Gå til innhold

Hvorfor er ikke alle i Norge i politiets DNA-register?


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det, så blir kun de som får dom med strafferamme over 6mnd registrert i DNA registeret.

 

Jeg skjønner liksom ikke poenget i det med å drøye det helt til da. Resultatet er jo at man ikke har noen DNA i mange tilfeller når man kunne ha trengt det.

 

Så; Ta DNA ved fødsel fra nå av. Alle som vil ha pass, må gi DNA Alle som fornyer/tar førerkort må gi sitt DNA. (ev andre ting også) - Alle som kommer inn over grensa må gi DNA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant. Det ville helt klart gjort politiets arbeid lettere i f.eks. voldtekts-, draps- og innbruddssaker. Jeg antar at du begynte å tenke på dette pga drapssaken i Ålesund hvor drapsmannen ble tatt fordi han var i DNA-registeret?


Grunnen til at ikke alle er registrert er vel mange, blant annet at det er ressurskrevende arbeid (både å skaffe DNA fra alle, systematisere og lagre det, og også bruke det i eventuelle saker), det er nok særdeles få ganger (relativt sett) DNA faktisk blir brukt (eller ville blitt brukt) i forhold til antall innbyggere i Norge, og det fins nok også regelverk som på et eller annet nivå gjør en slik DNA-innsamling ulovlig. Sistnevnte punkt får en mer jus-opplyst person ta seg av :)


Bare kostnadene en slik masse-innsamling vil ta, gjør sikkert bedre nytte for seg f.eks. til å ansette flere politimenn eller (sett i lys av Ålesund-saken), gjøre noe mer håndfast med narkotikaproblematikken.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Ja, tror det var den saken jeg la merke til at de sa 6mnd dom for å være i registeret. Tenk bare på hvor mye man har spart på denne saken takket være match. Vi har jo også hatt saker der man har funnet DNA, men har ikke match og man har etterforsket i mange år og ennå ikke funnet gjernings-person(er)

 

Edit: jeg mistenkeliggjør ikke, da er jo jeg selv misstenkt også da. Det er et verktøy for politiet og samfunnet til å få tatt gjernings-personer. Som samfunnet er tjent med
Drar man din konklusjon, så kan man ikke ha DNA register i det hele tatt, for når en gjernings-person har avtjent straffen, så skal denne ha samme personvern som deg og meg

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Så i bunn og grunn så foreslår du å ikke bare mistenkeliggjøre hele landet, men i tillegg alle andre som besøker landet. Med andre ord, null personvern. Kan vi ikke bare montere kameraer over hele landet i samme slengen? Så er vi sikker på at vi får med oss alt dersom noe skjer.

Skjønner hva du mener, men føler det blir litt vel satt på spissen. Jeg føler ikke at jeg mister noe som helst av personvernet mitt om DNA'et mitt er lagret et sted. Det utgjør jo ingen forskjell for meg om det er lagret et sted. Men jeg liker å holde alle muligheter åpne, så skulle jeg bli kriminell vil det jo bli et slag i trynet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kun ignorante idioter kan se noe positivt med at alle skal ha DNA hos politiet,

 

Man har en generell greie som kalles uskyldig til det motsate er bevist, DNA register følges opp med chip i armen din, da er du jo trygg da vet jo politiet hvor du er ALLTID..

 

Skal man gi fra seg all frihet for trygghet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men føler det blir litt vel satt på spissen. Jeg føler ikke at jeg mister noe som helst av personvernet mitt om DNA'et mitt er lagret et sted. Det utgjør jo ingen forskjell for meg om det er lagret et sted. Men jeg liker å holde alle muligheter åpne, så skulle jeg bli kriminell vil det jo bli et slag i trynet..

 

DNA vil i framtiden være tingen som gir deg NEI eller JA på forsikrings søknader,helsekort etc etc.

Jeg vil beholde min DNA hos meg, i min kropp..

Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men føler det blir litt vel satt på spissen. Jeg føler ikke at jeg mister noe som helst av personvernet mitt om DNA'et mitt er lagret et sted. Det utgjør jo ingen forskjell for meg om det er lagret et sted. Men jeg liker å holde alle muligheter åpne, så skulle jeg bli kriminell vil det jo bli et slag i trynet..

 

Det vanlige "Jeg har ikke noe å skjule, derfor er det greit"-argumentet du trekker her? Er det greit at telefonsamtalene dine blir lagret? Vi kan jo også sette en mikrochip i nakken som lagrer hvor alle sammen har vært innenfor et område. Du har jo ikke noe å skjule.

 

Ja, jeg setter dette på spissen for å lage et poeng. Men se litt på hvilke følger dette vil kunne få. Det koster mye penger og ressurser dersom dette skulle blitt gjennomført. Da spesielt med tanke på alle som skal inn til landet...

Lenke til kommentar

 

Det vanlige "Jeg har ikke noe å skjule, derfor er det greit"-argumentet du trekker her? Er det greit at telefonsamtalene dine blir lagret? Vi kan jo også sette en mikrochip i nakken som lagrer hvor alle sammen har vært innenfor et område. Du har jo ikke noe å skjule.

 

Ja, jeg setter dette på spissen for å lage et poeng. Men se litt på hvilke følger dette vil kunne få. Det koster mye penger og ressurser dersom dette skulle blitt gjennomført. Da spesielt med tanke på alle som skal inn til landet...

Tja, det er vel det jeg trekker da. Men som jeg sa, jeg skjønner hva du mener. Og jeg er helt enig, det vil bli veldig store kostnader om man faktisk skulle gjennomføre det.

Men å sammenligne DNA-lagring med å sette en chip i nakken som logger hvor du er..?

 

Ved hjelp av DNA kan de for eksempel finne ut av hvem som med stor sannsynlighet får kreft. Er du en av dem kan du bare glemme forsikring. Av og til er usikkerhet greit. Som i forsikringstilfellet hvor alle sammen deler på risikoen.

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det ville nok stride mot grunnleggende rettigheter, så det skjer nok ikke i nærmest framtid, selv om det er for en god sak. Jeg forstår at man kunne ha gjort det, men da hadde nok Norge fått mye kritikk internasjonalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...