Gå til innhold

Beholde dual-screen, kjøpe 1x27" eller kjøpe 1x29" ultrawidescreen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt en 27" med 1440p

Hvis du syns de store merkene er dyre kan du ta en titt på de koreanske variantene du finner på ebay, har bestillt en for noen dager siden som kostet 2000kr. Kan gi beskjed om den var brukbar eller ikke om du vil når jeg har fått og testet den:)

 

EDIT: Grunnen til at jeg syns 1440p er best, er fordi du får like mange piksler i bredden, men flere i høyden. Så kan du også tenke på at 21:9 antageligvis ikke passer så bra til mange ting. 16:9 er det vanligste så ting er ofte tilpasset til 16:9:)

Endret av Ola_Harrymaster
Lenke til kommentar

Jeg så også denne artikkelen og jeg ser virkelig ikke noe bruksområde for denne annet enn til jobb hvor man kan slippe et dualscreen oppsett.

 

Til spilling kommer man ikke utenom at native oppløsning gir det beste bildet! Dvs at oppløsningen på spillet kjører i samme oppløsning som skjermen har pixler. Skal du spille på denne skjermen vil du altså måtte skalere oppløsningen til en ikke native oppløsning, dermed vil liten skrift og andre grafiske detaljer se kantete ut. Kjører du native på denne finnes det vel ikke noe skjermkort som klarer å dra dette rundt. Jeg har akkurat kjøpt en Core i7-3820 med GTX 780 og 16GB Ram, spill blir installert på systemdisk som er en SSD. Jeg har en 1920x1200 skjerm og fps'en min ligger på ~60 når alt av eyecandy er skrudd på i de fleste spill...

 

Når det kommer til å bytte ut et dualscreen oppsett med denne løsningen på jobb blir jeg også skeptisk til hvordan jeg ønsker at applikasjoner skal fungere. Ønsker man 2 utgaver av f.eks Excel side om side så kan man ikke lenger bare dra en utgave over til den andre skjermen og trykke fullskjermmodus, man må tilpasse dette individuelt.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Det kommer helt ant på hva du skal gjøre, og hvilke spill du spiller, samt hva du vektlegger, og hvor mye du vektlegger det.

 

Jeg satt på gjerdet og lurte litt hva jeg skulle kjøpe selv, om jeg skulle gå for øy oppløsning og stor skjermflate, eller mye Hz og lav responstid etc.

 

Jeg leste mye forum, og folk sa forskjellig. Mistenker mange for å forsvare egne investeringer.

 

Så jeg endte opp med å kjøpe en 27" Samsung 850T og Philips 27" 2P4, samt en 24" Asus VG248QE 144Hz for å erfare selv hva som er best. (de to første er i grunnen veldig like)

 

Konklusjonen er at jeg, som spillskjerm, ønsker meg en 27" 120HZ skjerm med 2560x1440 oppløsning.

= Finnes ikke per i dag. *

 

I spill med mange raske bevegelser er jeg ikke i tvil, Asusens mindre skjermflate og lavere oppløsning aside, 144Hz gir en ekstremt mye bedre opplevelse. I spill som MW3, BO2, og til dels BF3 er dette gull. Spesielt med min up close an personal spillestil. Så om du spiller mye FPS er jeg ikke i tvil om at jeg ikke ville anbefalt noen av skjermene du trolig har sett på, men heller en 144Hz skjerm. Den kommer i en 27" versjon, men fremdeles med bare 1920x1080 oppløsning.

 

Spiller du mye strategi, eller roligere FPS spill som Mechwarrior online etc. eller kanskje til og med har en roligere spillestil i MW3, sniper etc. så er 27" med høyere oppløsning å anbefale. Men disse har IPS eller tilsvarende paneler, og de er merkbart tregere. Men som sakt, i spill der marginene ikke er så små er disse gull, og den høye oppløsningen gir ikke bare mer innhold, men også mer detaljer i bildets dybde (potensielt). I alt annet enn spill (og til dels film) anbefaler jeg disse.

 

Personlig har jeg endt opp med å skifte skjerm etter hvilket spill jeg spiller.

 

Når det gjelder muligheten for å faktisk spille med 2560x1440 uten ekstreme framedrop er dette svært varierende, fra spill til spill. Min maskin er snart året nå, og de aller fleste spill kjører stort sett fint i denne oppløsningen, og å holde 60FPS er stort sett greit. Får du nye mer enn 60 FPS på en 60HZ skjerm kan du ende opp med tearing.

 

Konklusjonen er altså at det ikke er en fasit på spørsmålet når du ikke er mer spesifikk enn du er, og konklusjonen kan variere etter hvem du spør også. Men dette er i det minste min mening.

