Gå til innhold

Justin Carter (19) risikerer åtte år i fengsel for Facebook-kommentar etter å ha spilt League of Legends


Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker hvor jeg skulle plassere denne, men tok sjansen på Generelt om spill. Kort fortalt var Justin Carter fra Texas, USA atten år i februar og spilte League of Legends som så mange andre. Han var senere på Facebook, og en kamerat sa han var syk i hodet. Justin Carter svarte da at "ja, jeg ser syk i hodet. Jeg skal skyte opp en skole full av barn og spise de fortsatt bankene hjertene deres" etterfulgt av "lol j/k". Det var med andre ord bare kødd. Litt drøyt, men samme det. (om det skulle være noe tvil: "lol j/k" betyr "laugh out loud, just kidding", eller "ler høyt, bare kødder" på godt norsk.)

 

Men så var det dette med internett, da. En dame fra Kanada leste posten hans og misforsto hele greie, så hun sporet opp adressen hans og ringte politiet i Texas og anklagte ham for terror-trusler. Politiet tok saken litt for alvorlig og lette gjennom huset hans, uten å finne noe som helst truende (våpen osv). Likevel ble fyren arrestert, og han har sittet i fengsel siden da. Rettsaken startet i dag, og blir han funnet skyldig risikerer han hele åtte år bak murene for å poste en køddekommentar på Facebook. Drøyt? Absolutt. Men dessverre er det fakta. Saken har fått stor oppmerksomhet, og jeg krysser fingrene for at han slipper ut og blir frifunnet på alle punkter.

 

Hva synes folket?

 

http://www.ktvu.com/...in-texas/v5Wjc/

Endret av Lykketrolling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sitter en norsk fyr idømt 7,5 års fengsel fordi han kjørte feil vei i en by i Usa. Hvorfor er tilsvarende saker overraskende? Det er visse steder i USA du unngår fordi rettspraksisen der er mildest talt annerledes enn i Norge. Dette burde han som kommenterte dette visst om, så det er ikke synd på ham.

 

Ooooog: visse ting spøker man bare ikke med. Det er normalt folkevett.

Endret av Ham 550
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viss man kan få straff for å banne og syte i et spill, herregud noe så patetisk spør du meg. Fått noe lignende kommentarer slengt i tryne selv på nettet, dem spøkte ikke heller. Man skal ikke si noe sånt det er jeg enig i, men å bli sperret inne er drøyt.

 

Hadde det vært en trussel som ble sagt til meg i fjeset, hadde jeg nok reagert med samme mynt, sendt den personen verbalt vekk ifra meg :p

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar

Hvilken relevans har League of Legends?

Annet enn at begge to var ivrige spillere, og hele diskusjonen handlet om nettopp League of Legends? Fint liten, i grunn. Men stort sett hver gang en eller annen idiot gjør noe han ikke burde (som å drepe noen osv) legger folk skylden på dataspill. Hvorfor tror du de nevner LoL så ofte i denne saken, når alt skjedde på Facebook? Blir han dømt vil nok LoL garantert få en del av skylden.

 

http://rt.com/usa/pr...-sarcastic-383/

 

Og la oss si han blir dømt og må sitte inne i åtte år. Hva tror dere vil skje med resten av gaming communityet verden over? Når en fyr allerede er dømt og sitter inne pga kommentarer om et spill, skal det ikke mye til før det skjer igjen. Jeg vil tro man bør være veldig forsiktig med hva man sier på nettet om han ikke blir løslatt - også her i Norge. Det vil jo ikke akkurat være første gang lille Norge kopierer storebror USA for å bli godtatt.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Ser flere tilfeller hvor barn/ungdom får sanksjoner fordi de skriver nedlatende ting (mobbing), trusler etc på nettet. Synes det er bra, jeg, for da lærer barn grensesetting noe egentlig foreldrene dems skulle lært dem. Hadde blitt et solid helvete her hvis jeg tok dattera mi i å true noen på nettet eller i virkeligheten for den saks skyld..

Og så får vi heller diskutere hvor grensen for trashtalk går. Har hatt mine runder online selv, og i retrospekt har alt vært underholdende, men når folk åpenlyst truer meg eller passerer grensen for min toleranse (gjerne reelle trusler om at de skal drepe meg) da reporter jeg umiddelbart for sånt hører ikke hjemme noensteder.

Lenke til kommentar

Det sitter en norsk fyr idømt 7,5 års fengsel fordi han kjørte feil vei i en by i Usa. Hvorfor er tilsvarende saker overraskende? Det er visse steder i USA du unngår fordi rettspraksisen der er mildest talt annerledes enn i Norge. Dette burde han som kommenterte dette visst om, så det er ikke synd på ham.

 

Ooooog: visse ting spøker man bare ikke med. Det er normalt folkevett.

 

En bør lære seg å ikke kjøre ned folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...