Gå til innhold

Tråden for jusstudenter


Jusst

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg har nettopp begynt å studere jus på Universitetet i Oslo, men er usikker på hvilke bøker jeg skal kjøpe. Hvilke anbefaler dere som allerede er ferdige med første semester? Er det nødvendig å lese innførings- og tilleggslitteratur? Jeg har "Knophs oversikt over Norges lover". Holder det som innføringslitteratur i de fleste fagene?

 

http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS1111/v17/pensumliste/index.html

 

Det er så mange bøker å velge mellom, så jeg setter stor pris på svar! Takk på forhånd. :-)

Endret av søb
Lenke til kommentar

Folk strides om temaet, men de lærde synes å være samstemte, stort sett, om at Knophs skal være nok innføringslittelatur for fagene. Knophs 14. utg kom for ikke lenge siden (rett over to år, mener jeg), og kommer ikke så veldig ofte. Så der har du knall innføringslittelatur i lange tider fremover. Som du sikkert har sett er det kompakte, gode fremstillinger på 15-30 ish sider.

 

Jeg personlig har, i enkelte fag, lest både Knophs og for eksempel nøtteskall-bøkene, og må si jeg har hatt utbytte av nøtteskall-bøkene og. Men, om man leser Knophs før man begynner med forelesninger skal det være en fin innføring, og jeg er enig med mange forelesere om at det også er tilstrekkelig.

 

tl;dr: Opp til deg, jeg mener Knophs alene funker fint som innføring.

Lenke til kommentar

Folk strides om temaet, men de lærde synes å være samstemte, stort sett, om at Knophs skal være nok innføringslittelatur for fagene. Knophs 14. utg kom for ikke lenge siden (rett over to år, mener jeg), og kommer ikke så veldig ofte. Så der har du knall innføringslittelatur i lange tider fremover. Som du sikkert har sett er det kompakte, gode fremstillinger på 15-30 ish sider.

 

Jeg personlig har, i enkelte fag, lest både Knophs og for eksempel nøtteskall-bøkene, og må si jeg har hatt utbytte av nøtteskall-bøkene og. Men, om man leser Knophs før man begynner med forelesninger skal det være en fin innføring, og jeg er enig med mange forelesere om at det også er tilstrekkelig.

 

tl;dr: Opp til deg, jeg mener Knophs alene funker fint som innføring.

Takk for svar! Tror i hvert fall jeg bruker den i første omgang. :)

 

Hva anbefaler dere å kjøpe av hovedlitteratur? Det er flere alternativer, men navn som Geir Woxholt i avtalerett, Erling Selvig og Kåre Lilleholt i kjøpsrett, og Morten Kjelland i erstatningsrett går igjen når jeg spør andre jusstudenter. Noen innspill?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er da snart ferdig med 4. avdeling og må snart ha pønsket ut hva jeg vil med 5. avdeling. Standarden er at man tar et halvt år med spesialfag/valg og det siste halvåret skriver man en masteroppgave på 30 studiepoeng. 

 

Jeg vurderer å erstatte det siste året med en LL.M.-grad i utlandet. Da jeg uansett snakker tysk, tenker jeg å gjøre dette i Tyskland. LL.M.-en jeg har søkt ut er en grad i tysk rett for utenlandske jurister. Hva graden inneholder kan man til en viss grad tilpasse selv (skatterett, strafferett, selskapsrett, forvaltningsrett, EU-rett, osv.). Det jeg lurer på er om en slik grad overhodet vil være interessant for norske bedrifter? Eller er det bare et pluss i seg selv at jeg har vært ved et utenlandsk universitet? 

 

Jeg vet at medlemmer i NHO etterspør tyskspråklige arbeidstakere, men jeg vet ikke hvor etterspurt dette er mtp. norske jurister? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg holder på med en oppgave i obligasjonsrett nå og lurer på om noen kan hjelpe meg med et raskt spørsmål.

 

Jeg har fått en dom, og med utgangspunkt i den skal jeg bl.a. redegjøre for forholdet mellom kontraktsregulering og bakgrunnsretten.

 

Vil kontraktsregulering si at spørsmål løses etter ordlyden i kontrakten i seg selv, mens bakgrunnsretten (deklaratoriske lover) kommer inn på spørsmål der kontrakten er taus eller ikke regulerer?

 

edit: Fant det ut :)

Endret av Christiαno
Lenke til kommentar

Man stiller like sterkt uansett om man velger Bergen, Oslo eller Tromsø. 

 

Forskjellen mellom UiB og UiO er, om jeg ikke tar feil, at UiB har mer obligatorisk undervisning, mens ved UiO er det større åpning for selvstudium (samt at det oppfordres til kollokvieaktivitet m.m.). I tillegg er det vel flere (små) eksamener ved UiB, i motsetning til UiO (og UiT for øvrig) hvor året avsluttes med større eksamener. 

