Gå til innhold

Sniktitt: Apple iPhone 5S


Anbefalte innlegg

Kom igjen Amobil. Dere kan virkelig bedre enn denne artikkelen. Ikke få oss til å slette bokmerket "Amobil" fra favoritter. Dere skriver om en telefon som om det er en kjemperevolusjon på mobilfronten. Apple må snart innse at de virkelig må komme med noe nytt. Dette er rett og slett ikke godt nok. Et fingertrykk...vi har jo trynegjenkjenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om iPhone 5S er ikke noe revolusjonerende ny produkt så tro jeg Apple har brakt på bordet en del nytt/forbedringer som komme til å få konkurrentene til å går inn i tenke boksene sine. Apple er først ute med en 64 bits prosessor noe som er en viktig innovasjon. Så har vi den nye fingeravtrykks sensoren som jeg tro kan være av stor betydning når det gjelder sikkerhet og handel (noe de andre ikke har). OS'en var nok en nødvendighet for at iPhone ikke skulle virke altfor gammel dags i forhold til Android men trenger nok mer arbeid allikavel bra gjort av Apple. Det som er mindre bra er nok mangel på NFC noe Apple må gjøre noe med hvis ikke de skal for problemer her på sikt.

En ting jeg undrer meg over er dette med NFC. Hvorfor er dette så viktig for noen ? Har hørt om dette fenomenet NFC en stund nå, men har ennå ikke havnet i en situasjon der jeg hatt behov for å bruke det. Så dere som er så opptatt an NFC, si meg hvorfor jeg trenger dette ??

Lenke til kommentar

Det ble presisert at fingeravtrykket kun lagres lokalt på telefonen, ikke på iCloud eller andre servere.

 

Det var en tid, for ikke så altfor lenge siden, at det ble presisert at sensitiv informasjon som f.eks. epost kun ble lagret på krypterte servere.

 

En sømløs og fult integrert fingeravtrykkleser er en glimrende sak, men å tro at det som leses av på en smarttelefon koblet til et eller annet nett hvert eneste sekund av hver eneste dag kun lagres lokalt, er i overkant naivt i disse dager...

Lenke til kommentar

En ting jeg undrer meg over er dette med NFC. Hvorfor er dette så viktig for noen ? Har hørt om dette fenomenet NFC en stund nå, men har ennå ikke havnet i en situasjon der jeg hatt behov for å bruke det. Så dere som er så opptatt an NFC, si meg hvorfor jeg trenger dette ??

 

Jeg ser på NFC som helt grunnleggende funksjonalitet for en smarttelefon, og kommer aldri til å kjøpe en telefon uten. NFC kan brukes bl.a. til betaling og overføre filer mellom telefoner, eller man kan klistre opp NFC-tagger hvor som helst. F.eks. kan man klistre en på nattbordet, og gjøre sånn at lyden slås av og vekkerklokka slås på når man holder telefonen inntil den. Eller det kuleste av alt, og som jeg bruker dem mest til: klistre dem på spillkort for å lage nye typer spill!

Lenke til kommentar

Som vanlig kryr kommentarfeltet av rakettforskere som påpeker at nyhetene er få og små. Er dere overrasket? Er det ikke slik hver eneste gang?

En av de tingene jeg liker best med Apple er at de i stedet for å spy ut funksjoner som kun er med på å gjøre telefonen interessant for fobruker i en kjøpssituasjon, (men som i realiteten ikke brukes) setter de inn funksjoner som er velutviklet (det ser i hvert fall slik ut) og som kan gjøre en forskjell. Kvalitet foran kvantitet.

Jada, jeg setter det her litt på spissen og jeg vet at det i 2013 kan være svært negativt at skjermen på iPhone er så liten som den er og at andre telefoner på papiret er mer funksjonelle, for ikke snakke om billigere.

Nå om dagen bruker jeg en S4 i jobbsammenheng og en iPhone 5 privat. Jeg ser helt klart fordeler blant annet med at Android er så lite firkantet, telefonens store skjerm og det originale Smart View-coverets funksjoner, men det er noe med iOS som appellerer til meg. Det fungerer og føles solid og pålitelig. Og til syvende og sist er dette det viktigste for meg.

 

I mine øyne er det positive og negative sider ved alt. Ja, vi kan sikkert lage en lang liste over ting iPhone mangler som andre telefoner har. Saken er at om dette er et stort tema, er sannsynligvis iPhone ikke noe for deg. Så enkelt er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du finner ikke mine innlegg blant disse, hvis disse innleggene som du refererer til i det hele tatt finnes.

På den tiden Apple hadde kun 3,5 " skjerm skrev jeg at telefonens skjermbredde var perfekt ettersom telefonen passet greit både i hånda og lomma, hvorav sistnevnte er viktig når du setter deg ned i en stol med litt trenge bokser.

Da Apple gikk over til 4" skjerm kunne jeg påstå presis det samme som før, ettersom skjermen var presis like bred som før.

Prøv å se sammenhengen innleggene er skrevet i. En 4" skjerm passer ikke nødvendigvis like godt i hånde/lomma som en 4" skjerm.

 

Men det går sikkert an å få megaskjerm-telefonen din nedi lomma, på samme måte som dette går an: http://www.pics22.com/wp-content/uploads/2012/06/condom-head.jpg

Poenget er jo at det bare er å prøve hardt nok.

