Gå til innhold

The Last of Us - Diskusjon rundt historien (OBS! Spoilere)


Anbefalte innlegg

Tenkte å starte opp en tråd hvor vi som har spilt The Last of Us kan diskutere historien, persongalleriet og alt mulig annet som har noe med spillet å gjøre. Jeg rundet spillet i helgen og det var helt fantastisk bra, muligens blant de tre beste spillene jeg har spilt i løpet av min gaming "karriere";)

 

Jeg fant ingen tråd som omhandlet dette, og startet derfor opp denne, men hvis det finnes en tråd på dette forumet hvor man allerede har diskutert historien etc., så ville jeg satt stor pris på om det ble lagt en link til det her.

 

Først av alt, etter at jeg rundet spillet så følte jeg en slags tomhet som jeg svært sjeldent føler etter at jeg har rundet et spill, eller for den saks skyld sett en film, serie osv. Antakelig så er det nok fordi spillet var brilliant, og av denne grunnen at jeg ble så emosjonelt investert i spillet og figurene som også var brilliant gjennomført. En kritiker beskrev spillet som "Gamings Citizen Kane moment - a masterpiece!", og mer enig kunne jeg ikke vært. For øvrig (fun fact) så ble Citizen Kane regissert av Orson Welles, som også er godt kjent for War of the Worlds, og denne filmen ble beskrevet som et vendepunkt for film som medium, nemlig pga sin banebrytende bruk av kameravinkler, samt cinematografien, det narrative aspektet osv. Jeg har virkelig ikke på lenge opplevd noe så gjennomført som The Last of Us og som jeg nevnte innledningsvis så troner det høyt på listen over de beste spillene jeg har spilt.

 

Etter at jeg rundet det så brukte jeg en del tid på å lese litt rundt på andre forumer om historien etc., for det meste engelske forum, og det er derfor jeg nå har lyst til å ta ballen videre her, for det er mange delte meninger der ute om spillets tematikk, historie, persongalleri og selvfølgelig slutten som har vært et yndet tema for debatt. Så nå har jeg skrevet en lang innledning og har egentlig ikke skrevet så mye om hva jeg synes selv om historien i detalj, men dere kan jo få lov til å fyre av først, så spytt ut hva dere synes/tenker!

Jo flere som svarer jo hyggeligere er det!:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

Jeg liker både Joel og Ellie, og synes dynamikken mellom dem er herlig i spillet. Som sagt så tror jeg aldri jeg har blitt så emosjonelt investert i to datafigurer, selv om jeg i store deler av spillet glemte at det nettopp var et spill. Både Uncharted serien og TLOU er noe av det beste jeg har spilt og Naughty Dog har nærmest etablert seg som en av de aller beste spillutviklerne i bransjen, mener jeg i hvert fall da.

 

Men med tanke på historien: Jeg kom til å tenke på hvordan slutten reflekterte prologen når du løper i sykehuset med Ellie i armene. Da tenkte jeg med en gang på begynnelsen av spillet når Joel løp med sin egen datter under "outberaket" av viruset. Definitivt en av de beste prologene jeg har opplevd nettopp fordi det lot spilleren få en viss følelse av nivået, tematikken og mekanikkene i spillet, uten at det ble for mye på en gang. Selv om det må innrømmes at det ble mye følelser når datteren døde. Og jeg mener at det nettopp er dette som preger/har ødelagt Joel helt til han møter Ellie. For jeg har lest på noen forum at mange mener at Joel er en sosiopat som bruker Ellie som en erstatning på en kynisk måte for sin egen datter som han mistet. Og det er derfor han lyver til henne på slutten for å opprettholde denne illusjonen. Personlig mener jeg at det er å dra det litt vel langt og at det er mye mer komplisert. Alle er et produkt av sine omgivelser.

