Gå til innhold

Sniktitt: Nokia Lumia 1020


Anbefalte innlegg

Så Windows Phone 8 er på nytt problemet for Nokia. De blir sittende igen med 1280x768 skjermer og gamle utdaterte dualcore SoCer...

 

Minner veldig mye på WP7 som kun stoettet 800x480 og single core SoC.

 

Så var det designen, alt for store kanter, kun 2000mah batteri tross til at mobilen er en orntlig tjukkass.

 

Selvfoelgelig er 41mpixel et utrolig sterkt salgsargument og WP kan jo vaere intressant det og. Men alvorlig talt, hvor mange er intressert å skaffe seg en tjukk low end telefon fordi dem absolutt må ha den beste mobil kameraen?

 

Nå er det best for Nokia at Microsoft jobber på spreng for å utoeke stoetten for bedre hardware, hvis det ikke blir sluppet en ny highend telefon innen et par måneder så er Nokia borte fra smartphone markedet på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedsføringen av 808 var ganske laber, ikke på linje i størrelse med engang n9 her til lands, som igjen er et sidesprang med et like dødt os som 808 kom med, feks.

 

Vil absolutt si at flaggskipet deres, 920, er like mye en toppmodell som n8 var på sin tid.

 

Men definisjonen er ganske flytende ser det ut til.

 

Generelt sett hadde jeg tenkt på flaggskipene deres til enhver tid som toppmodell liksom, feks n97, n8, 800, 920.

Lenke til kommentar

 

 

Nokia har brukt Xenon på alle sine toppmodeller, N95, N8, 808, og nå 1020.... har hatt omtrent alle selv og kan ikke huske sist jeg hadde en mobil uten xenon:-)

 

(Host..kremt..)

Jeg hadde også n95, men min hadde bare en simpel ledblitz ;-)

Lenke til kommentar

Kanskje det er lurt å vente å se hva Sony får ut av sitt kommende kameramonster:

 

Sony Honami/Xperia i1 vil (kanskje) ha en 5-tommers skjerm med 1080p-oppløsning, en Snapdragon 800 systembrikke, kjøre Android Jelly Bean 4.2.2 og kunne skilte med et batteri på 3000 mAh.

 

Presenteres sannsynlig i September sier ryktene.

Lenke til kommentar

Men sammenlignet med resten av mobilmarkedet er det jo lysår bedre. Selv eldgamle 808 tar bedre bilder enn alle dagens modeller, og 1020 er bedre enn det igjen.

 

Selv er jeg fan av designet og fargene. Lei børstet stål / alu looken eller at den er helt svart/hvit.

 

Eldgamle 808??? Hehe:-) den er nå bare 1år da:-) pga leveringsproblemene Nokia hadde så fikk de fleste ikke kloa i den før på sensommeren, inkl nettavisenes testmodeller...

Lenke til kommentar
en tjukk low end telefon fordi dem absolutt må ha den beste mobil kameraen?
Hva gjør denne low end? Maskinvaren er jo mer enn kraftig nok.

 

Jadu, mer enn kraftig nok er vel op til brukeren å si.

For meg så er S600 ikke kraftig nok til å få meg helt fornoeyd, selv om den holder til det absolutt meste. S600 er jo en oppgraderinga fra S4 pro som allerede gruser den gamle dualcore snapdragon SoCen i Nokia 1020.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Egentlig ganske tåpelig at Nokia enda en gang nærmest "snubler på oppløpet" når de kommer med en ny telefon.

 

For uten FM-radio/dab+ og uten minnekort, er jo denne mobilen lite brukbar... Det telefonen burde hatt, var DAB+ radio og mulighet for minnekort inntil 256 GB,,

 

DA VILLE DET VÆRT EN TEKNOBOMBE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Håper kameradelen testes grundig av noen som kan dette med foto og som har erfaring fra endel såkalte "proffkompakter". Om kompetansen mangler i amobil redaksjonen, så håper jeg dere samarbeider med akam folka, eventuelt at de kan låne mobilen til en egen test.

 

Helt enig, har ikke altid vært like imponert over kameratester av mobiler nei... Akam er flink på kamera derimot :)

 

Etter hva jeg har lest og sett er Lumia 1020 ikke så god som Nokia 808. Den har mindre bildesensor, svakere blitz, ikke ND-filter, dårligere lydkvalitet, samt generellt dårligere bildekvalitet i de fleste tilfeller, noe jeg antar skyldes att 1020 ikke har HW oversampling, kun SW.... (skyldes OSèt).

 

Att den kun har ca 24GB lagring er en skam for en kameramobil, burde ikke vært mulig... Nokia 808 har eks 80GB.

1020 krever også mye mer lagringplass da hvert bilde tas både i full oppløsning + vanlig oversamplet bilde, det er valgfritt på 808 (full oppløsning brukes sjelden).

Av samme grunn er også 1020 mye tregere enn 808, den bruker laang tid mellom hvert bilde mens 808 er lynkjapp i forhold..

 

1020 har riktignok OIS (som 808 ikke har), det er forøvrig omtrent det eneste den slår den på slik jeg ser det...

 

Dette er iallfall hva som er blitt avdekket på andre tester, blir spennende å se om dere bekrefter det samme her på Amobil når dere kjører test opp mot 808 og andre toppmodeller :)

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...