Gå til innhold

Arbeide uten videregående?


Anbefalte innlegg

Finnes det noen som har droppet ut av skolen uten noe vitnemål fra videregående, og som likevel har klart seg ganske bra? Nesten alle jobber i dag krever ofte en veldig lang utdannelse, men når man er ferdig med 10 års grunnskole, så er man ofte drittlei heile skolen, og da orker man ikke mer skole. ..

 

I forbindelse med arbeidsledige unge som ikke har klart og skaffe seg en eneste jobb, så kommer det folk som klager over late ungdommer som stort sett sitter på ræva og lever på NAV fordi de rett og slett ikke gidder å arbeide med noe som helst. Selv om dette ikke nødvendigvis er årsaken til at de ikke er i arbeid...

 

Hva kan man egentlig finne på dersom man ikke har gått på videregående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jobbe med fiskeforedling, som vekter, ufaglært hjemmepleie, kassedame i butikk med mer.

 

Eksempler på folk som har klart seg godt? Jeg mener at Røkke ikke hadde VGS? Uten at jeg skal si det for sikkert. Han har i alle fall tatt en god del greier i ettertid da.

 

Jeg vil si at det er bedre å bite tenna sammen og ta VGS. Noe godt betalt jobb som 16-åring får du ikke lell. Med mindre du jobber som fisker.

 

Mye rart. Så lenge du jobber 100% i Norge vil du klare deg bra. Folk uten utdannelse har det altfor bra i Norge, det er min mening.

Jeg vil nå heller si at det er de med utdannelse som får for dårlig betalt. De som jobber i et lavtlønnsyrke har det ikke altfor bra.

Endret av Star Fox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har jo alltid mulighet til å jobbe seg oppover i firmaer.

Min far startet i et firma tidlig i 20 årene, og har senere jobbet seg opp fra;

Produksjons arbeider > Skift leder > Leder > Avdelings leder, og tjener ganske godt idag.

Dette er noe som tar tid, og skal sies han har utdanning fra videregående og mange kurs,

men kunne kommet like lagt uten noe skolegang.

 

Har også mulighet til å ta Kurs igjennom Nav, som Vekter, Ordensvakt, Lift, Trøkk, Traktor

og diverse andre. Jobbe med taxi om man har bil sertifikatet.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Flere av de "største" i Norge, og i verden, har ikke gjennomført videregående eller tatt utdannelsen sin hos et universitet, men har heller droppet ut. Type skipsredere, folk innenfor olje, og varebutikker. Reitan (Rema 1000) er vel en av disse. Men disse menneskene er det så klart noe unikt med. Mennesker som klarer å se muligheter andre ikke klarer, samt å ta sjanser andre ikke våger.

 

Uten utdannelse er det nok generelt mye butikkjobber for de fleste. Du kan så klart jobbe deg oppover.

Men for de aller fleste vil jeg nok si at å fullføre i hvert fall VGS lønner seg sterkt. Du vil stille sterkere da.

Selv har jeg nå fullført VG3 Dataelektroniker, og har ikke planer om videre utdanning.

Lenke til kommentar

For all del, ikke dropp videre utdanning på grunn av enkelte personer uten høyere utdanning har suksess.

Er rimelig sikker på at det er flere suksesshistorier blant de med høyere utdanning enn de uten.

 

Jeg har en kompis som jobber som selger på Elkjøp, mener han ikke hadde fullført VGS, men tjener ganske bra allikevel.

 

Jeg tok ett år i forsvaret etter VGS, synes det var en grei pause fra skole jeg. Du kan se om noen av linjene er mindre teoretiske, men mer praktiske arbeidsoppgaver. Det kan være en grei mellomting om du er lei å sitte i rundt 6 timer i ett klasserom å stirre i veggen.

Lenke til kommentar

Eksempler på folk som har klart seg godt? Jeg mener at Røkke ikke hadde VGS? Uten at jeg skal si det for sikkert. Han har i alle fall tatt en god del greier i ettertid da.

