Gå til innhold

Bruke Google Apps/Gmail med eget domene


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har hatt mitt eget domene i noen år fra fastname.no. har bare brukt outlook og Mail på iPhone for å lese/sende epost via IMAP.

Løsningen fungerer ok, men webmailtjenesten til fastname er veldig dårlig, så ønsker og forbedre den! Samtidig som jeg har opprettet flere mailkontoer til andre familiemedlemmer.

Har skjønt at det går an å registerere domene sitt via google apps, for å kunne bruke gmail som epostklient gratis. Stemmer dette?
Når jeg leser på google.no/a finner jeg bare Apps for Bedrifter eller skoler/universitet. Hvilken av disse skal jeg velge?

Og hvordan blir overgangen? Slutter webmailen/imapen fra fastname å fungere? og ny epost kommer rett i ny google-apps konto? [email protected]? Og hvordan kan jeg få overført gammel mail til "ny" adresse?

Takker for svar og erfaringer!

Ja, jeg har googlet spørsmålet, men fant for det meste eldre how-to samtidig som jeg ikke vet om det er firma eller skole jeg skal registerere meg på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem. Les denne beskrivelsen for hvordan du gjør det.

 

edit: legger til litt brukererfaringer:

 

Jeg har vel brukt det på 5 e-post adresser på 3 ulike domener og det fungerer veldig greit. Største fordelene er at du får hjelp av spam-funksjonen til Gmail til å luke ut spam (og den funksjonen er ganske bra) i tilleg til at på en enkel måte kan velge hvilken e-post adresse du vil sende fra.

 

Så lenge e-posten fremdeles ligger på serveren hentes de inn til Gmailen din med @dittdomene.no. Du kan også sende e-post fra Gmail med @dittdomene.no. Gmail sjekker e-post kontoene du setter opp med jevne mellomrom og henter det som er nytt.

 

Når du setter det opp kan du velge om den skal "høste" alle e-postene eller om de skal bli liggende igjen på serveren de hentes fra.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem. Les denne beskrivelsen for hvordan du gjør det.

 

edit: legger til litt brukererfaringer:

 

Jeg har vel brukt det på 5 e-post adresser på 3 ulike domener og det fungerer veldig greit. Største fordelene er at du får hjelp av spam-funksjonen til Gmail til å luke ut spam (og den funksjonen er ganske bra) i tilleg til at på en enkel måte kan velge hvilken e-post adresse du vil sende fra.

 

Så lenge e-posten fremdeles ligger på serveren hentes de inn til Gmailen din med @dittdomene.no. Du kan også sende e-post fra Gmail med @dittdomene.no. Gmail sjekker e-post kontoene du setter opp med jevne mellomrom og henter det som er nytt.

 

Når du setter det opp kan du velge om den skal "høste" alle e-postene eller om de skal bli liggende igjen på serveren de hentes fra.

 

 

Takk skal du ha, men tror ikke det var det jeg var helt ute etter. I ditt tilfelle må jeg bruke min eksisterende @gmail.com-konto for å logge inn.

Jeg tenkte mer på å bruke gmail som en ren epostleser for @mittdomene.no. At jeg logger på gmail med [email protected] og har kun den mailen der. Skjønte dere dette?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nytt spørsmål:

Jeg har to googlekontoer. La oss si de heter [email protected] (vanlig gmailkonto) og [email protected] (kun googlekonto, uten gmail). (Vet ikke hvorfor jeg opprettet det som googlekonto, annen historie.)

[email protected] er min vanlige epost adresse, den bruker jeg gjennom [email protected] (pop3 oppsett).

Jeg dreiv å rydda litt i gmailen og fant ut at siden jeg det er kun [email protected] som er min offentlige adresse, ønsker jeg å kunne logge inn til googlekontoen min med den adressen (gjennom [email protected]). MEN siden jeg en gang har opprettet [email protected] som egen googlekonto en gang, får jeg selvsagt ikke lov til å sette opp [email protected] som min alternativ-adresse i min [email protected].

Så spørsmålet er dersom jeg sletter [email protected] (googlekontoen) kan jeg da opprette [email protected] som alternativ-adresse i [email protected]? Eller vil [email protected] "ligge igjen" i systemet og jeg sitter igjen med en mindre googlekonto og ingen mulighet for å legge adresse til?

Eller vil det fungere å bare skifte navn på [email protected] (googlekontoen) til feks [email protected] for å da "frigjøre" [email protected] fra googlekontoen slik at jeg da kan legge den til som alternativ-epost i [email protected]?

Håper noen forstod! :) (Adressene er bare fiktive for å få fram poenget, men situasjonen reell)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...