Gå til innhold

Lær meg å drikke.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ikke tro jeg aldri har luktet på alkohol før, for det stemmer da altså ikke!

 

Når jeg snakker om noe med alkohol i med andre, så er jeg helt på bærtur. De nevner navn som er helt fransk for meg.

 

"Har du smakt 'Green Mammoth Balsam?"

"Kom på festen, jeg har 'Sexy Boyscout' og 'Sunny Day'."

 

Er ikke bare drinker, men også forskjellige typer øl og vin.

 

Skal innrømme det har vert ganske ensidig fra min side. 3-4 øl på vors, 3-4 øl og noe annet greier på fest, helt til det punktet kommer hvor jeg som regel heller i meg alt jeg får tak i (med måte..)

 

Så, er det noen som kunne gi meg noen tips om det som er mest vanlig å drikke? Er ikke nødvendig å nevne øl, for deg har jeg ganske god peiling på. Vil gjerne utvide mine horisonter.

 

Hva liker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vikingfjord - En veldig populær vodka, vertfall blandt ungdom. Du får det i flere smaker og prosenter, og det smaker nydelig. Pris: 200kr

Jack Daniels - en verdenspopulær Whiskey. Pris: 300kr

Absolute Vodka - den mest populære russiske vodkaen, og kommer i flere smaker og størrelser. Etter min mening er det litt for mye brekningsmiddel i det. Pris: 200kr

Kalinka - Vodka. Igjen, flere størrelser og smaker. Pris: over 200kr

Screwdriver - Finnes noen steder i Norge. Men er opprinnelig navnet for å blande vodka med appelsinjuice. Pris: ??

Sex on the Beach - Alle har hørt om den. Den har veldig mye fruktsaft i seg fra flere forskjellig frukter. Du kan kjøpe den på Vinmonopolet (sammen med alt over og under). Lav prosent. Pris: rundt 100kr.

London Dry Gin - Gin er for de uten smaksløker og høyt behov for alkohol. Smaker satans avføring etter min mening, og ville ikke drukket det for en million. Kanskje to. Pris: rundt 200kr.

Smirnoff - Russisk vodka. Lite brekningsmiddel og relativt billig. Kommer i flere smaker og størrelser. Finnes og i øl-størrelse, bedre kjent som "Smirnoff Ice". Pris 70cl: 250kr, 4stk 0,33l: 180kr.

Jagermeister - Tysk digestif (?). Denne får deg til å sjangle hjem. Kjent for å smake godt sammen med Red Bull som Jagerbomb. Pris: over 200kr.

Black Tower - Populær hvitvin. Lav prosent, Pris: rundt 150kr

 

 

Kommer ikke på så mange flere. Dette er de aller vanligeste som jeg kommer på. Kan ikke så mye om drinker.

Endret av KinderLinda
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brekningsmiddelmyten er enda ute å går ser jeg.. Kan anbefale deg å styre unna det meste som er ferdigblanda og heller blande selv. Smaker ofte veldig kunstig. I tillegg er det lurt å bruke minst to ingredienser i tillegg til spriten for å få god smak på drinken.

 

Det står jo på baksiden at det er brekningsmiddel i det/ stoff som skal opne porene i strupen, som gjør at mer alkohol skal bli tatt inn i blodet. Så på en måte er det jo bra, med tanke på at de fleste som drikker gjør det fordi de vil ha promille, men det gjør opplevelsen litt dårligere da det leder til brekninger.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ikke tro jeg aldri har luktet på alkohol før, for det stemmer da altså ikke!

 

Når jeg snakker om noe med alkohol i med andre, så er jeg helt på bærtur. De nevner navn som er helt fransk for meg.

 

"Har du smakt 'Green Mammoth Balsam?"

"Kom på festen, jeg har 'Sexy Boyscout' og 'Sunny Day'."

 

Er ikke bare drinker, men også forskjellige typer øl og vin.

 

Skal innrømme det har vert ganske ensidig fra min side. 3-4 øl på vors, 3-4 øl og noe annet greier på fest, helt til det punktet kommer hvor jeg som regel heller i meg alt jeg får tak i (med måte..)

 

Så, er det noen som kunne gi meg noen tips om det som er mest vanlig å drikke? Er ikke nødvendig å nevne øl, for deg har jeg ganske god peiling på. Vil gjerne utvide mine horisonter.

 

Hva liker dere?

 

Webtender er en fin nettside hvor du kan slå opp alle drinker og se hva de inneholder. Når folk slenger ut mystiske og eksotiske drinknavn er det som regel for å tøffe seg og prøve å ha noe nytt eller unikt. Man blir fort nok lei av å blande brennevin og blandevann, uansett hvor fancy man gjør det. Men i ungdomsårene er det absolutt morro så lenge det varer, og det skader ikke å følge trenden heller. Skaff deg oversikt over de forskjellige ingrediensene og hvordan de påvirker smak, alkoholstyrke, farge etc, og med litt erfaring kan du lett være med å diskutere drinker. Bare ikke drikk 6 øl før drinkene kommer på bordet, da smaker man ikke noe særlig av dem uansett og det blir ofte til at man blander mye sterkere enn det som er nødvendig. Poenget må jo være å nyte drikkevarene og ikke bare bli dritings fortest mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta en tur i bokhandelen eller biblioteket. Finn frem drinkmiksebøker, vinbøker, whisky-bøker etc.

