Gå til innhold

Justin Carter (19) risikerer åtte år i fengsel for Facebook-kommentar etter å ha spilt League of Legends


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Annet enn at begge to var ivrige spillere, og hele diskusjonen handlet om nettopp League of Legends? Fint liten, i grunn. Men stort sett hver gang en eller annen idiot gjør noe han ikke burde (som å drepe noen osv) legger folk skylden på dataspill. Hvorfor tror du de nevner LoL så ofte i denne saken, når alt skjedde på Facebook? Blir han dømt vil nok LoL garantert få en del av skylden.

 

Du nevner LoL unødvendig. Så filmen du linka til nå og de forklarer hva LoL har med saken å gjøre.

 

Og la oss si han blir dømt og må sitte inne i åtte år. Hva tror dere vil skje med resten av gaming communityet verden over? Når en fyr allerede er dømt og sitter inne pga kommentarer om et spill, skal det ikke mye til før det skjer igjen. Jeg vil tro man bør være veldig forsiktig med hva man sier på nettet om han ikke blir løslatt - også her i Norge. Det vil jo ikke akkurat være første gang lille Norge kopierer storebror USA for å bli godtatt.

 

Nå synes jeg du trekker veldig lange og raske konklusjoner, er nok ikke så viktig hva diskusjonen handla om. Det som er viktig er vel den ene kommentaren han kom med.

Lenke til kommentar

Ville nordmenn latt en kommentar om å skyte en gjeng ungdommer på sommerleir passere uten å reagere?

Det kommer alt ann på hvordan man vrir på det. Om idioten mente det seriøst er et jo ille, men å spøke med det er ikke fullt så ille. Søsteren min har en genser med teksten "Titanic Swim Team", for eksempel. Blir ikke det noe av det samme? Over tusen folk døde i Titanic-ulykken, og hundre år senere er det helt greit å spøke med det. Og det i USA, til og med.

 

Du nevner LoL unødvendig. Så filmen du linka til nå og de forklarer hva LoL har med saken å gjøre.

Gjør jeg? Om spill ikke var involvert, tror du noen hadde brydd seg? Om han hadde kommerntert dette etter en fotballkamp, hadde noen brydd seg?

 

Og for den saks skyld er snakking som han fyren gjorde slettes ikke uvanlig i kompetitive spill. Du skal ikke spille lenge for å høre ting so mer mye, mye verre enn det. Sånt skjer fort når en gjeng folk får la adrenalinet flyte villt i kampens hete. Problemet er at svært få mener noe med det de sier.

 

Nå synes jeg du trekker veldig lange og raske konklusjoner, er nok ikke så viktig hva diskusjonen handla om. Det som er viktig er vel den ene kommentaren han kom med.

Ja, er helt enig i at det viktigere er den kommentaren. Men du må se ting i sammenheng. Hun kjerringe i Kanada så ikke ting i sammenheng, men trakk alt for raske konklusjoner, og nå sitter fyren der i fengsel. Hadde hun tatt seg ti sekunder til å google "lol" og "j/k" hadde ingenting av dette skjedd.

 

Og hva med den videoen til Kagimon lengre bak i tråden? Hun kjerringa brukte tid og krefter på å lete frem personlig informasjon om fyren for å finne adressen hans, og ringte deretter til politiet. Hvem i svarte er det som gjør sånt? Og i et annet land, til og med? På toppen av det hele var det en samtale hun ikke hadde noenting med. Det blir jo som om jeg skulle lage en køddekommentar om Utøya her, og en eller annen fjott jeg aldri hart hørt om og ikke kunne brydd meg mindre om i Sverige sporet meg opp og fikk meg arrestert. Hvordan gir det mening. Om den jævla svensken av en eller annen grunn ikke likte det jeg sa burde han/hun vel kontakte meg først for å være sikker på at jeg ikke mente noe med det?

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Lykketrolling ikke hør på denne karen

 

Dette er en kommentar hvor fyren skrev en trussel og skrev etterpå---

 

JK som betyr JUST KIDDING......