 

Det står noe om det her: http://www.dn.no/talent/article2627774.ece

 

Det er dog viktig å huske på at samfunnet og arbeidsmarkedet var annerledes før i tida. Olav Thon startet virksomheten sin på en tid med høy økonomisk vekst og da den gjennomsnittlige arbeidstakeren hadde langt lavere utdannelse enn i dag. Hvis du hadde fullført gymnaset (videregående), så var du regnet som svært attraktiv. Det er også verd å merke seg de tusener av gründere som har prøvd å gjøre som Røkke, Reitan og Thon, men har mislyktes.

 

Faren min sluttet på videregående etter litt over ett år da han fikk jobb i Jernbaneverket, men det var da han var 16 år gammel, altså i 1986. I dag må du nesten ha en mastergrad for å være attraktiv og selv da konkurrerer du med en haug andre mennesker med tilsvarende utdannelse. Men hvis lønn ikke er viktig for deg, er det ikke umulig å finne jobb. Noen som gikk i klassen min på videregående droppet ut. Av dem jeg har hatt kontakt med etterpå har en person fast jobb som håndverker på Den norske operaen. En annen person jobber som barnehagetante. Ingen av dem er rike, men de tjener nok til å forsørge seg selv og kanskje kjøpe en egen bolig en dag. Jeg jobber som kundeveileder i NSB og det krever ingen utdannelse. En annen kundeveileder jeg kjenner sa opp jobben sin som murer for en stund siden og lever nå utelukkende av kundeveilederjobben. Det fungerer tilfredsstillende for ham. I NSB kan man også bli konduktør uten videregående. Altså, det er ingen garanti for å få jobb som konduktør. Det er en fordel å ha studiekompetanse eller noe arbeidserfaring hvis du søker, men det er ikke et krav.

 

Svogeren min droppet ut av elektrofag etter et år. Han angrer bittert på det i dag. Siden har han hatt mange forskjellige jobber. Han har vært drosjesjåfør, ufaglært håndverker og fikset kaffemaskiner, for eksempel. Han har måttet finne seg i ubekvemme arbeidsforhold og arbeidstider og dårlig lønn.

 

Så konklusjonen er at ja, du kan få jobb uten videregående eller annen utdannelse, men du må være langt mindre kresen på hvilken jobb du tar og må regne med mindre fleksibilitet og det er urealistisk å forvente å bli rik. Du kan kanskje gå tilbake og fullføre skolegangen på et annet tidspunkt, men det er langt lettere å gjøre når du er 16 år gammel enn når du er langt uti 20- eller 30-årene og kanskje har bil og unger og andre forpliktelser. Videregående er ikke vanskelig å komme seg gjennom, så det er like greit å gjøre det først som sist, selv om det er kjedelig på kort sikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, for det at man ikke har fullført videregående sier en del om hvilken person man er. Jeg har selv hatt flere deltidsjobber hvor "bestått videregående skole" er et krav---blant annet butikkselger, vikarlærer og rapportering i bank---ikke fordi man trenger det man lærer i historie-, religions og samfunnsfagene, men av andre årsaker.

 

Jeg ser at mange trekker inn "self-made" personer som Røkke, og det at han ikke har bestått videregående. Men husk:

* Det var andre tider. Færre tok videregående og mye av det som i dag krever fagbrev, var noe man lærte når man var lærling i en bedrift. I dag er en 3-årig universitetsutdannelse det nye allmennfag--- et minimum (med visse unntak).

 

* For hver drop-out som blir en "Røkke" er det sikkert ti tusen andre som NAV-er, jobber i butikker etc.

Lenke til kommentar

Finnes det noen som har droppet ut av skolen uten noe vitnemål fra videregående, og som likevel har klart seg ganske bra? Nesten alle jobber i dag krever ofte en veldig lang utdannelse, men når man er ferdig med 10 års grunnskole, så er man ofte drittlei heile skolen, og da orker man ikke mer skole. ..

 

I forbindelse med arbeidsledige unge som ikke har klart og skaffe seg en eneste jobb, så kommer det folk som klager over late ungdommer som stort sett sitter på ræva og lever på NAV fordi de rett og slett ikke gidder å arbeide med noe som helst. Selv om dette ikke nødvendigvis er årsaken til at de ikke er i arbeid...

