Gå til innhold

Test: Sony Xperia ZR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Noen som har dårlige opplevelser med ZR?
Prøvde å se etter flere "tråden" om den her inne, men fant ikke noe mer.

Har hatt Xperia V som jobbtelefon og var veldig fornøyd, men trenger privattelefon nå og lurer veldig på en ZR. Z blir for stor i hånden syns eg, og det samme med Galaxy S4.

Lenke til kommentar

Noen som har dårlige opplevelser med ZR?

Prøvde å se etter flere "tråden" om den her inne, men fant ikke noe mer.

 

Har hatt Xperia V som jobbtelefon og var veldig fornøyd, men trenger privattelefon nå og lurer veldig på en ZR. Z blir for stor i hånden syns eg, og det samme med Galaxy S4.

 

Eg har nettopp fått min ZR i posten, og den står å ladar seg no. Det eg merka meg med ein gong eg opna eska og tok ut mobilen var kor lett den føltes i handa. Den er mykje lettare enn kva eg hadde trudd på førehånd, og den den låg veldig godt i handa mi. Eg diggar utseende og alt det ytre. Så det er ingen minustrekk for meg når det kjem til det ytre på mobilen, eller korleis den ligger i handa. Når det kjem til innmaten og korleis den fungerar, så kan eg oppdatere deg litt meir når eg får slått den på litt seinare idag. ;)

Lenke til kommentar

Noen som har dårlige opplevelser med ZR?

Prøvde å se etter flere "tråden" om den her inne, men fant ikke noe mer.

 

Har hatt Xperia V som jobbtelefon og var veldig fornøyd, men trenger privattelefon nå og lurer veldig på en ZR. Z blir for stor i hånden syns eg, og det samme med Galaxy S4.

 

Etter drøy ett døgn med bruk virkar den veldig solid og rask! Eg ville anbefalt å prøve og få råd av andre som har hatt den litt lengre enn meg, men eg ville anbefalt den :)

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som ikke fikk med ladekrybbe i pakken? Høres jo ut som det skulle fulgt med.

 

Fikk med meg ladekrybba fra Djuice og lader kun på krybben nå! Slipper stikke ledning i tlf :)

 

Noen som syns batteriet er ganske dårlig? Klarer såvidt 14t med dataroaming av og på, 4G av, WiFi av, bluetooth av, 10min musikk, 3min video, 1t spilling av spill.. Må lade den hver dag og og er redd for å gå tom for strøm! Har litt angst av det, det samme med rekkevidde angst på elbil :p

Lenke til kommentar

Klarte å knuse skjermen på min mobil på lørdag, da jeg snublet på byen, telefonen hoppet ut av lomma på genseren og deiset rett i betongen. Tenkte å bestille meg ZR i dag. Hadde kun Go fra før, men føler litt for å ha noe litt mer avansert for en gangs skyld. Liker lang batteritid så ZR ser ut som valget for meg, den lavere skjermoppløsningen over Z er iofs ikke noe minus for meg.

Lenke til kommentar

Da var min i hus, overraskende kjapt fra Komplett. Jeg fikk med ladekrybbe i eska.

 

edit: Så morsomt. Nå har jeg sittet i 35 minutter og forsøkt å logge inn på Google-kontoen min... "Can't establish a reliable connection". Dette var da aldri et problem på Go'en.

 

Edit2: Ja, etter litt fikling med DNS-serveradresser og mixing + triksing av disse så kom jeg online.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg hatt denne mobilen i en måned og er ganske fornøyd.

Batteritiden er fantastisk mye bedre enn på Galaxy Nexus som jeg hadde før. Nå varer telefonen en hel dag ved normal bruk. Stamina-funksjonen var topp i begynnelsen, men nå får jeg merkelig nok bare noen få timer ekstra ved å skru den på.

 

Prøvde å ta et par bilder under vann, noe jeg ikke burde ha gjort. Var nøye med å lukke lukene skikkelig før jeg tok et par bilder 10cm under vann. Tok opp mobilen igjen og puttet den i lomma. Da jeg litt senere skulle ta et bilde var det dugg på innsiden av glasset foran kameraet. Vannet hadde kommet inn via luka over 3,5mm-jacken, ellers var det tørt. Åpnet luker og lot det tørke, og har siden ikke opplevd noen problemer.

Vanntettheten var en av grunnene til at jeg gikk for denne telefonen fremfor Z eller Z1, så jeg er litt skuffa.

Har brukt telefonen i regn etter dette, men tør ikke å ta den under vann igjen.

 

Fikk litt sand på telefonen i helgen. Børstet det av, men noen at sandkornene har kommet inn mellom ramma og glasset, og nå har jeg fått tre små skår i glasset på siden. De er bittesmå, men jeg frykter at de har svekket glasset endel.

 

Kameraet er bra, men det er litt irriterende at den automatisk bruker "Fremragende(!) auto" om man holder inn kameraknappen, og dumt at man ikke kan se bildene man har tatt uten å måtte skrive inn sikkerhetsmønsteret.

