Gå til innhold

Valget 2013: Oppsummering (Ekstra)


Anbefalte innlegg

"Vet du hva partiet ditt vil gjøre hvis de får makt? "

 

De kommer til å bli korrupte, paranoide rundt det å miste makten og lystne på mer makt.

 

Litt som noen som blir skikkelig avhengig av kokain. Folk med makt ender opp som maktjunkier. De ender opp nøyaktig like ille som forgjengeren sin. Helt uten å merke forandringen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle partiene har dessverre en del smårusk, men jeg oppfordrer alle som vurderer å stemme SV om faktisk å lese partiprogrammet.

 

Her et et lite utsnitt fra SVs partiprogram:

1) SVs ideologiske vrangforestillinger om miljø:

Klimaendringene er menneskeskapte, og kan stoppes av oss mennesker


Utbytting, undertrykkelse, krig, nød, klimaendringer og ødeleggelse av miljøet er alt sammen menneskeskapte fenomener som menneskene kan fjerne.

Her er det to løgner:
1) Det er mennesker som har skapt klimaendringer
2) Mennnesker kan hindre at klima endrer seg

Er det noe jordens geologiske historie vitner om så er det konstante klimaendringer for kloden vår. Merk at SV ikke sier at mennesket har påvirket klima, men at klimaendringer er skapt av menneske, det er en stor forskjell. Å påstå at mennesker har skapt klimaendringer er å benekte historie og geologi. En korrekt uttalelse hadde vært at menneskelig aktivitet kan ha påvirket klima, men i mindre grad.



2) SV er imot et fritt marked:

Det er mulig å skape en rettferdig og miljøvennlig verden, men det forutsetter at det kapitalistiske systemet erstattes – nasjonalt og globalt – av et demokratisk og bærekraftig behovsstyrt økonomisk system. Det er sosialisme.


SV vil altså fjerne det frie markedet, og vil fjerne konkurranse. Det står mye i programmet til SV om hvordan de vil oppnå frihet gjennom politisk styrte markeder.

 

 

-----

 

Så selv om SV kan dra fram ett og annet utsagn som høres ut som de jobber for frihet så er det viktig å huske partiets grunnfundament, og hva SV faktisk legger i "frihet" (dvs. SV mener frihet er når staten regulerer).

 

Dessverre er det alt for få som vet hva partiene står for. Ingen opplyst og oppegående person skal kunne stå for en politikk som dette (1)(2). Mange stemmer SV fordi miljøsak er viktig (og miljø er viktig!), men husk at SVs miljøpolitikk er ikke basert på fornuft og forskning men på ideologiske vrangforestillinger.

 

Les nøye hva partiene du vurderer faktisk står for, ikke la VG eller opposisjonelle tegne hele ditt inntrykk av partier, for det kan være veldig feil. Det er spesielt to ting dere som velgere bør se på:

1) Hva partiets kjerne er bygget på: pragmatikk, ideologi, verdier osv.

2) Hva vil partiet bringe inn i en koalisjon? Vil partiet bringe med seg noe skummelt, eller vil de kutte ut det du er bekymret for?

 

Stem taktisk, og godt valg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, Hardware. Dette var en bra sak. Håper partiene fremdeles får mulighet til å komme med flere svar. Jeg abonerer på dere nå, men vil at akkurat denne saken må legges ut til alle. Kanskje i morgen når dere har rafinert den ytterligere. Da skal jeg verve venner for dere.

 

Hei,

 

Hyggelig å høre! Vi skal publisere en åpen versjon av denne sakennærmere valgdagen, men her på Ekstra lar vi brukerne få den litt tidligere.

Lenke til kommentar

Litt dumt at dette var en ekstra-sak, da det er noe som burde nå ut til flest mulig. Altfor mange stemmer det samme valg for valg bare fordi "de alltid har gjort det".

+1

 

De politiske artiklene burde absolutt ikke være Ekstra-saker... Det kan godt tenkes at folk som ikke vanligvis leser Hardware.no, som søker informasjon før valget finner disse artiklene. Og så blir de møtt av "Nei, her må du betale for å lese flere enn èn artikkel".

 

Og da blir det som du sier, de stemmer det de alltid har gjort. Her burde Hardware.no heller tenke på landet, enn noe annet. Folk trenger all den infoen før valget de kan få, å bure inne denne hjelper ikke.

 

 

 

Vi skal publisere en åpen versjon av denne sakennærmere valgdagen, men her på Ekstra lar vi brukerne få den litt tidligere.

Hva med resten av artiklene, for hver av partiene? Og vil den åpne versjonen romme like mye som Ekstra-artikkelen?

 

Spør du meg så handler dette mer om bare Ekstra-konseptet. Det er fremtiden til landet vårt. Som jeg sa over, så burde dette være tilgjengelig for hele Norge, og helst burde det vært slengt på forsiden av VG etc.

