Gå til innhold

Mistet førerkort. ventetid ?


Concep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du samtykket til førerkortbeslag?

 

Dersom du ikkje samtykker så må politiet få saka til retten før det har gått 3 veker, dersom det tar lenger tid enn dette så kan du gå og hente sertifikatet igjen.

Men med mindre saka blir henlagt så får du berre igjen sertifikatet igjen midlertidig til saka faktisk kjem opp for retten, blir du der frådømt førarretten så mister du lappen igjen.

 

Dersom du samtykker til førerkortbeslag så kan det ta lenger tid før saka blir avklart, men perioda der du har vært utan sertifikatet og fram til dommen kjem blir trukket ifrå den totale tapsperioden.

 

 

Så resultatet blir ganske likt.

Lenke til kommentar

Tror det er kun hvis saken blir henlagt, at du faktisk får lappen tilbake. Dette er derimot lite sannsynlig, for slike saker har høy prioritet. Du bør heller se på dine rettigheter rundt det å søke om å få straffen forkortet. De beste argumentene å bruke hvis du skal søke om slikt, er å påpeke hvordan ditt førerkortbeslag går utover noen andre enn deg selv.

Lenke til kommentar

Jnz: Midlertidig beslag oppheves i det saken ikke blir sendt videre i tide.

Altså får man lappen tilbake, men kun mens man venter på endelig behandling.

 

Ditt svar er derfor delvis korrekt, men også delvis feil.

Du tolket meg feil, og jeg formulerte meg ikke klart nok. Skylddeling, som vi kaller det i trafikken! :tease:

Det jeg la i "faktisk får", var at du ved henlagt sak får førerkortet tilbake, mens ved ventende saksbehandling kan du få lappen tilbake "på lån".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...