Gå til innhold

Min vei mot militæret!


Anbefalte innlegg

Heya!

 

Jeg er ei snart 19 år gammel jente som har en drøm om å komme inn i militæret. Jeg har altså ikke vært på sesjon ennå, så jeg må passe å ikke ha for store forhåpninger for å unngå å bli altfor skuffet om jeg skulle bli erklært tjenesteudyktig...

 

Men, jeg er optimist så skal først og fremst konsentrere meg om å forberede meg best mulig for sesjon del 2 :)

 

Treningsbakgrunn:

Jeg har drevet med trening siden jeg var 10 år, hvor fire år gikk til håndball og 2 år til judo. Ellers har jeg alltid trent på treningssenter, men det gikk mest i aerobic, spinning, zumba osv.

 

Jeg må ærlig innrømme at det ikke har blitt noe særlig med trening siden RT. Tok livet med ro siden jeg fikk beskjed fra forsvaret om at jeg ikke ville bli innkalt til sesjon før våren 2014. MEN for tre dager siden fikk jeg et nytt brev - de vil ha meg til sesjon allerede 14.august 2013 :) !!

 

Treningen frem til sesjon:

Trener med storebroren min ca. annenhver dag(så ofte jeg kan og får lov). Han er PT så han er på å presse meg. Har kun trent to ganger med han men merker progresjon allerede.

Siden det jeg blir testet på sesjon er: Benkpress, beinpress + løpstest, så kommer jeg kun til å logge disse tre øvelsene fremover til selve sesjonsdagen.

Om jeg består, skal jeg begynne å trene helkropp, og da får treningsloggen min her en ny "look" :)

 

For de som ikke vet hvordan løpetesten fungerer, så har jeg vedlagt filer:

post-305391-0-99703800-1372430551_thumb.png

post-305391-0-18050800-1372430564_thumb.png

 

Håper noen har lyst å følge meg på veien! :)

Endret av ImSoAsian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ØKT 1 - onsdag 26.juni 2013

Tredemølle: 10 min

Brystpress: 35 kg - 3x3-6

Beinpress: 125 kg - 3 reps.

 

ØKT 2 - fredag 28.juni 2013

Brystpress: Eksentrisk. 55 kg - 3x5

Beinpress: 115 kg - 5 reps. 125 kg - 5 reps. 130 kg - 2 reps.

Tredemølle: 10 min 30 sek

 

Scribble dribble:

Tok heller kondisjonsdelen etter styrkeøvelsene i dag, siden min bror sier at man får best effekt slik? Han mener altså at hvis jeg løper før styrkedelen, så yter jeg mindre. Stemmer dette?

Endret av ImSoAsian
Lenke til kommentar

ØKT 3 - søndag 30.juni 2013

Jeg har halvveis forstuet håndleddet mitt etter sist økt med brystpress. Går med stram bandasje for å ikke belaste det noe mer. Derfor har jeg droppet brystpress i dag. Tenker jeg kan kjøre på til tirsdag.

Beinpress: 120 kg - 6 reps. 130 kg - 6 reps .140 kg - 6 reps. 150 kg - 6 reps. 160 kg - 6 reps. 170 kg - 6 reps. Forsøk på 180 kg - fail. En gang til på 170 kg - 10 reps.

Tredemølle: 8 min + (fail)

 

Scribble dribble:

Trente alene i dag.

Begynte virkelig å lure da jeg bare klarte å øke mer og mer på benpress, siden jeg ikke klarte mer enn 130 kg sist gang. Det er vel for godt til å være sant, kan være noe med at jeg trente på et annet senter i dag. Men likevel, herlig mestringsfølelse :)

Jeg tror kanskje det kan være lurt å ikke trene både bein + løping på samme dag, jeg merket at jeg var helt kake på mølla etter beinpresset, så kanskje jeg burde ha en dag imellom, på en måte.

Jeg hadde dessuten løpt 30 min intervall på ellipsemaskin før begge øvelsene :p

 

Spøsmål til den som vil svare:

Som dere ser så klarte jeg jo å forstue håndleddet mitt etter sist økt med brystpress. Noen som har noen tips eller råd om hvordan jeg kan øve inn riktig teknikk, for at dette ikke skal gjenta seg?

Endret av ImSoAsian
Lenke til kommentar

På sesjon blir man testet i push-ups, sit-ups, hang-ups og løping. Det er hvertfall det som er styrketestene i Forsvaret.