 

Produktnavn er én ting, hvilke druetyper/råstoff som brukes synes jeg er viktigere kunnskap.

 

- Vennen din: "Kom på fest - jeg serverer biff og Lammershoek Lam Pinotage"

- Du: "Ok, men jeg tar heller med en Cabernet Sauvignon fra Zonnebloem som passer mye bedre til biffen"

 

- En annen venn: "Hmm, jeg skal ha Whisky på kvota. Jack Daniels er en kjent klassiker"

- Du: "Styr unna amerikansk mais-whisky. Kjøp heller en ekte skotsk singelmalt som f.eks Glenmorangie eller Glenfiddich."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en tur i bokhandelen eller biblioteket. Finn frem drinkmiksebøker, vinbøker, whisky-bøker etc.

 

Produktnavn er én ting, hvilke druetyper/råstoff som brukes synes jeg er viktigere kunnskap.

 

- Vennen din: "Kom på fest - jeg serverer biff og Lammershoek Lam Pinotage"

- Du: "Ok, men jeg tar heller med en Cabernet Sauvignon fra Zonnebloem som passer mye bedre til biffen"

 

- En annen venn: "Hmm, jeg skal ha Whisky på kvota. Jack Daniels er en kjent klassiker"

- Du: "Styr unna amerikansk mais-whisky. Kjøp heller en ekte skotsk singelmalt som f.eks Glenmorangie eller Glenfiddich."

 

Roleplay :w00t:

 

Jeg visste ikke Skottland produserte noe merkverdige alkoholvarer. Må prøves.

Lenke til kommentar

Roleplay :w00t:

 

Jeg visste ikke Skottland produserte noe merkverdige alkoholvarer. Må prøves.

 

Rent bortsett fra at den nest siste setningen der kvalifiserer til ett eller annet, så er det gammelkjent at når det gjelder Whiskey/Whisky, så har du Irland/Skottland på den ene siden - og alle de andre på den andre siden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vikingfjord - En veldig populær vodka, vertfall blandt ungdom. Du får det i flere smaker og prosenter, og det smaker nydelig. Pris: 200kr

Jack Daniels - en verdenspopulær Whiskey. Pris: 300kr

Absolute Vodka - den mest populære russiske vodkaen, og kommer i flere smaker og størrelser. Etter min mening er det litt for mye brekningsmiddel i det. Pris: 200kr

Kalinka - Vodka. Igjen, flere størrelser og smaker. Pris: over 200kr

Screwdriver - Finnes noen steder i Norge. Men er opprinnelig navnet for å blande vodka med appelsinjuice. Pris: ??

Sex on the Beach - Alle har hørt om den. Den har veldig mye fruktsaft i seg fra flere forskjellig frukter. Du kan kjøpe den på Vinmonopolet (sammen med alt over og under). Lav prosent. Pris: rundt 100kr.

London Dry Gin - Gin er for de uten smaksløker og høyt behov for alkohol. Smaker satans avføring etter min mening, og ville ikke drukket det for en million. Kanskje to. Pris: rundt 200kr.

Smirnoff - Russisk vodka. Lite brekningsmiddel og relativt billig. Kommer i flere smaker og størrelser. Finnes og i øl-størrelse, bedre kjent som "Smirnoff Ice". Pris 70cl: 250kr, 4stk 0,33l: 180kr.

Jagermeister - Tysk digestif (?). Denne får deg til å sjangle hjem. Kjent for å smake godt sammen med Red Bull som Jagerbomb. Pris: over 200kr.

Black Tower - Populær hvitvin. Lav prosent, Pris: rundt 150kr

 

 

Kommer ikke på så mange flere. Dette er de aller vanligeste som jeg kommer på. Kan ikke så mye om drinker.

 

Kor i satan finn du så belli brennevin? :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at den nest siste setningen der kvalifiserer til ett eller annet, så er det gammelkjent at når det gjelder Whiskey/Whisky, så har du Irland/Skottland på den ene siden - og alle de andre på den andre siden...

 

Var på et skotsk Whisky destilleri (Glenkinchie utenfor Edinburgh) og jeg bare advarer, ikke spørr om hva som er best av JackDaniels og deres Whisky! jeg ble omtrent hengt på et kors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørs på alder, men jeg blir mer å mer glad i øl. God øl, gjerne ukjente merker. Mikrobryggerier, forskjellige måter de er laget på ol.

 

Sluttet å drikke vodka.

Tips; Om du bor i nærheten av sverige eller lignende, dra over grensa å kjøp et brett (24) med ulike typer og merker, smaker med pils :) Er fantastisk, å koster mindre enn pils fra Rema 1000.

 

Gin (lime, ikke sitron.),pils, gode rødviner og kanskje en whiskey/bourbon on ice en sen kveld med gode venner.

 

Uff. Jeg begynner å bli gammal tror jeg.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...