Lenke til kommentar

Det er eksamen hvert semester i Oslo. Ganske mange semestre er det flere eksamener. Men de kommer sjeldnere enn i Bergen.

 

Det er en relativt stor forskjell på hva du kan gjøre ved siden av studiet. Mye av arbeidsmarkedet er i Oslo, spesielt for nyutdannede. Det er større tilbud av relevante deltidsjobber i Oslo, og enklere å få til traineeopphold (fordi du allerede bor her og dermed har et sted å bo.)

 

Det er nok få arbeidsgivere som foretrekker kandidater fra det ene fakultetet over det andre.

Lenke til kommentar

Det er eksamen hvert semester i Oslo. Ganske mange semestre er det flere eksamener. Men de kommer sjeldnere enn i Bergen.

 

Det er en relativt stor forskjell på hva du kan gjøre ved siden av studiet. Mye av arbeidsmarkedet er i Oslo, spesielt for nyutdannede. Det er større tilbud av relevante deltidsjobber i Oslo, og enklere å få til traineeopphold (fordi du allerede bor her og dermed har et sted å bo.)

 

Det er nok få arbeidsgivere som foretrekker kandidater fra det ene fakultetet over det andre.

Innbilte meg at man hadde ca. lik eksamensordning ved UiO som ved UiT, hvor det kun er eksamen på slutten av hver avdeling.

Lenke til kommentar

 

Det er eksamen hvert semester i Oslo. Ganske mange semestre er det flere eksamener. Men de kommer sjeldnere enn i Bergen.

 

Det er en relativt stor forskjell på hva du kan gjøre ved siden av studiet. Mye av arbeidsmarkedet er i Oslo, spesielt for nyutdannede. Det er større tilbud av relevante deltidsjobber i Oslo, og enklere å få til traineeopphold (fordi du allerede bor her og dermed har et sted å bo.)

 

Det er nok få arbeidsgivere som foretrekker kandidater fra det ene fakultetet over det andre.

Innbilte meg at man hadde ca. lik eksamensordning ved UiO som ved UiT, hvor det kun er eksamen på slutten av hver avdeling.
Javel. Slik har det ikke vært siden før jeg begynte på jussen. Og jeg ble ferdig i fjor.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

+1 til det Dexterity sier,

 

etter å ha søkt på diverse forums etter svaret på hvordan livet som jurist kan være, står jeg igjen med inntrykket at "livet som jurist" blir en dickensiansk dystopi hvor man pusher papirer, i en grå cubicle og arbeider til takten av trommer.. Og er drømmen en karriere som advokat så er det bare å glemme det som heter familie, venner og hobby, livet ditt tilhører nå "The Firm"

 

..jeg trenger sårt en reality-check! 

 

Derfor håper jeg det er noen jurister og advokater der ute, som stortrives med studievalg og jobb , som kan fortelle meg at det blir tid til familie, og venner, og hobby, og at "livet som jurist" ikke er så verst. 

Lenke til kommentar

Vel, du pusher ikke papirer, det meste er nå elektronisk.

 

Men ja, mye av arbeidstiden din vil gå med til bearbeiding av tekst - å lese og bearbeide informasjon gitt skriftlig. Advokater kan også ha 37,5-timers arbeidsuke, bare så det er sagt - mange advokatfirmaer har fått smekk på lanken fra Arbeidstilsynet, og noen av dem har også fått et lite heads-up om at det er et konkurransefortrinn å faktisk tilby balanse mellom jobb og fritid.

 

 

Du vil få tid til familie og venner. Du vil få tid til å dyrke en hobby. Livet som jurist er flott hvis du liker faget (men det er jo tilfelle for alle fag - du bør like det du skal drive på med i 7,5 timer hver dag).

 

Det er hva du gjør det til. Du kan jobbe 60-timers uker hvis du vil klatre til toppen av haugen og tjene mest mulig. Eller du kan ta en roligere jobb og likevel få brukt ferdighetene dine og utviklet deg faglig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har gode forslag på valgfag som klaffer godt faglig sett med obligasjonsrett 1 dvs jus3111 på UiO? Ser at valgfag for høstsemesteret er Internasjonal privatrett, Petroleumskontrakter (dynamisk kontraktsrett), Innføring i markeds-, konkurranse- og immaterialrett, Individuell arbeidsrett, og EU Competition Law. Alle innspill mottas med stort takk :-)

Endret av 1949
Lenke til kommentar

Noen som har gode forslag på valgfag som klaffer godt faglig sett med obligasjonsrett 1 dvs jus3111 på UiO? Ser at valgfag for høstsemesteret er Internasjonal privatrett, Petroleumskontrakter (dynamisk kontraktsrett), Innføring i markeds-, konkurranse- og immaterialrett, Individuell arbeidsrett, og EU Competition Law. Alle innspill mottas med stort takk :-)

 

Hvis det er faglig likhet med obligasjonsrett du er ute etter, vil nok petroleumskontrakter være det beste valget. Overlappingen her er stor, noe som også understrekes i emnebeskrivelsen.

