Gå til innhold

Guide: Utsett dødsdagen til SSD-en (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tips ikke nevnt her:

Om man har mye RAM (typisk 8GB eller mer) kan man skru av Pagefile (sidevekslingsfil) og slippe å bruke "virtuelt minne" som er tregere enn ekte minne. Selv om SSD er veldig mye raskere enn HDD til dette er fortsatt RAM best. Det sparer også plass. Gå til min datamaskin -> egenskaper -> avanserte systeminstillinger -> Avansert tabben -> instillinger under Ytelse -> Avansert tabben -> endre under Virtuelt minne. Velg "ingen sidevekslingsfil" eller sett egendefinert størrelse til et lite tall som f.eks. 256MB eller 1024MB om du opplever at eldre programmer får problemer når den er deaktivert (det finnes noen få spesielle tilfeller) eller om du vil ha muligheten til crashdump ved blåskjerm.

 

Om du ikke bruker dvalemodus: Deaktiver dvalemodus. Det sparer like mye plass som du har RAM siden det reserveres plass for å dumpe RAM til disk i en fil om man har dvalemodus aktivert. Dette gjøres gjennom strøminstillinger i kontrollpanel, man må muligens også deaktivere "hybrid sleep" om dvale alene ikke er nok til å slette filen.

 

 

Til slutt et par protips for å holde en liten SSD ryddig og ha kontroll på plassbruk. Last ned og kjør Ccleaner minst en gang i uka om man surfer mye. Last ned Spacesniffer (eller et tilsvarende program) og se hvilke mapper og filer som tar opp mye plass, da kan man oppdage ting som ikke skal være der veldig lett om det tar mye plass. Begge programmene er gratis.

 

Hei,

Dette og mer til skrev vi om forrige uke - ta en titt :)

 

---

Anders

Lenke til kommentar

Den var en fin artikkel, men den var rettet mot W8. Kjekt for oss som har brukt de triksene på W7 og tidligere da noen ting kan ha byttet plass, og den hadde også vært relevant å linke til i bunn av denne artikkelen. :)

 

Hovedsaken med krikikken i kommentaren min var at noen av tipsene i denne artikkelen gjalt tilbake i 2008-2010, men ikke er relevant lenger, og noen gir et ytelsestap uten at det er nødvendig (flytte temp filer til harddisk og indeksering).

Dersom man sitter på en av følgende SSDer kan disse tipsene være verdt å gjøre: OCZ Core, OCZ Core V2, OCZ Apex, G.skill Titan, Transcend med IDE eller SATA 1.5Gbps interface, Mtron Mobi/Pro, første generasjon Samsung (før 2010), og Kingston V-serie SSDer fra før 2010 (muligens også 2010 utgavene). Generelt alt med JMicron kontroller er greit å være skeptisk til og undersøke.

 

Alt fra Intel, Indilinx basert, Sandforce basert, Marvel basert fra 2010 eller nyere, og samsung fra 2010 eller nyere skal ha lenger levetid enn man gidder å bruke dem uten noen av triksene her.

Det er faktisk farligere for en SSD å ligge på hylla et par år uten å bli brukt enn å brukes normalt etter den har vært i bruk, siden "data retention time" gjelder fra sist noe ble skrevet til en celle. Om SSDen er i aktivt bruk vil wear leveling og Garbage collection bytte rundt så alle celler blir skrevet til før dette blir et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke over den. Jeg har de fleste harddiskene mine på en RAID kontroller, så jeg har bare satt at harddisker fra hovedkortets porter aldri spinner ned.

Det er egentlig dårlig av windows å ikke ha mulighet for bedre granularitet i sånne instillinger. De fleste vil nok ikke bruke de, eller vite om de engang, men for oss "power users" er det veldig kjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kjenner til hvordan disk firmware håndterer dette:

 

Dersom man har en 120GB SSD hvor 80GB er fylt opp av statiske OS-filer, vil da all skriving foregå til de resterende 40GB for all tid, eller er diskene i dag 'smarte' nok til å flytte data fra lite aksesserte områder og over til 'mye slitte' områder når sistnevnte frigjøres?

 

Jeg går utfra at disken prioriterer å skrive til områder med minst aksess for å spare slitasjen på andre områder. Hvordan kan man da 'lure' disken til å skrive statiske OS-filer til mest brukte områder ved eksempelvis et disk image restore?