 

Hva kan man egentlig finne på dersom man ikke har gått på videregående?

 

Her spørs det hva du mener med har klart seg ganske bra... det er 1000-vis av gode jobber man ikke trenger videregående for. Skaffer seg man en jobb som man trives veldig godt i og tjener som man er fornøyd... da har man jo klart seg ganske bra synes jeg.

 

 

Hvis du legger enda mer i å klare seg ganske bra, altså få litt mer økonomisk suksess og/eller jobbe med "status" så har man egentlig 3 valg.

 

1. Finne en bedrift man trives med mulighet for forfremmelser uten ytterligere utdanning men kun på grunn av hard jobbing.

 

2. Finne sin egen nisje og kanskje starte egen bedrift, gjerne parallelt med fast jobb i begynnelsen.

 

3. Være god venn med Jonas Gahr Støre eller Ola Borten Moe og få en toppjobb direkte uten krav til kompetanse what so ever!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå yrkesfaglig utdanning. Det er veldig godt egnet for skoleleie ungdom som fortsatt har lyst på en god jobb.

 

Jeg gikk selv elektro og det passet meg godt siden jeg var sliten av grunnskolen. Da går det mest i praktisk arbeid som å montere automasjons-anlegg, elektronikk og el-fag. Om du eventuelt skulle føle deg klar til videre utdanning så er det meget gode muligheter for deg å ta påbygg og så fortsette på universitet og høyskole. Hvis det ikke er din ting så går du ut i lære og får deg fagbrev.

 

Å ha et fagbrev i en yrkesutdanning er meget anbefalt. Lønnen din vil bli mye heftigere og du får en måkt og kostet vei til en veldig god jobb, fremfor å konkurrere med ufaglærte jobber, som ofte krever høy og slitsom innsats grunnet stor konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man må forstå, er at det er tryggheten utdannelse gir som er viktig. Det spiller ingen rolle i dag om du har jobba i 30 år dersom du ikke har det svart på hvitt at du kan det du driver med.

 

Noen som ikke forstår at utdanning knapt er sikkerhet i det hele tatt. UTROLIG mange med høy utdannelse uten jobb, selv også i Norge.

 

Eller uten jobb relatert til utdanningen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Noen som ikke forstår at utdanning knapt er sikkerhet i det hele tatt. UTROLIG mange med høy utdannelse uten jobb, selv også i Norge.

 

Eller uten jobb relatert til utdanningen ihvertfall.

 

Det betyr vell heller at vi kanskje burde vurdere å innskrenke antall studieplasser og linjer, er jo ikke noe poeng at samfunnet skal bruke penger på dem dersom vi ikke har bruk for dem. Dette sliter derimot spessielt fylkene med å forstå når det gjelder yrkeskoler.

 

 

Har man litt selvinnsikt og utdanner seg til noe man vet det er behov for (og oppnår karakterer man kan forsvare ovenfor arbeidsgiver) har man det latterlig enkelt i Norge.

Endret av alfred2244
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr vell heller at vi kanskje burde vurdere å innskrenke antall studieplasser og linjer, er jo ikke noe poeng at samfunnet skal bruke penger på dem dersom vi ikke har bruk for dem. Dette sliter derimot spessielt fylkene med å forstå når det gjelder yrkeskoler.

 

 

Har man litt selvinnsikt og utdanner seg til noe man vet det er behov for (og oppnår karakterer man kan forsvare ovenfor arbeidsgiver) har man det latterlig enkelt i Norge.

 

Er helt enig i dette men sannheten er nok lik uansett grunn og det er at utdanning langt i fra er trygghet.

Lenke til kommentar

Klar tale i denne artikkelen i dagens næringsliv.

 

De som aldri fullfører videregående opplæring har markant økt risiko for å finne igjen seg selv i mindre attraktive statistikker over arbeidsledige og uføretrygdede senere.

 

Det er rett og slett en svært dårlig start å stille på terskelen til voksenlivet uten vitnemål.

 

Kilde: http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2641145.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...