 

Vil uansett anbefale deg å trene push-ups og burpees framfor å trene i benk. Push-ups i forsvaret er smale/skulderbredde og utføres ofte annerledes enn de fleste er vant til. Hang-ups og sit-ups er også greit å trene på, og jeg ville også byttet ut beinpress (hvis du gjør dette i maskin som jeg antar) med knebøy hvis du vil trene ben. Gå gjerne en tur med sekk også hvis dette er noe du ikke er vant med, trenger ikke gå med så tungt, men er mange som ikke er vant med denne type belastning.

 

Som løpetrening så er 4x4 og 4x6 intervall god trening, og evt en rolig langkjøring etter tunge økter, hold deg innenfor en sone hvor du kunne snakket uanstrengt med en annen person så har du tempoet og pulsen der den burde være.

 

Dette kommer av egen erfaring, basert på mine 3 år i forsvaret og hva slags belastning du kommer til å møte, både i form og tjeneste og fysisk fostring (trening)

Endret av KingArms
Lenke til kommentar

Ta av kiloene og øk antall repetisjoner! Og spør en som jobber der du trener om han kan se på teknikken din! Det er ikke vanlig å skade seg med den øvelsen! :p

 

Redigert: Det gjelder forøvrig alle øvelser. Teknikk bør alltid gå foran vekt.

Dette går vel mer på forbrenning, eller? Jeg må nemlig trene eksplosivt, på sesjon skal man altså presse mot en vegg, på en måte, statisk :) Heheh, ja jeg kan nok spørre om hjelp!

På sesjon blir man testet i push-ups, sit-ups, hang-ups og løping. Det er hvertfall det som er styrketestene i Forsvaret.

 

Vil uansett anbefale deg å trene push-ups og burpees framfor å trene i benk. Push-ups i forsvaret er smale/skulderbredde og utføres ofte annerledes enn de fleste er vant til. Hang-ups og sit-ups er også greit å trene på, og jeg ville også byttet ut beinpress (hvis du gjør dette i maskin som jeg antar) med knebøy hvis du vil trene ben. Gå gjerne en tur med sekk også hvis dette er noe du ikke er vant med, trenger ikke gå med så tungt, men er mange som ikke er vant med denne type belastning.

 

Som løpetrening så er 4x4 og 4x6 intervall god trening, og evt en rolig langkjøring etter tunge økter, hold deg innenfor en sone hvor du kunne snakket uanstrengt med en annen person så har du tempoet og pulsen der den burde være.

 

Dette kommer av egen erfaring, basert på mine 3 år i forsvaret og hva slags belastning du kommer til å møte, både i form og tjeneste og fysisk fostring (trening)

Hmm, dette er vel mer om du skal ta befalsskolen? Jeg var iallfall veldig sikker på at på sesjon så blir man testet i løping, statisk bryst + beinpress. Er iallfall det vennene mine sa. Men kan godt undersøke litt mer :)

 

Jeg tenkte å trene mer helkropp etter sesjon, ja, hvis jeg blir tjenestedyktig. Men siden jeg har rimelig kort tid på meg nå(1 mnd og 2 uker), så prøver jeg å satse så godt som mulig på de fysiske testene jeg blir testet på sesjon: nemlig løp, bein+brystpress.

Lenke til kommentar

Det går ikke nødvendigvis på forbrenning, men musklene jobber i større grad aerobt, altså med oksygen tilstede.

Gå ned i vekt til du klarer 10-12 repetisjoner og tre sett! Også kan du heller øke vekt og senke antall repetisjoner når teknikken er på plass! Sånn unngår man skader. :)

 

Og prøv å bruk apparater så lite som mulig - og frivekter så mye som mulig! Bruker du frivekter jobber kroppen på en mer naturlig måte og man bruker støttemuskelaturen aktivt! Om du ikke har gjort det så mye før, snakk med noe som kan vise deg gode øvelser!

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at det er litt annerledes på sesjon, var ikke noen form for styrketester når jeg hadde sesjon. Uansett så er det push-ups, sit-ups, pull-ups (liggende for jenter) og 3000m som man blir testet i når man først kommer inn i Forsvaret, uavhengig om det er opptak eller ikke. Du har 1 sånn test når man har innrykk, kanskje 1 i slutten av rekrutten og 1 før du dimmer for å se om du har hatt noe progresjon eller ikke.

Lenke til kommentar

TS, jeg tror du har misforstått. Sesjon del 1 er nettbasert, og del 2 er helsesjekk og IQ-test, og ofte en kort innføring i hva forsvaret er og hva man gjør der.