 

* Når det gjelder koreaskjermene ville jeg ikke anbefale disse. For det første mister du den norske garantien/reklamasjonsretten, og det er ganske viktig i seg selv. For det andre har disse skjermene svært forskjellig kvalitet, også innenfor samme "merke", og det er litt lotto om du får en som fungerer optimalt, uten døde pixler etc. De leverer en viss garanti mot dette, men du som bruker er ansvarlig for innsending av skjermen. Videre er det ikke alltid garanti for at skjermen faktisk når 120HZ (den må overklokkes), og det er heller ikke alle skjermene som du virkelig får 120Hz på da du får såkalt "frame skipping". Populære Catleaps Multi serie var av denne typen.

Endret av serpentbane666
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers ser jeg at ultrawidescreen ikke anbefales til gaming? Men man har jo i fps for det meste muligheten til å justere field of view, og få en ekstrem fordel.

 

Ser ut som det for det meste går greit her.

 

Mange spill støtter dette, og mange spill kan på forskjellige måter tweakes til å støtte dette. Som jeg nevner over, MW3 kan tweakes til å støtte eyefinity etc. men du kan risikere en VAC-ban (steam blokkerer deg fra multiplayer) om du gjør det og spiller online. Singleplayer skal imidlertid være uproblematisk der det er mulig å få det til. Har du tweaket spillet til å støtte dette, kan du få VAC-ban selv om du spiller med vanlig oppløsning, alt etter hvordan tweaken er gjort.

 

Ut over dette merker jeg ikke så mye til den store forskjellen i FPS'er når det gjelder field of view på en vanlig 1440p.

 

Men med det begrensa utvalget, hvor alle har IPS og dermed ikke er de raskeste skjermene, så er vel ikke det optimalt til min FPS-gaming.

 

Det viktigste for meg når jeg oppgraderer, er at det faktisk blir en oppgradering i antall piksler. En 27" skjerm vil tvinge meg til å ta skjerm nummer to i hyllen over, da blir det mer en infoskjerm enn en faktisk brukbar skjerm, så da blir det uaktuelt å kjøpe en 27" som er rask, men har samme mengde piksler som min 24".

 

Noen som har forslag til gode 1440p-skjermer? Jeg spiller FPS.

Som jeg også skriver over har jeg selv to 1440p skjermer, og alle disse skjermene er IPS eller tilsvarende. Så vidt meg bekjent kommer ikke disse med de raskere TN panelene i det hele tatt. Så nei, det er absolutt ikke optimalt til FPS.

 

Det går som jeg skriver helt greit å spille med disse, men raske bevegelser blir fort grøtete/slørete, og dette er definitivt avgjørende i mange situasjoner.

 

Som eier av to 1440p-skjermer er fremdeles min personlige oppfatning at jeg heller ville valgt en 120/144Hz skjerm, om den så er en 24" 1080p skjerm. Forutsatt at primærbruken er FPS og raske bevegelser.

 

I nesten alle andre tilfeller ville jeg valgt 27" og 1440p.

 

Jeg har de to jeg nevnte, samt at jeg har en dell U2713H med en U2713HM på hver side, og for spilling merker jeg i grunnen svært liten forskjell på noen av disse. De er alle gode skjermer, og de deler de samme svakhetene. Jeg har kjørt dem side ved side, men forskjellene i spill er knapt merkbare ut over dette. Philipsen og U2713H kan disychaine DisplayPort (om skjermkortet ditt støtter det), og Philipsen har innebygd webcam.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Jeg har en 27" i 16:9 format, 2560x1440, IPS. Den er 45.5 cm høy, og den er lavere enn den 24" jeg hadde før. Kan bli trangt, sjekk først etc. Den er veldig bra for all slags tekst-baserte oppgaver, som programmering, skriving, lesing. Liker spesielt å kunne forhåndsvise 2 og 3 sider i fullt format, slipper å skrive ut ting for å se hvordan de blir. Blider (foto) ser litt bedre ut en min gamle TN skjerm. Fin for video også, som en liten TV, men min har litt ujevn bakbelysning. Jeg spiller ikke så mye, bare Dota 2 innimellom, og det ser veldig bra ut. Hadde en 19" skjerm ved siden, men koblet den fra for jeg trengte den ikke .

 

Edit: Ultra wide skjermen er bredere enn en 27" skjerm (duh?). Så det blir en smakssak; jeg kan bare si at 27" med høy oppløsning er bra, men 2x17" er ikke så verst heller.

 

Å ja, opprinnelig oppsett.. Jeg hadde 24" (1920x1200) + 19" (1280x1024) en stund; høyoppløst 27" er kanskje bitte litt bedre, men begge er bra.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å lide noen nød med en 29"@1080p, men hvis du først skal bruke 2000kr++ på oppgraderingbør du kjøre på med en slik:

 

 

 

Så får du ordentlig oppløsning begge veier.

Eller denne http://www.ebay.com/itm/141016682918

 

Synn de ikkje sender til Norge :hm:

 

Edit: Er visst flere som sender disse til Norge

 

Som jeg skrev ovenfor i mitt første innlegg ville jeg i det minste tenkt meg om to ganger før jeg kjøpte en slik.

