Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er ingen diskusjon at dere trenger reklameinntektene, problemet er hvordan dere har valgt å takle problemet. Jeg skulle gjerne kommet med et fasitsvar, men det finnes desverre ikke.

 

Reddit har masse historie med det å leve av reklame, kanskje dere kunne undersøkt litt hva de har gjort og hvilke erfaringer de sitter igjen med?

 

Som du sier så er det et rettferdig valg, men du tar ikke med tredjevalget som er å bruke andre sider enn hw.no. Hvis jeg må velge mellom å betale, se reklamen deres (Husk at jeg ikke er vant til reklame lenger pga jeg bruker adblock) eller jeg kan bruke andre nettsider. Hvilket valg tror du en god prosent av adblock-brukerne tar?

 

Problemet er ikke at det er rettferdig fra deres side, men at det føles inntrengende og påtvunget fra vår side.

 

Vil til slutt bare si at jeg holder meg så saklig som mulig fordi jeg ønsker at dere skal få løst dette og fortsette som hw.no. Jeg har ingen problemer med å bruke andre sider, og gjør det allerede i dag, men jeg vil ikke miste hw.no som en av de mange sidene jeg besøker.

 

Takk for innspill!

 

Det er klart at dette ikke er noe vi gjør med glede. Leserne våre er den viktigste ressursen vi har, og det siste vi ønsker er å gjøre det vanskeligere å besøke oss.

 

Hadde Adblock-andelen vært 5-10 prosent hadde vi valgt å svelge tapet og se en annen vei. Og det er det vi har gjort hittil, år for år. Men andelen har nå passert 50 prosent, og da kan vi ikke lenger ignorere elefanten i rommet. Det handler til syvende og sist om Hardware.nos eksistens som nettsted, og jeg håper at folk forstår at vi er tvunget til å gjøre noe.

 

Vi har diskutert lenge hvordan et forsvar mot AdBlock skal gjøres, og har vært veldig bevisste på å bruke et virkemiddel som ikke er til plage for våre vanlige brukere. Dagens vegg rammer deg kun om du bevisst har valgt å blokkere annonser. Vi har også sørget for at det finnes et annonsefritt alternativ (Ekstra), og at alle lesere har fått tid på seg til å vurdere hvitelisting eller Ekstra (ca 3 mnd) før vi setter opp veggen for godt.

 

Om du velger det siste alternativet og slutter å lese Hardware.no synes jeg det er veldig leit. Men jeg synes heller ikke det er rett at noen skal være gratispassasjerer på et produkt som 7-8 mennesker jobber daglig med å lage, og som andre ser annonser og betaler for.

 

Så det er altså litt av bakgrunnen for hvorfor vi gjør som vi gjør. Og så håper jeg at vi kan fortsette å servere bra stoff til deg her på Hardware.no, nå på en måte som du kan leve med og vi kan leve av. :)

Endret av SiR0
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå prøver jeg ikke stille deg opp mot veggen; men vi vet vel begge to OM 90% fjerner adblock (ser reklamen på riktig vis), så vil dere fortsatt ha like mye reklame.

Dere tjener mer, dere lager noe skriveri om at dere er flere ansatte nå, trenger mer penger etc..

 

Tipper de fleste (hvertfall de som har samme synspunkt på saken som meg:P) synes det er 'helt greit' med anonnser.. Men det er typen på anonnsen som skremmer folkene bort. De gjør som flere har nevnt, blinker i alle rettninger.

 

Veldig synd at dere ikke har et større utvalg dere kan plukke ut når det kommer til reklameplass på websiden, da jeg gjerne skulle ha fått med meg ting som faktisk interesserer meg på reklameplakaten.

 

 

Det er et helt legitimt spørsmål. Heldigvis er det gode grunner til at vi ikke ønsker å drukne leserne med annonser.

 

Rent økonomisk er det å legge til nye annonseformater veldig kortsiktig, fordi hvert nye format senker effekten av de andre. De drukner rett og slett i hverandres støy. Når vi redesignet Tek-nettverket i 2012 reduserte vi faktisk antall annonseplasser, og vi har færre formater enn de fleste nettaviser.

 

Den siste tiden har imidlertid den policyen havnet under press, for selv om vi har økt lesertallene våre med nærmere 50 % på 3 år, har den økende AdBlock-andelen gjort at vi får vist færre annonser enn i 2010.

 

AdBlock har på denne måten ført til en negativ spiral på nettsider verden over. Jo flere som har blokkert annonser, jo større og mer bråkete annonser har blitt brukt ovenfor de ærlige stakkarene som er igjen. Det har også blitt stadig mer fokus på å drive klikk, koste hva det koste vil, noe mange nettaviser er et skrekkens eksempel på.

