Gå til innhold

Tele 2 - Har dere opplevd lignende?


Anbefalte innlegg

Mine foreldre har Tele 2 som mobiloperatør. Området som de bor i, mistet dekningen etter litt regn og torden på lørdag, og etter tre henvendelser til Tele 2 siden det, får de kun vite at det jobbes med saken. Det har også blitt anslått av Tele 2 at de vil få tilbake dekningen først til helgen.

 

Det vil si at de har vært uten mobildekning i snart fem dager, og må belage seg på i hvert fall 2-3 dager til.

 

Det er ikke mobiltelefonene det er noe feil med da begge telefoner fungerer om man kjører et stykke unna. Og naboer som har andre operatører har ingen problemer.

 

Har også lest på Tele 2 sin Facebookside om en som bor i nærheten som har samme problem.

 

Jeg mener det er fullstendig uakseptabelt av en av Norges største mobiloperatører å være uten dekning i en uke... kanskje det blir mer også for alt jeg vet. Å få refundert månedsbeløpet på 29 kroner er også en vits hva angår kompensasjon.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OneCall bruker både Network Norway og Telenor sitt mobilnett.

Den vil bruke Network Norway sitt nett der det er såvidt tilgjengelig, selv om Telenor sitt er raskere og nærmere.

Det gjør at OneCall-kunder kan oppleve dårligere dekning og hastighet enn Telenor-kunder, selv om telefonen har tilgang til begge nettene.

Trikset for disse er å gå inn i innstillingene å huke av for at telefonen bare skal bruke Telenor-nettet. Dermed får OneCall-kunden samme dekning som Telenor-kunder.

 

Jeg ser at din teleoperatør, Tele2, bruker Netcom / Tele2 sin dekning.

Kanskje er det slik at du kan gå inn i innstillingene og manuellt velge Netcom, i stedet for den ødelagte Tele2-senderen?

 

Jeg er ikke ekspert, men kanskje det funker :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Norsk natur kan være tøff. Etter at flere Telenor-sendere ble slått ut i uværet i sommer, spøkte dekningssjefen deres med at de vurderte å bruke dykkere for å reparere sendere. Jeg tror ikke at noen bevisst trenerer reparasjoner, men noen ganger tar ting tid.

Lenke til kommentar

Du mener det er en vits å få én måneds kompensasjon for én uke nedetid?

Det er en vits at de tror at det for kundene er helt ok med en ukes nedetid en gang i blant, bare de får 29 kroner som en kompensasjon når det skjer. Det er ikke pengene det er snakk om her (trodde folk forsto det).

 

Hvis det tar så lang tid å reparere ødelagte master eller sendere, så burde de vel ansette flere folk? Det er ikke første gangen vi har uvær i Norge (ikke var det uværet spesielt ille heller) så de burde vel ha tatt lærdom fra tidligere tilfeller. Mobilnettet er for mange en livsnødvendighet og mobiloperatører burde vært pålagt å ha folk i reserve i spesielle situasjoner (for eksempel mulighet til å tilkalle eller kjøpe tjenester fra eksterne firma).

 

Hva med eldre som kun har mobil (fra Tele2) og ikke er mer mobile selv (no pun intended ;) ) enn at de må ringe etter drosje for å komme seg hit og dit. De er jo plutselig fullstendig avskåret fra omverdenen i en uke eller hvor lang tid det tar.

 

Og hva med de menneskene som trenger å få kontakt med for eksempel mine foreldre av forskjellige grunner. De bruker jo stort sett bare mobiltelefonen, så det er jo det nummeret folk har. Ingen bruker fasttelefonen lenger, og uansett burde det være unødvendig å måtte tviholde på et fasttelefonabonnement til 200 kroner i måneden i tilfellet mobilnettet faller ned i en uke. Fasttelefonene forsvinner jo uansett om noen få år.

 

Dette er første gang jeg hører om utfall av mobildekning i mer enn et døgn, uansett hvor i landet man befinner seg og hvor ille vær det har vært. Hvorfor skal det plutselig nå, etter et lite uvær, ta en uke å reparere?

Lenke til kommentar

De gjør nok så godt de kan, om man mener det ikke er bra nok står man fritt til og velge en annen operatør.

 

Og fasttelefon nettet kan også falle ut, slik som mobilnettet. Skulle de bygget et en reserve løsning, så ville også prisen på bruk av mobiltelefon blitt langt høyere, noe folk sikkert ikke er interesert i da dette er noe som skjer veldig skjeldent, og det ville være billigere for forbrukeren og heller da kjøpe seg en kontanttelefon til en par hundre kroner som er på et annet nett.

Lenke til kommentar

Dette er første gang jeg hører om utfall av mobildekning i mer enn et døgn, uansett hvor i landet man befinner seg og hvor ille vær det har vært.

