Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo folkens.

 

Har kommet inn på bachelor i petroleumsgeologi i Stavanger.

 

Har noen spørsmål om dette studiet

 

Er det et krevende studie?

Hvordan er jobbmulighetene?

Er det vits å studere det? - Heller velge en annen gren?

Hvordan er universitetet? Byen?

 

Tar de heller folk fra UiB eller NTNU istedetfor UiS?

 

Kommer sikkert på noen flere spørsmål etterhvert, men dette får holde for nå :)

 

Hadde satt pris på svar, uansett fra hvem det måtte være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg får vel svare siden ingen andre gjør =).

 

1. Det er ikke en krevende studie hvis du har interesse for det og er villig til å legge arbeid i det. Det som folk opplever som mest krevende er matten.

 

2. Jobbmulighetene er veldig gode for tiden, får bare krysse fingrene på at oljeprisene ikke dropper for mye ned. I det tilfellet vil nok etterspørselen gå ned.

 

3. Selvsagt er det "vits" å studere det, du får en solid utdanning rettet mot olje industrien. Så lenge det er noe du har interesse for så har du egentlig ingenting å være redd for.

 

4. Jeg kan ikke si alt for mye om Stavanger som student by siden jeg studerer i Bergen. Men av det jeg har hørt er det ikke noe særlig å skryte om, siden mange som studerer der er fra byen og er allerede ettablerte.

 

5. Industrien ser etter både tekniske geologer (fra UiS, NTNU) og klassiske geologer (fra UiB, UiT og UiO). Men jeg vil tro at studentene i UiS vil ha et fortrinn når det gjelder jobber, siden store deler av industrien ligger i byen.

 

Håper dette gir svarene du trengte, hilsen en geologi student (UiB).

Lenke til kommentar

Litt urelatert: forventes det at man kjøper alle bøkene før studiestart? Begynner selv på UiS, dog på et annet ingeniør studie.

 

Takker for svar :)

 

Det er veldig individuelt. Personlig kjøper jeg alltid bøkene men i mange fag så legges det ut tilstrekkelig med notater og oppgaver til at man ikke ville trengt dem for å klare seg gjennom emnet.

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar

Det er veldig individuelt. Personlig kjøper jeg alltid bøkene men i mange fag så legges det ut tilstrekkelig med notater og oppgaver til at man ikke ville trengt dem for å klare seg gjennom emnet.

 

Okei takk. Fant uansett bøkene på PDF :p.

Lenke til kommentar

Vil uansett anbefale deg å kjøpe bøkene! De er utrolig praktisk å ha i hardkopi når det kommer til å gjøre øvingsoppgaver/innleveringer! Men jeg kjenner bare til studiene på teknisk naturfaglig fakultet. Jeg er usikker på hvordan studiene er lagt opp på de andre fakultetene :)

Lenke til kommentar

Er det et krevende studie?

Krevende nok, men ikke for vanskelig.

Hvordan er jobbmulighetene?

Veldig gode. Er du motivert og får gode karakterer skal du ikke ha noe problem å få jobb, tvert i mot, det blir nok vanskelig for deg å ikke få jobb.

Er det vits å studere det? - Heller velge en annen gren?

Hvordan er universitetet? Byen?

Ja, det er vits. Linjen er opprettet spesielt etter forespørsel fra oljeindustrien i Stavanger, så det bør absolutt være behov.

Universitetet er bra, byen er bra. Stavanger bærer preg av at en del er etablerte i Stavanger, men det er ikke akkurat vanskelig å finne seg noe miljø. Sleng deg på fadderuka så er du godt i gang allerede.

Tar de heller folk fra UiB eller NTNU istedetfor UiS?

Nei, prestisjeuniversiteter finnes nesten ikke i Norge viser studier. Det er ingen som har klart å finne noen korrelasjon mellom lønnsnivå og hvilken skole man har gått på. Om de skal ansette deg kommer an på deg som person, dine karakterer, verv og eventuell utenlandserfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...