Jump to content
Sign in to follow this  
aur0n

Automatgir - Har noen spørsmål rundt bruk

Recommended Posts

Hei, har akkurat begynt å kjøre en bil med automatgir(98 modell), og lurer på en del ting siden jeg bare er vant til manuell gir.

 

Noen ganger har jeg glemt å sette bilen i park når slår av bilen, og lar den stå i drive. Er det skadelig på noen måte?

 

Hvordan kan jeg best bremse på giret i nedoverbakker, har P,R,N,D,2,1 gir, og noe som kalles "Overdrive".

Blir mye bremsing synes jeg

 

Når man må ha korte stopp, kø, lyskryss, venting og situasjoner man bruker fri og håndbrekk på manual bil. Hva er best av å ha giret i Drive og holde inne brems, ha giret i Nøytral+ eventuelt håndbrekk eller Park.

 

Er det veldig skadelig å ha håndbrekket på samtidig med giret i Drive(bilen står stille)

 

Takk for svar.

Share this post


Link to post

sliter vel ikke så mye, men det lønner seg alltid og sette den i park. når jeg stopper i lyskryss har jeg bare bremsen inne fram til jeg skal kjøre. og det er ikke skadelig og ha på brekket mens du står stille og den er i drive. det blir som og holde inne clutchen.

Share this post


Link to post

Har bilen alltid i drive når jeg sitter i kø eller venter på lyskryss.. Skal stå ganske lenge stille før jeg gidder å sette i park.

 

I nedoverbakker tror du kan bruke overdrive, hvis jeg ikke tar helt feil.. Enkelt å følge med på turtallet da, ligg i høyere turtall enn normalt..

Share this post


Link to post

Ok, så for meg at hvis giret sto i drive og håndbrekket var på, så ville bilen prøve å dra samtidig som brekket holder igjen.

Share this post


Link to post

Har automat selv på min Mercedes 2001 modell, og jeg får ikke skrudd av bilen og takk nøkkelen ut av tenningen hvis den står i Drive. Må sette den i Park for å kunne skru av motoren.

 

Når jeg sitter i kø eller kryss lar jeg den stå i drive, automatkasser skal normalt stå i drive når du kjører, selv med korte stopp. Har hørt at du skader automatkassa hvis du setter den i N i kø, kryss osv osv.

Share this post


Link to post

Det vil den, men brekket holder den igjen, akkuratt som om du holder den med bremsen. Pleier å sette den i nøytral i kø, og bruke brekk eller bremse.

Share this post


Link to post

Ok, så for meg at hvis giret sto i drive og håndbrekket var på, så ville bilen prøve å dra samtidig som brekket holder igjen.

Det vil den forsåvidt, men det er ingen forskjell (for girkassa) på om du holder den igjen på fotbremsa eller håndbrekket. Ikke gi gass samtidig som den står i Drive med brekket på, derimot...

Share this post


Link to post

Overdrive er "loffegir", 4. gir i din automatkasse. For å bremse i nedover må du sette den i D(3.) eller 2., men det skal vel ikke store farten til før dette blir for lavt gir. De fleste nyere biler lar deg ikke ta ut nøkkel hvis du parkerer bilen i drive.

Står du i kø med og bilen er i drive, "slurer" automatkassa.

Share this post


Link to post

Du sliter jo mere på brekkwiren og mekanikken for den, enklere å bare bruke brensen når man står i kø.

BTW. ei automatkasse slurer ikke når den står i D med bremsen på, de med converter står rett og slett med tomgangstrykk på denne som betyr at man enkelt pumper olje mot noe som ikke beveger seg, ingenting som fysisk slurer, kun oljetrukker som presser på.

På kasser uten converter er clutchen som normalt legger inn utkoblet så ingen sluring her heller.

Share this post


Link to post

Når jeg sitter i kø eller kryss lar jeg den stå i drive, automatkasser skal normalt stå i drive når du kjører, selv med korte stopp. Har hørt at du skader automatkassa hvis du setter den i N i kø, kryss osv osv.

 

Det er omvendt.

 

Du sliter ekstra på lamellene om du lar den stå lenge i D i lyskryss og i kø.

Share this post


Link to post

Det er omvendt.

 

Du sliter ekstra på lamellene om du lar den stå lenge i D i lyskryss og i kø.

Hvordan sliter man lameller når det kun er trykket i konverteren som forsøker å dytte bilen fremover?

Clutchlamellene i kassa brukes for å bremse ned kassa når den skifter gir, ikke når den står i gir og man skal ta løs.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er omvendt.

