Gå til innhold

Nytt skjermkort: 780 vs 7990


Vigilante85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noe tull. De to ovenfor vet ikke hva de snakker om. For det første lanserte AMD nye drivere for 1 måned siden for å fikse microstutter-problemer i CF (noe det også gjorde), og CFX ligger nå på samme nivå som SLI. For det andre så får du mer for pengene med 7990. Du får et kort som gir bedre ytelse. Personen ovenfor skriver at det er det dårligeste CF-kortet de siste 5 åra (begrunnelse?), og videre at du skal velge 780 hvis du skal spille spill. Han glemmer å fortelle deg at 7990 klarer i gjennomsnitt 25-30 FPS mer enn 780 i spilltester. Det er en betydelig forskjell.

 

http://www.anandtech.com/bench/product/813?vs=827

 

http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx-780

 

Og som om det ikke var nok: Next Gen-konsoller, med en arkitektur som er veldig nærme vanlige datamaskiner, kjører AMD-hardware. Dvs. at framtidige spill vil være optimalisert for blant annet AMD-GPUer. I PC-bransjen har i tillegg DICE gjort en avtale med AMD, og Battlefield 4 vil være bedre optimalisert for AMDs kort (det vil også inkludere andre Frostbite-titler som Dragon Age 3, Battlefront 3, Need For Speed og Mirror's Edge 2). Alle alpha-testene som DICE og EA har holdt for BF4 har kjørt med 7990-kort.

 

Selv har jeg bestemt meg for å kjøpe 2 av AMDs 9970-kort, som angivelig skal slippes ut i slutten av denne måneden (dvs. rett før BF4-betaen). Jeg vil råde deg til å vente, da du får nok et alternativ å velge mellom, samt at det sansynligvis vil presse ned prisene på 780-kortene – om du skulle velge det.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble ikke lite butthurt heller, eller? Man skriver 2 middels lange avsnitt, og besvares med 10 punkt-på-punkt svar på sitater, som om jeg hadde kommet med en fornærmelse som stakk langt inn i sjela di. Selv om jeg har null intensjoner om å forlenge en diskusjon, føler jeg meg tvunget til å svare deg, da du tydeligvis gir et helt feil bilde av det jeg har skrevet.

 

>>’’ Driverne forbedret microstutter i et utvalg DirectX10- og 11-spill på enkeltmonitorer med oppløsning opp til 2560x1600

Det de ikke gjorde var å fikse microstutter, det er nemlig umulig.’’

 

Med fikset mente jeg selvfølgelig forbedret. Microstutter kan aldri fikses fullstendig. Når det gjelder hva forbedringen gjaldt på, så står jeg fortsatt på mitt. Det overveldende største antallet gamere (og jeg antar også TS), bruker bare 1 skjerm i 1080P.

 

 

>>’’ Kortet er dyrere enn å kjøpe to billige 7970, til tross for at det bråker mer og yter mindre.’’

 

 

At det bråker mer er jeg ikke så sikker på. At det yter mindre er jeg helt enig i. Men jeg anbefalte ham som sagt å vente på to 9970, og kunne like godt ha anbefalt ham to 7970.

 

 

>>’’ Hva med å oppgi prosentvis forskjell framfor å oppgi intetsigende tall du tydeligvis drar fra lufta?

Hva med å se på mer enn de sterkt AMD-favoriserende titlene Crysis WARHEAD og Dirt:Showdown?’’

 

 

For Dirt er det 60 FPS forskjell. Ikke 30. Og ser på du de virkelig store, populære spillene, er FPS-forskjellen rundt 25-30. Den er 30 på BF3. Den er 25 på Crysis. Rundt 30 på Bioshock og Hitman. Den er mindre (rundt 20 FPS) på noen andre spill. Men også mer på enkelte (som Dirt). La oss heller ikke glemme at disse tallene er tatt før 13.10 driveren. Dvs. At den generelle FPS’en har økt ytterligere, og gir et tall som nærmer seg 30.

 

 

>>’’ Bare fordi de blir optimalisert for AMD trenger ikke det bety at Nvidia ikke vil være kompetetive, se på Dirt 2, Far Cry 3 og Bioshock Infinite. Ei heller motsatt: The Witcher 2 og Metro: LL kjører langt fra dårligpå AMD-kort.’’

 

 

Hvis du ser hvordan nVidia-kort gjør det på BF3, som de i 2011 hadde et samarbeid med, i forhold til AMD-kort, ser du at det faktisk har en betydning.

 

 

>>’’ Videre ble BF4-alphaen definitivt ikke bare kjørt på AMD 7990er i sommer, og Nvidia var veldigkompetetive: http://linustechtips...cpu-benchmarks/

BF4s reklamevideo ble derimot tegnet i sanntid på to stk 7990.’’

