Gå til innhold

Filmselskap: Pirater viser oss hva alle vil ha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Netflix mistet en hel haug titler tidligere i år (~ 1,5-2k), deriblant mange fra Warner Bros, da rettighetsdistribusjonsavtalen/leieavtalen/whatever løp ut. Noenlunde samtidig rullet Warner ut planene for en egen strømmetjeneste. Tilfeldig? Neppe, ALARM!

 

Warner sier at det ikke er en sammenheng, men det virker ytterst suspekt. Dog, det verste er at dette fragmenterer strømmetjenestemarkedet, og jo flere separate plattformer, jo vanskeligere blir det for kundene (flere tjenester å holde styr på, dyrere, vanskeligere å finne en boks som støtter alt/tjenesten man vil ha etc.). Det er muligens bedre for sluttlinjen på kort sikt, men over langt tid tror jeg en felles løsning/plattform vil være bedre.

For egen del, og trolig mange andre, vil det være en grense for hvor mange streaming tjenester man er villig til å betale for. Hvis innholdet blir for segmentert (f.eks. at hver produsent skal ha sin egen tjeneste, eller noe tilnærmet) tror jeg ikke de kommer til å klare å redusere pirat kopiering nok. Tror de må konkurrere om å være på mest mulig plattformer med best mulig ui, kvalitet, tjeneste osv., ikke innhold. Dvs at produsenter må tilby sine serier og filmer til flest mulig streaming tjenester slik at det når ut til flest mulig (potensielle) kunder/seere.

 

Tror heller ikke mange er interessert i å ha en haug med forskjellige streaming applikasjoner installert, vil tro de fleste ønsker en. Skal jeg velge fra øverste hylle så skal streaming tjeneste være tilgjengelig som en plugin til xbmc (på linux). Hvis de tilrette legger godt, så er det ikke mangel på kyndige brukere der ut som syr sammen noe til sitt favoritt system (så mulig de kan spare litt på utvikling også). Men det er nok ett godt stykke igjen dit, er trolig for mange tanker om eksklusivitet og/eller (markeds)kontroll ute å går.

Lenke til kommentar

Warner Bros er ikke Sony eller Disney, og det har de aldri vært. Så jeg er ikke spesielt overrasket, egentlig. De har egeninteresse i å behandle kjernekundene sine greit, og det har f.eks. Sony aldri fått helt dreisen på.

 

Morsomt at det hyles etter kilder og når det listes ut kilder så hopper de lett over å kommentere dem, med mindre de klarer å finne noe å ta forskningsresultatene på. Sånn er det når man lar egne økonomiske interesser styre evnen til å lytte og delta i debatten.

 

Jeg er kommet dithen at jeg mener lobbybransjen er en fare for demokratiet, og likevel fortsetter jeg faen meg å bruke hele underholdningsbudsjettet måned etter måned på dem. Avhengighet er det de selger. Og de får endret lovverket i land etter land etter eget forgodtbefinnende.

 

Warner Bros er slett ikke de verste. Når jeg oppdager at jeg har kjøpt en Disney- eller Sonyfilm og de pøser på med propaganda i begynnelsen, da krymper jeg meg i skam.

 

Skulle nesten ha blitt en pirat.

Lenke til kommentar

Selv laster jeg ned spill som jeg finner ut av om er morsomme eller ikke, sesonger av serier lastes ned for å finne ut om de er spennende nok til å kunne kjøpe en sesong. Om ikke ekjøp/platekompaniet har filmen jeg ser etter må jeg ty til andre løsninger (yify eksempel) Filmer blir kjøpt får det meste, eller så er jeg ekstremt mye på kino..

Jeg har selv, netflix, spotify, bandcamp og ett par andre tjenester.. har ikke regnet hvor mye penger jeg bruker på å kjøpe filmer, spill, kinobilletter, musikk i året, men det er nok en god del.

Lenke til kommentar

 

Selv laster jeg ned spill som jeg finner ut av om er morsomme eller ikke, sesonger av serier lastes ned for å finne ut om de er spennende nok til å kunne kjøpe en sesong. Om ikke ekjøp/platekompaniet har filmen jeg ser etter må jeg ty til andre løsninger (yify eksempel) Filmer blir kjøpt får det meste, eller så er jeg ekstremt mye på kino..

Jeg har selv, netflix, spotify, bandcamp og ett par andre tjenester.. har ikke regnet hvor mye penger jeg bruker på å kjøpe filmer, spill, kinobilletter, musikk i året, men det er nok en god del.

Lenke til kommentar

Naivt å tro at folk skal betale for noe som ikke er tilgjengelig.....

 

Påstår du at tilgjengelighet er din rett, at markedet der du holder til er pliktet til å kunne tilby alt mellom himmel og jord? Jeg vil veldig gjerne bo i den verdenen.

 

Naivt å tro at folk som ikke ser film og derfor ikke laster ned noen filmer og er de beste kundene til bransjen.....

