Gå til innhold

Sniktitt: Oculus Rift HD-VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God artikkel. Så det dere fikk prøvd var rett og slett en tidlig konsumerversjon? Hvertfall med tanke på oppløsning?

 

Jeg er en av de mange som ikke har fått prøvd Oculus Rift enda og har hørt veldig mye negativt prat om oppløsningen. Noen sa til og med at 1080p ikke ville bli nok siden man kun ser ~60% av skjermen (igjen, dette er ting jeg har hørt).

 

Jeg kan skjønne det er en stor overgang mellom dev kit og consumer version av Oculus Rift, men synes dere at oppløsningen var god nok? Tror dere det vil være bra nok for kresne nerder?

Lenke til kommentar

God artikkel. Så det dere fikk prøvd var rett og slett en tidlig konsumerversjon? Hvertfall med tanke på oppløsning?<br><br>

Jeg er en av de mange som ikke har fått prøvd Oculus Rift enda og har hørt veldig mye negativt prat om oppløsningen. Noen sa til og med at 1080p ikke ville bli nok siden man kun ser ~60% av skjermen (igjen, dette er ting jeg har hørt).<br><br>

Jeg kan skjønne det er en stor overgang mellom dev kit og consumer version av Oculus Rift, men synes dere at oppløsningen var god nok? Tror dere det vil være bra nok for kresne nerder?

 

Jeg er en kresen nerd, og selv om oppløsningen ikke er optimal i devkit, så er det ikke så ille.

 

Etter litt tid med brillene så legger du ikke så stor merke til det, med mindre du skal se detaljer langt unna.

Lenke til kommentar

Jeg er en kresen nerd, og selv om oppløsningen ikke er optimal i devkit, så er det ikke så ille.

 

Etter litt tid med brillene så legger du ikke så stor merke til det, med mindre du skal se detaljer langt unna.

Det høres jo lovende ut. Hvis det er bra med 1280x800 (640x800/øye) vil jo 50% høyere oppløsning (1920x1200) være konge.

 

Gleder meg mer og mer til dette kommer ut. Skal forhåndsbestille på sekundet jeg ser det går an

Lenke til kommentar

Skjermen i devkitet er veldig dårlig, sannsynligvis det billigste panelet de klarte oppdrive. Den sleper veldig når bildet er i bevegelse, og oppløsningen er såpass lav at grafikken ser 10 år gammel ut, og det er vanskelig å skille ut detaljer. I tillegg er kontrasten laber, som med VR bare blir enda viktigere, for å sikre god innlevelse.

 

Men til tross for dette er det drit moro å spille! Potensialet er utrolig stort, innlevelsen er av en helt annen grad enn ved bruk av vanlig skjerm, og som nevnt i artikkelen er spesielt spill hvor man styrer ting (bilspill, flightsim, spacesim, osv) rett og slett revolusjonerende!

 

Og hva kvalme angår, det varierer svært mye hvordan man reagerer på det de første gangene, men med litt tilvenning forsvinner denne problematikken også for de som er følsomme for "bevegelsessyke".

 

Med full-HD og rask responstid på panelet blir dette svært bra.

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Sitter selv med ett eksemplar av Oculus devkit. Må si jeg er veldig fornøyd med hvordan de har fått det til. Som det nevnes i kommentarer og i artikkelen, så er det ikke tipp topp kvalitet på skjerm, der igjen lav kvalitet på bilde, samt lav oppløsning, men noe som fort blir glemt etter kort tid i spillet man sitter *i*.

 

Til dere med Oculus, hvis dere ikke allerede har prøvd ut War Thunder (anbefales sterkt med joystick, selvfølgelig), så anbefales dette sterkt, her har du egen innstilling for Oculus i launcher'en, og det er helt fantastisk moro å fly rundt med joystick og freelook med Oculus.

 

Et annet spill er F1, ikke min favoritt innen bilsim, men med ratt og pedaler+Oculus er det svært fornøyelig, får en skikkelig innlevelse når det brukes ratt og pedaler med force feedback.

Lenke til kommentar

Noen kommer garantert til å lage et program som fungerer som virtuell kino, hvor andre seere eller "spillere" kobler seg til samme film gjennom nettet. Ville ha vært genialt med støtte for 7.1, og mikrofon. (Med alterativer til selektiv muting av andre deltakere selvfølgelig :I)

Lenke til kommentar

Og hva kvalme angår, det varierer svært mye hvordan man reagerer på det de første gangene, men med litt tilvenning forsvinner denne problematikken også for de som er følsomme for "bevegelsessyke".

 

Personlig så virker det for meg som at det er visse tech demoer som gjør at man blir kvalm.

 

En dag testet jeg noen veldig dårlige bilspill hvor bilen veldig lett rulla rundt og det ble jeg helt latterlig kvalm av og kunne ikke prøve mer den kvelden. Mens dagen etter da jeg prøvde andre demoer først gikk det helt fint frem til jeg fant en lignende demo som bilspillet som gjorde meg veldig kvalm igjen.

 

Men tror dette uansett vil bedre seg i skikkelige spill og demoer. Jeg ble også kvalm av noen av de første 3d-motorene som kom i slutten av 90-tallet, men har ikke hatt det problemet siden da.

