Gå til innhold

Hvilken online backup tjeneste? Jottacloud? Bitcasa?


Anbefalte innlegg

Jeg har undersøkt litt muligheten for å ta backup av data til skyen. Jeg hadde tidligere Picasa, men er ikke fornøyd etter at google overtok og vil også lagre video fra hd-kamera, backup av svn, ++. Jeg er i hovedsak ute etter backup, ikke synkronisering mellom alle duppedingsene mine.. Det viktigste er å ta backup av serveren på kottet (ca. 6 TB), men hadde jo vært kjekt å tatt backup av de 5 andre PC-ene og mobiltelefoner, nettbrett etc. Og eksterne harddisker med HD-video.

 

Fant forskjellige tester på nettet, sammenlignet, og fant ut at Crashplan.com og Livedrive.com hadde bra med funksjonalitet som versjonering, bra programvare, bra pris, etc. Ulempen med disse er at dataene lagres over atlanteren med maks opplasting rundt 2Mbit (og direktelinje til NSA?)...

 

Så dukket norske jottacloud.com opp. Har lest mye bra om denne, og spesielt hastigheten virker lovende. Eneste ulempen er kanskje prisen på 49 per mnd per PC. Bitcasa ser også spennede ut til 60,- per mnd, eller 600,- per år for ubegrenset plass. Tror ikke Bitcasa har begrensing på antall maskiner heller..

 

 

Hvilken ville dere valgt? Jottacloud eller Bitcasa? Eller andre?

 

Jeg har 5/5 Mbit i dag, men skal få fiber 30/30 eller 60/60 om en stund. Både jottacloud og bitcasa kommer opp i 5Mbit, er det andre med bedre linje som har erfaring med hastighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jotta er jo strengt tatt veldig billig når man trenger mer plass en bermen. Jeg betaler 490kr for ubegrenset kapasitet.

Jeg skjønner strengt tatt ikke at de kan tjene penger på sånt.

Det er meget mulig at de taper penger på enkelte kunder som har kun én enhet og lagrer mange terabyte med data, men disse er nok i mindretall. Lagrer man noen hundre gigabyte, så tjener de trolig penger. Bruker man flere enheter, så tjener de trolig penger. Totalt sett er "ubegrenset" som markedsføringstriks verdt ganske mye, og mange av superbrukerne som de taper penger på bidrar med gratis reklame slik som du gjør nå - som i sin tur fører til nye kunder som de faktisk tjener penger på.

Lenke til kommentar

"Ubegrenset" for en maskin vil vel si maks antal TB på harddisker installert på den maskinen? + eksterne disker + (nettverksdisk?)

 

Et par spørsmål om jotta:

- Fungerer det å ta backup av eksterne disker på jottacloud?

- synkroniserer jotta begge veier, eller er det kun backup? Kan jotta slette ting på min pc?

 

 

Noen som har prøvd bitcasa?

Lenke til kommentar

Jottacloud sin sync fungerer en vei, du kan praktisk talt lagre ubegrenset.

 

Ta en 2 TB disk som er full, laste den opp til jottacloud, lagre den i arkiv (da mister du sync).

Slette disken, lagre med nye ting. Laste opp, lagre i arkiv osv osv.. Vis man vil beholde sync må man jo ha dataene på disken fortsatt. Men sånn kan du lagre ubegrenset.

 

Eksterne disker fungerer også like godt som interne.

 

Jottacloud sine servere står i et stort datasenter sentralt i Oslo med en meget god nettverksinfrastruktur internt, både på datasenteret og mellom jotta sine servere.

Endret av Suplatik
Lenke til kommentar

Jottacloud sin sync fungerer en vei, du kan praktisk talt lagre ubegrenset.

 

Ta en 2 TB disk som er full, laste den opp til jottacloud, lagre den i arkiv (da mister du sync).

Slette disken, lagre med nye ting. Laste opp, lagre i arkiv osv osv.. Vis man vil beholde sync må man jo ha dataene på disken fortsatt. Men sånn kan du lagre ubegrenset.

 

Eksterne disker fungerer også like godt som interne.

 

Jottacloud sine servere står i et stort datasenter sentralt i Oslo med en meget god nettverksinfrastruktur internt, både på datasenteret og mellom jotta sine servere.

Ahh, så det er slik arkiv-saken fungerer :) skal teste jottacloud og bitcasa litt til før jeg bestemmer meg.

Antatt at jeg betaler for to pc-er hos jottacloud, tar backup fra begge pc-ene, og sier opp abonnementet på den ene pc-en. Vil jottacloud slette alle filer som kom fra den ene pc-en? Også de som er flyttet til arkiv?

Lenke til kommentar

Akkurat hvor får du for deg at du vil få kun 2Mbps upload til CrashPlan Central?

De få gangene jeg har begynt backup (første gangen har som regel mye data som skal overføres) så har jeg iallefall fått makset mine linjer på 30 Mbps upload (VDSL2)..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Akkurat hvor får du for deg at du vil få kun 2Mbps upload til CrashPlan Central?

De få gangene jeg har begynt backup (første gangen har som regel mye data som skal overføres) så har jeg iallefall fått makset mine linjer på 30 Mbps upload (VDSL2)..

 

Hmm, det var jo interessant. Hvilken crashplan-server fikk du tildelt? (crashplan->lagringsmål->crashplan central->server). Jeg leste en plass på nettet at jeg kunne skrive kommando "guid new" for å få tildelt en ny, tilfeldig server. Har også lest at crashplan har europeiske datasenter, men jeg fikk bare tildelt servere i Atlanta (f.eks. efa-atl.crashplan.com:443) uansett hvor mange ganger jeg forsøkte..

Lenke til kommentar

Det er nok ikke alle som har noe å skjule. Jeg vil tro at det et bittelite mindretall som har noe å frykte. Og dette er jo strengt tatt noe man styrer selv.

 

Jeg er ekstremt tvilsom til at noen vil ha noen interesse av å se på familiebilder og videoer som vel er det som lagres mest i skyen. En og annen firmakonto er det vel også.

Lenke til kommentar

Gikk for Bitcasa til slutt pga. kan da ta backup fra ubegrenset antall PC-er. Tok med en ekstern disk med familievideo på jobb som jeg driver å laster opp nå med en opplastingshastighet mellom 30 og 45 Mbit :) Serveren til Bitcasa for norske brukere ligger visst i Irland.

 

Rettelse:

Skroter Bitcasa pga. elendig nedlastingshastighet...

Bitcasa: Opp 30-45 Mbit Ned: 600Kbps !

Jottacloud: Opp 50 Mbit Ned: 20-40 Mbit

 

Hva er vitsen med backup når du aldri får lastet den ned igjen??

 

Går altså for Jottacloud med kjempehastighet :-) Oppdaget en annen artig detalj.. Registrerte meg på jottacloud med jobb-PCen som har engelsk windows, betaler no 2x6 $ = 12$ = 72 NOK i stedenfor 2x49=98 NOK som er prisen om jeg klikker meg inn fra hjemme-pcen med norsk windows :-)

 

Bruker truecrypt til å kryptere private dokumenter etc., fungerer kjempebra :)

Endret av Thomas Toget
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...