Gå til innhold

Den nye SSD-en fra Samsung har vill ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hvor mange år det går før vi "alle" sitter med en SSD som klarer 3 GB/s.. :)

 

Må i alle fall bli kvitt det utdatterte SATA standarden vi bruker i dag. Håper det kommer hovedkort med 6-7-8 PCI express slots, hvor man kan feste både GPU, SSD, lydkort, nettverkskort osv. SATA holder ikke mål lenger.

Lenke til kommentar

Jepp. SATA er akterutseilt. Vi må få koblet SSD-ene til PCI Express 3 eller tilsvarende... De kan jo bare plassere noen PCI-express type koblinger der SATA-koblingene er i dag, og busse det inn.

 

Men er litt i tvil om dagens Intel-brikkesett vil kunne supportere mer enn et par slike SSD-er + skjermkort og fortsatt yte godt. Men et par hadde kanskje vært akkurat nok siden diskene også får større lagringsplass nå...

 

Til mitt bruk hadde det vært nok med 1 PCI Express til skjermkort, 2 til SSD-er og kanskje en eller to ekstra PCI-Express x1 til andre mulige innstikkskort just in case.

 

Man vil vel helst slippe flaskehalsen i å koble SSD-ene til et innstikkskort som har en egen kontroller igjen, som så kobler seg på PCI Express osv. (som er nødvendig med dagens brikkesett antar jeg.)

Endret av Nator
  • Liker 2
Lenke til kommentar
550 MB/s har null problem med å sprenge SATA 6 Gbit/s-grensesnittet, som er det raskeste du har i maskinen din.

 

Det stemmer vel ikke helt? Mulig det er på kapasitetsgrensa, men stor forskjell er det vel ikke. Skal ikke si jeg er ekspert men 6 Gb/s skulle vel si sånn røffly 600 MB/s. Men det kan jo være andre ting som flaskehalser det (andre disker på samme kontroller kanskje?).

 

Men ja, det var disken sin det! (Windows 10 klarer sikkert å lage sirup av den uansett :p)

Lenke til kommentar

Nå som XS1715 støtter PCIe-Express elektriske grensesnitt bør det være en smal sak å bygge en entusiastforbruker-SSD for vanlige 4x PCIe v3.0-spor basert på kontrolleren i XS1715 og en rimeligere flashminnevariant. Håper det ikke er så lenge til.

 

Jeg tror SATA Express er for lite og for sent. Akkurat som SATA 6 Gbps regner jeg med at selv de første SSDene til grensesnittet møter veggen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

SATA Express som kommer 2015 skal klare ca 2 GB/s (16 Gb/s).

Som fremtidig standard så vil jo det være en hinder for selv denne første SSD

som vil trenge 3GB/s for å yte maks.

Enten må SATA skynde seg å revidere sine fremtidige spesifikasjoner eller se seg selv akterutseilt av PCI.

 

Såvidt jeg har fått med meg så kan PCI-E gjøre 128Gb/s (16GB/s) og den neste versjonen av PCI-E kjøre 256Gb/s (32GB/s).

Da burde de fleste flaskehalser være ryddet unna.

Om noen klarer å lage så raske SDD'r og kontrollere er en annen sak.

 

Jeg vil tro at selv de billige SSD'ne i dag kunne kjørt fortere hvis de var designet for PCI i stede for SATA (?).

Nye måter å designe hovedkort burde vel også ligge på tegnebordet nå?

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene i dag for å boote direkte fra en PCIe-enhet? Har et minne om at dette har vært et problem, men kan ha forandret seg mye siden jeg leste om saken.
Det problemet er lenge siden det ble løst. 2+år ca. Sjekk Ocz revodrive eller hva dem heter. :)

Lurer på det samme som Kjell.

 

Nei, revodrive er i teorien STATA. Dette kan sammelignes med Fusion-io hvis jeg har rett?

Endret av Faddn
Lenke til kommentar
Blir spennende å se hvor mange år det går før vi "alle" sitter med en SSD som klarer 3 GB/s.. :)
Må i alle fall bli kvitt det utdatterte SATA standarden vi bruker i dag. Håper det kommer hovedkort med 6-7-8 PCI express slots, hvor man kan feste både GPU, SSD, lydkort, nettverkskort osv. SATA holder ikke mål lenger.

 

Dette er et godt utgangspungt, men det vil ta mye plass, så media-pc'er og mindre kabinetter vil ikke ha plass til et så stort HK. En videre utviklng er evt å bruke optiske kabler eller lignende til overføring i stedet for de nå "gamle" S-ATA" kablene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...