 

 

Det er ingen garanti for at du når 120hz (den må overklokkes), og frameskipping om du da klarer det, og det er mange som sliter med tekniske problemer, alt fra irriterende summelyder når man kommer over 80hz, og som stiger jo høyere du går, til pixelfeil, strømforsyninger som konker, PCB'er som ryker og et helvetes opplegg mtp garanti, om du får noen.

 

De er veldig fristende. Men det blir litt lotto, eller aksje. Du kan få bra avkastning, men du må tåle å måtte avskrive investeringen.

Lenke til kommentar

Konklusjonen vil dermed være at jeg like gjerne bare kan beholde det oppsettet jeg har nå.

Ikke nødvendig vis, jeg forsøker bare å gi deg min oppriktige mening ut i fra forskjellige bruksmønster. Og min mening, etter å ha testet disse selv, er at IPS ikke fungerer i kjappe FPS for min del.

 

 

Med det sakt, i er hastigheten lav, bruker jeg 27".

 

Jeg kan oppsumere slik. I Modern Warfare 3, Black ops 2 etc. bruker jeg utelukkende 24"eren på 144Hz. Jeg merker selv betydelig forskjell.

 

I Sim City, Civilization, DCS A10, Mech Warrior online og slike spill bruker jeg heller 27" og 1440p.

 

Med det sakt, folk kan oppleve dette forskjellig, og ha forskjellig spillestil etc.

 

Det er desverre ingen one size fits all for øyeblikket. Du må gjøre noen kompromisser ene eller andre veien. Ingen av valgene blir helt riktig eller helt galt. Jeg er kanskje heldig som kan velge.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Herlig med 29" skjerm

Kan anbefale Dell ultrasharp u2913wm på det varmeste. kjempegod skjerm. spilt Battlefield nå, og den er 100 ganger mer allright å se på + opplevelse generelt enn en 24" benq LED Jeg har også.

 

http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-27-tom-og-storre/dell-ultrasharpu2913wm/187378.5474/

 

Jeg har 1x 24" og 2x 22" fra før, men bytter ut 22" skjermene nå.

Lenke til kommentar

Herlig med 29" skjerm

Kan anbefale Dell ultrasharp u2913wm på det varmeste. kjempegod skjerm. spilt Battlefield nå, og den er 100 ganger mer allright å se på + opplevelse generelt enn en 24" benq LED Jeg har også.

 

http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-27-tom-og-storre/dell-ultrasharpu2913wm/187378.5474/

 

Jeg har 1x 24" og 2x 22" fra før, men bytter ut 22" skjermene nå.

Men føler du at du får utnyttet plassen noe særlig annet enn i de spillene som støtter det? Og fungerer det greit å spille spill som ikke støtter oppløsningen med sorte kanter? Har fundert på å bytte ut mine to skjermer med en slik. Alternativet er 2x u2713hm, men det blir jo ganske mye dyrere, tar mer plass og krever _mye_ mer av skjermkort.

Lenke til kommentar

Herlig med 29" skjerm

Kan anbefale Dell ultrasharp u2913wm på det varmeste. kjempegod skjerm. spilt Battlefield nå, og den er 100 ganger mer allright å se på + opplevelse generelt enn en 24" benq LED Jeg har også.

 

http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-27-tom-og-storre/dell-ultrasharpu2913wm/187378.5474/

 

Jeg har 1x 24" og 2x 22" fra før, men bytter ut 22" skjermene nå.

Den er deilig å se på nå man står stille i battlefield... :p
Lenke til kommentar

 

Herlig med 29" skjerm

Kan anbefale Dell ultrasharp u2913wm på det varmeste. kjempegod skjerm. spilt Battlefield nå, og den er 100 ganger mer allright å se på + opplevelse generelt enn en 24" benq LED Jeg har også.

 

http://www.netonnet.no/art/data/skjerm/skjerm-27-tom-og-storre/dell-ultrasharpu2913wm/187378.5474/

 

Jeg har 1x 24" og 2x 22" fra før, men bytter ut 22" skjermene nå.

Den er deilig å se på nå man står stille i battlefield... :p

 

Hva mener du med "står stille?"

 

Er den dårlig når det er mye bevegelser etc?

 

Vurderer samme skjerm. Spiller dog ikke så mye lenger, men kunne gjerne tenkt meg den :)

Har ikke noe særlig erfaring med ms osv på skjermer at jeg kan gi noe pekepinn på det ene eller det andre..

 

Nå har jeg noen billige 24" BenQ skjermer som jeg vil bytte ut.

 

http://www.komplett.no/search?bn=10392&category=10392_Skjermer&cnet=Standardoppl%C3%B8sning_A00149++%C2%A72560+x+1080&q=*%3A*

 

Er det Dell'en som er tingen her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...