Gå til innhold

Podkast: Vi tar for oss The Legend of Zelda-serien (3DS, DS, NES, N64, Wii, WiiU)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Likte bare Zelda 2: Adventures of link og Ocarina of time.Utrolig store spill og som har noe interessant uansett hvor du går

 

Må nesten spørre det samme som RadJostein gjør: Bare de to? Og ikke LttP? Har du også prøvd Majoras Mask? Siden du liker utskuddet Zelda 2 så hadde det kansje vært noe, da det er et lite utskudd i 3D serien.

Lenke til kommentar

Sangen før pausen er Twilight Realm fra Twilight Princess. Har vel spilt igjennom 10 ganger + :D Faentastisk spill!

Masken du snakker om gjør at man blir bad-ass heter Fierce Deity mask. Man får den helt på slutten når man tar Majora (3 faser), som er siste boss. Altså er ikke Skull Kid siste boss :D

 

Ellers bruker man transform-masker Oldowa (Woodfall Temple som Deku Scrub), Goht (Snowhead Temple som Goron), Gyorg (Great Bay Temple som Zora) og Twinmold (Stone Tower Temple som Giant Link)

Endret av Vikingpus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sangen før pausen er Twilight Realm fra Twilight Princess. Har vel spilt igjennom 10 ganger + :D Faentastisk spill!Masken du snakker om gjør at man blir bad-ass heter Fierce Deity mask. Man får den helt på slutten når man tar Majora (3 faser), som er siste boss. Altså er ikke Skull Kid siste boss :DEllers bruker man transform-masker Oldowa (Woodfall Temple som Deku Scrub), Goht (Snowhead Temple som Goron), Gyorg (Great Bay Temple som Zora) og Twinmold (Stone Tower Temple som Giant Link)

 

Ding ding ding, riktig svar :D

Lenke til kommentar

Der reddet dere enda en mandag på jobb for min del, med Zelda atpåtil! Blir ikke bedre;)

 

Kan skryte på meg å ha rundet samtlige spill i serien, med unntak av Phillips CD-I spillene. Spiser ikke bæsj bare fordi det står på eska at det er sjokolade liksom.

 

Har vel nevnt passord-systemet i Oracle spillene tidligere, men hvis dere ikke har linket spillene og kjempet mot den såkalte "mindless, raging Ganon" så har dere egentlig ikke runda Oracle-serien. God unnskyldning for å plukke de opp på eshop på 3DS ;)

 

Synes forøvrig dere godt kan lage en oppfølger til denne episoden. Det er vel mye dere ikke rakk over. Jeg tuner lett inn i så fall, men det gjør jeg vel uannsett tema så... Eller kanskje dere vil holde dere til de gamle spillene fordi "Retro" Crew liksom? I don't mind, do it anyways!

Eller en Metroid-episode? Jeg bare slenger ut forslag her jeg altså, men Metroid? Holy shit Metroid, det er saker det!

 

Tuner inn på torsdag for en ny dose Rad Crew, snakkes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk episode som alltid.

Det finnes fortsatt ingen spillopplevelse for meg personlig som har trumfet følelsen i OoT av å tråkke inn i Hyrule field for første gang... adventure awaits

 

Historiemessig blir det moro å se hva som venter Zelda serien i fremtiden, nå som Nintendo endelig er inne i HD-generasjonen. Med Hyrule Historia prøvde de kanskje å trekke trådene sammen, men det kommer klart frem at det er en ettertanke og at det er spillbarhet som står i fokus. Men det blir mye vanskeligere å skjule en svak historie fremover, når man møter konkurranse fra spill som blir mer og mer lik film og tv på historefortellings fronten. Får vi et Zelda der narrativet ligger i omgivelsene à la Metroid / Dark Souls, eller om vi får en helomvending og historien og fortellerteknikken havner mer i fokus type Last of us. Særlig når spillbarheten i seg selv ikke lenger blir nok til å opprettholde serien alene, selv følte jeg Skyward Sword led litt av det overnevnte; det var nytt men det føltes gammelt...og kanskje ikke på en god måte.

Ble kanskje litt off topic, men tanker?

Lenke til kommentar

eller om vi får en helomvending og historien og fortellerteknikken havner mer i fokus type Last of us. S

 

Et outsourcet Zelda spill gjort på Last of Us måten kunne blitt meget bra! Link, prinsesse Zelda og Bow-Wow må komme seg helskinnet tilbake til Hyrule, men for å komme dit så må de forbi en masse Moblins, svine-mennesker og det som enda verre er. Spillet vil by på både god og realistisk dialog, mange emosjonelle øyeblikk såvel som noen grufulle scener som vil få deg til å vri deg i sofaen der du sitter.

 

Dog håper jeg at Nintendo sine Zelda spill kommer til å gå tilbake til en mer minimalistisk historie, eller ihvertfall at de ikke bruker en for film-inspirert måte å fortelle historien sin på. Men helt seriøst, et "Last of Us" Zelda hadde vært fett som olivenolje.

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar

Bra episode! Gøy å høre hva dere syns er høydepunktene i serien. Selv syns jeg at Zelda 4: Link's Awakening er klart best. Da jeg spilte det så var det utrolig gøy med et spill som hadde en slik åpen og spennende verden å utforske. Jeg hadde hørt om det første Zelda til NES og hadde sett bilder av det også, og bare det at man så det spillet ovenfra i motsetning til Mario som var mer begrenset syntes jeg var helt fantastisk. Nå var nok det spillet litt mer begrenset enn hva jeg på den tiden trodde det var, men da Link's Awakening kom ut levde det ikke bare opp til forventningene men overgikk dem fullstendig.