 

Frontkameraet er en virkelig katastrofe. Trodde først det var noe feil på telefonen min inntil jeg leste at det har vga-oppløsning. Bilder tatt med det har noe som kan minne om fokus ca 1,5 meter fra telefonen, men bildene er så uklare at jeg ikke helt skjønner hvorfor Sony ikke bare sløyfet det.

 

Bortsett fra dette er jeg fornøyd med telefonen, men jeg hadde nok valgt Z1 med et deksel om jeg kunne velge igjen.

Lenke til kommentar

Kjøpte ZR for bare noen dager siden og har allerede klart å få en ripe i glasset. Den er ikke spesielt sjenerende, bare irriterende med en ripe allerede nå. Skulle gjerne ha kjøpt en sånn beskyttelsefolie som man klistrer på displayet. Noen som vet hvor dette fås kjøpt? Og er det mulig å kjøpe et nytt displayglass og montere sjøl?

Nå har jeg hatt denne mobilen i en måned og er ganske fornøyd.
Batteritiden er fantastisk mye bedre enn på Galaxy Nexus som jeg hadde før. Nå varer telefonen en hel dag ved normal bruk. Stamina-funksjonen var topp i begynnelsen, men nå får jeg merkelig nok bare noen få timer ekstra ved å skru den på.

Prøvde å ta et par bilder under vann, noe jeg ikke burde ha gjort. Var nøye med å lukke lukene skikkelig før jeg tok et par bilder 10cm under vann. Tok opp mobilen igjen og puttet den i lomma. Da jeg litt senere skulle ta et bilde var det dugg på innsiden av glasset foran kameraet. Vannet hadde kommet inn via luka over 3,5mm-jacken, ellers var det tørt. Åpnet luker og lot det tørke, og har siden ikke opplevd noen problemer.
Vanntettheten var en av grunnene til at jeg gikk for denne telefonen fremfor Z eller Z1, så jeg er litt skuffa.
Har brukt telefonen i regn etter dette, men tør ikke å ta den under vann igjen.

Fikk litt sand på telefonen i helgen. Børstet det av, men noen at sandkornene har kommet inn mellom ramma og glasset, og nå har jeg fått tre små skår i glasset på siden. De er bittesmå, men jeg frykter at de har svekket glasset endel.

Kameraet er bra, men det er litt irriterende at den automatisk bruker "Fremragende(!) auto" om man holder inn kameraknappen, og dumt at man ikke kan se bildene man har tatt uten å måtte skrive inn sikkerhetsmønsteret.

Frontkameraet er en virkelig katastrofe. Trodde først det var noe feil på telefonen min inntil jeg leste at det har vga-oppløsning. Bilder tatt med det har noe som kan minne om fokus ca 1,5 meter fra telefonen, men bildene er så uklare at jeg ikke helt skjønner hvorfor Sony ikke bare sløyfet det.

Bortsett fra dette er jeg fornøyd med telefonen, men jeg hadde nok valgt Z1 med et deksel om jeg kunne velge igjen.

Lenke til kommentar

Kjøpte ZR for bare noen dager siden og har allerede klart å få en ripe i glasset. Den er ikke spesielt sjenerende, bare irriterende med en ripe allerede nå. Skulle gjerne ha kjøpt en sånn beskyttelsefolie som man klistrer på displayet. Noen som vet hvor dette fås kjøpt? Og er det mulig å kjøpe et nytt displayglass og montere sjøl?

 

Hei,

Du er sikker på at det ikke er i plastfolien det er ripe? Sony-telefonene leveres nemlig med en nesten usynlig plastfolie på glasset fra fabrikken, og denne sitter veldig godt og er ganske vanskelig å fjerne - men ment å sitte på som beskyttelse i begynnelsen. Du må bruke en skarp kniv el.l. for å få tak i kanten på plastfolien (du ser en smal kant ytterst på skjermen), og så bruke litt makt for å dra den av. Skjermen under plastfolien føles ikke like glatt som plastfolien, og er også mer utsatt for fingeravtrykk enn skjermer fra andre produsenter dessverre. Men det skal ganske mye til for å ripe den opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg lurer på et par ting, ettersom jeg har en Sony Xperia Active som jeg har blitt ganske misfornøyd med etterhvert. Den blir verre og verre!

