Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Men hvilke krav skal man stille til dem ?

Det er ikke heldig at de skal være direkte konkurrenter til all de andre kanalene .

Da hadde det vært bedre at de var et supplement .

 

Aller helst hadde jeg sett at man ikke var tvunget til velge mellom et program på NRK og en konkurrent , men at man fikk muligheten til se begge.

Riktignok kan man bruke internnett som "reprise-kanal" men man er ikke garantert at programemnet er tilgjengelig der

 

Hvis det skal være så moderen hvorfor har man da ikke muligheten til å se programmet når det passer direkte på dekoderen

 

 

 

du liker vel også å betale for andre sin bredbånd du ikke bruker selv?

tror du det er så enkelt at han liker det ?

 

Nå er det slik at om

1) enten man betaler over skatten ( statsbudsjettet ) så vil også de som ikke har tv måtte betale for tjenestene

2) eller man tar det slik det er i dag så betaler andre for tjenester du bruker gratis.

Radio og webtv er 2 eksempler

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

hvorfor skal jeg betale for noe jeg ikke bruker?

blir det samma som at jeg skulle betale netflix for deg.

 

det er en veldig enkel og rettferdig løsning på det her: de som bruker det, betaler for det, sånn det er med alle andre medietjenester i hele verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

så du setter retten til behandling av sjukdommer og skader lavere en politisk propaganda og underholdning ?

Jeg sidestiller kultivering av kulturarv og spredining av informasjon med behandling, ja. Jeg ser det som like viktige brikker i samfunnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

hvorfor skal jeg betale for noe jeg ikke bruker?

blir det samma som at jeg skulle betale netflix for deg.

 

det er en veldig enkel og rettferdig løsning på det her: de som bruker det, betaler for det, sånn det er med alle andre medietjenester i hele verden.

Statlig medieproduksjon bør ikke være som "alle andre medietjenester i hele verden", da kan de like godt legge ned. For å kunne være en motvekt til de komersielle, og fungere som kulturbærer, må inntektene hentes fra fellesskapet uten popularitetskrav.

Det kan heller ikke finansieres via skatteseddelen direkte, da får (den sittende) regjeringen for stor makt over mediet.

Lenke til kommentar

Det er på grensen til morsomt med disse nissene som mener NRK er likestillt med nødsetatene.

 

Hadde NRK avgiften blitt hentet inn via Statsbudsjettet - og ikke i ekte mafia stil...

 

Hadde NRK blitt driftet med åpent tilsyn - og ikke levd i sus og dus på uproposjonale lederlønninger, vanvittige honorarer, utgiftsrefusjoner og reiseregninger...

 

Hadde NRK hatt fokus på å dekket ett viktig sett med roller i samfunnet - og ikke vært drevet til å dekke absolutt alt og pluss mer...

 

Hadde NRK strebet etter å få mest ut av færrest mulig avgiftskroner - og ikke hatt som fokus å sprenge (Grand Prix) kostnads grenser på alt slags underholdingssøppel for norges kaksen..

 

Hadde NRK ikke vært ett så kynisk politisk propaganda apparat som det er...

 

Da hadde man kanskje hatt ett NRK som folk flest kan akseptere.

Endret av r2d290
Gjenopprettet innhold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Statlig medieproduksjon bør ikke være som "alle andre medietjenester i hele verden", da kan de like godt legge ned. For å kunne være en motvekt til de komersielle, og fungere som kulturbærer, må inntektene hentes fra fellesskapet uten popularitetskrav.

Det kan heller ikke finansieres via skatteseddelen direkte, da får (den sittende) regjeringen for stor makt over mediet.

 

men jeg har ikke noe ønske om det, så hvorfor skal jeg bli tvunget til å betale for det.

jeg kommer aldri til å søtte nrk lisensen uansett.

 

jeg bruker ingen av tjeneste nrk tilbyr, og jeg bryr meg heller ikke om de argumentene du har

Lenke til kommentar

Statlig medieproduksjon bør ikke være som "alle andre medietjenester i hele verden", da kan de like godt legge ned. For å kunne være en motvekt til de komersielle, og fungere som kulturbærer, må inntektene hentes fra fellesskapet uten popularitetskrav.

Det kan heller ikke finansieres via skatteseddelen direkte, da får (den sittende) regjeringen for stor makt over mediet.

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det er et problem at den blir finansiert gjennom skatteseddelen?

