Gå til innhold

Legenden John Carmack blir Oculus Rift-direktør


Anbefalte innlegg

Carmack har eid en haug Ferrarier og trimmet dem, mange med en eller to turboer, bl.a. en Testarossa GTO med 1000 hk. Minst en motor havarerte, og da ble den bygd om og trimmet mer. Det sies at Ferrari sparket Carmack av ventelisten for nye biler når de fant det ut. Han eier et rakettfirma og lager billigraketter, der han sjøl skriver koden som sjekker kursen, vrir på dysen og styrer raketten.

Masse spill og spillmotorer har han sluppet som kildekode eller open source, bl.a. Doom 3 (motor og spill) Han fikk iD til å støtte porting til Linux, istedenfor å saksøke fyren som begynte arbeidet.

Rage var ikke så fett, men jeg syns fyren er

helt mega-genial, nesten utrolig at han er i live.

Håper dette får fart på Ocolus brillen. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje du burde ta en kikk på wikipedia, du kan kanskje lære litt om hvorfor John Carmack er kjent innenfor spillindustrien. Hint: han er ikke kjent for å være en forretningsmann.
Han er kjent for arbeid som er gjort for evigheter siden. De siste årene har det gått i ports og å snakke negativt om Linux fordi det ikke går an å leve på det (det var strengt tatt community som portet Quake-motoren(e) overalt, ikke ID). Han har gjort mye bra, men også mye rart.

 

Eneste grunnen til at Quake motoren kunne portes noe sted som helst var jo nettop pga "den pengegriske" Carmack ga ut kildekoden til Quake gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at Quake motoren kunne portes noe sted som helst var jo nettop pga "den pengegriske" Carmack ga ut kildekoden til Quake gratis.

Nå blander du meg med andre i denne tråden. Ser heller ikke hvor jeg antyder noe annet enn at han ga ut kildekoden.

Lenke til kommentar

Carmack har ikke levert på 14 år og nå skal han ha flere baller i luften isteden for å få rydde opp i det rotet som er.

 

Hilsen tidligere storfan av id Software

Snakk om forventningspress. Hvordan revolusjonerer man en industri to ganger? Ved å bruke "Apple metoden"??
Lenke til kommentar

Snakk om forventningspress. Hvordan revolusjonerer man en industri to ganger? Ved å bruke "Apple metoden"??

 

Han hadde vel ikke trengt å revolusjonere, men hva er det han har levert som er bra i det hele tatt? Det trenger ikke å bety at han gjør noen dårlig jobb for OR, men gamle bragder er ikke noen garanti når han ikke har vært på samme nivå siden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Må man veive? Trodde det bare var en fancy skjerm, som du kunne bruke med mus og taster eller håndkontroller om du så ville.
Noe av poenget er jo å erstatte musa også (om du tenker FPS);
The latest version includes Oculus' new 1000 Hz Adjacent Reality Tracker that will allow for much lower latency tracking than almost any other tracker. It uses a combination of 3-axis gyros, accelerometers, and magnetometers, which make it capable of absolute (relative to earth) head orientation tracking without drift.
Bare som rein skjerm blir det jo ikke rare "fremskrittet".

Personlig håper jeg dette ikke erstatter kontrolleren. I FPS ønsker jeg å kunne styre med mus og tastatur som i dag, men se meg rundt med Rift. I flyspill ønsker jeg å kunne styre med joystick +++, men se meg rundt med Rift, i bilspill... ja, du skjønner tegninga.

 

Dette fungerer utmerket i diverse flysims og ARMA+++ i dag om man bruker for eksempel Track IR (som nå trolig sliter litt).

 

Men, i spill som for eksempel Flysims kan man tenke seg at man ved å se på knapper inne i cockpit kan trykke på de forskjellige. Man ser tross alt ikke lenger tastaturet. I helikopterspill der man flyr Apache som har 30mm'eren koblet til skytterens hode kan man også styre denne med Rift.

 

Så for min del blir dette en kontroller/skjerm jeg helst bruker med alt det andre. Jeg ser ingen grunn til at man skal stå på stua å vifte. Med det sakt, en kombinasjon av Rift og Kinect kunne vært kult, men faren er stor for at man til slutt snubler over en stol eller et bord...

Lenke til kommentar
Snakk om forventningspress. Hvordan revolusjonerer man en industri to ganger? Ved å bruke "Apple metoden"??
Han hadde vel ikke trengt å revolusjonere, men hva er det han har levert som er bra i det hele tatt? Det trenger ikke å bety at han gjør noen dårlig jobb for OR, men gamle bragder er ikke noen garanti når han ikke har vært på samme nivå siden.AtW

 

Doom 3 : første spill med "ekte" real-time skygger og per-pixel lyssetting.

Quake Wars: første spill med mega textures.der alle teksturoverflater på terreng kunne være unike.

 

I tillegg har Carmack alltid bygget alt fra scratch slik at kildekoden kan frigjøres uten lisensproblemer.

 

Jeg synes ikke id lager bra spill, og har egentlig aldri gjort det, men Carmack gjøre ekstremt mye bra arbeid, og fortsetter å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ID har vært først ute med litt diverse, men det betyr ikke at ideen er den beste, eller at andre har brukt det i særlig grad etterpå. Det betyr bare at ID gjør ting litt annerledes.

 

AtW

 

Jeg føler nesten det er på tide du hoster opp navn på noen du lar deg imponere av,

siden id og Carmack blir litt "puslete" :wee:

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Doom 3 : første spill med "ekte" real-time skygger og per-pixel lyssetting.

Quake Wars: første spill med mega textures.der alle teksturoverflater på terreng kunne være unike.

 

I tillegg har Carmack alltid bygget alt fra scratch slik at kildekoden kan frigjøres uten lisensproblemer.

 

Jeg synes ikke id lager bra spill, og har egentlig aldri gjort det, men Carmack gjøre ekstremt mye bra arbeid, og fortsetter å gjøre det.

Ja, jeg tenker ikke først og fremst på spillene i seg selv, men den tekniske kvaliteten og oppbyggingen. Men uansett blir spill som Wolfenstein 3D, Doom og Quake stående i historien som viktige milepæler. Wolfenstein 3D skapte tross alt kanskje den mest populære sjangeren i spillhistorien. Og når det gjelder teknisk kvalitet på en gfxengine så var feks. RAGE helt vanvittig da det ble sluppet, for å nevne det siste fra ID. Når det gjelder andre navn så har jeg også svært stor respekt for Tim Sweeney som nærmest egenhendig laget alle Unreal engine'ene.
Lenke til kommentar

Ja, jeg tenker ikke først og fremst på spillene i seg selv, men den tekniske kvaliteten og oppbyggingen. Men uansett blir spill som Wolfenstein 3D, Doom og Quake stående i historien som viktige milepæler. Wolfenstein 3D skapte tross alt kanskje den mest populære sjangeren i spillhistorien. Og når det gjelder teknisk kvalitet på en gfxengine så var feks. RAGE helt vanvittig da det ble sluppet, for å nevne det siste fra ID. Når det gjelder andre navn så har jeg også svært stor respekt for Tim Sweeney som nærmest egenhendig laget alle Unreal engine'ene.

 

Men Wolfenstein eller Doom gjorde ikke mye når det gjelder spillmekanikk. Det vil si det ble ikke gjort en dritt. Fortsatt lette man etter nøkler, våpen, skatter for så å lete etter bossen, som i bortimot alle andre spill på den tiden. Det som var annerledes var perspektivet.

 

Unreal Engine er forøvrig også et godt stykke arbeid ja.

 

edit: ble visst sitert to ganger.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...