 

Nå vil vi bryte denne sirkelen, og gå tilbake til tyngre stoff og mindre klikkfokus. Vi har ansatt flere journalister og lagt et nytt redaksjonelt fokus, i håp om at leserne vil støtte opp om oss med å fjerne blokkeringen sin eller eventuelt betale månedlig. Og om alle bidrar, gjør det en stor forskjell:

 

Om hver person som i dag blokkerer annonser hadde aktivert dem igjen, kunne vi ansatt to nye journalister på dagen. Det ville latt oss produsere 1 ekstra test, hver eneste dag. Hadde 10 % valgt å bli Ekstra-medlemmer, kunne vi ansatt tre journalister til. Da ville Hardware vært dobbelt så stort som i dag.

 

Det er mer verdt enn 50 nye annonseformater på forsiden.

Endret av SiR0
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hardware treger jo penger fra en eller annen plass, og med adblock aktivert blir det veldig lite penger i kassa. Har jo sett mye verre reklamer andre plasser. Hvorfor ikke bare white-liste hw.no?

Hvorfor ikke bare tisse på strømgjerdet? Jeg har sett høyspentledninger som er mye verre.

 

Dersom reklame på nett hadde blitt fjernet så hadde ikke folk fått kreft i øynene. Men nå har heldigvis ærlige folk fått et enkelt virkemiddel mot denne pesten.

 

Men er det ikke på tide at adblock åpner for en mulighet der den blir usynlig eventuelt forteller serveren at den mottar reklame? Hva som vises og ikke vises i siste instans vil jo serveren aldri vite uansett?

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde 10 % valgt å bli Ekstra-medlemmer, kunne vi ansatt tre journalister til. Da ville Hardware vært dobbelt så stort som i dag.

 

Det er mer verdt enn 50 nye annonseformater på forsiden.

Det tror jeg kan være et realistisk mål for dere fremover.

 

Men da må dere ha SUPERBRA innhold. supergode konkurranser. Om dere da feks ansetter 2 istedet for 3, så hadde dere hatt et budjsett til ordentlig konkurransepremier + andre kule ting.

 

Jeg fornyer gjerne min ekstra abb, men da vil jeg ha veldig mye i retur. ikke fordi at 29kr (eller hvor mye det koster) er mye penger, men om jeg skal betale 29kr på hver nettavis, så blir det veldig mye ut av det til slutt. Så derfor er minstekravet at det skal være verdt pengene før jeg betaler.

Lenke til kommentar

Skyter dere ikke dere selv i foten ved å gjøre dette?

Andelen ad-block brukere kommer ikke til å minske, den kommer alltid til å stige uavhengig av hva dere gjør eller ikke.

 

Jeg bruker ad-block av prinsipp da reklame er totalt uinteressant, akkurat som jeg har PVR dekoder så jeg kan spole over reklame på opptak.

Jeg har fulgt siden deres siden dere startet opp og syns dette er synd da siden deres nå blir irrelevant for min del.

 

Hvordan klarer andre sider seg?

Blir antall ansatte dere kan til enhver tid regnet utifra estimerte reklameinntekter basert på antall lesere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg kan være et realistisk mål for dere fremover.

 

Men da må dere ha SUPERBRA innhold. supergode konkurranser. Om dere da feks ansetter 2 istedet for 3, så hadde dere hatt et budjsett til ordentlig konkurransepremier + andre kule ting.

 

Jeg fornyer gjerne min ekstra abb, men da vil jeg ha veldig mye i retur. ikke fordi at 29kr (eller hvor mye det koster) er mye penger, men om jeg skal betale 29kr på hver nettavis, så blir det veldig mye ut av det til slutt. Så derfor er minstekravet at det skal være verdt pengene før jeg betaler.

Uten at jeg skal spå for mye her, vil jeg nesten tro at hele bransjen gjør en helomvending og krever at du må betale for innhold eller at du tillater å se reklame, akkurat slik som her. Hva gjør du da?

 

Om du skal være så hinsides grådig, prøv å tenk slik:

 

29kr per mnd tilsvarer ca. 1kr per dag. Du skal med ord registrere deg på ca. 20 forskjellige nettaviser med samme pris før du betaler det samme som du gir for et vg daglig!

 

Hadde du vært betalende kunde på 20 forskjellige nettaviser ville du trolig også fått mye mer innhold enn i et vg.

Endret av SamCpp
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan jo legge til utgifter for pc, internett og strøm så ser du fort at det ikke er snakk om prisen for vg. Alle summer bygger oppå hverandre og en vedkubbe til klarer nok hesten sa molboen.

Å herre. Å lese nettaviser utgjør en kvart mikropromille av hva du kan bruke PCen din til. Om du er ekstra gjerrig får du kjøpe deg en raspberrypi eller kinatelefon fra dx til 100kr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hele denne diskusjonen strander på sin egen urimelighet. De som klager her kommer aldri til hverken å betale for ekstra eller skru av Adblock så da er det jo ingenting å diskutere.

 

Jeg liker heller ikke reklamer men jeg klarer å forstå at hvis hw nettverket skal være levedyktige så må de få inn penger, ergo så får jeg bare finne meg i reklamene eller slutte og besøke sidene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...