Gå til innhold

Løse opp salt på påhengsmotor


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 9.9 Tohatsu motor som ikke er blitt kjør i ferskvann etter at båten ble tatt opp ifjor. Nå ser det ut som at saltet har festet seg inni motoren, og kjølingen fungerer ikke. Altså, den strålen med vann som skal komme ut av motoren, kommer ikke ut.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi har pleid å gjøre er å kjøre motoren (i ferskvann) og ta en tynn streng og jobbe den oppover der kjølevannet skulle kommet ut,er gjerne en propp oppi der. Når du begynner å få litt dråper ut er det bare å fortsette til du får en jevn sprut.

 

Ikke kjør motoren for lenge av gangen slik at den går varm, men i min erfaring kan man kjøre en stund før det blir kritisk. (Men som sagt ønsker jeg ikke å ta ansvar for hvor lenge du kan kjøre din)

Lenke til kommentar

Først burde du sjekke om det er tette kanaler eller impelleren som er ødelagt, det enkleste er og kjøre trykkluft inn der kontrollstrålen kommer ut som indikerer at du får kjøling. Får du blåst luft igjennom systemet er det impelleren som er ødelagt. er det tette kanaler er det som sagt over bruke en ståltråd og rense kanalene der du kommer til både ved inntaket og der strålen kommer ut, du kan også løsne slangen på innsiden av utløpet til kontrollstrålen hvis det er mulig på den modellen du har for å komme lettere til. Klarer du og tilkoble vann så at du får tilført trykk så er det lettere og rense systemet for ulumskheter.

Lenke til kommentar

Har kjørt den i ferskvann og prøvd å stikke noe tynt opp for å stikke salt ut på en måte. Impelleren var ganske gåen og trenges å erstattes. Fikk til å sette på en slags ting som sprayet vann inn i motoren, da kom det vann ut. Men når jeg kjører den i ferskvann igjen i en stor balje, så kommer det ikke noe vann inn. Virker som at pumpen ikke klarer å pumpe opp vannet. Det var en kompis som sa at det trenges noe å skifte nede på motoren også.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...