Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette her, trenger vel bare å få ut noen tanker før jeg legger meg. I morgen skal jeg tidlig opp, og på jobb. Jeg har sommerjobb i hjemmesykepleien, og har aldri jobbet med noe lignende før, men nå har jeg hatt denne jobben i fire uker. Fortsatt føler jeg meg fullstendig inkompetent når jeg er på jobb. Jeg gjør så godt jeg kan, men er ikke rask nok, ikke flink nok. Jeg gråter i pausen hver dag, og sliter med å sovne både hvis jeg skal jobbe dagen etter og hvis jeg har jobbet på kvelden.

 

Hele sommeren skal jeg jobbe. Jeg hadde ikke sett for meg at dette var noen drømmejobb, men at den skulle føles som et mareritt kom uforberedt. Jeg har selvsagt hatt andre jobber før, og vet hvordan det er å føle at det er kjedelig og slitsomt at man skal jobbe. Sånn er det noen ganger. Dette er annerledes. Jeg skjelver og er ordentlig redd, både før jobb og på jobb.

 

Hvis noen har tips til hvordan jeg best kan komme gjennom dette, tas de imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk enten med daglig leder, verneombudet eller bedrifthelsetjenesten og si at du sliter litt psyisk og føler du trenger å snakke ut om det. ja, det høres banalt ut men å lufte ut tanker istedenfor å holde dem inne er mye bedre i lengden. Har selv god erfaring etter en psykisk knekk og det å lufte ut dette med min nærmeste foresatte på arbeidsplassen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjæresten min hadde det lignende - hun har sommerjobb i bolig til en multihandicappet person, og hun hadde det ganske tøft på jobben hun også. Denne typen jobber handler rett og slett om å opparbeide seg rutiner. Du blir flinkere ettersom du gjør tingene.

 

Du kan, hvis du ikke takler det mer, slutte, men jeg tror at dette vil bedre seg etterhvert. Å jobbe i helsesektoren er krevende, det har jeg både en mor og en far som kan skrive under på. Og kjæreste. Uansett, lykke til, og jeg håper det bedrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, dere! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette enda, men svarene hjelper meg å resonnere litt bedre.

 

Jeg trenger pengene, men siden jeg har tjent litt allerede, ville jeg nok sluttet om jeg kunne. Føler bare ikke at det går an, de har tross alt regnet med meg i det puslespillet det er å sette opp sommerturnus når mange vil ha ferie. Men vakta jeg hadde i dag var enda verre enn det noen gang tidligere har vært, og hvis jeg ikke snart mestrer arbeidet bedre, gjør jeg så lite nytte for meg at jeg like godt kunne sluttet.

 

Kanskje du har rett, Ole_Marius, kanskje det er verdt å snakke med noen, om ikke annet, så hvertfall be om mer opplæring eller hjelp på de tyngste brukerne. Jeg er usikker, føler jeg blir mer en belastning enn en ressurs der.

 

Lucre; Takk for motiverende ord! Du har nok rett i at det hjelper å kunne rutinene. Det er bare det at det er så mange forskjellige brukere, og så mange forskjellige rutiner! Jeg bruker for lang tid hos hver bruker, bare det å f.eks. ta på noen støttestrømper kan ta kjempelang tid. Så blir jeg forsinket, brukerne må vente på meg, og noen blir veldig sure. Vet ikke om jeg rekker å lære meg rutinene til hver bruker i løpet av sommeren, sånt som dette lærer jeg tydeligvis veldig tregt ... Men ja, takk for anerkjennelse av at det faktisk er krevende å jobbe i helsesektoren! :)

 

Extraterrestrial, takk for opplysningen, det kan nok være nyttig for noen! :) Jeg sliter ikke egentlig med angst, men jeg er vant til å få til det jeg gjør. Det er mangelen på mestringsfølelse (og det at noen brukere kjefter og er ordentlig sure) som gjør at jeg gruer meg til jobb. Jeg mestrer det rett og slett ikke. Det er bare en sommerjobb, ellers ville jeg nok vært helt sikker på at oppsigelse måtte leveres.