Lenke til kommentar

Pyttagoras, SSDer bruker et abstraksjonslag mellom sine interne blokker og blokkene OS ser, så selv om de har samme adresse flyttes blokker rundt over tid. Vi kaller dette Wear Leveling. SSDer har brukt det siden i hvertfall 2007.

Om SSDen bruker smart wear leveling vil den flytte slike statiske filer skjeldent og da til de mest slitte områdene, siden det reduserer overhead mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin guide, og takk til GullLars for yttligere info. Mulig jeg flytter temp-mappa tilbake til SSD'en igjen. Forøvrig, lignet en god del på denne guiden ;)

 

Men - da jeg har ikke har 7 eller 8, men Vista, savnet jeg kanskje noen spesifikke tips til den. Fant noen få her da, fra 2009 så den er litt gammel nå kanskje? Er vel kun et som er forskjellig fra de andre, og det var å slå av "scheduled defragmentation" (gikk over til engelsk windows så er litt usikker på den norske betegnelsen).

Jeg tror ikke den var slått på for mitt vedkommende uansett, så den var grei (Windows Vista 64 Ultimate).

 

Er egentlig helt ny med SSD, og fulgte ikke guiden jeg linket øverst helt til punkt og prikke (beholdt f.eks. 8.3 kompatibilitet, og TRIM finnes jo ikke til Vista bl.a. Lot også system restore være på inntil jeg ordner meg en ordentlig backup).

 

En ting ang. å slå av GUI oppstart (som jeg forresten ikke har testet selv ennå), såvidt jeg vet MÅ man boote fra disken operativsystemet er innstallert på (SSD'en i dette tilfelle), for å i det hele tatt kunne slå av GUI oppstart i msconfig (eller noen av boksene under fanen "oppstart" i det hele tatt). Visstnok. Har som sagt ikke testet det selv, da jeg faktisk booter på snurredisk pga ting (Har en Linux Mint på snurredisk og booter fra den, og GRUB2 kom visst bare på snurredisken, så jeg tenkte greit nok for nå). Og jeg kan ikke huke av fra noen av boksene under "oppstart" fanen i msconfig.

Lenke til kommentar

Prøvde å sette ssd'n i AHCI-modus,men det gikk ikke. Den verdien som skulle være 0 i reg er det,men når jeg går inn i bios og leter etter AHCI-modus så finner jegh den bare under RAID. Og når jeg endrer den så finner den ikke oppstarts-partisjonen.

Hovedkort:890FXA-GD70 MS-7640v1.2

Prossesor: AMD Phenom II x6 3,20Ghz

Lenke til kommentar

Prøvde å sette ssd'n i AHCI-modus,men det gikk ikke. Den verdien som skulle være 0 i reg er det,men når jeg går inn i bios og leter etter AHCI-modus så finner jegh den bare under RAID. Og når jeg endrer den så finner den ikke oppstarts-partisjonen.

Hovedkort:890FXA-GD70 MS-7640v1.2

Prossesor: AMD Phenom II x6 3,20Ghz

 

Jeg har ikke det hovedkortet, men tok en rask googlings. Noen tips her kanskje? http://forum-en.msi....?topic=148522.0

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Interessant artikkel!

Men jeg får ikke satt ssden i ahci mode. Har vært inne på bios og endret sata mode til ahci mode. Og prøvd samtlige sata1-6 hot plug til enabled en etter en, men det vil ikke fungere. Er ikke helt sikker på hvilken port ssden er tilkoblet, da portene ligger gjemt bak skjemkortet, så får ikke sett. Har samsung 840 pro series 120gb ssd.

Lenke til kommentar

Det er ikke SSD'en som skal settes i AHCI-mode...

Det er disk-kontrolleren som skal settes i AHCI-mode, og det gjøres i BIOS.

 

Det kan hende du har koblet din SSD til en disk-kontroller som ikke kan settes i AHCI-mode.

Da må du plugge den inn i en SATA-kontakt som tilhører en kontroller som kan settes i AHCI-mode (det er som regel kontrollereren som er innebygd i chip-settet).

 

Hva slags hovedkort har du? (Eller: hvilket chipset bruker hovedkortet ditt?)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...