 

 

Du linker til en GPU-benchmark av BF4 alpha, der man prøver ulike kort for å se hvordan de presterer, som bevis på at andre kort ble brukt? Tuller du med meg?

 

 

>>’’ Du har bestemt deg for å kjøpe to kort du ikke vet noe annet enn produktnavnet på?’’

 

 

Spesifikasjoner ligger ute. Samtidig har de nevnt at de skal konkurrere med GTX 780. Og ikke minst er det snart 2 år siden 7970 ble lansert. Alt dette, pluss at de samarbeider med DICE om BF4, det eneste spillet jeg virkelig venter på, er mer enn nok grunn.

 

 

>>’’ Anandtech, Guru3D, Tech Report, PC Perspective, og HW Canucks er enige med meg i at CFX ikke er på samme nivå som SLI.’’

 

 

Du kan argumentere at SLI fortsatt er bedre, og du vil sikkert ha rett – da de har drevet med forbedring lenge mer enn AMD. Men hvor har du det fra at disse stedene er «enige» med deg? Jeg kan ikke finne noen artikler på Tech Report (utover denne, som ikke konfirmerer noe av det du sier: http://techreport.com/news/25322/catalyst-13-10-beta-adds-multi-gpu-enhancements) som stadfester det du skriver. Samme gjelder med Guru3D, PC Perspective og HW Canucks. Her drar du nok ting «ut fra løse lufta».

 

>>’’ Hvis du måler i ren fps per krone, ja.

Hvis du måler i opplevd fps per krone, nei.’’

 

Hva mener du med dette? Vises det ikke tydelig på benchmarks (hvis man ser på minimum FPS) at dette ikke er tilfellet? Og som jeg nevnte lenger oppe så har man fått en viss FPS-boost etter siste driver fra AMD.

 

7990 (eller to 7970 om du vil) er tydeligvis det beste valget. Det er mer ytelse for pengene. Uansett bør han vente på 9970, da det vil både presse ned prisene på GTX 780 (hvis han skal kjøpe denne), og muligens gi et bedre alternativ til GTX 780 (hvis han skal kjøpe 9970). Det er tross alt mindre enn 20 dager til – hvis den da lanseres den 25.

 

Det jeg anbefaler trådstarter å gjøre er å selv sjekke ut ulike sammenligninger mellom GTX 780 og 7990 på ulike forum på nettet. Du kan deretter sjekke dato på de ulike vurderingene, for å se om det var før eller etter 13.10 Beta ble sluppet ut, og gjøre opp din egen mening. Så kan du se hvem som er "blåst på topplokket" (morsomt at disse ordene etterfølges med "likevel har vi jo disse personene som alltid tror de vet best", av den samme personen). Stol altså ikke på vurderinger på bare ett forum (denne). Det vil gi deg et helt feil bilde av ditt valg.

 

Ha en god kveld.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

>>’’ Du har bestemt deg for å kjøpe to kort du ikke vet noe annet enn produktnavnet på?’’

 

 

Spesifikasjoner ligger ute. Samtidig har de nevnt at de skal konkurrere med GTX 780. Og ikke minst er det snart 2 år siden 7970 ble lansert. Alt dette, pluss at de samarbeider med DICE om BF4, det eneste spillet jeg virkelig venter på, er mer enn nok grunn.

Du vet jo ikke engang produktnavnet.

7970 sin etterfølger vil hete R9-285

Lenke til kommentar

La Menthe: Om du ikke er forberedt på å bli satt på plass, punktvis og detaljert, så burde du kanskje ikke poste på et hardware forum?

 

At du også allerede sier at du vil kjøpe 2x nye AMD kort som ikke engang er lansert.. .det tar rett og slett vekk 99.9% av din kredibilitet. "Samtidig har de nevnt at de skal konkurrere med GTX 780"... jøss, da så...

 

God natt.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Ble ikke lite butthurt heller, eller? Man skriver 2 middels lange avsnitt, og besvares med 10 punkt-på-punkt svar på sitater, som om jeg hadde kommet med en fornærmelse som stakk langt inn i sjela di. Selv om jeg har null intensjoner om å forlenge en diskusjon, føler jeg meg tvunget til å svare deg, da du tydeligvis gir et helt feil bilde av det jeg har skrevet.

Butthurt? Nei

Oppgitt? Ja

Jeg siterer punktvis slik at det kommer klart og tydelig frem hva jeg motsier deg på, det minimerer muligheten for misforståelser.

Med fikset mente jeg selvfølgelig forbedret. Microstutter kan aldri fikses fullstendig. Når det gjelder hva forbedringen gjaldt på, så står jeg fortsatt på mitt. Det overveldende største antallet gamere (og jeg antar også TS), bruker bare 1 skjerm i 1080P.