Lenke til kommentar

Og med det du sier om at han er en egoistisk drittsekk så er jeg ikke enig i det. Jeg tror at han virkelig elsker henne som sin egen datter, og at han virkelig åpner seg for henne på slutten av spillet. Når han måtte velge mellom en kur for menneskeheten og å redde sin egen "datter", så tror jeg mange vil valgt det sistnevnte dersom de visste hvordan det var å ha barn. Leste et interessant intervju med creative director i Naughty Dog, og han sa at foreldre skjønte langt mer hvorfor Joel handlet som han gjorde på slutten, mens ikke-foreldre heller ville valgt en kur for menneskeheten. Interresant det, og dessuten så synes jeg å huske at Ellie og Joel hadde en samtale i løpet av spillet hvor Joel sa at å ofre noen få for "the greater good" noen ganger var nødvendig, og da sa Ellie tilbake "Sounds shitty". Jeg er usikker på om virkelig Ellie var rede for å ofre seg selv for menneskeheten selv om det kunne virke som det var det hun ville i løpet av spillet. At Joel var "egoistisk" og løy til henne på slutten tror ikke jeg på. Jeg tror Ellie skjønte at han løy når hun bare sa "Okay", og at hun syntes det var greit det Joel gjorde, hun ville jo tross alt ha en farsfigur i livet sitt, og Joel løy på slutten for å beskytte henne. Jeg likte dermed endingen fordi hvis Ellie hadde dødd for menneskeheten så hadde det vært så forutsigbar og standard ending på en slik fortelling.

Lenke til kommentar

*Ikke les videre dersom du ikke vil vite slutten

 

Har vært mye diskusjon rundt slutten, ja. Har lest mange teorier om at det er opptak på sykehuset hvor det tidligere har blitt funnet immune tidligere, men at de ikke klarte å produsere en vaksine.

Andre mener rett og slett at verden er ødelagt og at det er for sent å redde menneskeheten. (Siktes mye til at ofte så var det 'uninfected' mennesker som skapte problemer.)

Jeg personlig likte slutten slik den er. Ble utrolig tilknyttet Joel og Ellie etter alt de hadde opplevd sammen og vært gjennom, så ville vært utrolig trist å gi opp Ellie. Det er nok også som du sier: Hun ble som en datter for ham, og da er valget forståelig.

 

Med det sagt må jeg bare tilføye at det virkelig er et av de aller beste spillene jeg noengang har rørt. Var sjeldent kjedelig samt både morsomt, skummelt og UTROLIG spennende! Rett og slett et herlig spill!

Endret av Nicida
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med deg angående spillet!

Har også hørt ja, men ikke kommet over, de båndopptakerne hvor han doktoren nevner det om andre immune folk som de ikke klarte å lage en kur fra. Er ikke sikkert at de hadde klart det med Ellie heller. Jeg mener at Joel også gjorde det riktige valget rett og slett fordi "menneskeheten" ikke var verdt å redde lenger, det var liksom ingen gode mennesker verdt å redde lenger pluss at fireflies hadde fått et skikkelig maktmiddel med en mulig kur og det er sikkert det de hadde brukt kuren til også - som et maktmiddel.

Det er mange som klager over at spillet ikke hadde noen final boss fight, men jeg tenkte på han doktoren på slutten jeg da i operasjonsrommet. Jeg synes det er han som er den virkelige bossen, rett og slett fordi du da skjønner at det er umulig å ikke skyte ned en "uskyldig" lege (han hadde jo tross alt tenkt til å ta livet av en 14 år gammel jente). For meg var det et blandet øyeblikk som jeg aldri har opplevd i et spill før, fordi man vanligvis pleier å få et valg om hva man vil gjøre, men det fikk man ikke og da gikk det opp for meg, som vanligvis er vant til valg i spill i slike situasjoner, at jeg hadde null kontroll over historien, og det føltes faktisk fantastisk. Jeg tror Joel reddet det lille han hadde igjen av menneskelighet når han reddet Ellie fra operasjonsbordet, hun representerte på en måte det gode i mennesket gjennom spillet, mens alle andre mennesker var "forurenset" av omgivelsene. For jeg tror at det egentlig er det TLOU dreier seg om, bortsett fra Joel og Ellie, det dreier seg om menneskets natur, og hva man er villige til å gjøre for enten noen man er glad i, eller for å overleve. Det er jo egentlig mennesket som er fienden i seg selv i TLOU, zombiene/clickersene er bare rammeverket rundt denne historien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En veldig god analyse! Helt enig :) Utrolig spesielt spill hvor man faktisk sitter igjen og tenker tilbake på historien og slutten. Et ekstremt godt spill av Naughty dog som slettes ikke skuffer og som vil veldig, veldig lenge være et av de beste spillene jeg har spilt.