 

Hansien; Jada, hadde fem opplæringsvakter, så jeg er nok bare utrolig tunglært på dette området! Jeg følte det var utrolig mye å lære, og klarte rett og slett ikke å ta opp så mye nytt i løpet av den tida. Fortsatt er jeg kjempeusikker, og altfor lite effektiv. Åh, som jeg savner eksamenslesing! :p

Lenke til kommentar

Hansien; Jada, hadde fem opplæringsvakter, så jeg er nok bare utrolig tunglært på dette området! Jeg følte det var utrolig mye å lære, og klarte rett og slett ikke å ta opp så mye nytt i løpet av den tida. Fortsatt er jeg kjempeusikker, og altfor lite effektiv. Åh, som jeg savner eksamenslesing! :p

 

Da må du ikke være redd for å spørre om ting du er usikker på. Du er helt fersk slik jeg har skjønt dette så at du er usikker og ikke like effektiv som andre er jo helt normalt. :)

Lenke til kommentar

Da må du ikke være redd for å spørre om ting du er usikker på. Du er helt fersk slik jeg har skjønt dette så at du er usikker og ikke like effektiv som andre er jo helt normalt. :)

 

Neida, takk for at du sier det :) Det er det at alle de andre også har det travelt med fulle lister, så når jeg trenger det mest er det heller ingen andre som har tid til å hjelpe. Sommervikarene har like lange lister som de som har jobbet der lenge, og det virker som de andre sommervikarene får til mer enn meg. Jeg vet jo at jeg får til mye annet, men i akkurat denne jobben føles virkelig alt håpløst. Men jeg skal hvertfall holde ut morgendagens vakt, det må jeg jo, så får jeg se hva jeg gjør til uka, når det er noen på kontoret og mer personale. Ellers er arbeidsmiljøet veldig godt, kollegene mine er flotte mennesker som jeg liker, så det skal jeg hvertfall ikke klage på! :)

Lenke til kommentar

Tror kanskje du burde fokusere på å ikke la en jobb gå inn på deg såpass som den gjør, det er tross alt kun en jobb. Antageligvis burde du nok også snakke med noen, denne tråden er rimelig lik tidligere tråder av deg, så det virker ikke som du har det så bra med deg selv.

Lenke til kommentar

Tror kanskje du burde fokusere på å ikke la en jobb gå inn på deg såpass som den gjør, det er tross alt kun en jobb. Antageligvis burde du nok også snakke med noen, denne tråden er rimelig lik tidligere tråder av deg, så det virker ikke som du har det så bra med deg selv.

 

Nja, skjønner hva du mener med at tidligere tråder ligner, har hatt mine "nedeperioder" tidligere. Jeg har sikkert en sånn greie med å knytte prestasjoner og selvtillit sammen med selvfølelse (som kanskje egentlig bør være mer stabil, og ikke forandre seg etter hva man presterer i forskjellige situasjoner). Stort sett har jeg det veldig bra, det er bare at det er når alt ikke føles bra at jeg har behov for å dele ting, og skrive innlegg her.

 

Uansett, så er jeg egentlig ikke trist nå om dagen. Jeg har det bra, har ikke noen følelse av at alt i livet er håpløst eller noe sånt. For å tydeliggjøre forskjellen fra de tidligere innleggene du nevner, så kan sikkert de følelsene tolkes mer som depresjon eller nedstemthet, mens problemet nå kan minne mer om angst, selv om det ikke er i noen sånn stor skala.

 

Måtte bare forklare meg litt der ;)

 

Men takk for svar. Du har nok helt rett i at jeg må huske at det bare er en jobb. Skal prøve å tenke mer sånn på det :)

Lenke til kommentar

Hvilke arbeidsoppgaver er det du føler at du ikke mestrer? Hva ved jobben er det du mener går for treigt eller fører til at du ikke får gjort det som er forventet av deg?

 

Hvis den mentale påkjenningen ved arbeidssituasjonen går såpass inn på din psykiske helse at du blir syk av det, kan det være grunnlag for en sykemelding og tilrettelegging på arbeidsplassen, selv ved vikar- og deltidsarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...