Det er da fullt mulig å indexregulere budsjettene deres slik at ikke den sittende regjering kan kjøpe seg godwill hos NRK.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

Jeg sidestiller kultivering av kulturarv og spredining av informasjon med behandling, ja. Jeg ser det som like viktige brikker i samfunnet.

 

I sta hørtes det ut som du mente at det var viktige med NRK en at sykehuset fungerte

 

Nå er det nå slik at stasmakten er ening om at man bør ha en statlig riksdekkende tv-kanal ( det er flere i dag ) selv om de går helt på grensen til kunne kalles for riksdekkende

Derfor spør jeg hvorfor ikke også statmakten kan stå for kostnadene uten å plage innbyggerens i dette landet ?

Da vil det være naturlig at disse kostnadene bli en del av statsbudsjettet

 

Så kan man jo spørre seg hvorfor NRK skal ta seg av alle større kulturbegivenheter som arrangeres ( som Grandprix, OL , VM og EM ) eller alle de nasjonale arrangementen

 

NRK hadde jo ikke råd til ta seg av landsskytterstevnet sist det ble arrangert i Bodø for noen år siden fordi de brukte alt på utøya tragediene.

Det må da gå an fordele resursene slik at man har råd til flere ting

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener det er et problem at den blir finansiert gjennom skatteseddelen?

Det er da fullt mulig å indexregulere budsjettene deres slik at ikke den sittende regjering kan kjøpe seg godwill hos NRK.

Budskjettene lages av regjeringen, inntektsgrunnlaget kan dermed endres etter forgodtbefinnende hver år. Distribusjonen kan økonomistyres slik, men ikke produksjonen.

 

Det er på grensen til morsomt med disse nissene som mener NRK er likestillt med nødsetatene.

Like artige med de nissene som digger amerikansk kultur via netflix, torrentleech etc. Hvorfor ikke flytte over dit? ... der slipper en jo betale for nødsetatene en ikke bruker også.

 

men jeg har ikke noe ønske om det, så hvorfor skal jeg bli tvunget til å betale for det.

Alle gir for felles goder, du har hørt om prinsippet bak skatt ?

Dette er omtrent som skatt, men det er gjort slik for å unngå at den sittende regjeringen får kontroll over pengene.

Skjønt, jeg er enig i at "uten mottaker- ingen betaling" er tåpelig, beløpet burde heller beregnes fra siste års inntekt eller noe i den dur.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå er det nå slik at stasmakten er ening om at man bør ha en statlig riksdekkende tv-kanal ( det er flere i dag ) selv om de går helt på grensen til kunne kalles for riksdekkende

Derfor spør jeg hvorfor ikke også statmakten kan stå for kostnadene uten å plage innbyggerens i dette landet ?

Da vil det være naturlig at disse kostnadene bli en del av statsbudsjettet

Igjen, statsbudskjettet blir feil fordi den sittende regjeringen får for stor kontroll over pengene. Lisensen kan deromot beregnes anderledes enn hva som gjøres i dag. F.eks ut fra forrige års inntekt, slik som skatt ellers.

Jeg synes lisens prinsippet er greit, men måten den beregnes på i dag er utdatert.

Så kan man jo spørre seg hvorfor NRK skal ta seg av alle større kulturbegivenheter som arrangeres ( som Grandprix, OL , VM og EM ) eller alle de nasjonale arrangementen

Dette er et litt annet tema, men heller ikke jeg er enig med alle prioriteringene statskanalen gjør.

NRK hadde jo ikke råd til ta seg av landsskytterstevnet sist det ble arrangert i Bodø for noen år siden fordi de brukte alt på utøya tragediene.

Det må da gå an fordele resursene slik at man har råd til flere ting

Tror vel mange ville prioritert utøya foran landsskytterstevnet, og det vil vel neppe noengang bli nok til alt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Igjen, statsbudskjettet blir feil fordi den sittende regjeringen får for stor kontroll over pengene. Lisensen kan deromot beregnes anderledes enn hva som gjøres i dag. F.eks ut fra forrige års inntekt, slik som skatt ellers.

Jeg synes lisens prinsippet er greit, men måten den beregnes på i dag er utdatert.

 

her tar du feil

Det går an ha komiteer som bestemmer dette

Det får an å bestemme det for fler år av gangen

 

Lisens prinsippet gjør jo nettop at politikerne kan bestemme hvor mye NRK kan ta

Hvis du ikke viste det så ber NRK om å få økt budsjett hvert år .altså en økning av lisensen og så skal politikeren bestemme om de godtar det eller ikke.