Da må du faktisk skrive forbedret, det er nemlig en grunn til at det forbedret ikke er synonymt med fikset.

At de fleste gamere spiller på 1920x1080@60Hz trenger ikke ha så mye å si, ettersom det er fullstendig meningsløst med et kraftigere skjermkort enn GTX 760 om man bare har mål om god grafikk på en slik oppløsning og oppdateringsfrekvens.

For Dirt er det 60 FPS forskjell. Ikke 30. Og ser på du de virkelig store, populære spillene, er FPS-forskjellen rundt 25-30. Den er 30 på BF3. Den er 25 på Crysis. Rundt 30 på Bioshock og Hitman. Den er mindre (rundt 20 FPS) på noen andre spill. Men også mer på enkelte (som Dirt). La oss heller ikke glemme at disse tallene er tatt før 13.10 driveren. Dvs. At den generelle FPS’en har økt ytterligere, og gir et tall som nærmer seg 30.

Dirt-resultatene er utdatert, Nvidia har fått på plass en driver som forbedrer ytelsen til "Forward+"-renderingen som brukes i Dirt Showdown på maksimale innstillinger og ytelsesforskjellen for tilsvarende priset Nvidia-kort er nå langt mindre. Ser jeg på de andre resultatene ser jeg flere spill der resultatene er utdatert (Hitman Absolution og Sleeping Dogs,) og veldig mange spill der forskjellen i målt framerate er en 30-35%.

Hvis du ser hvordan nVidia-kort gjør det på BF3, som de i 2011 hadde et samarbeid med, i forhold til AMD-kort, ser du at det faktisk har en betydning.

AMDs svake BF3-ytelse med GCN kom av en rushet driverarkitektur som ikke ble fikset før i slutten av september 2012, og hadde ingenting å gjøre med Nvidias samarbeid med DICE for BF3.

Du linker til en GPU-benchmark av BF4 alpha, der man prøver ulike kort for å se hvordan de presterer, som bevis på at andre kort ble brukt? Tuller du med meg?

"Alle alpha-testene som DICE og EA har holdt for BF4 har kjørt med 7990-kort"

Dette er rent sprøyt, alpha-testen til BF4 har definitivt ikke stilt krav om at man kjører AMD 7990.

Det er brukt to stykk 7990 for å rendre reklamevideoene til BF4, merket som "Alpha footage", footage != test.

Spesifikasjoner ligger ute. Samtidig har de nevnt at de skal konkurrere med GTX 780. Og ikke minst er det snart 2 år siden 7970 ble lansert. Alt dette, pluss at de samarbeider med DICE om BF4, det eneste spillet jeg virkelig venter på, er mer enn nok grunn.

Hvor ligger spesifikasjonene ute? Jeg har ikke sett noe på AMDs nettside, og det er så mange forskjellige "spesifikasjoner" ute at det er håpløst å si noe som helst fornuftig her.

Hvem har sagt at Hawaii skal konkurrere mot 780? Dette er igjen spekulasjoner.

Bare fordi 7970 er halvannet år gammelt betyr ikke det at AMD er istand til å designe en økonomisk fungerende brikke på 28nm som er istand til å utkonkurrere GTX 780.

Hva mener du med dette? Vises det ikke tydelig på benchmarks (hvis man ser på minimum FPS) at dette ikke er tilfellet? Og som jeg nevnte lenger oppe så har man fått en viss FPS-boost etter siste driver fra AMD.

Målt framerate er ikke det samme som opplevd framerate, hvis du hadde tatt deg bryet og lest en av de fire testene med FCAT jeg linket til i posten min (eller enda bedre, fulgt med fra begynnelsen) hadde du visst dette.

7990 (eller to 7970 om du vil) er tydeligvis det beste valget. Det er mer ytelse for pengene. Uansett bør han vente på 9970, da det vil både presse ned prisene på GTX 780 (hvis han skal kjøpe denne), og muligens gi et bedre alternativ til GTX 780 (hvis han skal kjøpe 9970). Det er tross alt mindre enn 20 dager til – hvis den da lanseres den 25.

7990 er det beste valget om man skal få flest mulig Fire Strike-poeng fra et kort til 6000 kr, om du foretrekker å spille spill med minst mulig bry, god flyt, og minimal inputlag vil GTX 780 være bedre.

Har du egentlig prøvd CFX?

Det er ingen garanti for at neste generasjons Radeon-kort vil presse prisene på GTX 780, Da 7970, 7990, og 780 ble lansert forventet folk det samme fra tilsvarende toppkort uten at det skjedde noe som helst med prisene.

 

På tide å prøve en gang til på Groove Wizard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...