Gå til innhold

Reklametvang på Hardware.no


Anbefalte innlegg

Men er det fortsatt grunn til boikott?

 

Nyhetene blir jo ganske kjedelige så lenge jeg ikke skrur av adblock, så det blir jo en slags boikott i praksis. At hw.no er en av veldig mange it-sider gjør jo også at jeg ikke trenge å bruke hw.no.

 

Men en liten del av meg vil boikotte fordi det er en helt feil måte å gjøre dette på og jeg ønsker å sende signaler til andre at dette er å skyte seg selv i foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hei

 

Jeg har også tro på å oppfordre til folks godvilje, men det har dessverre ikke fungert når det kommer til AdBlock.

 

Vi har prøvd med både informasjonsbokser og tegneserier som har oppfordret til å hviteliste oss det siste året. Resultatet har vært det samme hver gang: Oppmerksomheten har ført til at flere lesere tar i bruk AdBlock.

 

Vi har også prøvd å holde spørreundersøkelser og fokusgrupper for å høre hva leserne synes. Der har mange fortalt oss at de heller vil betale enn å slippe annonser. Derfor lanserte vi Hardware Ekstra, som et tilbud uten annonser og med ekstra artikler. 1600 lesere har foreløpig slått til på dette – men det er fortsatt kun én prosent av brukerne våre.

 

I mellomtiden stiger AdBlock-andelen hver måned. For ett år siden var andelen AdBlock-brukere på PC på 35 %. Nå, bare tolv måneder senere, har tallet vokst til 50 %. Og det har skutt enda mer fart etter at YouTube begynte med videoannonser.

 

Man trenger ikke være økonom for å se at med denne utviklingen vil Hardware.no snart ikke ha noe livsgrunnlag.

 

Derfor har vi nå sagt at man må velge – man kan lese siden helt gratis med annonser, eller man kan slippe annonser ved å bli betalende medlem.

 

Det er vel et ganske rettferdig valg?

 

Problemet er bare at det dere prøver på ikke fungerer. Installerte ScriptSafe, og vips så var blokkeringen deres satt ut av spill. I tillegg er det ikke lenger noen begrensninger på antall ekstrasaker jeg kan lese... Mitt bidrag til HW.no nettverket har vært at jeg ofte har brukt prisguiden deres når jeg skal kjøpe nytt datautstyr.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ro ned.

 

1. Hvor lang tid før man finner en ad-blocker som omgår dette?

2. Hvor mange andre nettsider skriver lignende nyheter?

 

MEN

 

3. Bør ikke HW få reklameinntekter når de tilbyr innhold gratis? At det blir registrert treff på HWs reklame mens du leser uten ad-blocker er faktisk måten du betaler for innholdet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Funker ikke å spørre, funker ikke å tvinge, hva er deres tips?

Og der har vi stridens kjerne.

 

Siden det ikke funker det ikke å spørre fint, så må en ta i bruk sterkere virkemidler. Det blir som å snakke til småbarn. :p

 

Helt greit for meg at de med adblock boikotter. Hardware er en side som fortjener livets rett.

 

Da får de som nekter å bruke hw.no av prinsipp gå til andre sider. Hardware slipper å betale for blindpassasjerene, de går heller over til andre tilbydere av "det samme innholdet" og skaper problemer der.

 

En får ikke alt i livet gratis.

Endret av pederlh
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Et spørsmål. Er det KUNN reklameklikk dere tjener penger på, eller får dere en liten slant for reklamevisninger også?

 

Om dere får penger for reklamevisning så vil jo min metode funger.. reklamen er usnylig for meg, men den kjører i bakgrunnen.. win win.. går sikkert ikke i det lange løp men.. :p

Annonsørene betaler oss oss per visning, så bruker man AdBlock vil man i praksis lese artiklene som en gratispassasjer mens andre må se mer reklame (evt betale mer) for at nettstedet skal gå rundt. Det er godt mulig at css-triks vil lure telleren, men som du sier, er ikke dette en måte vi kan drive på.

Endret av SiR0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vært medlem av hw.no i over 11 år. Kommer likevel lett til å droppe hw.no som nyhetskilde om jeg blir tvunget til å se på reklame. Er neppe den eneste leseren som tenker det samme. Lykke til med tvang, hw!

Sett på en annen side: De tjener ikke en dritt på deg, så tviler på at de ofrer deg en tanke.. :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørre-kampanjen fungerte den, Jeg slo av adblock. Problemet var at det tok under en halvtime før jeg slo den på igjen.

 

  • Store bannere på begge sider - akkurat der jeg pleier å trykke for å fokusere siden
  • Bokser med glorete farger og bevegelige ting, som var forferdelig forstyrrende og distraherende
  • Flash reklamer som fikk min jobb pc til å slite hardt

Så å sitte med den type reklame er uaktuelt. Spørsmålet er da om innholdet er verdt 29 kr månenden..

 

Kvaliteten på hw.no har desverre gått betraktelig nedover. Ekstra artiklene har vært bedre, men det er fremdeles et stykke igjen. I tillegg, så har antallet internasjonale konkurrenter steget betraktelig, både i antall og kvalitet.

 

Dere er i øyeblikket Norge's største consumertech-fokuserte side, og Norge er et ganske ettertraktet tech-marked. Det gir dere en ganske unik posisjon, kanskje dere bør se i retning av å bruke den bedre, istedet for å jobbe så hardt med å gi den vekk til noen andre?

