Gå til innhold

? Du kan spare tusenvis av kroner på 3D-skriving


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sjokkerende konklusjon. Ser jo dagligdags spesialiserte ting som koster fantastisk mye, og som umulig kunne kostet noen øre i produksjon. Ikke at bare fordi noen tjener vanvittige summer på det, men fordi det enten er for lite masseproduksjon, for spesialisert marked etc... til at produksjonen blir effektiv.

 

Alt dette blir borte med en gang man kan lage det selv. På andre populære gjenstander som masseproduseres i hopetall derimot (og gjerne med solid konkurranse), så vil nok en svært industrihall være langt mer effektiv pr gjennstand og følgelig kunne gi bedre pris enn din egen utprint.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ikke sjokkerende konklusjon. Ser jo dagligdags spesialiserte ting som koster fantastisk mye, og som umulig kunne kostet noen øre i produksjon. Ikke at bare fordi noen tjener vanvittige summer på det, men fordi det enten er for lite masseproduksjon, for spesialisert marked etc... til at produksjonen blir effektiv.Alt dette blir borte med en gang man kan lage det selv. På andre populære gjenstander som masseproduseres i hopetall derimot (og gjerne med solid konkurranse), så vil nok en svært industrihall være langt mer effektiv pr gjennstand og følgelig kunne gi bedre pris enn din egen utprint.

 

Det er ofte distribusjon og fortolling som gir kostnader ikke bare produkjon. Å selge en fil på noen mb og la folk printe det ut hjemme vil nok bli billigst uansett.

 

Tollvesenet får vi ikke bruk for lengre da ikke noe gods krysser landegrensene.......

Lenke til kommentar

Ikke overraskende at de fant det lønnsomt for eksempelfamilien som har bruk for 3D skriver hele 20 ganger i året og samtidig ser på utskrift som en hobby og ikke som en jobb der tid = penger. Jeg har lyst på en til hobbybruk selv og kunne sikkert brukt den over 20 ganger i året, men jeg tror ikke jeg er representativ for folk flest.

 

Men uansett, håper miljøet rundt deling av tegninger øker og blir lettere å finne frem i. Den dagen hvem som helst lett kan surfe seg frem til akkurat det man trenger og skrive det ut på en 3D-skriver med minimalt behov for vedlikehold og oppsyn så tror jeg dette begynner å nærme seg allemannseie.

 

Et alternativ til å ha en 3D-skriver i hvert hjem er at det står en proff utgave i dagligvarebutikken som man enkelt sender en utskriftsbestilling til, hjemmefra og henter utskriften sammen med innkjøp av varer. Omtrent som vi i dag bruker nettbutikker + post-i-butikk, bare at man slipper lang frakttid og er fri til å forme sitt eget produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, 2D printer er egentlig rimelig ubrukelig. Svært sjelden den blir brukt i dag. Og som regel er det bare fordi noen ikke klarer å omstille seg fra papir. Men med enda et generasjonsbytte så blir det nok bedre skal man se. :)

 

Største løgnen JEG mener jeg har oppvokst med er at alt er lettere å lese på ark (mor som er biblotekar), og at man blir firkantet/ødelegger øynene av å se på en skjerm. Men hvis papiret ikke er behandlet på noe spesielt vis. (husker ikke hva det heter når de gjør papiret blankt) SÅ er det jo i grunn "forferdelig" å lese fra.

 

I CRT-tider så kunne jeg se meg enig, men med LCD og andre E-papir, nope. :)

Nei jeg koser meg med godt bakgrunnsbelyst, digitalt ark med zoom (inn/ut) etter eget ønske. The way its supposed to be.

 

3D-printer sånnsett vil jo ikke erstatte 2D-printer, men sikkert leve om hverandre en liten stund. Det er litt vanskelig å si, da 2D-printer nok ikke dør ut før det meste blir digitalisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, 2D printer er egentlig rimelig ubrukelig. Svært sjelden den blir brukt i dag. Og som regel er det bare fordi noen ikke klarer å omstille seg fra papir. Men med enda et generasjonsbytte så blir det nok bedre skal man se. :)

Og med 2D printer mener du en vanlig printer som skriver ut på papir? Muligens sjelden brukt hos deg, men bortimot samtlige av kundene jeg er ute hos (små-bedrifter) skriver ut over en lav sko, og jeg tror det er mange år til det vil endre seg, så jeg tror dessverre vi fortsatt er langt unna et papirløst samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke alle er klar over hva som skrives ut på papir.

Man kan jo begynne med kvitteringer og billetter

Så er det mange som vil ha bilder på papir

 

Det er greit nok å lese på skjerm

Det er likevel ikke det same som å lese en bok

( selv leser jeg tegneserier )

 

Jeg foretrekker papir fremfor dataskjermen når man ligger i senga.

Et nettbrett/lesebrett ville ikke gjøre den store forskjellen fra en vanlig skjerm på det punktet

Nå kan man selvsagt skylde på tilgivelighet ( mine tegneserier finnes ikke tilgjengelig på nettbrett )

Så da forsvinner ikke papiret på et stund

Lenke til kommentar

Og med 2D printer mener du en vanlig printer som skriver ut på papir? Muligens sjelden brukt hos deg, men bortimot samtlige av kundene jeg er ute hos (små-bedrifter) skriver ut over en lav sko, og jeg tror det er mange år til det vil endre seg, så jeg tror dessverre vi fortsatt er langt unna et papirløst samfunn.