 

Problemet er at ikke alle er fotsoppindianere som jobber i militæret og går rundt i feltbukser til daglig: http://www.ohgizmo.com/wp-content/uploads/2011/05/ipad_pants.jpg

eller går rundt i sæggebukser med for store lommer: http://farm5.static.flickr.com/4039/4310179278_01ea9f2724.jpg

 

Dessuten vil du innse problemet med et nettbrett i lomma straks du skal sette deg, slik disse to gjorde:

https://support.t-mobile.com/thread/52410

https://community.verizonwireless.com/thread/777720

Du viser til bidler av en iPad, dise er omtrent 4x arealet av en 5'' telefon, for ikke å snakke om at de er over dobblet så tykke grunnet formfaktor.

Det er derfor en falsk og fullstendig latterlig fremstilling du kommer med her.

 

De fleste blir overasket over at en 7'' tablet faktisk passer i lommene deres, og jeg har gått med dem uten at det har bydd noen problemer, det er altså snakk om helt normale jeans og shorts. Det å "dra med seg" en 5'' telefon er ikke noe problem.

 

Jeg har full forståelse for at du liker en lite telefone, men det er altså helt feil at vi går rundt med iPader i lomma. Får ikke engang plass til en Surface i lomma, noe som i grunn er litt trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du viser til bidler av en iPad, dise er omtrent 4x arealet av en 5'' telefon, for ikke å snakke om at de er over dobblet så tykke grunnet formfaktor.

Det er derfor en falsk og fullstendig latterlig fremstilling du kommer med her.

 

De fleste blir overasket over at en 7'' tablet faktisk passer i lommene deres, og jeg har gått med dem uten at det har bydd noen problemer, det er altså snakk om helt normale jeans og shorts. Det å "dra med seg" en 5'' telefon er ikke noe problem.

 

Jeg har full forståelse for at du liker en lite telefone, men det er altså helt feil at vi går rundt med iPader i lomma. Får ikke engang plass til en Surface i lomma, noe som i grunn er litt trist.

 

Selvsagt kan man greie å stappe det meste nedi en lomme bare man prøver lenge nok...

Poenget her er vell att mange ønsker å ha en liten hendig enhet og ikke en stor "klump" drassende med seg hele tiden...

Elektroniske dingser skal etter min mening være små og kompakte, enten det er en bilnøkkel eller en mp3 spiller :)

Lenke til kommentar

Det skal bli spennande å sjå korleis fingeravtrykklesaren fungerer i praksis.

 

Etter som eg forstår så blir fingeravtrykket eit alternavtiv til passord. Så uvedkommande kan fortsatt komme seg inn på telefonen ved å taste inn eit passord i staden for fingeravtrykk.

I tillegg så har fingeravtrykklesere ofte ein svakheit i at det er forholdsvis lett å løfte avtrykket frå andre flater for å bruke på fingeravtrykklesaren.

 

Det vil også være mulig for uærlige sjeler å missbruke ein person til å få tilgang til mobiltelefonen. Ein ektemake som vil sjekke om kona er utro kan f.eks svært enkelt "låne" peikefingeren hennar medan ho søv om natta utan at ho merker det.

 

 

Men dersom dette fungerer kjappt og enkelt så vil dette være eit godt alternativ til f.eks å tegne eit mønster for å åpne telefonen. Men til bruk for meir kritiske ting som f.eks betalingstjenester blir det nok litt værre med.

Og for dei som synest det er tungvindt å ha låseskjermen aktivert så vil fingeravtrykklesaren gi vesentlig betre sikkerheit enn dei har i dag.

Men eg ville ikkje stolt på fingeravtrykklesaren til å beskytte meir sensitive data som epost og banktjenester.

Lenke til kommentar

Du finner ikke mine innlegg blant disse, hvis disse innleggene som du refererer til i det hele tatt finnes.

På den tiden Apple hadde kun 3,5 " skjerm skrev jeg at telefonens skjermbredde var perfekt ettersom telefonen passet greit både i hånda og lomma, hvorav sistnevnte er viktig når du setter deg ned i en stol med litt trenge bokser.

Da Apple gikk over til 4" skjerm kunne jeg påstå presis det samme som før, ettersom skjermen var presis like bred som før.

Prøv å se sammenhengen innleggene er skrevet i. En 4" skjerm passer ikke nødvendigvis like godt i hånde/lomma som en 4" skjerm.

 

 

Jeg vet ikke om akkurat denne nyansen hjelper særlig mye, endel mente android-telefoner var for store, men når iphone kom, så gikk det greit fordi de plutselig fikk en annen formfaktor på skjermen, forøvrig samme formfaktor som de fleste androidtelefonene hadde hatt hele veien, når de fikk kritikk for for stor skjerm.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selvsagt kan man greie å stappe det meste nedi en lomme bare man prøver lenge nok...

Poenget her er vell att mange ønsker å ha en liten hendig enhet og ikke en stor "klump" drassende med seg hele tiden...

Elektroniske dingser skal etter min mening være små og kompakte, enten det er en bilnøkkel eller en mp3 spiller :)

Det er selvsagt et godt poeng, og jeg ser hvor du vil henn, men jeg synes faktisk en 5'' skjerm er liten nok til å kunne tas med overalt, og den er også stor nok til å faktisk kunne brukes til annet enn SMS og telfonering, som jeg nesten aldri gjør uansett.

 

Det jeg har problemer med er at det presenteres som om vi går rundt med iPader i lommene våre.

Lenke til kommentar

NFC lanseres med brask og bram: Ingen bruker det til daglig.

Fingeravtrykksensor lanseres, og nevnes såvidt på keynoten: Brukes hver eneste dag.

 

Tja, fingeravtrykkleser er ikke noe nytt, jeg deler ikke amobil entusiasme, det er litt gimicky, jeg kommer neppe til å bruke det selv om min framtidige mobil har det. Synes denne updaten var litt slapp.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...