Lenke til kommentar

Savner sårt info om hvordan headsettet ser ut i forhold til det gamle. En annen ikke navngitt konkurrent har omtalt den nye versjonen som "en lettere og mer avansert VR dykkemaske" uten at det gir noen umiddelbar forståelse av hvordan enheten utvikler seg. Har du noe input om det, Marius, eller er du låst ned av NDLA'en du sikkert måtte signere for å få prøvd headsettet? :)

 

Et annet malapropos; Dersom Oculus kun kommer med proprietær hardware og ikke blir lansert parallelt som addon til f.eks. PC, mediaspiller eller konsoll (hai HDMI 1.4) med 3D-støtte, mistenker jeg det kommer til å floppe. Hele cluet med å konsumerisere VR, er å lage de litt mer enn greit i kvalitet, men fortsatt så rimelig at det går an å kjøpe det i tillegg til en skjerm. Jeg for min del, kunne tenkt meg å plugge VR-headset f.eks. inn i en PS3/4 eller rett i PCen min for å kunne få en enda fetere spillerigg.

 

Gleder meg også til å se hvordan presentasjonen av skjermbildet blir uten 3D, f.eks. ved alt-tabbing mellom spill, bruk med 3D-program som Maya og driver-basert funksjonalitet a la den nvidia bruker i sin 3D-brille-teknologi.

 

Kan også hende det er litt mye å be om, men et lite 5 Mp kamera så man kan kjøre RL overlay etter ønske, kunne vært ganske fett. Typ dersom du trenger å alt-tabbe for å skrive noe. Det ville nok også motvirke kvalme-effekten for de som sliter med vertigo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God artikkel. Så det dere fikk prøvd var rett og slett en tidlig konsumerversjon? Hvertfall med tanke på oppløsning?<br><br>

Jeg er en av de mange som ikke har fått prøvd Oculus Rift enda og har hørt veldig mye negativt prat om oppløsningen. Noen sa til og med at 1080p ikke ville bli nok siden man kun ser ~60% av skjermen (igjen, dette er ting jeg har hørt).<br><br>

Jeg kan skjønne det er en stor overgang mellom dev kit og consumer version av Oculus Rift, men synes dere at oppløsningen var god nok? Tror dere det vil være bra nok for kresne nerder?

 

Jeg fikk prøvd dev kittet under solskogen i år, og oppløsningen var faktisk ikke så plagsom. Det blir ikke så bra med 1080p at du ikke ser pikslene, men det er ikke noe du kommer til å irritere deg over mens du spiller.

Lenke til kommentar

Savner sårt info om hvordan headsettet ser ut i forhold til det gamle. En annen ikke navngitt konkurrent har omtalt den nye versjonen som "en lettere og mer avansert VR dykkemaske" uten at det gir noen umiddelbar forståelse av hvordan enheten utvikler seg. Har du noe input om det, Marius, eller er du låst ned av NDLA'en du sikkert måtte signere for å få prøvd headsettet? :)

 

Utseendemessig så var det ganske identisk med den originale dev-utgaven som ble sendt ut. Han understrekte riktignok at dette var en prototype, og at utseende ville bli svært annerledes. Fikk ingen hint ut av ham om hvordan den endelige utgaven vil bli seende ut. Tipper at de ikke har bestemt seg helt enda.

Lenke til kommentar

 

Jeg er en kresen nerd, og selv om oppløsningen ikke er optimal i devkit, så er det ikke så ille.

 

Etter litt tid med brillene så legger du ikke så stor merke til det, med mindre du skal se detaljer langt unna.

Det høres jo lovende ut. Hvis det er bra med 1280x800 (640x800/øye) vil jo 50% høyere oppløsning (1920x1200) være konge.

 

Gleder meg mer og mer til dette kommer ut. Skal forhåndsbestille på sekundet jeg ser det går an

Pirke: Å gå fra 1280x800 til 1920x1200 er en økning på 125%, ikke 50%..

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Fikk Oculusen i posten i dag. Kom fra jobb sent nå i kveld og kastet meg igang med å koble opp greia. Plug & play - ingen software installasjon - kun sette Oculus som primary display i amd control panel.

 

Lastet ned en liten tegneserie tech demo, og .. fyy flaaate det var råått :D Snakk om dybdesyn! Det var som å være i verdenen, og oppløsningen var jo langt fra så dårlig som jeg trudde den skulle være. Og det å bare vri på huet, titte rundt seg, og se opp, ga en sykt bra innlevelse.

Labbet rundt i 30-40 minutter med et stort glis, ingen kvalme så langt. Nå skal det testes demoer utover natta! *hoho*:D

Lenke til kommentar

Fikk Oculusen i posten i dag. Kom fra jobb sent nå i kveld og kastet meg igang med å koble opp greia. Plug & play - ingen software installasjon - kun sette Oculus som primary display i amd control panel.<br><br>

Lastet ned en liten tegneserie tech demo, og .. fyy flaaate det var råått :D Snakk om dybdesyn! Det var som å være i verdenen, og oppløsningen var jo langt fra så dårlig som jeg trudde den skulle være. Og det å bare vri på huet, titte rundt seg, og se opp, ga en sykt bra innlevelse.<br>

Labbet rundt i 30-40 minutter med et stort glis, ingen kvalme så langt. Nå skal det testes demoer utover natta! *hoho*:D

 

Fresht! Skikkelig misunnelig! Gleder meg til å få fatt i denne når consumer edition er klar!

 

Fin artikkel!

Lenke til kommentar

Korleis fungerer eigentleg dette for oss som ikkje har stereoskopisk syn? Kva skjer viss dykk som ser normalt brukar OR og lukkar det eine auget?

Da dør man... :ohmy:

 

Neida, en ser bare med det andre øyet da. Headtrackingen er der fortsatt. Det er som å lukke et øye i den virkelige verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...