Gå til innhold

Leieforhold, men tvunget til betale for oppgraderinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber ikke for AltiBox.

Og mine uttalelser på forumet representerer på ingen måte selskapene jeg jobber og selger for.

 

Min feil... leste litt feil her!!

 

Men for å snu om på det: mener du at det er min plikt å informere hver eneste kunde om forbrukerkjøpsloven i hvert eneste salg uten å bli bedt om det? Som om jeg var en politimann i USA og skulle lest opp rettighetene ved en arrestasjon? Jeg sa jo at dersom kunden spør, så svare jeg.

 

Nei men når du faktisk gir opplysninger så er det din oppgave å gi rett informasjon... ikke å villede kunden!!

 

[/size]

Om boksen er mindre enn 2 år gammel og den henger seg opp og det ikke hjelper å ta fabrikkinstillinger på boksen, så er det garanti på produktet. Da sender du den inn til forhandler eller ringer de og får ny gratis. Om den er eldre er det strengt talt ikke garanti, og da må du jo selvfølgelig betale for oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Nei, da eier man PC. Her er det snakk om leie. Når man leier dekoder og betaler for tjenestene, så må vel de påse at det man leier holder mål til det de tar betaling for i mnd. (likt med når jeg skiftet fra 2/1 linje, til 70/10 - Canal Digital sendte ett nytt modem som takler den hastigheten iom det jeg hadde fra de fra før ikke gjorde det - selvfølgelig kostet det 0,- iom at det er de som selger 70/10 linja og må da ha utstyret som gir kunden det h*n betaler for)

Men her har ikke trådstarter helt gjort det klart om han leier eller eier. Han kaller det for leieforhold i tittelen, men det vanlige er vel at man kjøper en løpende tjeneste uten dekoderen, mens dekoderen kjøpes separat (men ofte fra samme leverandør).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her kan man stille seg spørmål hvorfor det er bare dekoderen som svikter ikke sentralen ?

 

Nå er jeg friste til bytte om på dekoderne jeg har for sjekke om det samme problemet oppstår med alle

hvis det er bare er en som krangler har jeg grunnlag for bytte den på reklamasjonen ?

eller få et endre bedre tilbud med begrunnelse i at jeg har betalt lei i ca 6 år ?

Lenke til kommentar

 

 

Min feil... leste litt feil her!!

 

 

 

Nei men når du faktisk gir opplysninger så er det din oppgave å gi rett informasjon... ikke å villede kunden!!

 

Det jeg har skrevet er rett. Oppgraderingen av boksen må betales. Om det er feil på produktet er saken en helt annen. Jeg villeder ingen ved å si det.

 

Og, garanti er det uansett heller ikke etter to år. Reklamasjon skrev jeg ingenting om i det innlegget.

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Jeg har også Altibox, men fra en annen leverandør.

Jeg er imidlertid i tvil om jeg eier eller leier dekoderen. Har alltid trodd jeg leier, siden jeg også har fått byttet dekoder uten spørsmål ved feil på strømforsyning.

Imidlertid ser jeg det står det i prislisten til min leverandør (Haugaland kraft / haugnett):" Etablering av produktpakker kr. 890,- Inkluderer en dekoder med fjernkontroll.".

Men samtidig står det pris for leie av ekstra dekoder.

 

Imidlertid har jeg sett litt på siden som TS henviser til (www.signalbox.no), og fant en side med vilkår.

Her står det bl.a., under kapittelet for "TV, internett og IP-telefoni" :

8.1 Utstyret som stilles til Kundens disposisjon etter denne Avtalen er Signals

eiendom.

[...]

8.8 Kunden plikter å tegne brann- og innboforsikring som dekker skade/tap av Utstyret. Kunden plikter å erstatte Utstyr som blir skadet, mistet, eller stjålet, begrenset oppad til kr 4000,-.

8.9 Signal har rett til å skifte ut hele eller deler av Utstyret, forutsatt at dette skjer vederlagsfritt for Kunden. Kunden plikter i et slikt tilfelle å innlevere gammelt og hente nytt Utstyr. Varsel om dette gis på egnet måte.

 

Dette besvarer vel i alle fall om utstyret eies eller leies?

 

Om det er vanskelig å få byttet utstyret til nyere, går det jo an å gjøre følgende:

Si opp de to ekstra dekoderne du har (du skriver at du har tre), og returner dekoderne. Så bestiller du tjenesten på nytt etter noen dager, da bør du vel få nye dekodere (ikke godta å få de gamle igjen i alle fall!). Du bør først sjekke om det er noe etableringsgebyr her (fant ingenting på nettsiden, men kan hende jeg har oversett noe).

For å få bytta den siste dekoderen ("hoveddekoderen"), kan du bestille PVR-tjeneste (da må du ha ny boks uansett), og så avbestille dette etterpå. Koster deg 79 kr, men bør her også sjekkes for etableringsgebyr og evt. bindingstid.

 

Edit: Var visst blind. Ser nå at det er etableringsgebyr på 399 for ekstra dekoder og PVR-tjeneste. Er vel omtrent det de vil ha for å bytte dekoder også?

