Gå til innhold

Stor kriseøvelse: Her evakuerer forsvaret Telenor på Fornebu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om kyberangrep, hva er hensikten med rifler, maskingevær og soldater på taket?

 

Det er da ikke prosjektilvåpen, men små EMP'er til å skyte ned de trådløse signalene. Dem er også utstyrt med MR-briller for å kunne se dem.

 

Nei, det er nok noen som mener fysisk beskyttelse er viktig under et digitalt angrep.

Lenke til kommentar

 

Hvis det er snakk om kyberangrep, hva er hensikten med rifler, maskingevær og soldater på taket?

 

Det er da ikke prosjektilvåpen, men små EMP'er til å skyte ned de trådløse signalene. Dem er også utstyrt med MR-briller for å kunne se dem.

 

Nei, det er nok noen som mener fysisk beskyttelse er viktig under et digitalt angrep.

"Som leverandør av samfunnskritisk infrastruktur regnes Telenor som et viktig mål som må beskyttes hvis Norges er under angrep."

 

Lese hele innlegget hadde vært smart...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Dette er en del av Øvelse Hovedstad, i dette tilfellet handler det om sikring av vital infrastruktur, fysisk og digitalt.

Jøss, det offentlige er altså klar over at vi har en digital infrastuktur. La oss håpe de ser at den trenger utbedring i fredstid, og ikke bare vern mot fantasiangrep.

Lenke til kommentar

Leste på Finn.no at forsvaret skulle ha en person til Cyberforsvaret med hemmelighetsgrad Cosmic Top Secret (CTS), måtte le litt da.

Hvorfor måtte du le litt?

CTS er en offisiell sikkerhetsgradering for hele NATO og er den høyeste man kan oppnå.

 

1. Ugradert

2. Gradert

3. Konfidensielt

4. Hemmelig

5. Topphemmelig

6. CTS

 

Egentlig går CTS og topphemmelig under samme spot, begge er like, men ikke alle får CTS selv om de har sikkerhetsgraderingen topphemmelig. CTS er topphemmelig, men gjelder for hele NATO og ikke bare i Norge. Topphemmelig ville vært det samme som en eventuell NTS (Norway Top Secret).

 

EDIT: Står åpen for arrestering dersom jeg har sagt noe feil, men er slik jeg husker det fra mine 2,5 år i forsvaret hvertfall. Og husk kan jo som alle vet være fraværende på enkelte detaljer. Men mener det var slik som dette :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor måtte du le litt?

CTS er en offisiell sikkerhetsgradering for hele NATO og er den høyeste man kan oppnå.

 

1. Ugradert

2. Gradert

3. Konfidensielt

4. Hemmelig

5. Topphemmelig

6. CTS

 

Egentlig går CTS og topphemmelig under samme spot, begge er like, men ikke alle får CTS selv om de har sikkerhetsgraderingen topphemmelig. CTS er topphemmelig, men gjelder for hele NATO og ikke bare i Norge. Topphemmelig ville vært det samme som en eventuell NTS (Norway Top Secret).

 

EDIT: Står åpen for arrestering dersom jeg har sagt noe feil, men er slik jeg husker det fra mine 2,5 år i forsvaret hvertfall. Og husk kan jo som alle vet være fraværende på enkelte detaljer. Men mener det var slik som dette :)

Ugradert - Nato Unclassified

Begrenset - Nato Restricted

Konfidensielt - Nato Confidential

Hemmelig - Nato Secret

Strengt Hemmelig - Cosmic Top Secret

 

Alt frå begrensa og oppover er gradert ;)

Kilde; Eg jobbe med hemmelighets-stempla ting og er på deployering i Aden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...