Misnøyen min med Xperia Active skyldes:

  1. Touchscreen/ som funker dårlig. Svært ofte, særlig hvis jeg har hatt telefonen i lomma, henger den seg opp og registrerer kontinuerlig trykking diverse steder på skjermen selv om jeg ikke er i nærheten av den. Det tar ofte flere minutter før telefonen kan brukes til noe - og selvsagt skjer det hovedsakelig hvis jeg har dårlig tid...
  2. Ekstremt dårlig batteri. Jeg lader telefonen hver natt og ofte 1-2 ganger i løpet av arbeidsdagen. Dersom jeg er hjemme - med kontinuerlig Wifi-dekning - holder det imidlertid å lade om natta. Er jeg på jobb, på hytta eller på tur, bruker den sjukt mye ekstra batteri. Fryktelig irriterende at jeg ikke engang kan kjøre bil fra Trondheim til Oppdal uten å ha ladekabelen klar... Batteriet har vært dårlig helt siden jeg fikk telefonen.
  3. Mikrofonen og høyttaleren sluttet å virke etter ca 1 år. Dette ble imidlertid rettet opp etter at jeg hadde sendt den til verkstedet et par ganger. De skiftet hovedkortet, og det hjalp tydeligvis.
  4. GPS-en sluttet å virke etter noen uker. Dette ble imidlertid rettet opp sist jeg sendte den til verksted (se ovenfor), antakelig fordi de da skiftet hovedkortet.
  5. Beskytteren over micro-USB-pluggen er veldig fiklete å åpne hvis man ikke har veldig lange og skarpe negler. Jeg trenger minst 4-5 forsøk på å få det til, og av og til har jeg måttet bruke skrujern, nøkler e.l. for å få opp luka. Etter et års tid opplevde jeg også at beskytteren ramlet av telefonen, så det ble litt stress å passe på den. Heldigvis løste dette seg da jeg måtte sende inn telefonen til verkstedet (se ovenfor), og jeg tror denne delen av telefonen ble byttet ut i samme slengen som at de skiftet hovedkortet.
  6. Lagringskapasiteten internt på telefonen er så liten at jeg stadig får beskjed om at det er fullt, og at enkelte apper har prøvd å oppdatere seg selv uten å klare det. Dette er selv om jeg har avinstallert mange apper, og selv om jeg har manuelt bedt alle apper om å lagre på minnekortet dersom de tillater det. Jeg har egentlig svært få apper installert. Jeg har også oppdaget at dersom minnet er nesten fullt og en app klager på at den ikke får oppdatert seg, kan jeg avinstallere og reinstallere denne appen og frigjøre masse plass. Inntrykket er at en mislykket oppdatering av en app faktisk tar latterlig mye plass (gjerne 10x størrelsen til appen), som om den gjør mange forsøk og lagrer alle forsøkene (f.eks. pakker ut en komprimert fil, gir opp, men ikke sletter den etterpå). Dette er veeeeeldig plagsomt! NB, jeg har ingen bilder eller videoer lagret på telefonen. Det er kun apper som tar opp plassen.

Aight...ikke helt fornøyd med Sony her altså. Derfor er spørsmålene, før jeg vurderer å bestille ZR:

  • Kan jeg stole på at batteri og touchscreen på ZR vil funke bedre?
  • Hjelper "Stamina"-funksjonen mye på batteritiden?
  • Fører "ladekrybba" til at jeg slipper å slite med håpløse luker man må ha skrujern for å åpne?
  • Har ZR nok intern lagringskapasitet for meg? (ref. beskrivelsen av problem 6 ovenfor)
  • Er det noen andre skjulte problemer jeg bør gjøres oppmerksom på?
Lenke til kommentar

Jeg er ganske fornøyd med ZR, men det er et par kjedelige ting jeg ikke var klar over før jeg kjøpte telefonen.

 

1. Frontkameraet er ubrukelig.

Og da mener jeg ubrukelig, med store bokstaver. Kan til nød brukes til skype, men det er ikke sikkert samtalepartner vil kjenne deg igjen.

 

2. Ramma rundt glasset samler rusk.

Har etter en måned fått en fin gulhvit rand rundt glasset av rusk som har havnet nedi sprekken mellom glass og ramme. Det har også gått et par bitesmå skår av glasset som følge av at små sandkorn har havnet mellom glass og ramme og blitt klemt på siden.

Vurderer å fuge sprekken med svart Sicaflex, men det blir nok ikke optimalt. ;)

 

3. Veldig svak blits.

Virker på veldig kort avstand, men er nesten ikke brukbar som lommelykt.

 

4. Halvgode kamerafunksjoner.

Knotete å gå mellom album og kamera, autofokus bommer ofte på ting som er nær, vrient å stille inn andre funksjoner enn de tre man har snarvei til, irriterende at kameraknappen åpner kameraet i "Fremragende auto".

 

Bortsett fra dette, og et par andre småting er det en god telefon. Den har gode antenner, kan ringe steder jeg ikke hadde sjans med Galaxy Nexus, batteriet var ganske lenge, kameraet er bra og den er kjapp.

 

Hvis du skal ha en solid og vanntett mobil ville jeg nok sett på noe annet.

Lenke til kommentar

Hadde også problemer med at grums og dritt begynte å samle seg mellom ramme og glass, men har vært nøye med å blåse det bort jevnlig, derfor har det ikke opparbeidet seg så altfor mye der, i alle fall ikke etter den måneds tid jeg har hatt min

 

Ellers er jeg enig i batteritiden, den er bra. Det var egentlig et av hovedkriteriene, jeg ville ha en relativt kraftig tlf, men ikke en som sugde all juicen ut av batteriet med en gang man brukte den.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...