Gå til innhold

Guide: Slik fungerer et skjermkort (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel, men dere har gjort noen forenklinger, spesielt rundt tema shadere/stream prosessorer. AMD og Nvidia har ganske forskjellige måter å organisere disse på.

 

Ved anledning kunne jeg sikkert skrevet en artikkel for Hardware om hvordan en GPGPU fungerer... Det er jo et tema jeg foreleser om på Universitetet i Oslo... :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bra artikkel, men dere har gjort noen forenklinger, spesielt rundt tema shadere/stream prosessorer. AMD og Nvidia har ganske forskjellige måter å organisere disse på.Ved anledning kunne jeg sikkert skrevet en artikkel for Hardware om hvordan en GPGPU fungerer... Det er jo et tema jeg foreleser om på Universitetet i Oslo... :)

 

Mulig du har lest dette allerede, men her er en veldig grundig gjennomgang om hva som skjer inni GPUen og i driverene. Var i alle fall veldig nyttig lesing for meg.

Pass på å ha nok tid! :)

 

http://fgiesen.wordpress.com/2011/07/09/a-trip-through-the-graphics-pipeline-2011-index/

 

Lenke til kommentar

Fin artikkel! Bruker prisguiden ofte, men det jeg savner er når man skal bruke sammenligningsfunksjonen så er det sjeldent alle dataene er på plass. Det kunne kansje vært en idé å lage en form for "wikia" funksjon hvor bruker kan legge inn data og så sendes det enten inn til godkjenning eller blir automatisk godkjent. Kan også legge til en "Rapporter feil" funksjon. Dette vil gjøre sammenligningverktøyet mye bedre og brukervennlig. Vet at dette ble litt off-topic, men skjermkort er jo en av de tingene mange ser på ofte og her er det mange hull i skjemaene.

Endret av Mellom rom?!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer det. Det kom egentlig som et selvfølge, men ble litt lettere frustrert over at det ikke ble nevnt. Jeg vet at Hardware.no-journalistene elsker pirkekritikk fra oss svette og bitre forum-lokere, så tenkte jeg skulle peke det ut.

 

Kobber er en mye bedre varmeleder ja, som du tydelig kan se her:

http://www.engineeri...tals-d_858.html

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Chiper blir ikke varme selv om de er små (side3), de blir varme fordi de er små, slik at masse energi blir brukt på et lite område.

 

Angående MHz og hestekraft-analogien, så kan man vel si at antall kjerner (cores) er antall sylindre, og at MHz er mer som turtallet. En større motor kan yte mer på lavere turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...