 

FUck murica.... Oh wait, det var en kanadisk dame som letet opp fyren og brukte korrupte lover for og arrestere han.....

 

Er det rart de går med våpen i Usa, visst man kan arrestere folk så lett så ville jeg hatt en glock i hånden 24/7

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Gjør jeg? Om spill ikke var involvert, tror du noen hadde brydd seg? Om han hadde kommerntert dette etter en fotballkamp, hadde noen brydd seg?

 

Ja, ja og ja.

 

Og for den saks skyld er snakking som han fyren gjorde slettes ikke uvanlig i kompetitive spill. Du skal ikke spille lenge for å høre ting so mer mye, mye verre enn det. Sånt skjer fort når en gjeng folk får la adrenalinet flyte villt i kampens hete. Problemet er at svært få mener noe med det de sier.

 

Joda, det er vel greit. Er ikke uenig i at saken er hårreisende, jeg bare påpeker at du har en meget dårlig emne tittel og at første posten ikke akkurat gir en god forklaring på sammenhengen mellom utsagnet og LoL.

 

Ja, er helt enig i at det viktigere er den kommentaren. Men du må se ting i sammenheng. Hun kjerringe i Kanada så ikke ting i sammenheng, men trakk alt for raske konklusjoner, og nå sitter fyren der i fengsel. Hadde hun tatt seg ti sekunder til å google "lol" og "j/k" hadde ingenting av dette skjedd.

 

Og hva med den videoen til Kagimon lengre bak i tråden? Hun kjerringa brukte tid og krefter på å lete frem personlig informasjon om fyren for å finne adressen hans, og ringte deretter til politiet. Hvem i svarte er det som gjør sånt? Og i et annet land, til og med? På toppen av det hele var det en samtale hun ikke hadde noenting med. Det blir jo som om jeg skulle lage en køddekommentar om Utøya her, og en eller annen fjott jeg aldri hart hørt om og ikke kunne brydd meg mindre om i Sverige sporet meg opp og fikk meg arrestert. Hvordan gir det mening. Om den jævla svensken av en eller annen grunn ikke likte det jeg sa burde han/hun vel kontakte meg først for å være sikker på at jeg ikke mente noe med det?

 

Nå må ikke du missforstå meg, igjen jeg er ikke uenig i at han fyren aldri burde vært i fengsel. Jeg bare kritiserer din formulering av emne tittel og påpeker at LoL er ikke den viktige faktoren. Kanskje litt OT, men det får gå.

Lenke til kommentar

Det kommer alt ann på hvordan man vrir på det. Om idioten mente det seriøst er et jo ille, men å spøke med det er ikke fullt så ille. Søsteren min har en genser med teksten "Titanic Swim Team", for eksempel. Blir ikke det noe av det samme? Over tusen folk døde i Titanic-ulykken, og hundre år senere er det helt greit å spøke med det. Og det i USA, til og med.

Men nå snakker vi ikke om 100 år senere her, vi snakker om noen få måneder etter at politiet fikk massiv kritikk i USA for å ikke fölge opp kommentarer om skoleskyting rett för 20 småbarn ble meid ned med rifle.

 

Så en grei sammenligning ville väre å tenke seg hvordan det ville blitt reagert dersom noen postet en kommentar om å gå amok med våpen på en ungdomsleir noen måneder etter Utöya.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Helt absurd sak selvsagt. Det er helt greit at politiet sjekker opp saken tatt i betraktning fokuset på skolemassakre. Ta en prat med gutten samt foreldrene. Gjerne vennen og læreren også. Allerede da skal du ha fått et ganske klart bilde på hva det dreier seg om.

 

Fortsatt litt usikker? Undersøk PCen. Dersom denne ene facebook kommentaren er det eneste man finner som antyder at han reelt planla denne terroraksjonen er det selvsagt helt vilt å holde ham fengslet i måneder.

Lenke til kommentar

Det kommer alt ann på hvordan man vrir på det. Om idioten mente det seriøst er et jo ille, men å spøke med det er ikke fullt så ille. Søsteren min har en genser med teksten "Titanic Swim Team", for eksempel. Blir ikke det noe av det samme?