Ja, mente papirskriver ja. :)

 

Såkalrt vil det ta en stund til før man får snudd markedet, men det vil nok skje etterhvert. Som sagt så spår jeg 3D-printere sitt inntog får 2D-printer forsvinner ut av hjemmet. :)

 

Når det kommer til jobbsammenheng så er nok rutoner osv.. enda værre å snu og effektivisere. Teknologien er der til å erstatte nær det meste av papir som jeg kan se. Som du sier så printer man jo ut i hytt og pine, men i dag hvor alle går rundt med sin egen datamaskin som kontinuerlig mottar informasjon fra verden rundt, så bør det ikke være noe problem. Men ja, markedet må modnes.

 

F.eks alle former for kvitteringer og informasjonslapper og slikt kan jo umiddelbart overføres via WiFi eller NFC, bluetooth eller lignende, rett opp på en smarttelefon hvor man interaktivt kan lagre eller se informasjonen på en mye bedre måte. Nå vet jeg ikke helt hva dere skriver ut, men går ut fra at det meste teknisk sett kunne bli løst på en annen måte. Men selvsagt, det koster å forandre noe som fungerer fra før av. (selv om det ikke er før man bytter at man virkelig ser fordelene)

Lenke til kommentar

Største løgnen JEG mener jeg har oppvokst med er at alt er lettere å lese på ark (mor som er biblotekar), og at man blir firkantet/ødelegger øynene av å se på en skjerm. Men hvis papiret ikke er behandlet på noe spesielt vis. (husker ikke hva det heter når de gjør papiret blankt) SÅ er det jo i grunn "forferdelig" å lese fra.

 

I CRT-tider så kunne jeg se meg enig, men med LCD og andre E-papir, nope. :)

Nei jeg koser meg med godt bakgrunnsbelyst, digitalt ark med zoom (inn/ut) etter eget ønske. The way its supposed to be.

 

Du må gjerne ha din mening om øyne i forhold til skjerm kontra papir, men fagfolk deler nok ikke din mening.

 

Firkantet i øynene blir vi neppe, men; jeg har kontor rett ved siden av en av europas mest anerkjente øyenleger som et titalls ganger i året de siste årene har reist rundt i europe og holdt foredrag. Han er svært høyt respektert i miljøet.

 

Han og hans internasjonale kollegaer ser en svært tydelig økning i behov for synskorreksjon hos unge i dag i forhold til for 20-25 år siden.

 

Årsaken er de ikke i tvil om.

Lenke til kommentar

Ikke alle er klar over hva som skrives ut på papir.

Man kan jo begynne med kvitteringer og billetter

Så er det mange som vil ha bilder på papir

 

Det er greit nok å lese på skjerm

Det er likevel ikke det same som å lese en bok

( selv leser jeg tegneserier )

 

Jeg foretrekker papir fremfor dataskjermen når man ligger i senga.

Et nettbrett/lesebrett ville ikke gjøre den store forskjellen fra en vanlig skjerm på det punktet

Nå kan man selvsagt skylde på tilgivelighet ( mine tegneserier finnes ikke tilgjengelig på nettbrett )

Så da forsvinner ikke papiret på et stund

Ja, det meste bunner ut i at det i løpet av kjøpskjeden ikke har skjedd en modernisering enda.

Det vil nok bli bedre når skjermer som er tynne og fleksible som papir osv... blir mer populært/masseprodusert. Da vil papiret virkelig miste hele fordelene sine. Mange vet rett og slett ikke om mulighetene der ute.

 

Jeg har mange grunner til at jeg ikke liker papirbøker (sider som blar uten at du vil det, papirkutt, de er store og klumpete, blir borte/ødelagt lett, har ingen mulighet for å zoome/være interaktive osv..). En skjerm er så mye mer enn en standard 22" på kontoret, hvor det ikke nødvendigvis ikke vil være like behagelig å lese.

Lenke til kommentar

Du må gjerne ha din mening om øyne i forhold til skjerm kontra papir, men fagfolk deler nok ikke din mening.

 

Firkantet i øynene blir vi neppe, men; jeg har kontor rett ved siden av en av europas mest anerkjente øyenleger som et titalls ganger i året de siste årene har reist rundt i europe og holdt foredrag. Han er svært høyt respektert i miljøet.

 

Han og hans internasjonale kollegaer ser en svært tydelig økning i behov for synskorreksjon hos unge i dag i forhold til for 20-25 år siden.

 

Årsaken er de ikke i tvil om.

Kremt. Dette har absolutt ingen sammenheng med poenget mitt. En skjerm er ikke bare en skjerm.

Du trenger for ikke være lege eller kjøre statistikker på at f.eks en skjerm som er bakgrunnsbelyst og gjerne også mulighet for zoom vil være mye lettere å lese for øynene med riktig teknologi. At ting blir lettere, samt mer behagelig å lese kan vel umulig være negativt?

Noen bøker har jo så liten skrift at det blir slitsomt å lese lenge, (må ta boka nærme øyet, som igjen må stramme musklene til fokusering nærme, samt at belysning blir vanskelig)

 

Man trenger ikke nødvendigvis en skjerm som blinker 60 ganger i sekundet. Den kan være statisk, Elektronisk papir, OLED osv..

 

Så kan øyenleger skrike så mye de vil, for de er tydeligvis ikke oppdaterte på alle forskjellene som er der ute, og følgelig ikke burde ha mulighet for å konkludere med noe mer enn at synet i så fall blir dårligere. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...