 

Når du derimot ankommer militæret, kommer du til å ha styrketest en av de første dagene etter ankomst. Der vil du gjøre armhevinger med skulderbredde mellom hendene, sit-ups hvor du toucher albue til annenhvert kne, pull-ups med overtak i skuldervidde og 3-kilometeren, kanskje til og med svømming avhengig av hvilken bataljon du ender opp i.

 

Det forberedelsestreninga angår, vil jeg anbefale deg å ligge på 8-12 reps per sett for å øke sarkoplasmaen i muskulaturen din, som i layman's terms gjør musklene dine mer utholdne. Samtidig vil du bygge en del styrke, som selvfølgelig kommer godt med i samtlige tester.

 

Du bør også selvfølgelig flette inn overnevnte øvelser i treningsprogrammet ditt, og i tillegg teste deg selv for å se hvor mye du tar akkurat nå. De kriterier de stiller til deg i øvelsene er:

 

Armhevinger: Skulderbredde mellom hender, senk brystkasse ned og touch hånd som er strekt innunder deg av befal.

Pull-ups: Ca. skulderbredde mellom hender, overtak, hake må over kanten. Sjekkes av befal på andre side av stanga.

Sit-ups: 90-graders vinkel i knærne, bein hevet opp på benk hvor befal holder beina nede. Hendene skal være tett flettet bak hodet ditt. Høyre albue mot venstre kne og vice versa.

 

Forskjellige bataljoner har forskjellige minstekrav, så de kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Folkens... Altså, jeg har snakket med alle vennene mine som har vært på sesjon. Dem alle sier at de ble testet i løp som den beskrivelsen jeg har i åpningsinnlegget pluss statisk benk+beinpress. Hvis dere trenger sikrere kilder, se her: http://forsvaret.no/...sjonsdagen.aspx

 

Det går ikke nødvendigvis på forbrenning, men musklene jobber i større grad aerobt, altså med oksygen tilstede.

Gå ned i vekt til du klarer 10-12 repetisjoner og tre sett! Også kan du heller øke vekt og senke antall repetisjoner når teknikken er på plass! Sånn unngår man skader. :)

- Det var lurt :) tusen takk. Da skal jeg gjøre dette på bryst i morgen, så risikerer jeg ikke å skade håndleddet mitt igjen!

 

Og prøv å bruk apparater så lite som mulig - og frivekter så mye som mulig! Bruker du frivekter jobber kroppen på en mer naturlig måte og man bruker støttemuskelaturen aktivt! Om du ikke har gjort det så mye før, snakk med noe som kan vise deg gode øvelser!

- Aha! Har knebøy i smith like god effekt som beinpress i apparat?

 

Uansett, tusen takk for svar alle sammen! Snakket med noen "eldre" som er/har vært i forsvaret. De sier at de ikke hadde noen form for fysiske tester på sesjon del 2, det er blitt ganske nylig innført, kanskje derfor vi ble litt uenige her? ;)

 

Jeg ringte nettopp opp til vernepliktsverket, de sier at det skal være fysiske tester.

Endret av ImSoAsian
Lenke til kommentar

TS, jeg tror du har misforstått. Sesjon del 1 er nettbasert, og del 2 er helsesjekk og IQ-test, og ofte en kort innføring i hva forsvaret er og hva man gjør der.

 

Når du derimot ankommer militæret, kommer du til å ha styrketest en av de første dagene etter ankomst. Der vil du gjøre armhevinger med skulderbredde mellom hendene, sit-ups hvor du toucher albue til annenhvert kne, pull-ups med overtak i skuldervidde og 3-kilometeren, kanskje til og med svømming avhengig av hvilken bataljon du ender opp i.

 

Det forberedelsestreninga angår, vil jeg anbefale deg å ligge på 8-12 reps per sett for å øke sarkoplasmaen i muskulaturen din, som i layman's terms gjør musklene dine mer utholdne. Samtidig vil du bygge en del styrke, som selvfølgelig kommer godt med i samtlige tester.

 

Du bør også selvfølgelig flette inn overnevnte øvelser i treningsprogrammet ditt, og i tillegg teste deg selv for å se hvor mye du tar akkurat nå. De kriterier de stiller til deg i øvelsene er:

 

Armhevinger: Skulderbredde mellom hender, senk brystkasse ned og touch hånd som er strekt innunder deg av befal.

Pull-ups: Ca. skulderbredde mellom hender, overtak, hake må over kanten. Sjekkes av befal på andre side av stanga.