 

Ja så feil kan man ta.

Det er vell heller at de det gjaldt 'forrige gang' tok roligere enn du/dere gjør.

 

Ikke alle jobber blir fortere ferdig bare fordi man ansetter flere folk.

Du har kanskje hørt "flere kokker gir mere søl" ?

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Ja så feil kan man ta.

Det er vell heller at de det gjaldt 'forrige gang' tok roligere enn du/dere gjør.

Jeg tok feil, det er flere ganger det har skjedd at mobildekning har uteblitt i over et døgn. Et raskt søk på Google gjorde at jeg fant både avisartikler og annet stoff relatert til utfall i mobildekning i alt fra noen timer til et par-tre døgn. Men aldri en uke. Så du tar feil, folk tar det generelt ikke rolig når de mister mobildekningen... ikke en gang i noen få timer.

 

Denne, blant annet, hvor Netcom ble truet med reaksjoner fra samferdelsministeren etter at dekningen hadde vært ustabil og tidvis borte i to dager.

 

I to døgn, 12. og 13. juni 2005, hadde mobilselskapet store nett-problemer. Både privatkunder og firmakunder raste mot NetCom.

Daværende samferdselsminister Torild Skogsholm varslet at kollapsen ville kunne få konsekvenser for NetCom.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3850187.ece#.UgaHhz8de8E

 

Det var i 2005. I 2013 er det enda mer viktig at nettet er oppe, og det burde man også forvente i og med at teknologien må ha gått fremover.

 

Etter et utfall i så lite som tre timer i 2011, lagde Post og Teletilsynet en egen rapport om dette.

 

Takler samfunnet tre timer uten mobildekning?

 

Tre timer... lurer på hva de sier om en uke.

 

Her er også en artikkel hvor noen bygdebeboere tilter fordi de var uten mobilnett i fire dager:

 

http://www.nrk.no/sognogfjordane/fire-dogn-utan-mobildekning-1.11157703

 

Lurer også på hva enkelte av dere hadde sagt om dere måtte gått uten mobildekning (eneste kontakt med omverdenen) i en uke. Jeg merker meg nå at det er langt fra bare Tele2 som har problemer når uforutsette ting skjer, og jeg er også enig med dere i at manglende kapasitet ikke nødvendigvis kan økes på sparket for å reparere. Men de bør jo ta høyde for at uforutsette ting skjer, og det virker som utfall skjer både titt og ofte. En uke er imidlertid det lengste jeg har hørt om.

 

Mine foreldre fikk riktignok nettopp mobildekningen tilbake, så Tele2 (Netcom?) holdt seg innenfor rettetiden de fikk opplyst. Men i utgangspunktet var det bare et anslag, og de gikk egentlig i uvisse om når de garantert ville ha dekning igjen.

 

Takk for tipset om å velge nett manuelt, fra et par av dere. Mine foreldre er dessverre ikke av de mest tekniske, og jeg kjenner ikke telefonen deres godt nok til å veilede de over telefon hvordan de kan gjøre dette. Men jeg tror ikke Network Norway har bygd ut i det området, så de bruker Netcom der uansett.

Lenke til kommentar

Først og fremst, fint dere fikk det i orden så fort.

Jeg tok feil, det er flere ganger det har skjedd at mobildekning har uteblitt i over et døgn.(..) Men aldri en uke. Så du tar feil, folk tar det generelt ikke rolig når de mister mobildekningen.

Jeg sa strengt tatt bare 'forrige gang', men jeg ser hva du mener. Likevel, du må forstå at selv om avisene skriver om 'hysteriet' som kommer fra noen, betyr ikke at alle reagerer på samme måte. Ofte kan man være 'heldig' med en dårlig situasjon, og møte på forståelsesfulle folk.

Avisen skriver sjelden om at dekningen var nede i en uke og alle var forståelsesfulle for det. Først og fremst fordi ingen tok seg bryet til å tipse da det var en uviktig sak for dem.

Lurer også på hva enkelte av dere hadde sagt om dere måtte gått uten mobildekning (eneste kontakt med omverdenen) i en uke.

 

En liten bit av hjembygda på vestlandet var uten mobilnett i omtrent 20 dager ( pluss minus, er 4-5 år siden) på grunn skader i en mast etter lynnedslag(?).

Problemet rammet et fåtall, under 50 stk så vidt jeg vet, og bortsett fra en liten notis i lokalavisen var det ingen som pratet videre om akkurat det. Jeg er helt enig i at det er problematisk, det merket jeg selv da jeg jobbet i området.

 

Forsåvidt enig i at det er enda viktigere å ha konstant mobilnett nå til dags, men uforutsette ting skjer og det er ikke alltid flere ansatte vil utføre prosessen raskere. Det er også vanskelig å være forberedt på dem nettopp fordi de er uforutsette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...