Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai H-1 fusker over 2000rpm


axelgs

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Hyundai H-1 som fusker kraftig når motoren overskrider 2000rpm. Dette skjer en plass mellom 2000rpm og 2500rpm i alle gir, og det er umulig å presse bilen over 2500rpm. Dette gjør at jeg aldri kan kjøre fortere enn 80km/h. Kjedelig.

 

Jeg konfererte med det lokale Hyundaiverkstedet så snart problemet oppsto. De kjente igjen problemet og oppfordret meg til å finne og rense turbotrykksensoren som av og til kunne bli tilsmusset av olje. Men ettersom dette er 80hk og ikke 100hk-utgaven finnes ikke denne sensoren.

 

Så leverte jeg bilen inn til dette verkstedet, og de fant ut at tenninga trengte justering. De gjorde justeringen og bytta dieselfilteret - men uten hell. Jeg ble oppfordra til å oppsøke et annet verksted som har mer avansert utstyr for å kontrollere dieselbiler. De fortalte meg på på det første verkstedet at det helt sikkert var dysene som forårsaket probemet, men på andre tvilte de på at det kunne ha noe med saken å gjøre.

 

Har noen lignende erfaringer med dieselbiler, og kjenner til ei løsning på problemet? Magefølelsen min forteller meg at det er en knøttliten detalj som har blitt oversett og som er enkel å fikse når den først er identifisert. Håper det finens noen erfarne dieselhoder her inne så jeg slipper å holde 80km/h på Autobahn når jeg skal kjøre til Tyskland i høst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Så en 2.5 turbo-diesel med d4bf-motor. :)

 

Jeg regner med at du mener at de justerte diesel-pumpa når du sier at de "justerte tenningen". :)

 

Siden de har byttet diesel-filteret og justert pumpen, så er det begrenset hva dette kan komme av. Etter det jeg vet er det hverken MAP-sensor eller luftmassemåler på denne, men hvis noen vet bedre, så korriger meg.

 

Har du eller verkstedet sjekket over alle vakuum-slanger og vakuum-dåser på ladetrykket til turboen? Hvordan er bilen ellers? Slår turboen inn overhodet? Starter den greit? Noen ulyder?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

OK. Så en 2.5 turbo-diesel med d4bf-motor. :)

 

Jeg regner med at du mener at de justerte diesel-pumpa når du sier at de "justerte tenningen". :)

 

Siden de har byttet diesel-filteret og justert pumpen, så er det begrenset hva dette kan komme av. Etter det jeg vet er det hverken MAP-sensor eller luftmassemåler på denne, men hvis noen vet bedre, så korriger meg.

 

Har du eller verkstedet sjekket over alle vakuum-slanger og vakuum-dåser på ladetrykket til turboen? Hvordan er bilen ellers? Slår turboen inn overhodet? Starter den greit? Noen ulyder?

 

 

Det er 2.5L ja, men jeg tror ikke det er noen turbo på denne bilen. Jeg tror det er kun 100HK-modellen som har turbo da den er den eneste som har dette frekke luftehullet på panseret. Jeg har ikke det.

 

Startmotoren er gåen, men starter problemfritt ved renning. Ingen ulyder overhodet. Jeg kjørte bilen hjem fra Oslo for en mnd siden og den gikk som ei klokke hele turen.

Lenke til kommentar

Aha... jeg leste feil i første post og trodde det var turbo på den. Det kan likevel være D4BF-motoren selv om du ikke har turbo.

 

Har du mulighet til å legge ut reg.nummeret på bilen (enten her eller på PM), så får jeg sjekket hvilken motor som faktisk står i den og litt mer rundt hvilke komponenter motoren består av?

 

Det blir litt gjetting i blinde for meg her jeg sitter. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du skal, ut fra data på bilen, ha turbo. Når jeg søker opp på reg.nummer får jeg opp Hyundai STAREX (H1) 2.5 TD. Turbo-dieselen fra 1999 har 80hk.

 

Det er store sjangser her for at merkeverkstedet har rett i sin opprinnelige vurdering. Plassen å lete etter feilen er rundt slanger og sensorer for lade-trykket.

 

Den bilen med "luftehullet" på panseret er sannsynligvis 2. eller 3. generasjons-modellen. Du har uansett 1999-modellen med 8 ventiler og rundt 80-85 HK (alt etter turtall). Alle Hyndai Starex (H-1) modellene har likevel turbo, men motorene er kraftigere. :)

 

https://en.wikipedia...E2.80.932007.29

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du skal, ut fra data på bilen, ha turbo. Når jeg søker opp på reg.nummer får jeg opp Hyundai STAREX (H1) 2.5 TD. Turbo-dieselen har 80hk.

 

Det er store sjangser her for at merkeverkstedet har rett i sin opprinnelige vurdering. Plassen å lete etter feilen er rundt slanger og sensorer for lade-trykket.

