Gå til innhold

Kan man bruke varmen fra AC til å varme et annet rom?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som trådens tittel spør, kan man bruke varmen fra AC til å varme et annet rom?

 

Grunnen til at jeg lurer på dette, og også grunnen til at jeg har valgt å poste denne tråden under "Servere" er da fordi vi har et lite serverrom på jobb her, og jeg har veldig lyst til å installere et lite AC-anlegg der.

 

Per nå er rommet forsøkt nedkjølt av en vifte i døra som står på en temperatursensor. Denne sensoren er skrudd ned på 25 grader, som da gjør at vifta står på hele tiden og bråker en god del.

 

Jeg snakket med vaktmester her på bruket om hvor vi eventuelt kunne koble inn et AC-anlegg for utblåsning, og han lurte da på om ikke det var mulig å bruke den varmen til å varme opp gangen utenfor.

 

Legger ved et bilde som viser omtrent hvordan gangen her er satt opp. Den røde sirkelen viser det lille rommet det er snakk om, med retning på døråpning. Kan vi da koble slangen fra AC-anlegg inn i et høl i døra, slik at varmen blir blåst ut i gangen eller er ikke lufta fra et AC-anlegg gunstig sånn sett?

 

post-64043-0-07990300-1372146653_thumb.png

 

 

inb4: paintskills

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan bruke varmen fra et AC anlegg til å varme opp et annet rom.

 

Du kan faktisk bare montere en tradisjonell AC slik du ville montert den i et hus men med en modul i serverromet og en i gangen.

 

om du bruker AC til å kjøle ned huset ditt vil modulen på utsiden av huset spytte ut varm luft og omvendt.

 

Om du kan ha temperaturkontroll på begge endene vet jeg ikke da ytterdelen må kvitte seg med overskuddsvarme/kulde men jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne få til å gjenbruke den varmen serverromet skaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...