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Bindingstiden er minimum 2 måneder .

Det koster 158 k( 79 pr måned ) pluss 399 i etablering

 

Hvorvidt jeg mister chili tjenesten er også usikkert.

 

Slik jeg ser det så slipper jeg ikke unna disse 400 kr uansett

 

Hadde jeg bare kunnet definer dekoderen som ødelagt så kunne jeg sikkert ha fått ny uten kostnader .

 

Det jeg undres over er hva leiepengene går til når man selv må betale for bytte ut dårlig ytstyr

I den siste epost-en jeg sende har de ikke svart på det spørsmålet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Om ikke dekoderene dine virker som de skal og du leier dem av tilbyder så er min oppfatning at du så klart ikke skal måtte betale for å få dem byttet. Om tilbyderen har byttet til en dyrere grunnmodell er ikke dette ditt problem.

 

Samtidig så regner jeg med at dette nok er dekket inn i avtalen du signerte da du gikk inn i kundeforholdet med leverandøren. Om de ikke har dekket seg så har du en god sak. Hvis de derimot har gjort jobben sin så må du nok nesten leve med den ekstra kostnaden og heller prise deg lykkelig med å ha fiber.

 

Hilsen en som sitter med DSL og parabol som eneste mulighet. :(

 

-KJ

Lenke til kommentar

Når du har altiboks så leier du dekoderen ja. - Det gjelder vel stort sett alle kabel-tv selskaper muligens bortsett fra CD og på parabol/rikstv?

 

SKal ikke være noe problem å få byttte dekoderen, stort sett så bytter de den gladelig hvis kunden mener at dekoderen er problemet - som feilsøking og kundeservice.

 

Her høres det ut som leverandøren din bare prøv er å få deg opp på en større dekoder som de mener er bedre - basisdekoder skal da alltid følge med og være inkludert.

 

Edit: Fant forresten en prisliste her;

 

http://www.lyse.no/privat/bestille/tvprodukter/

 

Som du ser skal all bytte være gratis dersom du ikke spesifikt ønsker å oppgradere til PVR eller nyere modell.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

jeg må renere til prislisten legger oppe i tråden .

 

i følge det svaret jeg fikk fra min leverandør i dag så er teknologien dekoderen bruker 10 år gammel

Da er det ikke rart at den svikter .

I følge dem er det ikke noe galt med dekoren , den er bare for svak til drive alle de "nye" tjenestene.

 

forklaringen jeg får går ut på at minnet blir fult og da stopper alt opp

 

er det noe poeng av prinsipp å dra det et nivå videre.

f,eks å kontakte forbruker tvist utvalget , NRK FBI eller TV2 hjelper for hør hva de mener ?

 

jeg frykter dog at det da vil komme krav om lisens , det betales jo allerede en lisens her for hustanden hvis "feil" instans snapper opp at jeg ser tv

Lenke til kommentar

jeg må renere til prislisten legger oppe i tråden .

 

i følge det svaret jeg fikk fra min leverandør i dag så er teknologien dekoderen bruker 10 år gammel

Da er det ikke rart at den svikter .

I følge dem er det ikke noe galt med dekoren , den er bare for svak til drive alle de "nye" tjenestene.

 

forklaringen jeg får går ut på at minnet blir fult og da stopper alt opp

 

er det noe poeng av prinsipp å dra det et nivå videre.

f,eks å kontakte forbruker tvist utvalget , NRK FBI eller TV2 hjelper for hør hva de mener ?

 

jeg frykter dog at det da vil komme krav om lisens , det betales jo allerede en lisens her for hustanden hvis "feil" instans snapper opp at jeg ser tv

 

Du har ikke en sak i det hele tatt. Ikke AltiBox sin feil at du har kjøpt nye tjenester, at utstyret ditt ikke er godt nok for det nye du har bestilt er ditt problem.

 

OM den hadde vært innenfor reklamasjonsFRISTEN, så hadde du om det var FEIL på boksen en erstatningboks tilsvarende den duvhadde, eller reparasjon på boksen.

 

Nå er den 10 år gammel, fungerer helt fint, men dubhar bestilt nye tjenester i tilleg. Din feil at du ikke har kjøpt boks som takler det.

 

Det er som å kjøpe nyeste versjon av CoD til en Pc fra 1998 og forvente at du skal få pc med på kjøpet.

 

Jeg gjentar: du har ingen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå misforstår du saken .

Hvordan kan du påstå at jeg har 10 år gammelt utstyr tår når jeg kun har hatt det 6 år

det er ikke min feil at leverandøren gikk over til altibox etter noe år

 

Det er heller ikke min feil at jeg blir pådytte nye tjenester.

Å påstå at jeg her kjøpt nye tjenester er direkte feil

Det enste jeg har gjort som kan kalles for ekstra tjenester er å lei noe filmer

 

for oppsummer .