 

Den bilen med "luftehullet" på panseret er sannsynligvis 2. eller 3. generasjons-modellen. Du har uansett 1999-modellen med 8 ventiler og rundt 80-85 HK (alt etter turtall). Alle Hyndai Starex (H-1) modellene har likevel turbo. :)

 

https://en.wikipedia...E2.80.932007.29

 

 

Tusen takk for gode tips :)

 

Jeg skal se på dette snarlig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Har dessverre ikke funnet problemet enda. Ingen tydelige hull på vakumslangene. Jeg ser at det er veldig rimelig å kjøpe nye vakumslanger, så kanskje jeg bare skal kjøpe inn og sette på selv? Er vakumslanger noe som bør byttes jevnlig? Hvis problemet fremdeles vedvarer har jeg ihvertfall utelukket én årsak.

På motoren min finner jeg fire punkter som ser ut som sensorer. Alle disse er kobet til elektriske ledninger og er plassert på forskjellige steder på motoren. Er dette turbotrykksensorer? Hvis ikke, hvordan finner jeg turbotrykksensoren?

Jeg har funnet en bra vedlikeholdsmanual på det store internettet, men er er det dessverre ikke skrevet noe om vakumslanger eller turbotrykksensor.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke disse motorene i detalj og ikke finner jeg stort med info på nett heller. Kunne du tatt bilde av motorrommet og av sensorene du har funnet, så kan de nok enkelt identifiseres ved å se hvor de er plassert. Det er en del ulike løsninger på ulike bil-merker/modeller, så det er vanskelig for meg å si noe om hvilke sensorer du har uten å ha sett på dem.

 

I forhold til vakuum-slanger, så er det ikke noen intervaller på dem. De byttes hvis det er sprekk i dem eller hvis man mistenker at de lekker. Du kan helt fint bytte dem. Det koster nesten ingenting og det vil utelukke dem som feilkilde.

Lenke til kommentar

Det er nok MAP-sensoren din, ja. Den forteller trykket i manofoldet og boost-trykket til turboen. Den er en "hoved-mistenkt" her. Hvis denne sensoren er dårlig eller full av olje/koks, vil ikke sensoren lese av at det er trykk i innsuget og bilen vil da bli "dau". Renjør denne og se om det hjelper.

 

Det du først også kan gjøre er å se om turboen reagerer i det hele tatt ved pådrag. Gi bilen gass på tomgang og se om wastegate'en reagerer. Det er den "stangen" som går fra vakkumdåsen på turboen og inn på selve turboen.

Lenke til kommentar

takk for svar!
Skrudde av denne pluggen i dag, og den så helt ren og pen ut. Blåste og pusset litt på den allikevel - men uten hell.

Jeg skal se om jeg finner denne stanga i morgen ettermiddag. Jeg har på magefølelsen at dette er en liten tullefeil, så jeg får håpe jeg slipper å vrenge lommeboka fullstendig på dieselverkstedet i byen!

Lenke til kommentar

Hei Liam,

Det så dessverre ikke ut som gatewayen reagerte i det hele tatt.

Jeg fant vakumdåsen, stanga og turboen. Ved pådrag var det ingen reaksjon å se på denne stanga. Med makt var det mulig å tvinge denne stanga ned så ventilen fra stanga til turboen rikket på seg. Herifra startet feilsøkinga:
- Slangen til turbodåsen ble tatt av og sjekket men virket helt fin.
- Gatewayen ble løsnet fra en ventil/bryter på turboen, men reagerte fremdeles ikke ved pådrag.
- Ventilen (se bilde) som tidligere hadde stått fast horisontalt hang nå rett ned uten gatewayen koblet til. Denne beveget seg heller ikke ved pådrag. Jeg tenkte at ettersom den ikke beveget på seg og at den nå var i en helt annen posisjon kunne det utgjøre en forskjell på turboen eller motorens ytelse. Hvis gatewayen har holdt den lukket ville den nå være åpen. Det viste seg å være feil.

Konklusjonen ble altså at det var ingen reaksjoner å spore fra noen av leddene mellom vakumdåsen og turboen - hverken til- eller frakoblet.

Da sitter jeg igjen med to gåter:
A) Er vakumdåsen ødelagt? Den reagerer jo ikke selv om at den får trykk ifra den tilkoblete slangen?.
B) Hvorfor var det ingen forskjell i motorens ytelse etter gatewayen var koblet av og turboventilen fikk henge fritt? For meg var denne ventilen/bryteren så løs at den kan ha vært helt ødelagt eller død.

Har du vært borti noe lignende, og vet du om det er enkelt på bytte denne ventilen i turboen eller vakumdåsen?

Oppdatert mappe med flere bilder: http://s1363.photobucket.com/user/Axelgs/library/H-1

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke helt klok på bildene du har lagt ut og jeg klarer ikke helt å få en oversikt over turbo-systemet du har på bilen. Beklager. Jeg mistenker likevel at dette er et ganske enkelt turbo-system med få komponenter. Jeg mistenker også at ladetrykksventilen er mekanisk styrt med f.eks. en fjær e.l.

