Gå til innhold

Test: Google Nexus 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er nysgjerrig: Hva slags bruk brukes disse type nettbrett til? For meg blir de bare en forvokst telefon eller et lite nettbrett, og fyller ingen behov.

 

Har hatt min i en uke og er strålende fornøyd. Streamer TV-serier på den fra Netflix og mer eller mindre lovlige andre websider. Funker som gull!

 

På flyet hjem fra USA blei det en del spilling på den.

 

Dessuten bruker jeg Evernote og tar flittig referater fra møter å jobb. Veier kun 290 gram så den er et funn å dra meg seg rundt. Perfekt til å surfe på nett med og lese forumer etc.

 

Skal man skrive MYE på den så fungere en 10" nettbrett eller PC bedre da tastaturet på skjermen kan bli litt for lite.

Lenke til kommentar

Er ganske så fersk på android. Finnes det noen gode "kom i gang"-guider på shortcuts osv? Midt i et spill jeg satt med terminerte hele dritten og google søk dukket opp på skjermen. Mistenker at jeg tegnet en G med fingeren på skjermen? shortcut?

 

Trenger som sagt oversikt over alt som ikke står i menyene short cuts, tips and triks osv...

Lenke til kommentar

Har hatt min i litt over 2 uker, og må si meg passe fornøyd.

 

Den har krasjet / hengt seg 3 ganger i perioden (kan være en app som bugger).

 

Den verste dag nr 2 da jeg hadde den i laderen, kom tilbake og den var fabric reset. Men det har ikke skjedd siden.

 

Jeg har brukt den til å streame serier og lese bøker og spille spill. Dette gjorde jeg før på min Macbook Air, Kindle og iPhone. Nå bruker jeg sjeldent MBA til lettsurfing. Vanskelig å bestemme meg hva jeg foretrekker å lese i, Kindle eller Nexus 7... Og småspill som jeg før spilte på iPhone er jo bedre på 7'' enn 4''.

 

Skjermen er veldig fin å se på, men litt i overkant sensitiv. Jeg skriver fortsatt mailer raskere på min iPhone enn Nexus... sikkert en tilvenningssak.

Lenke til kommentar

Kan noen svare meg på når/om denne kommer i 10" versjon?

Vet ikke hva du mener med 7" versjon av denne, google har allerede en 10" tablet, nexus 10, men det er et helt annet produkt som blir produsert av samsung i stedet for Asus. Google holder seg stort sett til 1 år mellom oppdateringer av sine nexus produkter, så den beste gjetningen vi har at de oppdaterer den en gang i Q4. Det har også gått rykter om at Asus skal produsere den nye nexus 10 versjonen, men det vil sannsynligvis ikke dele mange av spesifikasjonene med nexus 7.

 

Ellers er det ikke overraskende at amobil fant at denne var nesten like rask som en snapdragon 600, da dette i praksis er en snapdragon 600 enhet. Prosessoren i denne kjører kun på 1.5GHz, og heter snapdragon S4, men den bruker den samme krait 300 arkitekturen som snapdragon 600 enhetene og har ddr3 minne. Det eneste som skiller denne fra for eksempel en padfone infinity er lavere klokkefrekvens. Til sammenligning kjører Xperia tablet Z med krait 200 arkitektur og DDR2 minne, så det er større forskjeller mellom denne og xperia enn mellom denne og padfone infinity.

 

Det er også veldig store forskjeller ned til den gamle utgaven, spesielt på GPU siden. GPU ytelsen har økt mye mer enn det som skal til for å klare den ekstra skjermoppløsningen:

 

http://gfxbench.com/compare.jsp?D1=Google+Nexus+7&D2=Google+Nexus+7+%282nd+generation%2C+Razor%29&cols=2

 

 

De har også tatt i bruk langt raskere internminne, og aktivert trim støtte. Dette har vært kanskje det største problemet med den gamle modellen, men det ser ut til at den nye utgaven ikke vil ha slike problemer.

 

http://arstechnica.com/gadgets/2013/07/the-2013-nexus-7-performance-preview-a-huge-speed-upgrade-in-every-way/

 

Ser at mange rapporterer om problemer med touchskjermen og GPS, jeg tror de fleste synes dette ikke skaper mye problemer, og det er godt mulig det vil bli fikset med oppdateringer, men det er ihvertfall verdt å kikke på.

Endret av EirikLF
Lenke til kommentar

Ikke tilgang på Googles musikk- og filmtjenester

Er ikke denne "svakheten" en mangel ved android/rettighetene google har, fremfor noe negativt med selve brettet?

Det gjelder ALLE Android-enheter. Dette er valg dere har fått opp oga at dere har kjøpt den i USA, og sikkert også skrudde den på der...meg bekejnt så får man ikke opp ikoner for bla film på enheter som kun er brukt i Norge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig: Hva slags bruk brukes disse type nettbrett til? For meg blir de bare en forvokst telefon eller et lite nettbrett, og fyller ingen behov.

 

Du har nesten helt rett. De fyller ett eneste behov, og det er å fylle mer penger i kassa til Google. Selve produktet er i utgangspunktet bare tull for folk flest, men industrien er svært flinke til å manipulere mennesker slik at mange tror at dette er viktig å eie. Forresten i likhet med alle nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå 2stk 10"(vant det ene i en konkurranse), og bruker disse mye. Sitter heller med et sånt i sofaen for småsurfing og bruk som fjernkontroll, har heller med et sånt på tur osv.

 

Samtidig synes jeg det er fint å ha noe stående vedsiden av dobble pcskjermer både hjemme og på jobb for å streame ting.

 

Laptop har jeg sluttet å bruke for lengesiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Først leser jeg spesifikasjonene: Kortplasser: Nei.

Like nedenfor leser jeg: - (minus) Ingen spesielle.

Det er da absolutt et minus at man ikke kan bruke SD-kort!

Lenke til kommentar

Først leser jeg spesifikasjonene: Kortplasser: Nei.

Like nedenfor leser jeg: - (minus) Ingen spesielle.

Det er da absolutt et minus at man ikke kan bruke SD-kort!

Mener å ha sett at minnekortstøtten ivanilla 4.3 er sterkt begrenset (read only), men klarer ikke finne igjen artikkelen. Dette gjaldt riktignok S4 Nexus experience, men det er vel også den eneste "nexus"-enheten med minnekortplass nå.
Lenke til kommentar

Du har nesten helt rett. De fyller ett eneste behov, og det er å fylle mer penger i kassa til Google. Selve produktet er i utgangspunktet bare tull for folk flest, men industrien er svært flinke til å manipulere mennesker slik at mange tror at dette er viktig å eie. Forresten i likhet med alle nettbrett.

Kjøpte mitt nettbrett for ett år siden, og gav fort bort laptoppen til dama. Så du tar litt feil der :) brukernettbrettet akkurat nå og faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...