Gå til innhold

Tråden for teknisk prat rundt bilkameraer (og fester, installasjon, osv.)


Runar

Anbefalte innlegg

Introduksjon

Den gamle tråden utviklet seg i en annen retning enn det som opprinnelig var tenkt, noe flere kommenterte tidligere i sommer. Vi sto derfor foran et valg: Vi kunne la tråden fortsette, dog uoversiktlig og ustrukturert, eller vi kunne stenge den og opprette nye tråder. Jeg går nå for det siste alternativet, og her er en av trådene som har blitt opprettet.

Andre tråder

Denne tråden er for den tekniske diskusjonen; prat rundt selve kameraene, festene, installering, og lignende. Testvideoer er greit, men ingen «action»-videoer eller diskusjon rundt oppførsel i trafikken og sånt. Det vil opprettes en egen tråd for dette. I listen under finner dere en liten oversikt over andre tråder relatert til bilkameraer, men som ikke omhandler det tekniske.



Kameraer og utstyr

Jeg vil etterhvert forsøke å skrive litt om de mest populære kameraene og legge det til her i førstepost. Hvis tråden blir veldig populær får vi vurdere å splitte den opp i flere mindre tråder, en for hvert kamera. For øyeblikket tror jeg ikke det er nødvendig, men for å gjøre det enklere å i fremtiden splitte det ut til flere tråder blir hvert kamera postet i sin egen post.

Da begynner vi med en liten liste over de ulike kameraene. Hvis du føler for å legge til eller endre noe, eller vet om et annet kamera, rop ut!


  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BlackVue DR500GW

 

BlackVue står for mange av de mest populære bilkameraene. Et av de nyeste er DR500GW.

 

En av fordelene med BlacVue-kameraene er at de kan skjules mye bedre enn andre kameraer, som Mobius 1080p. Formen på BlackVue-kameraene gjør at de passer bedre inn f.eks. bak speilet.

 

41VuujO7UIL.jpg

 

Tester og anmeldelser

 

Listen under inkluderer tester og anmeldelser gjort av brukere på forumet og eksterne aktører.


Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

BlackVue DR550GW-2C

 

Et annet av BlackVues kameraer (eller, to kameraer) er DR550GW-2C. Denne pakken inneholder to kameraer; et på 1080p for frontruten og et på 720p for bakruten. Begge kameraer filmer i 30 fps.

 

blackvue-dr550gw.png

 

Tester og anmeldelser

 

Listen under inkluderer tester og anmeldelser gjort av brukere på forumet og eksterne aktører.

Lenke til kommentar

Mobius 1080p

 

Mobius 1080p er et kamera utviklet «av og for brukerne». Det er et enkelt kamera uten «unødvendige» tilleggsfunksjoner som GPS, WiFi, skjerm og lignende. Det er lite og lett, og koster en god del mindre enn kameraer som BlackVue-kameraene. Man får kjøpt en rekke tilleggsutstyr som f.eks. en kabel for å koble kameraet til en ekstern skjerm, kabler for å forlenge linsen, og en rekke ulike festeordninger.

 

Undertegnede har kjøpt dette kameraet + et par fester (sugekopp og lim), og kommer til å poste videoer og tester når utstyret kommer frem.

 

mobius.png

 

Priser og butikker

 

Mobius 1080p koster rundt 410 kroner (68,99 USD) uten minnekort. Man kan også kjøpe kameraet med minnekort, men da koster det fra 443 kroner (74,49 USD) for kamera + et minnekort på 4 GB, til 553 kroner (92,99 USD) for kamera + et minnekort på 32 GB.

 

Den foretrukne butikken er denne selgeren på eBay: http://www.ebay.com/itm/Mobius-ActionCam-Full-HD-Sports-Camera-1080P-30FPS-720P-60FPS-Pocket-Camcorder-/151071891306?pt=Camcorders_Professional_Video_Cameras&hash=item232c961f6a

 

Tester og anmeldelser

 

Listen under inkluderer tester og anmeldelser gjort av brukere på forumet og eksterne aktører.