 

En liten ting: Noen som husker når man falt ned den heisen til en oversvømt kjeller? Er det bare jeg som ble vettskremt nedi der når man slo på aggregaten eller hva det var?

Endret av Nicida
Lenke til kommentar

En liten ting: Noen som husker når man falt ned den heisen til en oversvømt kjeller? Er det bare jeg som ble vettskremt nedi der når man slo på aggregaten eller hva det var?

 

EDIT: Glemte manerene mine:) Takk for tilbakemeldingen!

Nei jeg husker ikke akkurat når det var, men husker derimot at det var en av de gangene i spillet jeg syntes horror aspektet ble litt synlig. Jeg bare stilte meg opp i et hjørne med hagla helt til jeg døde så mange ganger at jeg skjønte at jeg måtte skifte taktikk hehe. Men når vi er inne på vanskelighetsgraden i spillet så synes jeg det var fint at man ikke tålte så mye. Det hadde bare blitt flåsete dersom man tålte like mye som i andre action spill. Spilte det på normal da, og syntes det var helt greit, men når jeg spiller gjennom det en gang til, som jeg skal, så tror jeg jeg skal prøve meg på hard. Clickersene og deres "instant-kill" når de tar tak i deg syntes jeg var litt frustrerende i starten men i etterkant så syntes jeg det var bra at det var sånn. Man trengte liksom ikke noen vanskelige boss-fights i TLOU fordi kampene i seg selv var utfordrende nok. Og med det sagt så likte jeg at Naughty Dog, både med tanke på boss-fights og andre spillmekanikker, var litt uorginiale og ikke fulgte slavisk den formelen/modellen som har blitt vanlig i spillmediet. Som f.eks, at det alltid må være en boss eller flere osv.

Endret av w0nderCHiN
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En veldig god analyse! Helt enig :) Utrolig spesielt spill hvor man faktisk sitter igjen og tenker tilbake på historien og slutten. Et ekstremt godt spill av Naughty dog som slettes ikke skuffer og som vil veldig, veldig lenge være et av de beste spillene jeg har spilt.

 

En liten ting: Noen som husker når man falt ned den heisen til en oversvømt kjeller? Er det bare jeg som ble vettskremt nedi der når man slo på aggregaten eller hva det var?

haha jeg sprang gjennom den encounteret , gikk bedre det enn å sloss ettersom jeg ikke hadde nok skudd :p

 

men er enig med folk, ett ufattelig fantastisk spill som har lagt igjen mye! naughty dog er noen herlige folk og de er ufattelig flinke til åuntytte mediume de har!

 

utrolig klump i halsen på slutten pga den endingen men antar som folk sier, det de sa på opptakene hjalp ikke på det som var rett eller galt. + tror det er en større fordel at hun lever for menneskeheten om hun er kuren, er sikkert andre måter å finne ut hvorfor det er sånn det er.

Endret av topvulture
Lenke til kommentar

haha jeg sprang gjennom den encounteret , gikk bedre det enn å sloss ettersom jeg ikke hadde nok skudd :p

 

men er enig med folk, ett ufattelig fantastisk spill som har lagt igjen mye! naughty dog er noen herlige folk og de er ufattelig flinke til åuntytte mediume de har!

 

utrolig klump i halsen på slutten pga den endingen men antar som folk sier, det de sa på opptakene hjalp ikke på det som var rett eller galt. + tror det er en større fordel at hun lever for menneskeheten om hun er kuren, er sikkert andre måter å finne ut hvorfor det er sånn det er.

 

Enig. For meg var det ufattelig spennende når han kjørte bilen (helt i slutten), selv om jeg hadde mine mistanker om hva som hadde skjedd. Var i hvert fall en enorm lettelse når hun ga fra seg noen lyder og de filmet ned.

Herregud FOR et spill! Ikke mange som kan konkurrere med dette.

Blir veldig spennende hvordan Beyond: Two souls blir. Ser lovende ut det og! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...