 

Likevel, den beste måten å teste systemet på er å skaffe en hånddrevet vakuum-pumpe (gjerne noe billig-dritt fra Biltema) og koble denne til på første vakuum-slange i ladetrykk-systemet. Dette antar jeg vil være fra vakuum-boksen du har bilde av som vakuum-slangen går ut fra. Jeg tror også denne boksen er ladetrykks-ventilen, uten at jeg skal trekke for raske konklusjoner.

 

Slik jeg har forstått det er det bare en vakuum-slange. Koble vakuum-pumpen på slangen og lag vakuum. Rører ikke wastegaten på seg, så ligger problemet en plass fra slangen(e) og frem til og med turboen. Dette kan være enten vakuum-lekkasje eller mekaniske deler som har satt seg fast. Kontroller de ulike komponentene og sjekk at de kan bevege seg eller ikke lekker luft. Wastegaten kan man bevege for hand, mens vakuumdåsen til wastegaten må du bruke pumpe på.

 

Reagerer derimot wastegaten når du lager vakuum på slangen, så er det en vakuum-ventil til ladetrykket som er defekt og dermed stenger for vakuum til wastegaten. Da må denne byttes.

 

Som sagt, så er jeg ukjent med denne motorer, så jeg snakker her ut fra et generelt ståsted. Detaljer rundt motoren og turbo-systemet må du heller få fra merkeverkstedet. De bør kunne gi deg en detaljert tegning eller beskrivelse av turbo-systemet. De bør også kunne gi deg råd ut fra den feilsøkingen du har gjort.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Dette er jo en sånn vanlig rotor dieselpumpe turbo dings. Jeg skrur svært lite Hyundai, men har noen forslag.

 

Klarer ikke helt å linke Turbo/Sensor feil til at det fusker på det systemet der. Du mister som regel bare ladetrykket, men kan fint dra dem høyere enn 2500. Tar bare litt tid og bilen er helt dau :p Du får gjerne feilkoder. At det fusker er mer et insp. problem og da vil ikke turboen lade uansett.

 

Du nevner eller ikke noe om bankelyd som er typisk feil tenning eller dysefeil. Da får dem gjerne for mye diesel eller til feil tid å det ryker å banker. Dette er eller ikke noe man prøver å presse opp i turtall fordi det høres ikke bra eller soter som et helvette. Du hadde nevnt det og pumpa er justert. Derfor skrinlegger vi det.

 

Jeg tenker fort for lite diesel så det fusker uten nevneverdig bankelyd. Det er for lite diesel når du kommer opp i turtall så det hoster å harker uten de harde bankelydene. Nesten som en turtalls sperre. Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvordan dette oppleves, men jeg tror det ville vært noe sånt. Da skal det ryke hvitt av eksosen har jeg lært.

 

Resturslanger på dyser kunne da vært en luring, men jeg ser at disse er i stål og da er det sikkert tett. Dieselfilter, men det er jo allerede bytta. Dieselpumpa er også aktuell på flere måter og det er worst case scenario. Tviler på at det er dysene. 4 mekaniske gamle slitere ryker ikke på en gang og den typen der byttes sjelden.

 

Vil eller tro det er noe med diesel trykket/tilførsel. Om det er før eller i selve pumpa det skjer er da usikkert. Kanskje en matepumpe som ikke leverer nok eller falskluft via Eberspaecher/webasto hvis du har det. Jeg hadde vel bare plugga av returen en plass og sett om det kommer noe i det hele tatt når du ruser. Det skal være overskudd. Rask veileder på om du får nok.

 

EGR ventil er vel også noe som kan gi feil i den retningen der. Da får du ofte rusa motoren opp til turtallsperra i nøytral, men motoren nøler med å komme dit. Bare hold stumt. Så lenge det ikke banker er det trygt. Under kjøring vil alt ladetrykket blåse rett ut i eksosen hvis ventilen står åpen. Og da ryker det alltid svart. Se i bakspeilet. Dette er gjerne en mer periodisk feil.

 

Jeg ser at peilepinnen står litt opp. Her skal det være tett. Ser også ut som om det er reparert noen ledninger ved dieselpumpa/peilepinnen der. Riv litt i dem.

 

Drit i den vakum pumpa, bruk kjeften og sug!

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg vet ikke om dette innlegget ennå funker men prøver uansett.

Jeg har samme problemet med min h1. Har du noe godt svar på hvor mye diesel som skal komme ut retur slangen fra dysene. Jeg har prøvd å ta av å ruse litt men det er bare såvidt det kommer noe diesel. Kan dette være et problem? Har også prøvd å ettermontert egen matepumpe men til ingen nytte. Har sjekket at pumpa står riktig på registerreim. Har skrudd av et å et diesel rør inn på dysene å motoren dabber av likt på alle 4. Det som er litt spesielt er at vis jeg stopper å starter bilen ca 10 ganger på rad mens jeg gir bånn gass så klarer jeg 4000 rpm. Men så vis jeg kjører 2 min så vil den ikke lenger opp enn 1500-2000 rpm. Noen innspill? Har du funnet feilen på din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...