 

Du sliter ekstra på lamellene om du lar den stå lenge i D i lyskryss og i kø.

Feil. Det er i utgangspunktet ingen mekanisk slitasje på en konvensjonell automatgirkasse når den står stille i Drive. Dog skal sies at det ikke nødvendigvis er bra å stå stille i Drive lenge. Noen girkasser utvikler en del varme da (friksjon i converteren) som igjen tærer unødvendig på olja. Generellt sett bør man velge Nøytral når man skal stå stille, men det er absolutt ingen ting i veien for å vente på grønt lys i Drive. Uansett, når et gir er innkoblet og bilen står stille, står også giret stille. Turtallsforskjellen mellom motor på tomgang og stillestående drivverk eksisterer da kun i converteren.
  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Hvordan sliter man lameller når det kun er trykket i konverteren som forsøker å dytte bilen fremover?

Clutchlamellene i kassa brukes for å bremse ned kassa når den skifter gir, ikke når den står i gir og man skal ta løs.

 

Dette gjelder for DSG:

"This position should be used when the motor vehicle is stationary for a period of time, such as at red traffic lights, or waiting in a queue of stationary traffic.[19] The DSG should not be held in any of the active gear modes while stationary using the footbrake for other than brief periods — due to the clutches being held on the bite point, as this can overheat the clutches and transmission."

 

Men har fått akkurat samme beskjeden fra møller ang multitronic kassen at det sliter på lamellene og at oljen kan bli overopphetet.

 

Det blir hvertfall feil å si at det er skadelig å dette bilen i "n". Så pleier å sette den i N om jeg står stille lenge i kø.

 

Share this post


Link to post

Verken DSG eller Multitronic er konvensjonelle automatgirkasser. Når TS sier at bilen er en 98-modell med valgene P,R,N,D,2,1 er det å anta at bilen har en konvensjonell automatgirkasse.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Faktisk så får Norge en del biler med automatkasser uten oljekjølere så langtids oppvarming av olje kan være et reelt problem.

At eventuelt multitronic kasser skal slure med bilen i gir og motoren på tomgang når den står stille er jo direkte ondskapsfult fra produsentens side ettersom de da har programert clutchene til å slure under disse forutsetningene, for køkjøring i byene er ikke noe som kommer til å bli borte etterhvert, snarere tvert i mot.

Share this post


Link to post

Det kan du godt si Perpyro, og mange mener jo også at Multitronic må være djevelens verk. De har kostet mange veldig mye penger, spesielt da i tidlige utgaver, og det er en ganske finurlig ingeiørkunst inni dem. DSG har jo forsåvidt også hatt sitt å stri med.

 

Uansett, å ta Multitroic ut av gir på rødt lys syns jeg høres litt hysterisk ut, og clutch-trykket er veldig lavt når man står stille med brems inne. (Dette merker man forsåvidt også ved at det ikke er noe rykk eller turtallsendring når man tar den inn/ut av gir slik en konvensjonell converter-kasse gjerne gjør)

 

Men det man derimot ikke må finne på å gjøre med Multitronic (eller andre elektro-hydrauliske clutcher) er å holde bilen med brekket, eller forsøke å stå stille ved å "henge på motor" i motbakke, uten bremsen inne.

 

Det er bremsebryteren som styrer trykket til clutchen (via girkassehjernen), og så fort man slipper bremsen begynner clutchen å gripe, og ved kryp-kjøring slipper den også igjen så fort brems blir registert. Står man med andre ord med brekk på, brems av vil clutchen slure så hardt det går uten at motor kveler seg. Og motor kompenserer til en viss grad selv (E-gass) for å opprettholde turtall så det slurer ganske hardt.

 

 

Noe som er enda rarere med disse er at clutch by design slurer litt opp til ca 60 kmt, såkalt "microslip". Men det er svært lite, og laget som en "komfort-hever" av noe slag. Og når det kommer til akkurat komfort så vil jeg påstå at det ikke finnes noen over, og ingen ved siden. Det er helt genialt og super-smoooth, hvis det virker som det skal. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

OK, da er det ikke så ille som det høres ut MTP at clutchen slipper omtrent helt ved bruk av brems, men dette med sluring opp mot 60km/t høres ut som det stikk motsatte av amerikanerne gjør med sine converterkasser der har en lock up i converteren som låser denne ved gjevn hastighet for å kunne kjøre litt mere økonomisk, om nå det er mulig med en overdimensjonert V8 under panseret med strupet innsug og eksos.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...