 

 

Angående skjermaet med smilefjes, på hvert av disse fjesene kan dere legge til en tekst (partiets mening) som dukker opp når du legger muspekeren over. Er ganske lett å kode til. ;)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd at denne ikke ble tilgjengelig for alle å lese før nå, er nok mange som ikke vil få med seg dette og denne burde jo vært i samsvar med Amobil så den kunne bli trygt utover VG.no sine nettsider da dette er noe allmennheten burde begynne å få med seg da data og teknologi bare blir en større og større del av hverdagen og samfunnet og de fleste partier ser ut til å fremdeles være i steinalderen når det gjelder ideologi og kan knapt forholde seg til denne typen spørsmål i det hele tatt.

 

 

Finner det litt ironisk at Arbeiderpartiet ser ut til å stille seg likegyldig til innholdfilter på nett når de er det første partiet i Norges historie til å forsøke å innføre innholdfilter iform av sperring av ThePirateBay med Hadia Tajik i spissen. Det er også smått ironisk at Arbeiderpartiet som det partiet som snakker oftest og varmest om demokrati ikke åpner opp for at denne typen avgjørelser skal bli valgt av folket, men heller skal bli trumfet igjennom av Arbeiderpartiet i regjering uten å nødvendigvis ha folkets støtte og interesse i bakhånd av valget.

 

 

Skal ikke si for mye negativt om Arbeiderpartiet, de har utrettet utrolig mye positivt for landet Norge, det hersker det ingensomhelst tvil om selv om mange har gått seg lei og driver sport i å rakke ned på alt og ingenting som Arbeiderpartiet gjør for tiden, men mye fremtidsrettet og klare for en mer digitalisert hverdag er de så definitivt ikke og de presterer det kunsttykke å svare stort sett feil på samtlige punkter, hvertfall i min bok noe jeg syntes ser smått fantastisk å prestere og det er ting som dette som gjør det så ufattelig uaktuelt for meg å stemme Arbeiderpartiet da de virker så utrolig lite tilbøyelig til å møte den nye hverdagen med åpne hender, og de ser ikke ut til å være interessert i å lytte til saklig argumentasjon fra folk som faktisk vet hva de driver med overhode så da blir det et rungende nei til Arbeiderpartiet for min del om de på død og liv skal sverge til en så utrolig forbrukerfiendtlig og avgiftbasert teknologipolitikk.

 

 

Av de øvrige partiene så er det stort sett FrP som ser ut til å gi de mest "positive" svarene, men så er det et parti som mer eller mindre alltid er ute etter å jatte med og gjøre seg godt likt men som man stort sett aldri helt vet hvor man har når alt kommer til alt. Piratpartiet er nok noe landet ville ha godt av at kommer på Stortinget, og kunne godt vært endel av en regjering bare for å ha noen som faktisk har et halvveis oppegående syn på saker som dette. Men vi lever i et land hvor så utrolig mange er innprentet med at de må og skal stemme Arbeiderpartiet av gammel vane at de alltid får bøttevis med stemmer, og de flest andre stemmer stort sett bare på et av de større partiene da de er dumme nok til å tenke at det ikke er noe vits å stemme på et av de mindre da de uansett ikke vil få noe særlig med makt...

 

 

Venstre er vell det eneste partiet som har håp om å havne i regjering, som har relativt god og oppegående politikk og samtidig har ett fornuftig syn når det kommer til sitt syn på teknologi og hvordan man skal angripe og takle en digitalfremtid og hverdag. Selv stemmer jeg Piratpartiet, ikke fordi jeg nødvendigvis er enig med dem i alt og ingenting, og ikke nødvendigvis fordi jeg ønsker at et parti som Piratpartiet skal eller burde styret landet, men fordi jeg rett og slett ønsker å støtte oppunder et parti med et såpass edruelig og oppegående syn på noe som vil være så viktig og relevant inn i fremtiden, noe som jeg mener er viktig at vi kan få på plass på Stortinget så det ikke bare sitter en haug med personer som egentlig ikke vet hva dette faktisk dreier seg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen politikere får makt. Den politiske sfæren går kun halvveis opp i maktstigen. Dumme inndoktrinerte nordmenn tror feilaktig at de er fri og at de demokratisk stemmer på politikere som "har makt". Sirkus og eventyr alt sammen. Fool me once... Nå har voksne folk blitt lurt i minst 5 valg. Wake up call!

Lenke til kommentar

Det skjemaet dere har laget er veldig utydelig og kan missforstås. Er dette en form for test, der dere har rangert pariene fra =( til =) basert på hva de ønsker å gjennomføre, eller skal ansiktene si noe om hva partiene mener om saken?

 

Fra et kommunikasjonsperspektiv er skjemaet en katastrofe for min del, da det er svært tvetydig.

 

Om du lar musepekeren hvile over smilefjesa så kommer det mer detaljert opp :)

 

Ikke så vanskelig ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...