 

I tillegg, som jeg nevnte, er konkurransen fra internasjonale sider ganske stor. Vet ikke om det er noen norske sider som er en verdig konkurrent, da jeg ikke har hatt behov for å se etter det enda.. Hva med å minske den konkurransen? Og nei, jeg tenker ikke kneecaps. Tenker heller mer på en norsk vinkling, og mer fokusering på det norske markedet. Gjøre internasjonale sider mindre relevante som konkurrenter?

 

Andre ideer kan være sponsede (men ærlige) produkt-tester, og knytte det mer opp mot prisguiden (f.eks tydeligere link til test og liten visning av resultat), og påpeke at testede produkter ofte tiltrekker mer salg? Et enkelt eksempel.

 

Og, når det gjelder reklame, kanskje bli litt mer kritisk hva dere hiver på sidene deres? Hvis siden ser ut som en klovnefestival, der man må være forsiktig hvor man trykker, så vel.. Så forblir adblock på, samme hva dere gjør.

 

Takk for gode innspill! Er enig i mye av det du påpeker her og at vi må tilby leserne våre unikt og bra innhold som er interessant for norske brukere om vi skal ha livets rett.

 

Det siste året har vi økt antall journalister på Hardware betraktelig. Den ekstra kapasiteten prøver vi å bruke på flere helnorske og unike saker, som for eksempel reportasjeturene våre fra norske forskningssentre, nettbutikker, skoler og bedrifter. Senere denne måneden skal vi skal leke oss med vårt nyinnkjøpte eksemplar av Oculus Rift, vi skal besøke NRKs teknologilab og vi skal ha en stor samletest av VPN-er – for å nevne noe. Dette selvsagt i tillegg til alt det vanlige stoffet vårt - tester, guider, osv. Tettere sammenknytning med prisguide er også noe vi jobber med - her kan jeg ikke røpe for mye akkurat nå :)

 

Når det gjelder annonsesonene, så har vi dessverre ikke så mye påvirkningskraft som vi kunne håpet på. Størrelsene og formatene som brukes bestemmes i samråd mellom annonsører og de største norske nettsidene, og vi har stort sett valget mellom å si ja til disse formatene eller at annonsøren går et annet sted. Samtidig har vi retningslinjer for hva som er akseptabelt - for eksempel nei til mouseover lyd, interstitchial, størrelser over 50 KB, høy cpu-bruk m.m (http://mediehusettek.no/annonsering/). Vi jobber også kontinuerlig med å overbevise annonsørene at roligere annonser uten flash og animasjoner som regel gir den beste responsen.

 

Vi har ikke noe ønske om å tvinge annonser på de leserne som ikke vil se dem, og det er her Ekstra kommer inn i bildet. Tjenesten koster litt under 1 krone dagen, og til gjengjeld får du mer lesestoff, en bedre forside, ingen annonser og flere andre fordeler. Det håper vi mange vil sette pris på.

 

Jeg håper også at etterhvert som færre bruker AdBlock, er det ikke nødvendig å bruke like mange formater på sidene som i dag – der hver eneste ærlige gratisbruker må se annonser for to.

Endret av SiR0
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Derfor har vi nå sagt at man må velge – man kan lese siden helt gratis med annonser, eller man kan slippe annonser ved å bli betalende medlem.

 

Det er vel et ganske rettferdig valg?

 

Det er ingen diskusjon at dere trenger reklameinntektene, problemet er hvordan dere har valgt å takle problemet. Jeg skulle gjerne kommet med et fasitsvar, men det finnes desverre ikke.

 

Reddit har masse historie med det å leve av reklame, kanskje dere kunne undersøkt litt hva de har gjort og hvilke erfaringer de sitter igjen med?

 

Som du sier så er det et rettferdig valg, men du tar ikke med tredjevalget som er å bruke andre sider enn hw.no. Hvis jeg må velge mellom å betale, se reklamen deres (Husk at jeg ikke er vant til reklame lenger pga jeg bruker adblock) eller jeg kan bruke andre nettsider. Hvilket valg tror du en god prosent av adblock-brukerne tar?

 

Problemet er ikke at det er rettferdig fra deres side, men at det føles inntrengende og påtvunget fra vår side.

 

Vil til slutt bare si at jeg holder meg så saklig som mulig fordi jeg ønsker at dere skal få løst dette og fortsette som hw.no. Jeg har ingen problemer med å bruke andre sider, og gjør det allerede i dag, men jeg vil ikke miste hw.no som en av de mange sidene jeg besøker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg håper også at etterhvert som færre bruker AdBlock, er det ikke nødvendig å bruke like mange formater på sidene som i dag – der hver eneste ærlige gratisbruker må se annonser for to.

Nå prøver jeg ikke stille deg opp mot veggen; men vi vet vel begge to OM 90% fjerner adblock (ser reklamen på riktig vis), så vil dere fortsatt ha like mye reklame.

Dere tjener mer, dere lager noe skriveri om at dere er flere ansatte nå, trenger mer penger etc..

 

Tipper de fleste (hvertfall de som har samme synspunkt på saken som meg:P) synes det er 'helt greit' med anonnser.. Men det er typen på anonnsen som skremmer folkene bort. De gjør som flere har nevnt, blinker i alle rettninger.

 

Veldig synd at dere ikke har et større utvalg dere kan plukke ut når det kommer til reklameplass på websiden, da jeg gjerne skulle ha fått med meg ting som faktisk interesserer meg på reklameplakaten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...