Sit-ups: 90-graders vinkel i knærne, bein hevet opp på benk hvor befal holder beina nede. Hendene skal være tett flettet bak hodet ditt. Høyre albue mot venstre kne og vice versa.

 

Forskjellige bataljoner har forskjellige minstekrav, så de kan jeg ikke uttale meg om.

Hvor gammel er du? Sesjonsordningen ble nylig endret, og det er nå fysiske tester på sesjon slik det var for lenge siden, og ikke kun IQ og helse slik det var for noen få år siden og en tid før det.

Lenke til kommentar

Hadde ikke fysisk på sesjon del 2 i 2011

 

Er nok noe de har endret, helt greit, det er så mange som ikke vil inn som kommer inn kun for å ta tester og dimme, bedre at dette gjøres i forkant så de kan skrelle av flere tidligere enn selve innrykket.

 

TS: har du tenkt å lage en blogg eller noe slikt?

Endret av Korporal Kranium
Lenke til kommentar

Det er da rivende likegyldig all den tid det er fysiske tester på sesjon i dag! At forståsegpåere insisterer på å komme med sin utdaterte viten på tross av at trådstarter faktisk har ringt selv, og uten å gidde å google et halvt sekund for å være sikker på at informasjonen man gir er korrekt, er en uting.

 

Ta så les tråden en gang til Herr Brun, har ikke postet her før siste post, og synes ikke jeg har insistert på en eneste ting.

Lenke til kommentar

Ta så les tråden en gang til Herr Brun, har ikke postet her før siste post, og synes ikke jeg har insistert på en eneste ting.

At du ikke har postet her før betyr at du bør lese tråden før du poster. Da ville du sett at TS har ringt VPV og sjekket. Hvordan det ble gjort i 2011 er uansett likegyldig, da det ikke gjøres slik lengre.

Lenke til kommentar

Herr Brun: Jeg tror ikke Korporal Kranuim mente å påstå noe, han bare opplyste om at han ikke hadde fysiske tester da han var på sesjon i 2011 :)

Men ja, jeg er enig i at man burde researche litt før man kommer med en påstand, så slipper vi all denne usikkerheten! Men da har jeg jo lagt til en link(du også, ser jeg :) ) samt ringt til vernepliktsverket, så tror ikke det skal være mer tvil om hva som stemmer!

 

Korporal Kranium: Hehe, tanken om å lage en blogg har såvidt streifet meg, men er altså usikker på om jeg har tid og ikke minst tålmodighet til å skrive lange innlegg samt legge til bilder hver dag. Men, hvem vet, hvis jeg får mange "followers" så er jo dette en motivasjon i seg selv, da blir det fort mye mer moro :)

Så, only time can tell! Konsentrerer meg først og fremst om treningen til sesjon, tenker jeg!

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Sesjonsordningen ble nylig endret, og det er nå fysiske tester på sesjon slik det var for lenge siden, og ikke kun IQ og helse slik det var for noen få år siden og en tid før det.

 

Det er 3-4 siden jeg var på sesjon nå, så jeg beklager i så fall for misinformasjon.

 

Med 'brystpress', mener du da maskinen, manualer eller stang?

Lenke til kommentar

Jeg må nok skuffe deg om du tror at treningsbakgrunn er din vei til en karriere i forsvaret.

Det er psyken, holdninger og lite annet som legges til grunn.

Over et visst terskelnivå, som av erfaring ikke alle jenter (ei heller gutter, men flere jenter som sliter) klarer å nå. Dersom du er i alt for dårlig form under rekrutten (eller på diverse opptak) så blir du sendt hjem eller til en mindre interessant tjenestestilling. Dersom man er fysisk sliten i felt svekkes også de mentale kapasitetene, fysikk og psyke går til dels (til et visst punkt) hånd i hånd. Det er dermed absolutt gunstig å forberede seg fysisk til militærtjeneste/opptak - psyken er betydelig vanskeligere å trene opp.

 

Jeg er enig i at god fysikk ikke i seg selv er nok for å prestere i militæret, men det er et minimumskrav. Dersom du er i dårlig fysisk form påvirker det din psyke og utslaget av holdningene dine der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må nok skuffe deg om du tror at treningsbakgrunn er din vei til en karriere i forsvaret.

Det er psyken, holdninger og lite annet som legges til grunn.

Jeg skal ikke ha karriere i forsvaret såvidt jeg vet. Jeg har et ønske om å gjennomføre førstegangstjenesten og har drømt om dette i lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...