. Å ty til andre, er bare å forflytte problemet når problemet er ved deg selv.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nå en liten stund siden jeg har fått trent kroppen skikkelig (vært for mye fokus på hjernen det siste året), og jeg kan allerede merke tilsvarende problemer med kroppen. Jeg takler ikke kulda like bra, jeg har akkurat vært forkjølet, og generelt sett i dårligere forfatning.

Så hvordan fikser jeg dette? Jo, ved å manne seg ut, gå ut, trening etc... Og nei, det er ikke noe jeg gleder meg til, for det er slitsomt og hardt.

Edit: Og ja, om man starter på bar bakke så kan det være lurt å ta oppvarmingen inne, for deretter å gå ut å trene. Det viktigste er bare at man kommer seg ut, eller så vil kroppen aldri venne seg til kulda.

 

Edit2: Litt off-topic, men ikke helt unyttig info. Hva gjør du når du har en fobi? Jo, du møter den.
Hatet brennersler før, men etter en løpetur i "villmarken" hvor det var søle, busker og brennersler, og ja, nå er de mindre irriterende. (første gangen var kanskje noe ufrivillig pga jeg løp meg vill :p, men poenget er det samme)

Poenget her at du aldri, aldri vil takle noe bedre med å syte, men ved å møte det direkte.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du høres ut som er narkis som ruller rundt på gulvet med alle vinduet på vidt gap i flere timer og når du våkner så er det kaldt. Da må den helvettes staten støtte deg?Du er 43 år uten jobb? Du må da ha fått noe utdanning eller erfaring så du er kvalifisert for noe jobb? Eller sitter du hjemme mellom rusen og klager på at du har en mystisk sykdom ingen har hørt om som gjør at du ikke kan noe annet enn å sitte på ræva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...