Gå til innhold

Objektiv til fotografering av nordlys


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter og ser etter et solid objektiv til å fotografere nordlys med. Har to objektiver fra før av; canon 18-55 og 55-250. Men synes ikke disse gir perfekte nordlysbilder, mulig jeg gjør noe feil.

 

Hvilke andre objektiver kan jeg bruke som har kvalitet? Ønsker skikkelig skarphet, men samtidig ikke en pris som koster skjorta. Tenker en pris på maks 5-6000 kroner. Og det bør vel være vidvinkel på det?

 

Har gjort et forsøk på å legge ved et eksempelbilde her, som jeg tok i fjor vinter. Fint nok det, men vil ha det litt bedre

 

post-261604-0-01094500-1376946308_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på med Samyang 14mm F/2,8 (rundt 2600,-) eller Sigma 15mm F/2,8 diagonal fish (rundt 4500,-), sistnevnte hvis en ønsker den effekten, kan evt. defishes i post. Disse er skarpe og fine, og begge er fullformat. Ellers stort sett alle objektiver som benyttes til foto av stjernehimmelen, melkeveien osv. Det er svært mye stoff om dette på nett, og gode tips.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser ut som veldig gode objektiver begge de som er nevnt, men har noen av disse bildestabilisator?

 

Har sett på et objektiv til 5980 kroner, se link under. Men er det nødvendig med så dyrt objektiv? Viktigste for meg er å få et med vidvinkel, som gir skarpe bilder :)

 

 

http://www.japanphoto.no/canon-ef-17-40mm-f-40l-usm


Stative skal være stødig nok, men det er kanskje ikke handa til fotografen ;)

Lenke til kommentar

Men synes ikke disse gir perfekte nordlysbilder, mulig jeg gjør noe feil.

 

Det du har er ingen superobjektiv, men de er heller ikke så dårlig at du ikke skulle kunne få fine bilder. Det du la ut så OK ut for meg, men det var alt for lav oppløsning til at jeg kunne se om det er helt skarpt eller ikke.

 

Hvis du sier litt om hva du er misfornøyd med, hvordan du tar bildene og eventuelt linker til noen bilder du synes er fine som andre har tatt er det mulig at problemet ditt kan fikses uten at du må kjøpe noe nytt. Men er det mer vidvinkel du er på jakt etter må du nok ut og handle.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært supert med bildestabilisator så man slipp så mye støy i bildet. Men jeg høres sikkert veldig uerfaren ut, så jeg blir nok å melde meg på et fotokurs i nærmeste fremtid. Vil gjerne ha alt i et objektiv, men så kan man jo ikke få i pose og sekk heller :)

Lenke til kommentar

Hadde jo vært supert med bildestabilisator så man slipp så mye støy i bildet. Men jeg høres sikkert veldig uerfaren ut, så jeg blir nok å melde meg på et fotokurs i nærmeste fremtid. Vil gjerne ha alt i et objektiv, men så kan man jo ikke få i pose og sekk heller :)

 

Du trenger ikkje stabilisator, du må ha stativ til nordlys.

Lenke til kommentar

 

Du trenger ikkje stabilisator, du må ha stativ til nordlys.

 

Hei :) Stativ har jeg, et solid et. Men om jeg skal bruke dette objektivet på dagtid, blir det ikke mye støy uten bildestabilisator? Må si at Samyang 14 mm F2.8 frister noe voldsomt, virker som et solid objektiv når jeg ikke har den feteste pengeboka :)

Lenke til kommentar

Hadde jo vært supert med bildestabilisator så man slipp så mye støy i bildet. Men jeg høres sikkert veldig uerfaren ut, så jeg blir nok å melde meg på et fotokurs i nærmeste fremtid. Vil gjerne ha alt i et objektiv, men så kan man jo ikke få i pose og sekk heller :)

 

Nordlys krever stativ og alt som heter bildestabilisator slått av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...