 

Det er en enorm forskjell på å spøke med en ulykke og det å true med å drepe andre.

Lenke til kommentar
Så en grei sammenligning ville väre å tenke seg hvordan det ville blitt reagert dersom noen postet en kommentar om å gå amok med våpen på en ungdomsleir noen måneder etter Utöya.
Og det skjer jo aldri... :p Poenget er en gang for alle at fyren risikerer å bli låst inne i åtte år for en spøk. Uansett hvordan man snur og vrir på det er det helt absurd latterlig, selv til å være i USA.
Lenke til kommentar

Men nå snakker vi ikke om 100 år senere her, vi snakker om noen få måneder etter at politiet fikk massiv kritikk i USA for å ikke fölge opp kommentarer om skoleskyting rett för 20 småbarn ble meid ned med rifle.

 

Så en grei sammenligning ville väre å tenke seg hvordan det ville blitt reagert dersom noen postet en kommentar om å gå amok med våpen på en ungdomsleir noen måneder etter Utöya.

 

Du kan jo sammenlikne så mye du vil, man ville aldri blitt fengslet for noe sånt i norge.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oppdatering: Justin Carter har blitt banket opp bak murene flere ganger, og har vært overført naken til isolat fordi han er så deprimert. Neste høring er den 16. juli. Om han blir dømt kan han faktisk bli dømt til ti år i fengsel, ikke bare åtte. I første høring fikk han en rimelig høy kausjon, og neste høring er for å se om kausjonen kan bli redusert til noe mer levelig. Dette er bare for å få ham ut av fengsel så snart som mulig, men selve rettssaken blir senere.

 

http://www.northcoun...-up-behind-bars

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Men nå snakker vi ikke om 100 år senere her, vi snakker om noen få måneder etter at politiet fikk massiv kritikk i USA for å ikke fölge opp kommentarer om skoleskyting rett för 20 småbarn ble meid ned med rifle.

 

Så en grei sammenligning ville väre å tenke seg hvordan det ville blitt reagert dersom noen postet en kommentar om å gå amok med våpen på en ungdomsleir noen måneder etter Utöya.

 

Når de leitet gjennom boligen og ikke fant noe som viser til at han tenkte eller planla dette på forhånd eller har intensjon om det så burde saken blitt henlagt.

 

Vi snakker ikke om en einstøing som er mobbet hele livet med tilgang på våpen vi snakker om en vanlig attenåring som var stor i kjeften mot en kompis etter å ha spilt data. Samfunnstraff er passende ja. Alt annet er helt drøyt og skaper en kriminell der det aldri var en.

 

Det er en enorm forskjell på å spøke med en ulykke og det å true med å drepe andre.

 

Han har ikke truet noen spesifikt. Han var drøy i sinne på facebook. To VELDIG forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Han har ikke truet noen spesifikt. Han var drøy i sinne på facebook. To VELDIG forskjellige ting.

 

I den grad man kan ta kommentarene hans alvorlig så truet han med å angripe en skole og drepe barn. Det er en enorm forskjell mellom en slik kommentar og det å ha en t-skjorte med en litt dårlig spøk på.

 

Den straffen han kan få henger ikke på greip men folk må faktisk tenke seg litt over hva de skriver på facebook og hvordan andre kan oppfatte det. Når du skriver en slik melding som politiet må reagere på må man forvente at det kan komme en straffereaksjon. At straffen er latterlig høy er en ting, men slik er det nå i USA.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

I den grad man kan ta kommentarene hans alvorlig så truet han med å angripe en skole og drepe barn. Det er en enorm forskjell mellom en slik kommentar og det å ha en t-skjorte med en litt dårlig spøk på.

 

Den straffen han kan få henger ikke på greip men folk må faktisk tenke seg litt over hva de skriver på facebook og hvordan andre kan oppfatte det. Når du skriver en slik melding som politiet må reagere på må man forvente at det kan komme en straffereaksjon. At straffen er latterlig høy er en ting, men slik er det nå i USA.

 

Heller ingen straff enn denne typen straff. Dette er for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...