Gå til innhold

[Løst] Kommer feriepenger i tillegg til bruttolønn?


Anbefalte innlegg

Jeg har altså et elementært spørsmål om feriepenger som jeg ikke har lykkes i å finne svar på: Inngår feriepenger i oppgitt bruttolønn, eller kommer det i tillegg?

 

For de av oss under 60 år utgjør feriepengene 10.2 % av feriepengegrunnlaget (som så vidt jeg forstår er lønnen som utbetales som ikke er feriepenger).

 

Ta et eksempel med en jobb som har 400000 kr i oppgitt brutto årslønn i arbeidsavtalen, og vi antar ingen bonuser, overtid osv. Er da den reelle årslønnen:

a) 400000 kr * 1.102 = 440800 kr (hvor 40800 kr blir utbetalt som feriepenger).

b) 400000 kr, hvor 362976 kr utbetales som vanlig lønn, mens resten utbetales som feriepenger.

 

Ut ifra språket som brukes når feriepenger beskrives så virker det som om det er alternativ a som er riktig, men jeg syns det virker rart at den faktiske årslønnen skal være 10.2 % høyere enn oppgitt årslønn. Jeg håper noen har mer innsikt og kan oppklare dette litte mysteriet for meg :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg vet er det alternativ B. Du har 5 uker ferie i året (er vel det fleste steder?), i ferien tjener du ikke lønn. Der får du enten utbetalt feriepengene eller så får du feriepengene i en klump, og ingen lønn når du har ferie.

 

Alternativ A går ut fra at du ikke tar ut ferie OG får utbetalt alt av opparbeidet feriepengegrunnlag fra året før, er forskjellig hvordan arbeidsplasser operer når det gjelder det, men enkelte steder MÅ man ta ut ferie.

Lenke til kommentar

Det mest vanlige er en variasjon av b.

 

Det vil si at når en avtaler årslønn på 400 000, så blir det er månedslønn på 400 000/12 =33 333

 

33.333 * 11 mnd = 366 666

366 666*10,2% 37 400

404 066

 

12 mnd får du feriepenger, 10.2% av 366 666 (ikke første året, da får du 0 pga ingen opptjening)

 

Har du 5 uker ferie, får du 12% feriepenger, men blir trukket 4/26 dels mnd lønn.

 

Men det finnes faktisk arbeidsgivere som sier årslønn 400 000, og som da gjør som du sier i alternativt B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...