Gå til innhold

Windows 7 vil ikke installere


morra

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sliter med å installere Windows 7. Føler jeg har prøvd alt!

 

Det som skjer er at når jeg booter fra minnepinne eller DVD, laster den inn filene og går videre til "Starting Windows"-skjermen. Det tar litt tid før Windows-logoen begynner å lyse som et tegn på at noe skjer. Men den gjør bare det i et halvt sekund, for da restarter maskinen seg og begynner på nytt.

 

Jeg har nå Windows 8 installert over to SSD-er i raid0.

Jeg har forsøkt å starte installasjonen fra Windows ved å kjøre setup derfra og velge hvor jeg vil installere W7.

Jeg har forsøkt å legge det på en annen harddisk og på raid-arrayet.

Jeg har også forsøkt å boote fra USB og fra DVD. I tillegg har jeg laget en slipstreamet versjon med alle drivere til PCen ferdig installert på installasjonsmediet, men dette fungerer like dårlig.

 

En annen ting jeg prøvde var å installere en VM i VirtualBox, men da får jeg bare feilmeldingen sier at Windows ikke kunne starte, kanskje pga en program-/maskinvareendring (screnshot er vedlagt).

 

Noen som har innspill eller tips til hva jeg kan prøve?

 

All hjelp mottas med takk!

 

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du bruker en original, kjøpt og betalt, Windows 7 DVD plate? Hvordan har du laget .iso filen?

Har du prøvd den originale Windows 7 platen i Virtualbox?

 

Det sier seg selv at det må være noe feil med .iso filen siden den ikke vil starte opp i Virtualbox heller.

Rart at du ikke får startet opp fra Windows 7 DVD platen heller da, om den er original. Men den kan jo ha blitt skadet på en eller annen måte (type riper).

 

Jeg ville vel lastet ned denne 100% originale Windows 7 Pro DVD platen fra DigitalRiver. (den inneholder Windows 7 Pro 64bit Norsk). Eventuelt testet om du fikk startet opp med den.

 

Om ja, kan du så fjerne ei.cfg filen fra Sources mappen etter du har lagt den over på en minnepenn med Windows 7 USB tool. Da vil du få opp en meny under installasjonen der du velger den Windows 7 versjonen du har produktnøkkel til.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Dette er en original Win7 x64 Engelsk iso-fil lastet ned fra Microsoft Dreamspark.

 

Jeg glemte å si at jeg prøvde å installere på en kompis sin PC, og da kom vi mye lenger enn det jeg klarer på min egen PC (grunnen til formatering hos han er at PCen er treg, og trolig var det HW som gjør den treg ettersom windowsinstallasjonen der og var veldig treg og lite responsiv).

 

Men jeg laster ned iso-filen du linket til med en gang!

 

Kommer tilbake hit så fort jeg er klokere :p

Lenke til kommentar

Hei igjen,

nå har jeg testet litt mer på virtuelle maskiner. Windows 8 lar seg installere lekende lett, men verken Vista eller W7 kommer forbi nevnte feilmelding. Skal prøve å koble fra alle andre harddisker og enheter, og boote til Linux hvor jeg kan formatere raidarrayet og forhåpenltigvis komme litt lenger.

 

Evt noen andre tips?

 

Mistenker at W7 savner MBR og misliker at det er borte til fordel til GPT i Win8, men syns likevel feilen dukker opp for tidlig i prosessen...

Lenke til kommentar

ER det en ny pc som kom ferdig med Windows 8 fra produsenten? Om ja må du slå av SecureBoot (søk på Google eller her på forumet).

 

Om ikke så høres det utrolig rart ut. I en virtuell pc som Virualbox skal det jo ikke ha noe å si hvilken form den originale disken er formatert. Du lager jo en virtuell harddisk.

 

Alt i alt høres dette ut som et veldig rart problem, om det ikke er Secureboot som ødelegger for deg da.

Lenke til kommentar

Dette er en fem år gammel selvbygd PC som har kjørt Win7 tidligere, men som jeg la inn Win8 på da jeg oppgraderte med ssd raid.

 

Men når jeg tenker over det så har jeg skiftet hovedkort, cpu og ram underveis, men det er det samme brikkesettet som originalt, og det er for gammelt til å ha uefi på, om jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...