 

Siste gang fikk de mindre en de bad om

Så kom ikke å fortelle meg at politikeren ikke har innflytelse på NRK budsjettet

Lenke til kommentar

Jeg har akuratt kjøpt meg ny TV. Hva er fremgangsmåten for å stoppe lisensstyret før regningen kommer ? Regner med at jeg ikke får regninga for terminen 1 januar.

Jeg bruker ikke tv'en til signaler, kun hdmi koblinger fra pc/konsoll.

 

Kan jeg bare sende en mail og si at jeg har plombert tv'en ? Eller må jeg ha bekreftelse fra verksted enda ?

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Si at du ikke bruker dekoderen som er innebygd i TVen

spør de så om du har en annen dekoder/mottaker som er tilkoblet , så sier du at den er brukt som monitor til pc / konsoll

 

Nå kan det hende at du får et skjema du må fulle ut for å bekrefte eller avkrefte om du har mottaker som er i bruk.

bruker du ingen mottaker i det hele tatt så er saken grei

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er i veien for at Stortinget bestemmer hvor mye NRK får av statsbudsjettet?

Stortinget er ok, men ikke regjeringen. Det er regjeringen som gjør fordelingene i statsbudskjettet.

Hvis du ikke viste det så ber NRK om å få økt budsjett hvert år .altså en økning av lisensen og så skal politikeren bestemme om de godtar det eller ikke.

Stortinget skal fastsette (bestemme), ikke regjeringen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Si at du ikke bruker dekoderen som er innebygd i TVen

spør de så om du har en annen dekoder/mottaker som er tilkoblet , så sier du at den er brukt som monitor til pc / konsoll

 

Nå kan det hende at du får et skjema du må fulle ut for å bekrefte eller avkrefte om du har mottaker som er i bruk.

bruker du ingen mottaker i det hele tatt så er saken grei

Hvordan skal jeg bekrefte det da ? Kommer de hit og sjekker eller ?

Lenke til kommentar

Budskjettene lages av regjeringen, inntektsgrunnlaget kan dermed endres etter forgodtbefinnende hver år. Distribusjonen kan økonomistyres slik, men ikke produksjonen.

 

Like artige med de nissene som digger amerikansk kultur via netflix, torrentleech etc. Hvorfor ikke flytte over dit? ... der slipper en jo betale for nødsetatene en ikke bruker også.

 

Alle gir for felles goder, du har hørt om prinsippet bak skatt ?

Dette er omtrent som skatt, men det er gjort slik for å unngå at den sittende regjeringen får kontroll over pengene.

Skjønt, jeg er enig i at "uten mottaker- ingen betaling" er tåpelig, beløpet burde heller beregnes fra siste års inntekt eller noe i den dur.

Jeg mener det er fullt mulig å lage regler som gjør at regjeringer ikke har mulighet til å påvirke NRK`s budsjetter via statsbudsettet. Forøvrig ser jeg at vi er enige i NRK`s rolle som mediaktør i Norge. Kredit for skikkelige og velformulerte svar:-)

 

Et mediabilde ala det som finnes i Italia tror jeg ingen ønsker seg. Berlusconi eier vel rubbel og bit av nyhetsformidlere der nede, og det er vel eneste grunnen til at han har klart å holde seg i politikken så lenge som han har gjort.

Endret av Gibblay
Lenke til kommentar

Det er vel ingen som vil betale noe som helst, men de ønsker uendelige ytelser fra det offentlige.

Alle med vettet i behold skjønner at skatter og avgifter er der for at fellesskapet skal fungere.

 

NRK har hatt en stor rolle i å gi kunnskap til det norske folk og har sånn vært en god organisasjon.

Utfordringen i 2013, er at monopolet er borte og da må man debattere i hvilken form NRK skal fortsette.

 

Reklame er ingen god løsning, for det finnes ikke reklamekroner nok for NRK alene engang.

 

Jeg tror NRK ville hatt lettere for å få aksept hos folket igjen dersom de holdt seg unne den ekstreme politiske venstreorienteringen.

 

De fleste burde være i stand til å se nytteverdien i alle programmene NRK produserer som ikke kunne vært produsert av et profittjagende selskap. Det blir som med skole/utdanning. Å drive utdanning i seg selv er utrolig kostbart, men det er forhåpentligvis ingen som tror at det ikke lønner seg. Både målt etter økonomi og reel verdi.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...