Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automasjon vg2 spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei jeg skal begynne på automasjon vg2 det som er at jeg gikk på TIP på første året så kan svært lite om automasjon. Det jeg lurer på om noen har noen gode nettsider eller lignende jeg kan lære ifra og lese fra hjemme? setter også pris på gode tips om hva jeg burde kunne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ikke vær nervøs for at du ikke kan så mye om emnet! Du vil få god innføring når du begynner på skolen. Hvis du ønsker å lese litt så finner du mye interessant her. Noe av det er sikkert litt avansert om du ikke har kjennskap til faget med det er en del "hvordan virker" artikler der også :) God lesing!

Lenke til kommentar

Når deg gjelder VG2 automasjon vs VG1 elektro og vg1 TIP, så varierer det nok litt fra skole til skole hvordan opplegget er. (Læreplanene er i dag laget slik at skolene kan utarbeide lokale varianter.)

 

For mange skoler så er det nok slik at det i større grad er kunnskapene i elektroteori man har bruk for ved videre studier på VG2 automasjon enn egentlig kunnskapene innenfor automasjon.

 

På mange skoler så fokuserer man en del på relestyring med holdekrets og dreieretningsvender på VG1 elektrofag, mens relestyring ikke har en like stor fokus på VG2. Her går det for en del skoler mye på PLS og reguleringsteknikk.

 

Den elektroteorien som man aller helst bør ha fått med seg fra VG1 det er ialle fall:

 

Ohms lov

Effektformelen

Seriekoblingen

Paralellkoblingen

Resistive og induktive belastninger.

(Motorbelastninger.)

 

Trefasemotorens virkemåte.

Automatsikringens virkemåte.

Releet eller kontaktorens virkemåte.

Motorvernets virkemåte.

 

Man må eller bør ha satt seg inn i å bruke et universalinstrument slik at man man måle resistans, spenning og strøm.

 

Det er også greit å sette seg litt inn i det grunnleggende om PLS, ettersom mange skoler har en del PLS i VG1 samtidig som dette vanligvis videreføres i VG2 automasjon.

 

Det forekommer nok at en del TIP elever mangler litt av det grunnleggende elektrostoffet, slik at oppstarten i VG2 automasjon blir litt tøffere. Jo før man får satt seg inn i dette stoffet, desto bedre ettersom det er stoff som man må lære og kunne godt uansett.

 

Edit:

Kikket litt på automatiseringsakademiet. Dette er vel i bunn og grunn stoff som man mange skoler ikke har så mye om i forbindelse med VG1 elektrofag. På den annen side så ligger jo stoffet midt i blinken for det som kommer i VG2 og VG3 automatisering. Det vil således være en god ressurs i tillegg til lærebøkene.

http://www.tu.no/aut...ringsakademiet/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Du har også http://www.elektrofag.info/

Denne drives så vidt jeg har fått med meg av "arne22" på forumet her.

skal innom en tur og se! :)

 

Når deg gjelder VG2 automasjon vs VG1 elektro og vg1 TIP, så varierer det nok litt fra skole til skole hvordan opplegget er. (Læreplanene er i dag laget slik at skolene kan utarbeide lokale varianter.)

 

For mange skoler så er det nok slik at det i større grad er kunnskapene i elektroteori man har bruk for ved videre studier på VG2 automasjon enn egentlig kunnskapene innenfor automasjon.

 

På mange skoler så fokuserer man en del på relestyring med holdekrets og dreieretningsvender på VG1 elektrofag, mens relestyring ikke har en like stor fokus på VG2. Her går det for en del skoler mye på PLS og reguleringsteknikk.

 

Den elektroteorien som man aller helst bør ha fått med seg fra VG1 det er ialle fall:

 

Ohms lov

Effektformelen

Seriekoblingen

Paralellkoblingen

Resistive og induktive belastninger.

(Motorbelastninger.)

 

Trefasemotorens virkemåte.

Automatsikringens virkemåte.

Releet eller kontaktorens virkemåte.

Motorvernets virkemåte.

 

Man må eller bør ha satt seg inn i å bruke et universalinstrument slik at man man måle resistans, spenning og strøm.

 

Det er også greit å sette seg litt inn i det grunnleggende om PLS, ettersom mange skoler har en del PLS i VG1 samtidig som dette vanligvis videreføres i VG2 automasjon.

 

Det forekommer nok at en del TIP elever mangler litt av det grunnleggende elektrostoffet, slik at oppstarten i VG2 automasjon blir litt tøffere. Jo før man får satt seg inn i dette stoffet, desto bedre ettersom det er stoff som man må lære og kunne godt uansett.

 

Edit:

Kikket litt på automatiseringsakademiet. Dette er vel i bunn og grunn stoff som man mange skoler ikke har så mye om i forbindelse med VG1 elektrofag. På den annen side så ligger jo stoffet midt i blinken for det som kommer i VG2 og VG3 automatisering. Det vil således være en god ressurs i tillegg til lærebøkene.

http://www.tu.no/aut...ringsakademiet/

tusentakk! dette var til utrolig stor hjelp! :)
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...