Jeg har hatt det samme utstyret siden jeg bli tilknyttet

Etter noen år valgte min leverandør å få over til altibox

Underveis har det kommet noen nye muligheter som jeg ikke har bed om

likevel er basis tjenesten blir mere resurskrevende og jeg må oppgradere fordi utstyret henger ikke med lenger

Så lenge det ikke er noen feil på utstyret så får jeg helle ikke mulig å få bytte det

av enn eller anen merkelig grum inngår altså ikke dekoderen i tjenesten men jeg må likevel betal lei for ha den dekoderen de velger .

skal jeg ha en nyere så må jeg betale oppgradering

 

jeg har heller ikke utvidet med tilleggstjenester

 

 

spørsmålet er altså hvorfor inngår ikke ny dekoder i leien av dekoder ?

40-50 kre i 6 år må for lengst ha dekket inn kostnaden for både gammel og ny dekoder

Endret av den andre elgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har ikke en sak i det hele tatt. Ikke AltiBox sin feil at du har kjøpt nye tjenester, at utstyret ditt ikke er godt nok for det nye du har bestilt er ditt problem.

 

OM den hadde vært innenfor reklamasjonsFRISTEN, så hadde du om det var FEIL på boksen en erstatningboks tilsvarende den duvhadde, eller reparasjon på boksen.

 

 

Eh, reklamasjonsfristen har da ingenting med dette å gjøre - den gjelder ved kjøp, ikke ved leie. - Når du leier er det vanligvis utleiers ansvar at det de leier ut virker tilfredstillende.

 

den andre elgen. Jeg ville tatt dette opp med altibox direkte, forklart at du ikke ønsker å oppgradere til noen nyere versjon, du har ikke bestilt tjenester som krever dette, og du ønsker å bytte dekoderen som ikke virker som den skal, men at partneren deres (som du har avtale med) er vanskelig.

Lenke til kommentar
Det er som å kjøpe nyeste versjon av CoD til en Pc fra 1998 og forvente at du skal få pc med på kjøpet

 

Nei, det blir som å bestille en internetthastighet fra leverandør, som de ikke klarer å levere pga deres utstyr henger ikke med, men likevel tar de prisen for den nye hastigheten. Når de tar seg betalt for noe de ikke klarer å levere, så er det deres feil, ikke kundens. Får ikke kunden det som ligger i abonnement prisen, så skal han ha rabatt i pris på abonnement, mener jeg. Eller de leverer utstyr, slik at kunden får det som er inkludert i prisen på abn.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

opplegget er jo at man skal ta det vil lokal leverandør.

så vid jeg vet så kan man heller ikke ta problemer opp med altibox .

jeg har heller ikke funne noen epost adresse for ta kontakt

 

Skal man bli nød til opprette profil på tviter eller facebook for dette ?

 

hva skjer hvis jeg legger ut offentlig navnet på leverandøren min ?

Risikerer jeg ikke da at de kan finne på å avslutte kundeforholdet

 

( om det skulle skje så mister jeg både tv ,Internett og fasttelefon samtid som telefonabonnementet forløper )

 

jeg skrev i e-posten jeg sende til det lokale selskapet at jeg bestrider praksisen de driver.

 

 

_

svaret var :

Hei,

Ved å lese gjennom det du skriver nå, så ser jeg at du besvarer faktisk dine egne spørsmål.

Du har en lik dekoder som du nesten ikke bruker, og som _ikke_ har disse problemene.

Hvorfor har den ikke de samme problemene tror du?

- Jo, det er fordi den er lite i bruk!

Jo mer bruk, jo fortere blir minnet full og dekoderen må restartes.

Og som du er kjent med, er minnet på din dekoder forholdsvis lavt, slik at tjenester som sumo og filmleie sliter kontinuerlig.

 

La meg gjøre det enkelt for deg.

Dekoderen din er produsert for 10 år siden, med en teknologi som per nå er sett på som steinalder.

Teknologien utvikler seg i forrykende fart, og det kommer nye oppdateringer og nye produkter fra alle verdensdeler as we speak.

I løpet av et halvt år var feks iPhone4 avleggs og de kom med iPhone5.

 

Vi bytter alltid dekoder kostnadsfritt, dersom dekoderen er defekt.

I ditt tilfelle er ikke dekoderen defekt.

 

At du bestrider praksisen får stå for egen regning, men nå er vi kommet til et endepunkt her hvor du enten får velge å oppgradere din dekoder, eller slå deg til ro med at dekoderen du har er utdatert!

-

hvordan skal man reagere på slit ?

Lenke til kommentar
hvordan skal man reagere på slit ?

Er ikke dekoderen deres da? - Var det ikke slik at du leier den?

Da må nesten de forholde seg til at den er utdatert og oppdatere utstyret sitt.

 

Forøvrig var det 4s som 5'ern erstattet på det halvåret. 4s holder koken på alt som er på 5'ern - så 4s kan man fint bruke istedet for 5'ern

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Eh, reklamasjonsfristen har da ingenting med dette å gjøre - den gjelder ved kjøp, ikke ved leie. - Når du leier er det vanligvis utleiers ansvar at det de leier ut virker tilfredstillende.

Den relative reklamasjonsfristen gjelder også i leieforhold, dersom du ikke reklamerer innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen så faller mangelskravet bort. Men den absolutte reklamasjonsfristen (2/5 år etter at tingen ble levert) gjelder klart nok ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...