 

Noen år senere så lånte jeg Wind Waker hos en kamerat og det var virkelig et bra spill. Veldig mye av det jeg likte med Zelda 4 var tilstede i det spillet oppdatert til 3D samt masse nytt. Utrolig gøy når man fikk tak i den snakkende båten og kunne dra til sjøs.

 

Men da jeg prøvde A Link to the Past for halvt år siden så gikk jeg dessverre fort lei. Etter å ha gjort ferdig den hula som er i ørkenen så mistet jeg lysten til å fortsette og begynte å spille noe annet i stedet. Til tross for den vakre Super Nintendo musikk og grafikken så var det ikke noe som gav meg mer lyst til å fortsette. Spillet var veldig likt Link's Awakening noe som gjorde det litt forutsigbart samtidig som det manglet sjarmen til oppfølgeren sin. Jeg kommer nok helt sikkert til å prøve det igjen senere en gang, men det kan hende jeg heller vil spille om igjen de overnevnte spillene først.

 

Ellers så skal jeg definitivt prøve Ocarina of Time og Majora's Mask. Spesielt det siste høres veldig spennende ut. Jeg har fått en ide om ha som skjer i spillet, men har pleid å hoppe over (eller spole forbi når Retro Crew snakker om det) historien får å ikke spolere for mye for meg selv. Men apropos mørkere Zelda spill, slutten på Link's Awakening er helt spesiell syns jeg. Jeg skal ikke røpe hva som skjer for noen, men jeg får fortsatt litt frysninger av å tenke på den. Som ung gutt så var det en emosjonell opplevelse, og det var ikke verst for et 8-bits konsoll-spill.

 

Når det gjelder hvilket Zelda spill som egentlig er best så tror jeg nok det er veldig subjektivt. Hvor mottakelig man er for et nytt Zelda spill man er når man spiller det, f.eks er ikke en ulempe om det er det første man prøver. Jeg har inntrykk av at alle spillene som Nintendo har lagd selv i serien er av veldig høy kvalitet, så jeg tror at det kommer mye an på en selv hvilket man foretrekker. Men det første Zelda, A Link to the Past og Ocarina of Time er vel klart de mest nyskapende spillene i serien. Spesielt det første.

 

Jeg får litt lyst til å spille Zelda 2 også av og til. Det er sikkert musikken som gjør det. Men jeg tror nok at jeg heller vil prioritere Demon's Souls og Dark Souls først.

 

Jeg har fått med meg at når et 2D spill har en åpen verden (med en del barrierer som kan forseres med hjelp av ting man finner) og perspektivet er lik det i plattform-spill så kaller man det et Metroidvania spill og om perspektivet er sett ovenfra så kaller man det en Zelda klone. Burde man ikke regne alle disse som samme sjanger og heller kalle dem Zeldadroid eller Metrozelda spill istedet?

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar

Må slenge meg på det godeste Kredittvurdering sier; Links Awakening er nok mitt favorittspill i serien. De visste nøyaktig hva de drev med når de laget det og de bare lekte seg! Yoshidukker, piranha-plants og goombaer; Deal with it!

 

Tror også at ALttP er et spill som er vanskelig å utvikle en skikkelig kjærlighet for hvis man har vokst opp med andre Zelda-spill. Spilte det selv først når det kom på Advance og jeg likte det skikkelig godt og alt det der, men jeg elsker det ikke liksom. Har likevel full forståelse for at andre som fikk det med seg når det var relativt ferskt digger det. Hadde det spillet vært mitt "Ocarina of Time" (første Zelda) så hadde jeg forsvart det med nebb og klør! Ser så absolutt frem til oppfølgeren! Blir god stemning ;)

Lenke til kommentar

Året er 1998. Det er kaldt ute, skikkelig kaldt, men jeg er klar for å trosse vær og vind. The Legend of Zelda: Ocarina of Time har kommet i butikk hyllene, spillet som alle hadde ventet på. Alt som sto i mellom meg og spillkassetten, var en båt tur på en time, pluss en time til fots til butikken. Men jeg var klar som ett egg!

 

Når jeg kom frem til spill butikken, var den dekorert med flere Zelda logoer enn jeg noen gang hadd sett, plutselig var ikke 800kr så mye lenger for en 12 år gammel gutt, det var allerede verdt det.

 

Turen hjem føltes som en evighet. Det kriblet skikkelig i magen, dette skulle bli stort, skikkelig stort.

 

7-8 timer senere

 

En henrykt 12 åring finner senga, klar for å avslutte dagen i drømmeverden, rettere sagt, hyrule field. Han skulle bare visst hvilke eventyr han hadde å se frem til de neste ukene.

 

I dag, 15 år senere, er dette fortsatte min beste spill opplevelse, så langt..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likte bare Zelda 2: Adventures of link og Ocarina of time.Utrolig store spill og som har noe interessant uansett hvor du går

 

Hva i huleste er det som foregår med deg? Jeg forstår deg på OOT, men Zelda II?! Ja, det har sin sjarm, men er langt i fra spillene du vil mimre om. Kanskje er du en av de sykingene som elsket hvor utrolig vanskelig/frustrerende det var...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva i huleste er det som foregår med deg? Jeg forstår deg på OOT, men Zelda II?! Ja, det har sin sjarm, men er langt i fra spillene du vil mimre om. Kanskje er du en av de sykingene som elsket hvor utrolig vanskelig/frustrerende det var...?

 

Det er mange "sykinger" der ute da! Demon's Souls og Dark Souls har jo solgt ganske så bra. Og om jeg ikke husker feil så var Zelda II et spill som var vanskelig på grunn av det krevde høyt ferdighetsnivå, ikke at man for å fullføre det helst måtte ha gnosis fra Nintendo Power/Nintendo Magasinet som tilfellet var med Zelda 1 og Castlevania 2.

Endret av Golgatha Kredittvurdering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...