Lenke til kommentar

Waveline BX4000

 

Wavelines produkter er kanskje mer rettet mot bedrifter og profesjonell bruk enn mot amatører som oss. BX4000 er et system som lar deg lagre opptak fra opp til fire kameraer, og lagrer også informasjon om hastighet, lokasjon, G-krefter og mer. Alt kan analyseres i medfølgende programvare.

 

Priser og butikker

 

BX4000 koster fra 2 196 kroner (2 432 SEK), og kan kjøpes på Wavelines nettsider. I denne prisen er det ikke inkludert noen kameraer. Disse må kjøpes separat, og koster fra rundt 400 til 700 kroner, avhengig av kvalitet og funksjoner.

 

BX4000system.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har en DVR-027 som jeg først var noe missfornøyd med sugekoppen på. Ruta var ren og fin og jeg pusta på sugeflata. LIkevel ramla kameraet ned etter noen minutter. Så prøvde jeg å blåse på begge sider av gummiflata som skulle ligge mot vinduet, DA satt kameraet dønn fast. Har prøvd dette flere ganger etterpå med samme resultat.

Lenke til kommentar

Hm, takk for videoen.

 

Jeg lastet den ned, og tok en titt. Kvalitet så ut til å være tilsvarende den jeg fikk med nexus 4. Noen skilt kan leses, andre kan ikke leses.

 

Er det flere her inne som kunne tenke seg å dele en film fra sitt kamera? Veldig greit å kunne sammenligne på den måten.

Lenke til kommentar

Til info, så kommer jeg til å publisere en test/omtale av BlackVue DR500GW HD på Teknologibloggen.no når jeg har mottatt den og brukt den en stund.

 

Jeg har brukt det ei stund, men om det ikke er noe galt med mitt, er det ikke brukende til det folk tenker å bruke det til... Klin umulig å lese skilter i alle tilfeller jeg har sjekket.

Lenke til kommentar

Tips: Dealextreme har X3000AV under new arrivals. Kjappe specs: 720p30, 110 graders synsvinkel, G-sensor, GPS, fjernkontroll, 563 kr + avgifter. Dvs. under 3000 kr for å dekke alle 4 sidene av bilen. Sikkert elendig bildekvalitet, men litt er garantert bedre enn ingenting i en eventuell forsikringssak. Alternativt 3 sånne (bak + sidene, 2244 kr) + 1 Blackvue 400 (2260,- MPX.no) = ca 4500 kr for alle fire sidene dekt, med bedre kvalitet fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nå sikkert ikke dumt med 4 kamera så fremt man finner en god måte å feste dem til filming på sidene.

Dog tror jeg en bedre (og mer avansert) løsning hadde ver 3 (eller 4) webcams koblet mot en sentral i front som tok opp alle kameraene og kjørte 4xsplitscreen på en skjerm foran som viser hva dem filmer.

Lenke til kommentar

Man skulle heller hatt en sentral enhet for opptak og kontroll, og 4+ linser man kan feste rundt om på bilen.

Ser for meg at det tar noen år, men skal vel ikke se bort ifra at dette kommer innebygd i nyere biler, etterhvert som det blir mer og mer vanlig.

Lenke til kommentar

Absolutt. Dette blir standard på bilene om få år og da blir kameraene integrert. I frontruta vil nok kameraet bli integrert i speilet.

Ellers leveres mange biler med diverse ryggekamera idag. Burde være en enkel sak for produsentene å legge på en opptaksenhet og bruke dette kameraet til kontinuerlig opptak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legger ut et klipp fra Blackvue DR380G HD, fornøyd så langt. Valgte Blackvue da di ikke er så synlige i bilen. Min henger rett bak speilet og syns nesten ikke fra utsiden.

Er dette i 720p? Sliter faktisk med å se noe poeng i å oppgradere mitt til ett sånt dyrt kamera isåfall. Eneste fordelen må jo være at det er mer kompakt (mye på grunn av at man ikke har skjerm?) og de småfinnessene man har (kan vel koble til tlf via wifi blandt annet?) og at man kan se farten naturligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...