Merk at navnet internasjonal privatrett er egnet til å forlede. Emnet gjelder ikke privatrett i den forstand man kanskje er vant til fra studieoppbyggingen, men derimot spørsmålet om hvilket lands rett som regulerer et rettsforhold.

Innføring i markedsrett osv. er et ganske populært fag blant de som har tatt det. Særlig undervisningsopplegget får skryt, der man bruker ett (omfattende) case til å belyse alle fagfeltene. Så veldig likt 3111 er det nok imidlertid ikke.

EU competition law og individuell arbeidsrett er begge praktiske emner, men befinner seg nok på siden av 3111.

Lenke til kommentar

Jeg støtter The Bunk her, petroleumskontrakter er praktisk kontraktsrett, og henger dermed tett sammen med obligasjonsretten. Det er et veldig interessant emne, som nok er kjekt å ha også om du ikke vil jobbe med olje og gass.

 

Jeg vil imidlertid på det varmeste anbefale å ta internasjonal privatrett. Jeg vurderer å følge undervisningen her til høsten, fordi det representerer et gapende hull i min kunnskap som jeg burde tette. Det er praktisk viktig, og de øvrige fagene du tar gir deg i liten grad verktøyene du trenger for å løse slike spørsmål (i motsetning til f. eks. petroleumskontrakter eller individuell arbeidsrett).

Lenke til kommentar

 

Noen som har gode forslag på valgfag som klaffer godt faglig sett med obligasjonsrett 1 dvs jus3111 på UiO? Ser at valgfag for høstsemesteret er Internasjonal privatrett, Petroleumskontrakter (dynamisk kontraktsrett), Innføring i markeds-, konkurranse- og immaterialrett, Individuell arbeidsrett, og EU Competition Law. Alle innspill mottas med stort takk :-)

 

Hvis det er faglig likhet med obligasjonsrett du er ute etter, vil nok petroleumskontrakter være det beste valget. Overlappingen her er stor, noe som også understrekes i emnebeskrivelsen.

Merk at navnet internasjonal privatrett er egnet til å forlede. Emnet gjelder ikke privatrett i den forstand man kanskje er vant til fra studieoppbyggingen, men derimot spørsmålet om hvilket lands rett som regulerer et rettsforhold.

Innføring i markedsrett osv. er et ganske populært fag blant de som har tatt det. Særlig undervisningsopplegget får skryt, der man bruker ett (omfattende) case til å belyse alle fagfeltene. Så veldig likt 3111 er det nok imidlertid ikke.

EU competition law og individuell arbeidsrett er begge praktiske emner, men befinner seg nok på siden av 3111.

 

 

Hei, takk for svar :-) Primært er jeg ute etter valgfag som utfyller obligasjonsretten. Siden det høres ut som om petroleumskontrakter er fornuftig, tror nok jeg at går for det. Så får jeg heller gå for internasjonal privatrett senere i studiet. Kanskje det er fornuftig å ta sammen med sivilprosess?

 

Jeg støtter The Bunk her, petroleumskontrakter er praktisk kontraktsrett, og henger dermed tett sammen med obligasjonsretten. Det er et veldig interessant emne, som nok er kjekt å ha også om du ikke vil jobbe med olje og gass.

 

Jeg vil imidlertid på det varmeste anbefale å ta internasjonal privatrett. Jeg vurderer å følge undervisningen her til høsten, fordi det representerer et gapende hull i min kunnskap som jeg burde tette. Det er praktisk viktig, og de øvrige fagene du tar gir deg i liten grad verktøyene du trenger for å løse slike spørsmål (i motsetning til f. eks. petroleumskontrakter eller individuell arbeidsrett).

 

Takk for svar, da går jeg nok for petroleumsrett. Ellers vurderer jeg da å ta internasjonal privatrett sammen med sivilprosessrett-semesteret senere i studiet, høres det fornuftig ut? :-)

Lenke til kommentar

Overlappingen er ikke stor, men semesteret du har prosessfagene + strafferett, evt. semesteret du har metode og etikk, kan sikkert være en praktisk løsning. Merk at "prosess-semesteret" kan oppleves som ganske krevende og omfattende (30 stp.). Jeg er i alle fall glad jeg ikke hadde noe valgfag ved siden av dette emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...