 

Realistisk sett er de som er mest glade i film også sansynligvis de som kjøper og laster ned mest.

De ser nok mest film også.......

 

Er da tyveri plutselig greit? Hvis du kjøper to filmer i uka, gir det deg rett til å stjele to andre filmer?

Lenke til kommentar

Jeg betaler for Netflix å Spotify, hver måned. Jeg laster ned det jeg ikke får gjennom Netflix, er det grådig? De får 99 kr i månen fra meg.

 

Jeg handler alt jeg trenger på Rema1000. Det jeg ikke finner der stjeler jeg fra Sultan. Det må jo være greit? Jeg betaler jo tross alt for det meste av det på Rema!

 

Jeg betaler også for Netflix og spotify. Netflix hadde ikke alle seriene som jeg ønsket å se, eksempelvis Flight of the Concords, Band of Brothers og Game of thrones for å nevne noen. Derfor betaler jeg nå også for HBO.

Lenke til kommentar

Kan ikke folk snart lære seg at tyveri og piratkopiering ikke er det samme?

 

AtW

 

Jeg sier ikke at tyveri og piratkopiering er entydig, men se på denne situasjonen:

 

En film går på kino. Jeg ønsker ikke å betale for å se filmen og laster den heller ned for å se den i min egen stue. Fortell meg vennligst hvordan dette ikke faller under definisjonen av tyveri?

 

Unnskyld, naskeri. Min kjennskap til jus er beskjeden, men poenget kommer vel frem likevel.

 

Tyveri, i straffeloven av 1902 definert som den handling å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen (§ 257) (link)

 

Med vinning menes enhver fordel fordel oppnådd med den straffbare handling (link).

 

 

Hvilken form av piratkopiering tror du rettighetshavere jobber for å forhindre, denne typen eller de mer harmløse formene som kopiering for eget bruk (eksempelvis "ripping" fra DVD til avi)

Lenke til kommentar

Ville det ikke vært mye mer lønnsomt for alle de store produksjons og distribusjon selskapene og gå inn med en avtale med Netflix, som allerede har et stort marked og kjent merkenavn?

 

Dermed kunne de ha lagd EN stor streamingtjenste som ALLE vil ha(ala spotify). Jeg har selv Netflix, men har gitt opp alle de andre streamingtjenestene Norge har fordi tilbudet er alt for variert og som oftest er man nødt til å være medlem i 4-5 forskjellige streamingtjenester hvis en ønsker å se det meste.

Lenke til kommentar

He he. Fascinerende hvordan så mange av piratene rettferdiggjør forbrytelsene overfor seg selv og andre.

 

He He! Ja ikke sant. Jeg rettferdiggjør ikke forbrytelsene mine, jeg forklarer kun hvorfor jeg gjør som jeg gjør. For og være helt ærlig, så bryr jeg meg ikke i det hele tatt om lovene jeg bryter eller skadene jeg forårsaker ved å laste ned tull jeg kun konsumerer fordi jeg får det 'gratis'. Ellers bruker jeg noen tusen hver eneste mnd på film og musikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg handler alt jeg trenger på Rema1000. Det jeg ikke finner der stjeler jeg fra Sultan. Det må jo være greit? Jeg betaler jo tross alt for det meste av det på Rema!

 

Jeg betaler også for Netflix og spotify. Netflix hadde ikke alle seriene som jeg ønsket å se, eksempelvis Flight of the Concords, Band of Brothers og Game of thrones for å nevne noen. Derfor betaler jeg nå også for HBO.

 

Og HBO kan bare glemme at jeg skal betale dere søppel. Jeg ser ikke deres serier, og jeg kommer ikke til å binde meg i over et år bare for å få et bedre tilbud.

 

Og din eksempler er latterlig.

Lenke til kommentar

Og HBO kan bare glemme at jeg skal betale dere søppel. Jeg ser ikke deres serier, og jeg kommer ikke til å binde meg i over et år bare for å få et bedre tilbud.

 

Og din eksempler er latterlig.

 

Jeg oppfordret deg på ingen måte til å bruke HBO, jeg brukte det kun som et eksempel; vi betaler begge for Netflix, men Netflix har ikke alt vi ønsker. Jeg betaler derfor for en annen tjeneste i tillegg slik at jeg får tilgang til de seriene jeg følger med på, i mitt tilfelle er det HBO fordi det er stedet disse seriene er å finne. Du hevder imidlertid at dine 99 kr per måned til Netflix gir deg grunn til å laste ned alt du ikke finner på Netflix.

 

Min sammenligning er ikke latterlig, bare satt litt på spissen. I tillegg har jeg brukt dagligvarehandel som eksempel for å komme på et nivå som er enklere å forstå, for du viser tydelig at du ikke forstår hvordan strømmetjenestene fungerer.

Endret av Meinang
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...